Logitech optical USB mouse onder linux.

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 15:45
Wie kan mij helpen ? Heb kernel 2.4.1 draaien, dus met volledige USB ondersteuning, maar ik krijg met geen mogelijkheid mijn Logitech optical USB muis aan de praat.

iemand een suggestie ?

tnx !

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Verwijderd

Hmmm ... ik heb zelf RedHat 7.0 en die ondersteunt wel mijn Microsoft Intellimouse (USB) :9 Mischien wordt jouw usb chipset (of hoe dat ook mag heten) niet ondersteund|:(
Suc-6 ermee

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:24
Gewoon in de Xfree86 config file aanpassen, of heb je dan al gedaan?

• theezeefje
Op dinsdag 06 februari 2001 17:39 schreef Pc123 het volgende:
Gewoon in de Xfree86 config file aanpassen, of heb je dan al gedaan?
met USB ??

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 17:45 schreef theezeefje het volgende:

[..]

met USB ??
wat nou met usb :? heb je dat al gedaan of niet?

• Pc123
Je zal bij protocol wel USB ofzo moeten instellen, kijk anders ff op de Xfree86 site, daar staat hoe het moet. En dan moet je m natuurlijk nog vertellen dat ie op de usbpoort zit. In Mandrake heb je een symlink /dev/usbmouse die dat regelt. Jouw distro (welke is dat? das wel handig om te weten) zal vast wel een handig progje hebben die dat allemaal voor je regelt. Bij Mandrake heb je Mousedrake daarvoor.

• Pc123
Wel een superfijne muis trouwens, ik heb m op m'n windows bak zitten, hij werkt supergoed en ligt perfect in de hand. En natuurlijk zo'n leuk blauw verlicht logotje voor als het donker is.

Verwijderd

Welles in /Documentation/usb/input.txt van je kernel source directory gekeken. Daar staat precies in hoe je muis moet installeren.(En het werkt echt, want mijn optical usb mouse werkt zonder problemen)

• theezeefje
Daar heb ik idd gekeken, maar daar snap ik eigenlijk geen reet van :)

kun je dat in helder nederlands ff vertellen ?? :):):):)

offtopic:
en Pc123, ik heb psies die andere. ik heb de kleine versie ervan :) niet met zo'n verschrikkelijk fel logo'tje.

• theezeefje
Ik ben nu overigens zo ver, dat bij het booten van linux het rode lampie in mijn muis gaat branden, alleen halverwege de opstartprocedure gaat ie weer uit, en doet ie niks meer.

Verwijderd

Volgens mij moet je usb-muis support evenals andere devices die op usb aangesloten worden in de kernel meecompileren. Als ik met niet vergis zit er een compleet menu in "make menuconfig" voor usb-devices bij het configureren en compileren van je kernel.

Ik weet het niet helemaal voor 100% zeker hoor, aangezien ik geen usb-apparatuur heb staan die is aangesloten op een linux-bak.

• theezeefje
Ik heb m'n kernel al helemaal opnieuw opgebouwd, inclusief USB (HID) support.

Verwijderd

Heb naast USB support in het menu 'input core support', 'mouse support' al aangezet?. Als je dat hebt gedaan en je kernel opnieuw hebt gemaakt,
doe dan:
cd /dev
mkdir input
mknod input/mice c 13 63
en verander dan in je XF86Config file, de huidige muis instellingen in
Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Endsection
btw, deze instellingen zijn voor xfree 4

Verwijderd

Op dinsdag 06 februari 2001 19:31 schreef Mr_Blonde het volgende:
Heb naast USB support in het menu 'input core support', 'mouse support' al aangezet?.
Je bent me net voor:)
Ik heb net ff zitten kijken bij mij en zag inderdaad ook staan dat je dat aan moet zetten, voordat je usb-muis uberhaupt iets wil doen.

Ik gok dat je dat nog niet gedaan hebt

• theezeefje
Die laatste ga ik ff proberen !!!!!!!

TNX !

• theezeefje
werkt niet :( de items zijn aanzienlijk anders dan ik heb staan in mijn XF86Config.

hoewel ik wel het gevoel heb dat ik het hier ergens moet zoeken.

maar helaas. dat was hem niet....

Een krat bier voor het persoon met de gouwe tip :):):):)

• theezeefje
Op dinsdag 06 februari 2001 19:36 schreef nelske het volgende:

[..]

Je bent me net voor:)
Ik heb net ff zitten kijken bij mij en zag inderdaad ook staan dat je dat aan moet zetten, voordat je usb-muis uberhaupt iets wil doen.

Ik gok dat je dat nog niet gedaan hebt
Dacht dat ik die idd aan had gezet....
heb tot drie keer toe mijn kernel opnieuw gekompileerd. heb dat echt aangezet.

maar nogmaals, bij het booten van linux (Echt vlak na mijn lilo) gaat dat lampie in mijn muis branden. die duurt een kleine 20/30 seconden. en dan is ie weer uit.

• Pc123
# **********************************************************************
# Pointer section
# **********************************************************************

Section "Pointer"
Protocol "usb"
Device "/dev/input/mouse0"

Zo zou het moeten werken denk ik, ga ff hier wat mee proberen zou ik zeggen.

Dit is trouwens /etc/X11/XF86Config

• theezeefje
protocol usb herkent ie niet :(
die ImPS/2 kent ie geloof ik wel.
op /dev/input/mice

maar verder komt ie niet :(

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

/usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt

\o/

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik heb ook zo'n muis, en hij hangt nu gewoon aan m'n PS/2 poort, wat is er het voordeel van als ik 'm aan USB hang ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• theezeefje
Ik heb nl geen USB-->PS/2 converter :(

Verwijderd

Ik kon het niet laten en heb er ook maar eens even mee gespeeld :) Ik had nog een USB muisje liggen (was 12,50 toen ofzo, ik kon hem niet laten liggen :) )
code:
1
2
3
Feb  7 19:06:22 helium kernel: hub.c: USB new device connect on bus1/1, assigned device number 2
Feb  7 19:06:22 helium kernel: mouse0: PS/2 mouse device for input0
Feb  7 19:06:22 helium kernel: input0: Cypress Sem. Cypress USB Mouse on usb1:2.0

Dit bovenstaande zie ik in m'n /var/log/messages staan, wat dus zoveel betekend dat de muis gevonden wordt :)

Als je het device /dev/input/mice aangemaakt hebt zoals dat in /usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt staat kun je met GPM al je console laten werken met de USB muis met het volgende commando:

gpm -t ps2 -m /dev/input/mice

Dit werkte bij mij iig goed :)

X ging veel lastiger, na veel gepiel met XF86Config (een een paar VASTLOPERS :( ) bestloot ik maar xf86config opnieuw te runnen en als mousetype PS/2 op te geven en bij de vraag welk device /dev/input/mice op te geven. Dit werkte!!! :)

Maar toen ik het protocol (PS/2) wat toen in /etc/X11/XF86Config veranderde reboote linux spontaan bij het opstarten van X: De volgende melding in /var/log/messages

Feb 7 19:10:37 helium kernel: emory.c:83: bad pmd 32ec32ec

Juist :)

Ik hoop dat je er iets aan hebt

• theezeefje
Op woensdag 07 februari 2001 10:31 schreef oXygeN het volgende:
/usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt
Dit bestand kan ik inmiddels wel dromen :), alleen snap ik er geen kont van.

vandaar mijn vraag voor evt. uitleg.

• Pc123
Die instructies zijn erg makkelijk vind ik, heb je problemen met het Engels ofzo? Anders kan ik wel stukjesv vertalen voor je ofzo maar ik kan het niet eenvoudiger zeggen.

• thunderbird2k
  • Laatst online: 11-03 05:55
Zelf heb ik een MS Explorer usb mouse. (ja van microshit, logitech was er toen niet)
Je moet kernel 2.4.1 compileren met usb ondersteuning en je moet een paar dingen voor de muis endergelijke aanzetten. Ik kan nu helaas niet bij mijn linuxbak, moet het nu heel even met windows doen, als ik tijd heb zal ik even checken welke opties je aan moet hebben.

Je moet dus usb aanzetten met muisondersteuning en in een ander menu (bij xconfig) zaten dan nog een paar opties voor muisondersteuning.

• theezeefje
Die files heb ik dus aangezet...
maar in /usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt staat iets wat ik niet helemaal vat.
aan het begin staat:

2. Simple Usage
~~~~~~~~~~~~~~~~
For the most usual configuration, with one USB mouse and one USB keyboard, you'll have to load the following modules:
input.o
mousedev.o
keybdev.o
usbcore.o
usb-[uo]hci.o
hid.o
=======

Hoe doe ik dat :):):):):):):):)

• Pc123
modules toevoegen aan /etc/modules dan worden ze standaard geladen bij het opstarten, eerst ff testen of ze goed werken, dus eerst met modprobe ze allemaal even laden en dan testen. Als alles goed werkt zet je ze in /etc/modules. Tenzij je ze in de kernel zelf hebt dan hoeft het natuurlijk niet.

• theezeefje
euhh, modprobe mousedev.o bijvoorbeeld ????

• Pc123
.o hoeft er niet achter

met modprobe -u unload je ze weer

• Pc123
je moet natuurlijk wel root zijn

• theezeefje
ff proberen !
tnx !

• theezeefje
Can't locate module mousedev.o :(:(
zelfs niet als ik in de dir sta waar die modules zelf staan :(

wie wil er ff telnetten ? :)

• Pc123
Dan moet je die modules wel in je kernel hebben zitten en dat is zo te zien dus niet zo. Tenzij je ze in de kernel zelf hebt zitten dan hoef je ze natuurlijk niet te laden.

• theezeefje
ze staan in mijn kernel, das het vage juist !!!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 21:44

wzzrd

The guy with the Red Hat

Nou daar komt 'ie:

er hangt hier namelijk een M$ IntelliMouse Explorer op USBaan een Linux-bak (kernel 2.4.2, XFree 4.0.2).

Compileer kernel met USB, HID, USB-UHCI etc als modules.
Installeer package rcusb (wel handig).
Installeer XFree86 4.0.2, scheelt ook wel.
Ik heb GPM draaien, zodat ik ook muis heb bij console. Muis moet op /dev/mouse. Protocol imps2 (voor GPM) of imps/2 voor X.
Pas je /etc/X11/XF86Config aan met bovenstaande gegevens: device en protocol.

Bij mij werkt dit prima. Overigens laadt mijn kernel bij het opstarten _wel_ USB en HID maar faalt bij USB-UHCI. Misschien is dat het, mag dat niet of zo. Suc6

<edit>
BTW:
- Suse 7.0
- VIA chip op mobo, usb-_U_hci (voor intel ook)
- probeer ook een depmod -a na je make modules_install
- modules laden _niet_ allemaal standaard direct bij het opstarten. Dat is de hele truc van modules!! ;)
Pagina: 1