Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Verwijderd
Suc-6 ermee
met USB ??Op dinsdag 06 februari 2001 17:39 schreef Pc123 het volgende:
Gewoon in de Xfree86 config file aanpassen, of heb je dan al gedaan?
Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....
Verwijderd
wat nou met usbOp dinsdag 06 februari 2001 17:45 schreef theezeefje het volgende:
[..]
met USB ??
Verwijderd
kun je dat in helder nederlands ff vertellen ?? :):):):)
en Pc123, ik heb psies die andere. ik heb de kleine versie ervan
Verwijderd
Ik weet het niet helemaal voor 100% zeker hoor, aangezien ik geen usb-apparatuur heb staan die is aangesloten op een linux-bak.
Verwijderd
doe dan:
cd /dev
mkdir input
mknod input/mice c 13 63
en verander dan in je XF86Config file, de huidige muis instellingen in
Section "InputDevice"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Endsection
btw, deze instellingen zijn voor xfree 4
Verwijderd
Je bent me net voor:)Op dinsdag 06 februari 2001 19:31 schreef Mr_Blonde het volgende:
Heb naast USB support in het menu 'input core support', 'mouse support' al aangezet?.
Ik heb net ff zitten kijken bij mij en zag inderdaad ook staan dat je dat aan moet zetten, voordat je usb-muis uberhaupt iets wil doen.
Ik gok dat je dat nog niet gedaan hebt
TNX !
hoewel ik wel het gevoel heb dat ik het hier ergens moet zoeken.
maar helaas. dat was hem niet....
Een krat bier voor het persoon met de gouwe tip :):):):)
Dacht dat ik die idd aan had gezet....Op dinsdag 06 februari 2001 19:36 schreef nelske het volgende:
[..]
Je bent me net voor:)
Ik heb net ff zitten kijken bij mij en zag inderdaad ook staan dat je dat aan moet zetten, voordat je usb-muis uberhaupt iets wil doen.
Ik gok dat je dat nog niet gedaan hebt
heb tot drie keer toe mijn kernel opnieuw gekompileerd. heb dat echt aangezet.
maar nogmaals, bij het booten van linux (Echt vlak na mijn lilo) gaat dat lampie in mijn muis branden. die duurt een kleine 20/30 seconden. en dan is ie weer uit.
# Pointer section
# **********************************************************************
Section "Pointer"
Protocol "usb"
Device "/dev/input/mouse0"
Zo zou het moeten werken denk ik, ga ff hier wat mee proberen zou ik zeggen.
Dit is trouwens /etc/X11/XF86Config
die ImPS/2 kent ie geloof ik wel.
op /dev/input/mice
maar verder komt ie niet
\o/
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
1
2
3
| Feb 7 19:06:22 helium kernel: hub.c: USB new device connect on bus1/1, assigned device number 2 Feb 7 19:06:22 helium kernel: mouse0: PS/2 mouse device for input0 Feb 7 19:06:22 helium kernel: input0: Cypress Sem. Cypress USB Mouse on usb1:2.0 |
Dit bovenstaande zie ik in m'n /var/log/messages staan, wat dus zoveel betekend dat de muis gevonden wordt
Als je het device /dev/input/mice aangemaakt hebt zoals dat in /usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt staat kun je met GPM al je console laten werken met de USB muis met het volgende commando:
gpm -t ps2 -m /dev/input/mice
Dit werkte bij mij iig goed
X ging veel lastiger, na veel gepiel met XF86Config (een een paar VASTLOPERS
Maar toen ik het protocol (PS/2) wat toen in /etc/X11/XF86Config veranderde reboote linux spontaan bij het opstarten van X: De volgende melding in /var/log/messages
Feb 7 19:10:37 helium kernel: emory.c:83: bad pmd 32ec32ec
Juist
Ik hoop dat je er iets aan hebt
Dit bestand kan ik inmiddels wel dromenOp woensdag 07 februari 2001 10:31 schreef oXygeN het volgende:
/usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt
vandaar mijn vraag voor evt. uitleg.
Je moet kernel 2.4.1 compileren met usb ondersteuning en je moet een paar dingen voor de muis endergelijke aanzetten. Ik kan nu helaas niet bij mijn linuxbak, moet het nu heel even met windows doen, als ik tijd heb zal ik even checken welke opties je aan moet hebben.
Je moet dus usb aanzetten met muisondersteuning en in een ander menu (bij xconfig) zaten dan nog een paar opties voor muisondersteuning.
maar in /usr/src/linux/Documentation/usb/input.txt staat iets wat ik niet helemaal vat.
aan het begin staat:
2. Simple Usage
~~~~~~~~~~~~~~~~
For the most usual configuration, with one USB mouse and one USB keyboard, you'll have to load the following modules:
input.o
mousedev.o
keybdev.o
usbcore.o
usb-[uo]hci.o
hid.o
=======
Hoe doe ik dat :):):):):):):):)
tnx !
er hangt hier namelijk een M$ IntelliMouse Explorer op USBaan een Linux-bak (kernel 2.4.2, XFree 4.0.2).
Compileer kernel met USB, HID, USB-UHCI etc als modules.
Installeer package rcusb (wel handig).
Installeer XFree86 4.0.2, scheelt ook wel.
Ik heb GPM draaien, zodat ik ook muis heb bij console. Muis moet op /dev/mouse. Protocol imps2 (voor GPM) of imps/2 voor X.
Pas je /etc/X11/XF86Config aan met bovenstaande gegevens: device en protocol.
Bij mij werkt dit prima. Overigens laadt mijn kernel bij het opstarten _wel_ USB en HID maar faalt bij USB-UHCI. Misschien is dat het, mag dat niet of zo. Suc6
<edit>
BTW:
- Suse 7.0
- VIA chip op mobo, usb-_U_hci (voor intel ook)
- probeer ook een depmod -a na je make modules_install
- modules laden _niet_ allemaal standaard direct bij het opstarten. Dat is de hele truc van modules!!