Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:55
Ik hoop binnen een maand of 3 af te studeren aan de universiteit. Master is computer science and engineering, een redelijk globale richting van technische informatica. In september zou ik graag eens echt geld willen gaan verdienen :)

De beste manier om aan een goede baan te komen leek me de grote detacheringsbedrijven te benaderen omdat die op dit moment flink aan het werven zijn en vaak goede mogelijkheden bieden om cursussen ed te volgen.

Nu heb ik met de zoekfunctie eens gekeken wat er mbt sollicitaties in dit forum staat, maar dat zijn vaak losstaande gevallen. Hier op got moet toch een grote hoeveelheid mensen rondhangen die in deze sector werken en ervaring hebben met sollicitaties in het algemeen als gaat om software engineers (of een vergelijkbare leukklinkende term).

In de verschillende topics over de grote bedrijven kom je zo links en rechts wat zaken tegen mbt sollicitaties, maar ik hoop eigenlijk dat er hier wat algemene punten verzameld kunnen worden waar startende ict-ers op moeten letten. Alvast wat eenvoudige punten:
  • Bij eerste gesprek altijd strak in pak + stropdas of is dat overkill?
  • Vaak zijn er testen. Hoe kun je je hier het beste op voorbereiden?
  • Wat zet je wel en niet in je cv?
Deze vragen zijn nog wel te beantwoorden door wat research te doen. Het kan misschien geen kwaad om een poging te doen hier verschillende meningen/opvattingen te vergelijken?

Waar het me meer om gaat (en wat me interessanter lijkt voor meer mensen die in zo'n situatie zitten; toch redelijk wat tweakers denk ik) zijn vragen als:
  • Hoe ga je om met solliciteren bij meerdere bedrijven en ze vergelijken?
  • Hoe kun je gebruik maken van aanbiedingen/mogelijkheden bij meerdere bedrijven?
  • Wat zijn echte "do's and don'ts"tijdens eerste gesprekken?
  • Hetzelfde voor vervolggesprekken of contractonderhandelingen?
  • Wat zijn nou (veelvoorkomende) vragen die ze kunnen gebruiken om je kennis snel te testen?
  • Wat zijn de standaard vragen waar je echt een antwoord op klaar moet hebben liggen?
  • Welke vragen moet je zelf niet vergeten te stellen?
Als er iemand op- of aanmerkingen heeft of meer interessante punten dan hoor ik het graag.

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

s3n

Bepaal iig heel goed wat je zelf wilt, en kijk of dat geboden kan worden.
Ik heb bijv. weinig behoefte aan een detacheringsbaan, en ik wil veel studiemogelijkheden. enz...

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:57
Detachering? Dan zowiezo in pak + stropdas, geen overkill lijkt me, tijdens je werk zal je daar ook in lopen (ligt uiteraard aan de klant). Dat is het bij de buurtsuper om de hoek als je als vakkenvuller aan de gang gaat.

Werk zelf ook bij een grote detacheerder en moest hiervoor ook een test afleggen. Heb hier wat voorbereiding op gedaan door de test op Intermediar.nl door te lopen. Het is altijd handig als je een beetje een idee hebt wat je bij bepaalde vragen kan verwachten.

Heb zelf maar 2 sollicitaties gedaan, maar ze vragen zowiezo de standaard sollicitatievragen (die je overal kan verwachten).

- Wat zijn je sterke/zwakke punten?
- Wat wil je bereiken?
- Hoe zie je ons en jezelf daarbij?
- Heb je zelf nog vragen? Dit vond ik de lastigste omdat deze wat lastig voor te bereiden is, maar bekijk de website, lees de topics hier op het forum wat door en bedenk een paar punten die je na wil vragen. Gok niet op 1 of 2 dingen, want voor je het weet wordt dat tijdens een presentatie of in het gesprek al aangehaald en dan zit je alsnog met je mond vol tanden :o

Heel standaard, maar je moet er wel een antwoord op klaar hebben natuurlijk! (en een beetje diplomatiek verantwoord, "negatieve" zaken om kunnen buigen naar positief, niet zeggen dat je altijd te laat komt of om de 5 min een sigaret gaat roken :P)

En bedenk goed wat je zelf wil. Dan kan je ook veel makkelijker antwoord geven en zien of het iets voor je is. En zeg het ook gewoon als het je niets lijkt (niet afzijken natuurijk). Zelf heb ik bij een bedrijf duidelijk aangegeven dat ik gezien mijn woonplaats zekerheid wil hebben kwa vervoer. Uit de gesprekken bleek dat dat niets werd, dat was voor mij een redelijk struikelblok. Toen bedrijf 2 kwam die dat wel bood was het voor mij makkelijk!

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy op 11-04-2007 12:49 ]

Flickr | Lego collectie

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:54

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Het nadeel van de tips die mensen gaan aandragen kan ook zijn dat dit generiek gaat worden. Ze prikken er toch wel door heen.

Zorg vooral dat je als jezelf gaat. Vaak spelen mensen een spel. Mocht dit spel niet kloppen dan komt dat gauw genoeg uit. Hetgeen nadelige gevolgen en soms positieve gevolgen kan hebben. Do's en don'ts voor eerste gesprekken.

Begin niet gelijk over salarissen. Die kans krijg je nog wel mocht een bedrijf echt interesse hebben. Probeer tijdens dat eerste gesprek vooral jezelf te presenteren. Geef aan wat je leuk niet leuk vind. Probeer ook een goed beeld te krijgen bij de functie en het bedrijf. Vraag naar doorgroeimogelijkheden etc etc. Veel voorkomende vragen zijn vaak praktijk gerelateerd. Soms laten ze je erin lopen als je even niet oplet. Blijf dus scherp. Solliciteren bij meerdere bedrijven moet geen probleem zijn. Maar geef dit wel aan bij de bedrijven waar je op gesprek gaat. Je hoeft niet in precieze aantallen of met namen te werken. Gewoon aangeven dat je bij meerdere bedrijven gesprekken hebt lopen is vaak voldoende.

Pak en stropdas. Sommige bedrijven staan erop. Anderen zien het graag als je op intakes gaat (detacheerders). Ik ben van mening dat ik als mezelf op een eerste gesprek moet kunnen komen. Zorg dan gewoon dat je netjes gekleed bent en er verzorgd uitziet. Pak is vaak geen vereiste voor een kennismaking.

Wat zet je in je CV. Relevante informatie. Heb je toevallig bij een vereniging in het bestuur gezeten etc etc. Dat zien ze graag. Let wel dat dit toetsbare zaken moeten zijn.

Gebruik maken van aanbiedingen bij verschillende bedrijven. Ik weet niet in welk opzicht je dat bedoelt maar zoals ik het lees van 2 walletjes eten. Dit is niet raadzaam. Vergelijk de bedrijven gewoon goed. Leg de arbeidsvoorwaarden naast elkaar en ga voor het bedrijf wat je een goede feeling geeft. Als er een klik is met het bedrijf dan merk je dat snel zat. Als je dan een beslissing maakt ga daar dan ook vol voor. Je moet bedenken dat je vaak voor een langere periode een dienstverband aangaat. Jobhoppen zou je kunnen doen. Maar het nadeel is dat het niet altijd even netjes op je CV staat. Beter dat je dan in de detachering gaat werken en een langdurige "relatie" aangaat met een werkgever en op die manier "jobhopt". Een lange dienstbetrekking met veel opdrachten die regelmatig van langere duur zijn komt positief over. Aangezien jij nog aan het begin van je carriere staat is dat iets waar je rekening mee kunt houden.

*empty*

• IntToStr
Ok, hopelijk kunnen we hier wat meer meningen en ideeen bij elkaar krijgen zodat mensen op basis daarvan een duwtje in de richting kunnen krijgen om voor een bepaalde aanpak te kiezen.

Wat ik nog vergeten was:
Op dit moment zijn een paar bedrijven heel hard aan het werven. Moet ik daar nu al op afstappen of kan ik beter wachten totdat ik echt klaar ben met afstuderen?
MR_VIPER schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:55:
Het nadeel van de tips die mensen gaan aandragen kan ook zijn dat dit generiek gaat worden. Ze prikken er toch wel door heen.

Zorg vooral dat je als jezelf gaat. Vaak spelen mensen een spel. Mocht dit spel niet kloppen dan komt dat gauw genoeg uit. Hetgeen nadelige gevolgen en soms positieve gevolgen kan hebben.
Aangezien je mij niet kent kun je natuurlijk geen zeer specifieke tips geven, maar de algemene zaken goed op orde hebben betekent vaak dat je meer aandacht aan details kunt geven. Bijv bij verslagen/papers op school: zorg dat de opmaak goed is, dan kunnen ze daar al niet over vallen en kun je je vol op de inhoud storten. Jezelf zijn lijkt me zeker erg belangrijk.
Veel voorkomende vragen zijn vaak praktijk gerelateerd. Soms laten ze je erin lopen als je even niet oplet. Blijf dus scherp.
Wat voor situaties kan ik me hier bij voorstellen?
Gebruik maken van aanbiedingen bij verschillende bedrijven. Ik weet niet in welk opzicht je dat bedoelt maar zoals ik het lees van 2 walletjes eten. Dit is niet raadzaam. Vergelijk de bedrijven gewoon goed. Leg de arbeidsvoorwaarden naast elkaar en ga voor het bedrijf wat je een goede feeling geeft. Als er een klik is met het bedrijf dan merk je dat snel zat. Als je dan een beslissing maakt ga daar dan ook vol voor. Je moet bedenken dat je vaak voor een langere periode een dienstverband aangaat.
Ik bedoelde hiermee dat je bijv aan kunt geven dat je bedrijf A zeker ziet zitten, maar dat bedrijf B gewoon 15% meer salaris biedt. Hier zul je zeer voorzichtig mee moeten zijn, maar kun je hier op zo'n manier gebruik van maken?

[ Voor 70% gewijzigd door IntToStr op 11-04-2007 13:06 . Reden: Reactie op mr_viper ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Bij eerste gesprek altijd strak in pak + stropdas of is dat overkill?

Afhankelijk van het bedrijf. Er is genoeg te vinden over de cultuur van een bedrijf. Zorg ten alle tijden dat je wel netjes gekleed gaat (mocht je van te voren nog willen roken, neem daarna een pepermuntje!). Of dat een 3delig pak met stropdas is of gewoon een nette broek met bloes hangt er een beetje vanaf. In geval van twijfel: Neem de nettere variant. Je bent makkelijker underdressed dan overdressed.

* Vaak zijn er testen. Hoe kun je je hier het beste op voorbereiden?

Niet. Die testen zijn om te kijken wat je in huis hebt. Die test goed af kunnen leggen had je de afgelopen 20 jaar kunnen leren ;).

* Wat zet je wel en niet in je cv?
Tja, lastig. Waarom zou je dingen uit je CV houden? Als hij te lang wrodt zul je moeten schrappen, maar ik denk dat dat in jouw geval niet van toepassing is.

--

* Hoe ga je om met solliciteren bij meerdere bedrijven en ze vergelijken?
Tja, dat is lastig. Probeer een indruk van het bedrijf te krijgen. Staat de cultuur je aan, werken er leuke mensen, lijkt het werk je leuk. Daarnaast kun je de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden met elkaar vergelijken.

* Hoe kun je gebruik maken van aanbiedingen/mogelijkheden bij meerdere bedrijven?
Eigenlijk niet echt. Natuurlijk kun je proberen ze tegen elkaar uit te spelen, maar dan kom je al wel binnen met een zeker negativisme. Het is wel handig om je marktwaarde een beetje te bepalen. Als er 1 tussen zit die significant minder bied dan de rest dan hebben ze wel wat uit te leggen.

* Wat zijn echte "do's and don'ts"tijdens eerste gesprekken?
Zorg iig dat je geinterreseerd over komt. Luister naar wat ze te vertellen hebben, stel vragen als iets niet duidelijk is of als je meer wilt weten. Zorg dat je iig van te voren hebt nagedacht over standaard vragen (denk aan wat zijn je goede, maar ook slechte punten) en voor de rest is het gewoon een leuk gesprek voeren. Zorg iig dat je een leuk verhaal kunt vertellen over projecten die je gedaan hebt en (en dat is misschien nog wel het belangrijkste) geef daarin ook goed aan wat ej eigen rol daarin is geweest.

* Hetzelfde voor vervolggesprekken of contractonderhandelingen?
Daarvoor geld hetzelfde. Luister aandachtig en stel vragen wanneer je wat wilt weten. Geef aan wanneer je iets niet leuk vindt of niet mee eens bent, maar blijf altijd wel vriendelijk.

* Wat zijn nou (veelvoorkomende) vragen die ze kunnen gebruiken om je kennis snel te testen?
Tja, het testen van kennis is heel specifiek. Daar kan ik nu moeilijk wat op zeggen. Een project manager krijgt andere vragen dan een ontwikkelaar. Wat vaak wordt gedaan is een voorzetje geven en dat ze vervolgens jouw over bepaalde technieken laten vertellen. Iemand met wat vakkennis kan vervolgens best snel zien of hij naar een promotie praatje luistert, of iemand hoort praten over iets waar hij verstand van heeft.

* Wat zijn de standaard vragen waar je echt een antwoord op klaar moet hebben liggen?
Naast 'wat heb je zoal gedaan' natuurlijk ook 'wat zijn je sterke en vooral zwakke punten'.

* Welke vragen moet je zelf niet vergeten te stellen?
Alles wat je niet zeker weet, wat je niet bekend voorkomt. Vragen stellen is niet eng, het zorgt er juist voor dat je geinterreseerd over komt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Siliakus
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:31
In het kader van het centraal verzamelen van sollicatie-informatie hierbij mijn ervaringen. Ik ben vorig jaar augustus afgestudeerd en sinds 1 september in dienst bij een software huis als consultant.

Ik heb bij vier bedrijven gesolliciteerd. Dit waren een tweetal ICT dienstverleners waarover je topics in dit subforum kan terugvinden, een grote internationale uitgever en mijn huidige werkgever.

* Bij eerste gesprek altijd strak in pak + stropdas of is dat overkill?

Bij alle sollicitaties ben ik strak in pak met stropdas aan op sollicitatie geweest. Iemand heeft mij ooit eens verteld dat de de eerste indruk de beste is (algemene wijsheid) en dat je in eerste instantie nooit overdressed kan zijn. Als je bijvoorbeeld ruim op tijd bent: Kijk naar de mensen die binnen komen.. Geen stropdas? Doe hem af?.. Als je om tafel gaat zitten met degene(n) waarmee je een gesprek aan gaat, kan je er ook altijd nog voor kiezen om je jasje uit te doen.

* Vaak zijn er testen. Hoe kun je je hier het beste op voorbereiden?

Er zijn een aantal boekjes in omloop die je kan gebruiken als voorbereiding.. Typische assessment-preperatie boekjes. Het is natuurlijk echter de vraag of jij aangenomen wilt worden om wie je nu bent of omdat je flink op testjes geoefend hebt en op die manier de truuk aangeleerd is. Die testjes zijn er natuurlijk niet voor niets.. Ook deze testjes bepalen in hoeverre jouw persoon aansluit bij de organisatie.

* Wat zet je wel en niet in je cv?

Mijn CV heb ik zo kort mogelijk gehouden. Personalia, opleidingen, (bij)baantjes. Kort, overzichtelijk en misschien nog wel belangrijker zonder spelfouten spreekt naar mijn idee meer aan dan lange verhalen. Ook een tip: Solliciteer je bij een internationaal georienteerde onderneming? Stuur dan zowel een nederlandstalig als een engelstalig exemplaar van je CV op.

Ook heb ik er zelf voor gekozen om sollicitaties altijd per post te doen. Mede doordat ik e-mail er een tikkeltje te onpersoonlijk voor vind en omdat je je brief en CV zo lekker kan pimpen met mooi papier en een sjieke envelop :)

* Hoe ga je om met solliciteren bij meerdere bedrijven en ze vergelijken?

Ik had van te voren bepaald wat belangrijk voor mij is in mijn baan. Zoek een aantal websites af: intermediar, jobnet etc, doe wat testjes en ontdek wat je zelf belangrijk vind. Probeer ook helder beantwoord te krijgen tijdens je gesprek(ken) of de organisatie waar je solliciteert hier aan voldoet.

* Hoe kun je gebruik maken van aanbiedingen/mogelijkheden bij meerdere bedrijven?

Niet. Dat is net zoiets als op marktplaats 10 euro bieden als iemand in de advertentie al vermelt dat er onder de 50 euro niet geboden hoeft te worden. Het irriteert alleen maar en je wint er waarschijnlijk niets mee. Ja misschien meer salaris, maar misschien ook onwil bij degene met wie je in gesprek bent.

* Wat zijn echte "do's and don'ts"tijdens eerste gesprekken?

Wat ik eerder zei: Probeer voor jezelf beantwoord te krijgen of de organisatie voldoet aan je 'puntenlijst'. Nog wel een leuke die ik van een medestudent geleerd heb: Vraag naar contactgegevens van iemand die er al werkt in een vergelijkbare functie als die waarin jij komt te werken. Kan je eens bellen met diegene hoe het nu 'echt' is! De twee keer dat ik dat gedaan heb werd er zowel door mijn gesprekspartner als door de betreffende medewerker erg positief gereageerd!

Daarnaast heb ik ook meegemaakt dat een medestudent van te voren wist wie zijn gesprekspartner zou zijn en deze van te voren voor een lunch heeft uitgenodigd. Moet je wel ballen voor hebben :p

* Hetzelfde voor vervolggesprekken of contractonderhandelingen?

Wees je bewust van je eigen marktwaarde. Volg een beetje de draadjes hier @ GoT en ga er vanuit dat je Uni structureel te hoog zit met indicaties. Verder heb ik voor mijzelf destijds bepaald dat werkomgeving en doorgroeimogelijkheden voor mij belangrijker waren dan uitstekende primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar dat is een eigen keuze.

* Wat zijn nou (veelvoorkomende) vragen die ze kunnen gebruiken om je kennis snel te testen?

Ik heb nog in geen enkele sollicitatie meegemaakt dat ze naar kennis vroegen. Ging altijd om de persoonlijkheid, de houding, vaardigheden en gedrag.

Voor de rest heb ik nu geen tijd meer, zal proberen deze binnenkort ook te beantwoorden!

* Wat zijn de standaard vragen waar je echt een antwoord op klaar moet hebben liggen?

* Welke vragen moet je zelf niet vergeten te stellen?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ligt eraan waar jij je goed bij voelt. Ik redeneer altijd simpel; in een bedrijf waar ze het verwachten dat je dit doet (of waar de dresscode er naar staat) wil ik gewoon niet werken. Maar dat is puur mijn opvatting. Ik ga meestal met nette schoenen, spijkerbroek, overhemd, colbert of iets in die geest.
Vaak is dat een mix allerhande soorten intelligentie testen. Abstract denken (balletjes hokjes kleurtjes figuurtjes), taalgevoel (een vork staat tot eten en een rietje staat tot ....), rekenopgaves (1 3 6 .. 12), dat soort ongein. Ik zou verder geen voorbereiding treffen, gezien je ook capabel genoeg bent om een universitaire opleiding te volgen.
Ik hou het meestal bij 1 a 2 A4tjes. Ik ben van het type, minder is meer.

Om principiële reden vermeld ik nooit mijn nationaliteit (ik ben gewoon een Nederlander, en dat is ook wel aan mijn naam te herleiden, echter mag een werkgever hier niet zomaar meer omvragen anno 2007).

Vermeld vooral niet waar je in de zomer van '97 gewerkt hebt, van welke school je bent afgestuurd; met andere woorden zet er geen onrelevante werkervaring in en ook niet opleidingen niet zijn afgerond. Hier krijg je alleen maar vervelende vragen over die je in een moeilijk parket brengen.

Als je relevante werkervaring hebt zet die er uitraard in; plus een stukje wat je deed en wat je verantwoordelijkheden daar zijn, of welke kennis je hebt opgedaan. Hou het kort en bondig, en kijk uit met bluffen, want dit kan je later betaald komen te staan.

Intresses of hobby's vermeld ik niet in mijn c.v. Dit kan altijd nog tijdens een gesprek besproken worden, leuk voor de small talk om zomaar te zeggen. Relevante nevenactiviteiten echter wél, bijvoorbeeld bestuurslid van de vereniging op school, dat soort dingen.

Omdat ik in mijn geval mijn werkverleden belangrijker vind dan mijn opleidingen zet ik deze bovenaan. In omgekeerde chronologische volgorde, dan kom je sneller to-the-point.
Tenzij dit bij een gesprek gevraagd word zal ik hier niet uit mezelf over beginnen. Maar bedrijven zijn ook niet achterlijk, en weten vaak dat mensen toch verder kijken dan hun neuzen lang zijn. Eerlijk antwoorden is wel een must, maar hou het open, en noem vooral geen namen. Vergelijken doe je door de verschillende aanboden naast elkaar te leggen. Als je nog ontbrekende deeltjes hebt is hiet niet abnormaal om nadere toelichting te vragen.
  • Hoe kun je gebruik maken van aanbiedingen/mogelijkheden bij meerdere bedrijven?
Tja deze is wel listig. Geen enkele werkgever is hetzelfde, dus je zal altijd intressante of minder intressante aanbiedingen krijgen. Weeg vooral voor je zelf af wat je belangrijker vind, een hoger startsalaris is leuk, maar meer vakantiedagen ook. Meer of minder reistijd, dat soort zaken zul je ook dagelijks mee te maken krijgen, en onderschat dit niet.

Je kan over salaris onderhandelen, maar daar hoef je niet persé de aanbieding van de andere werkgever bij te hebben. Dit is niet netjes tegenover dat andere bedrijf, en je komt dan wel heel erg over als een geldwolf. Het is dan maar de vraag of ze je nog wel zo graag willen hebben.
  • Wat zijn echte "do's and don'ts"tijdens eerste gesprekken?
Do's:
Wees beleefd en maak een compliment over het mooie gebouw bij binnenkomst, etc.
Probeer dingen met humor te brengen. Een gesprek met een lach verloopt stukken makkelijker.
Onderbreek zo nu en dan en stel dan een serieuze vraag op hetgeen wat net is besproken, dan wek je de schijn dat je echt geïntresserd bent (of misschien ben je dat wel echt? :+ ) Dit laat zien dat je assertief bent en niet bang om vragen te stellen.
Voor de rest blijf vooral jezelf (tenzij je een een kutkarakter hebt, of een goede acteur bent)
Als de functie of omgeving je niks lijkt gewoon eerlijk vertellen dat je geen verdere intresse hebt in de voortzetting van de sollicitatie.

Dont's:
Neuspulken, gapen, naar buiten staren, je koffie omgooien, misplaatste grappen etc.
Antwoord geven op de vraag wat je huidige salaris is, dit kan je onderhandelingspositie verslechteren.
Je onderdanig gedragen tegen de persoon die tegenover je zit (je bent z'n gelijke)
In principe wel. Echter zal je dit keer de vraag wat je wilt gaan verdienen niet ontlopen. In dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1197172 kan je aardig uitzoeken wat in jouw geval een goed salaris zou zijn. In sommige gevallen ligt het salaris vast, bijvoorbeeld als starter bij de grote detacheerders. Persoonlijk vind ik dat erg laag, zeker voor iemand die hooggeschoold is. Ook bij advertenties voor een functie binnen de overheid staat vaak een maximum salaris vermeldt. Je kan aan de hand van de ARAR (CAO ambtenaren) of ander toepasbaar CAO de salaristabellen opzoeken in welke schaal je uitkomt. Over de schaal valt vaak niet te onderhandelen, over de instapschaal echter wel. Heb je al enige werkervaring kun je vaak hoger worden ingeschaald dan een beginner.

Vraag gewoon wat je wilt hebben (maak het niet te gek natuurlijk), als zij dit niet kunnen bieden hoor je dat vanzelf wel.
  • Wat zijn nou (veelvoorkomende) vragen die ze kunnen gebruiken om je kennis snel te testen?
Persoonlijk heb ik hier nog nooit echt mee te maken gehad. Je kan dus zo'n algemene intelligentie test krijgen, maar dat is een ander verhaal natuurlijk. Natuurlijk wordt er wel gevraagd met welke zaken je bekend bent, maar dan kan je gewoon wat toepassingsgebieden noemen, etc. Naar mijn idee wordt er nooit echt in-depth gegaan op een sollicitatiegesprek, zeker niet als je nog starter bent. Dit wordt misschien anders als je op een senior functie zou solliciteren.
  • Wat zijn de standaard vragen waar je echt een antwoord op klaar moet hebben liggen?
Wat je positieve en negatieve kanten zijn. Dit wordt 5 van 10 keer gevraagd (echt lomp, want je kunt vanalles verzinnen natuurlijk). Positief kan zijn: probleemoplossend denkvermogen, accuraat, blabla. De negatieve punten moet je een draai geven. Bijvoorbeeld; "Soms doe ik lang over een opdracht, omdat ik het graag in detail goed wil heben". Dat bedoel ik nou met blabla, je moet er gewoon een mouw aan vast knopen.
Alles wat nog onduidelijk is en waar je graag een antwoord op wilt hebben.

Verwijderd

Tja. In tegenstelling tot de mensen die hier aangeven hier niet aan mee te doen, vind ik dat je het de eerste kee rniet kan maken om in je spijkerbroekje aan te komen kakken. Net als de eerste meeting met een klant ga je gewoon in vol ornaat. Ook als het een paps en mams bedrijfje is met 50 werknemers, en je hun eerste echt ITer wordt. Als blijkt dat je inderdaad overdressed bent hoor je hooguit "we zijn trouwens een informeel bedrijf hoor, dus die stropdas kun je wel thuis laten als je komende maandag begint". Underdressed loop je best wel risico op negatievere uitlatingen (onverzorgd, als je nú al de moeite niet doet hoe gaat dat later dan, als je naar klanten moet, etc)

De voorbereiding is gestart toen je uit je moeder kwam kruipen en zou tijdens het gesprek ongeveer klaar moeten zijn. Als je graag testen freubelt kun je wel een paar IQ testjes doen van te voren. Dat geeft je dan het gevoel voorbereid te zijn, als je daar aan twijfelde. Dit is volgens mij puur een zelf-vertrouwens issuetje, zo boeiend zijn die tests normaliter niet en vaak zijn er al niet eens "goeie" en "foute" antwoorden, maar gaat het om waarom je dingen zo beantwoord. Persoonlijkheids test kun je niet afkijken bij de buurman, zeg maar ;)

NIET: irrelevante informatie (vakken gevuld, kranten bezorgd, honden uitgelaten, in schoolband gitaar gespeeld, bijna MAVO afgemaakt, nét niet gecertificeerd voor MCSE)
WEL: in omgekeerd chronologische volgorde relevante werkervaring, stageervaring en opleidingen. Afhankelijk van wat je wilt doen dus: op mijn CV prijkt wel dat ik een rock festival georganiseerd heb in m'n vrije tijd. Het leiding geven aan een groep vrijwilligers, verantwoording voor de financiën en de dag zelf als centraal contact persoon voor élk probleem zijn zijn allemaal dingen die je bedrijfskundige kant belichten, niet alleen de techneuten kant. Niet staat er op dat ik een bosje LANparties mee georganiseerd heb, omdat dat allemaal zo spannend niet was, ondanks dat daar IT technisch meer te beleven valt. Is een beetje afhankelijk van je eigen wensen, kunnen en de hoeveelheid whitespace op je CV. Altijd ff laten nakijken door iemand die je gewenste nieuwe werkgever kent als je die kans hebt, dit kan je handenvol moeielijke vragen schelen. D'r zwerft hier nog ergens iemand op het NT forum rond die een collega kwijt is geraakt omdat ik die een mailtje stuurde met "Zet die projecten van vorig jaar op je CV en mail die naar dit adres als je hier wilt werken". Zijn CV keurig gekapt op wat de werkgever wilde zien (niets gelogen, gewoon dingen eruit die niet relevant warenvoor de funktie) en hop, een nieuwe baan.

Met Excel de punten naast elkaar gooien en een vergelijking trekken van de cijfers. Dan met de cijfers in de hand eens goed nadenken over welke job je de leukste lijkt, en als de cijfers niet héél lelijk doen over de leukste baan, de leukste baan kiezen. Zolang je na baanwissel nog altijd rond kunt komen van je inkomen kan het haast niet zo zijn dat de leukste baan niet de beste keus is, denk ik.

Dit noemen wij in de volksmond "parasiteren" en we gaan gewoon doen alsof niemand op T.net dit ooit zou doen want op T.net komen alleen aardige mensen. :+
Ik zie dit puur als "ik snoep lekker de voordeeltjes van kandidaat zijn op bij zoveel mogelijk toko's" dus misschien bedoel je wat anders. Nederland is trouwens te klein om hier op termijn mee weg te komeen, helemaal in de kleine IT branch waar je elkaar regelmatig tegen komt.

• Wat zijn echte "do's and don'ts" tijdens eerste gesprekken?
DONT: meningen geven waar niet expliciet om gevraagd wordt, negatief doen over mensen of bedrijven, in je ouwe kloffie aan komen zakken, te laat komen of wegblijven zonder te bellen en een écht goeie reden te geven, om dingen heendraaien, onduidelijke of dubbelzinnige antwoorden geven, naar de decolleté van het HR meisje gaan zitten gluren. Verder: vragen naar arbeidsvoorwaarden, geld, dagen vrij en garanties. Ook het overnemen van een gesprek (Het meisje van PZ gaan sturen, "want die heeft toch geen verstand van computers en dit zijn de foute vragen") wordt in veel bedrijven niet gewaardeerd. Misschien wel door je gesprekspartner, maar niet door je wannabe chef die nu niets aan je vraaggesprek heeft. Ook het toepassen van humor, in welke vorm dan ook, kan ik je afraden. Vriendelijk lachen om ongevaarlijke grappen is natuurlijk OK, maar er zelf zo weinig mogelijk maken en vooral geen geintjes over de Goofy stropdas van je gesprekspartner. Verder even proberen te letten op je taal gebruik: na een sollicitant uit Amsterdam gehad te hebben liep het voltallig IT team zijn accent na te doen. ("Jaah, dat kan je wel seggon, maar dat klopt natuuluk niet, dat kan je ook wel begrijpon") wat natuurlijk bepaald niet de bedoeling is voor iemand die eigenlijk naar klanten had gemoeten om onze software in hun winkels te installeren.

DO: Vragen naar het werk zelf, voorbeelden van wat je te doen kan krijgen, de sfeer in het bedrijf, de verwachtingen van de werkgever in spé, vragen wat de gesprekspartner zélf vind van bepaalde bedrijfsfacetten als die besproken worden (dit kan héél verhelderend werken...) en als je gevraagd wordt een mening te geven deze met feiten motiveren en proberen niet al te sterk uit de hoek te komen. Ervaringen aanhalen als je daar de kans toe hebt zonder kilometers van het pad af te lullen is ook wel handig: je toont je interresse in het gesprek, pimpt effe je ervaring met een relevant (kort) verhaaltje en als je het netjes brengt gaat de indruk van je gesprekspartner omhoog: mensen waar je een fijn gesprek mee hebt altijd beter uit zo'n intake babbel komen dan mensen waar je alleen droog puntjes mee afgetikt hebt. Ook altijd even eerlijk melden, mag tussen neus en lippen door, dat je bij andere toko's ook aan het solliciteren bent. Eén keer zeggen is precies genoeg: meer is teveel, minder is te weinig. Niet liegen: als je geen andere opties hebt, gewoon niet over beginnen.

Dáág, veel te veel typewerk :) Maybe later.
OK een klein beetje dan:
DONT: dwingen, dreigen niet te gaan komen als aan eisen niet voldaan wordt, gaan zitten wikken en wegen of "ehm, ehm" zitten doen terwijl je nadenkt over of je iets wilt of niet. Geen hints droppen over andere opties die je open houdt: je hebt al gemeldt dat je bij meerdere toko's probeert, dat weten ze dus. Als je daar op door gaat lijkt het alsof je ze onder druk wilt zetten.
DO: alles op papier laten zetten aan het einde van het gesprek en een paar dagen bedenktijd vragen. Dit is heel normaal en als een bedrijf dit niet accepteert zit er per definitie een adder onder het gras. Bovendien, als ze je nu al niet normaal kunnen behandelen, moet je eens kijken als je voor ze werkt.

Afhankelijk van de functie die je moet gaan bekleden maar echt "standaard vragen lijstjes voor webdevvers, helpdeskers, project managers en netwerkbeheerder" vind je weinig. Omdat je er ook de standaard antwoorden lijstjes bijkrijgt, denk ik. Die kun je namelijk van het Web aftrekken en net dáárin is élke ITer goed :)

Als je bijzondere dingen op je CV hebt, of aan jezelf (i.e. je komt binnen in je rolstoel met AMG sticker, je hebt een serieus spraakgebrek of je geeft aan dat je dyzlexies bent in je CV) dan kun ej daarover vragen verwachten en dus voorwerk doen voor de antwoorden. Verder even rekenen op "wat verwachtje van ons" "waarom ga je weg bij je vorige werkgever" en "waarom denk je dat jij de beste/geschikte kandidaad bent voor deze funktie" zijn wel lekkere standaard duffe vragen.
Bij Vader/Moeder bedrijfjes kan het wel voorkmoen dat je zo'n standaard lijstje door moet omdat PZ nog nooit een ITer heeft geinterviewd en de directeur ook geen idee heeft wat je nou eigenlijk gaat doen, die 40 uur in de week. Let er dus op dat je punten scoort als je jouw werk in meetbaar resultaat kan vertalen. (MBO ITer voorbeeldje: "Als ik hier ben, hoef je bij een storing geen 150 euro per uur voor een externe techneut uit te trekken, die na een uur pas komt en het probleem niet op kan lossen omdat hij het systeem niet kent omdat hij van buiten komt. Bovendien is het voor mij niet zo interressant het system zó achter te laten dat ik nog eens terug moet komen: ik moet tóch terug komen.")

Wat je zelf wilt weten. Hou wel rekening me tje eerste gesprek dat het om een kennismaking gaat, niet om een technische whitepaper in gesproken vorm over de firma en z'n apparatuur, software en klanten. "Moet iedereen uit Utrecht er zo lang op rijden naar Maastricht" kan dus wel maar "Hoe zit dat nou precies met de Active Directory, lijkt dat op een NDS of is het wat anders" kan niet.

M'n baas zal weer trots zijn dat ik zo'n essay schrijf in zijn tijd. :$

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 12:53 . Reden: spellingscheck en toevoegingen :) ]

• IntToStr
IntToStr schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:55:
Wat ik nog vergeten was:
Op dit moment zijn een paar bedrijven heel hard aan het werven. Moet ik daar nu al op afstappen of kan ik beter wachten totdat ik echt klaar ben met afstuderen?
Even mezelf quoten :)
Ik ben namelijk al benaderd door medewerkers van deze bedrijven en voor traineeships en nog wat andere bedrijfjes zonder ergens ook maar iets aangegeven te hebben of een cv te hebben geplaatst.

Bedankt voor de reacties tot zover.

De reden dat ik naar die tests vroeg is dat je de eerste keer dat je een type opgaves krijgt die niet standaard zijn zoals "groen staat tot gras als rood staat tot ..." je eerst even moet wennen aan de vragen, wat je veel tijd kost. Als je het type tests weet kun je die aanpassingstijd verkorten. Ik ben overigens niet bang dat ik zo'n test niet zou halen. Ben vrij goed in logisch denken etc. en ben ook goed in brain training op de nintendo ds :P

Voor mezelf denk ik dat het allemaal wel goed gaat komen. Mede dankzij tips die hier voorbij komen. Als je helemaal geen ervaring hebt voor zo'n belangrijk onderdeel in je carriere wil je toch graag een zo goed mogelijk beeld proberen te krijgen :)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:27:
NIET: irrelevante informatie (vakken gevuld, kranten bezorgd, honden uitgelaten, in schoolband gitaar gespeeld, bijna MAVO afgemaakt, nét niet gecertificeerd voor MCSE)
Ieder zijn mening natuurlijk maar het is juist slim te vermelden wat voor werkzaamheden je vroeger hebt gedaan, hoe klein ze ook zijn. Ok, als het voor 1 dagje is maakt het vrij weinig uit maar als je bijv een jaar lang elke dag de krant hebt bezorgd is het een ander verhaal.

Dit om de simpele reden omdat je zo kan laten zien dat je iemand bent die een hoop aanpakt, en als er staat dat je -bijv- de krant hebt bezorgd - voor laten we zeggen, 3 jaar - dan geeft dat in zeker mate ook je betrouwbaarheid aan.

Mijn CV is wat aan de lange kant, aangezien ik op ICT gebied gewoon ontzettend veel dingen onder de knie heb. Het ligt een beetje aan de werkgever of hij het "leuk" vind dat iemand een lang CV heeft met veel erop.

Verwijderd

Sypher schreef op donderdag 12 april 2007 @ 12:38:
[...]
Ieder zijn mening natuurlijk maar het is juist slim te vermelden wat voor werkzaamheden je vroeger hebt gedaan, hoe klein ze ook zijn. Ok, als het voor 1 dagje is maakt het vrij weinig uit maar als je bijv een jaar lang elke dag de krant hebt bezorgd is het een ander verhaal.

Dit om de simpele reden omdat je zo kan laten zien dat je iemand bent die een hoop aanpakt, en als er staat dat je -bijv- de krant hebt bezorgd - voor laten we zeggen, 3 jaar - dan geeft dat in zeker mate ook je betrouwbaarheid aan.
Ik vind het meer tonen dat je eigenlijk een beetje een lege CV hebt en nu een dappere poging doet er nog wat van te maken: ik wil dat zien wat relevant is. De rest heet niet voor niet irrelevant :)
Een goede CV bevat in mijn ogen dat, wat je weten moet, en niets, wat je niet weten wilt. Als iemand drie jaar lang kranten rond gebracht heeft kan je namelijk ook denken (en dat dénk ik ook) joh, had een beter baantje gezocht, die waren er best.
Zelfs als een ander lovender is over je rol als frontline media distributeur... dit soort dingen, mocht je die al aan willen kaarten, moet je op een kennismakingsgesprek doen en niet in een CV denk ik. PZ bepaalt aan de hand van bepaalde lijstjes die ze naast je CV houden of je CV ongeveer bij hun gewenste profiel past. Yes? in de "uitnodigen" bak. No? in de "Bedankt, we bewaren uw CV voor een volgende keer" bak.

Met name detacheerders tenderen hier in mijn ervaring ook naar. Maar hou in de smiezen:
Mijn CV is wat aan de lange kant, aangezien ik op ICT gebied gewoon ontzettend veel dingen onder de knie heb. Het ligt een beetje aan de werkgever of hij het "leuk" vind dat iemand een lang CV heeft met veel erop.
Dát is absoluut waar: er is geen Gouden Tip die je elke baan bezorgt. Er zullen mensen zijn die juist wél graag zien dat je kranten hebt bezorgd.
Over het algemeen, als je serieus, zakelijk ingesteld bent, zou ik het echter nooit zo doen dat m'n CV meer dan drie kantjes A4 bestrijkt, en waar je al helemaal niet mee aan moet komen zijn van die lijstjes zoals

Kennis en ervaring:
  • Windows XP: Goed
  • Windows 2000: Zeer Goed
  • Windows 3.51 NT: Prut met Peren
  • Red Hat 4: Basiskennis
  • Baan 3: Gemiddeld
  • Oracle 6: Goed
  • Visual Basic 6: Goed
  • Visual C++: Goed
  • Office: Zeer Goed
  • TCP/IP: Uitstekend
  • Boekhouders uit ramen gooien: Hobby
Als ik die op een CV zie gaat de CV direct retour headhunter, met een kutopmerking over sollicitatiebegeleiding erbij. Aan mensen die zélf solliciteren is de opmerking wel vriendelijk maar ook: stel je CV op met iemand die weet hoe je dat doet zodat je op een zinvolle manier je kennis en ervaring in beeld brengt.

Dit alles is echter wel zo subjectief als de neten. Ik ben economisch en logisch ingesteld. Ondanks de enorme meters post die ik op m'n geweten heb communiceer ik zakelijk altijd kort, bondig, to the point en (jaja!) met zorgvuldige spellingscontrole :)
Een CV weerspeigelt dus altijd je eigen stijl, je eigen manier van doen. Het is dus onmogelijk dat je een "perfecte" CV bouwt. "Totaal kansloos" is wél een optie. Probleem is dat ook hier de werkgever bepaalt in welke categorie je valt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 13:11 . Reden: dat spellen, dat ís me toch moeilijk... ]

Verwijderd

Ok dat je niet voor elke versie van windows apart moet gaan vermelden wat je er van kan, vind ik logisch,
maar ik persoonlijk vermeld toch echt wel met welk OS en welke programmeertaal ik veel ervaring heb?
Dat ik goed overweg kan met Java, C++, Python en SQL, dat is toch iets wat nuttig is te vermelden?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
Dat zijn drie verschillende talen en verschillen allemaal wel.
Zolang het geheel (veel) van elkaar verschilt is het gewoon beter dat te vermelden, of het summier te houden onder de noemer "Diverse programmeertalen", al is dat imho te summier.

Als je veel van het zelfde hebt, zoals Windows, dan kan je beste Windows 3.1 t/m Vista opschrijven of gewoon "Ruime kennis van Windows" oid.

• ebia
Wat ik meestal doe zijn twee extra kopjes onder de noemer kennis. Bijvoorbeeld:
Efficiënt met: Windows, Linux, TCP/IP, LaTeX typesetting, enz...
Bekend met: C++, Java, enz..

Dat je goed in woord en geschrift bent in Nederlands moet blijken uit je brief, en je mag er vanuit gaan dat elke ITer de Engelse taal toch wel goed beheerst. Ik zet het er nooit bij een brief, want ik ga er van uit dat het niet meer dan logisch is dat je deze eigenschap bezit. Als je bijvoorbeeld een aantal MCSE, CCNA of andere certificaten waarin in het Engels examen wordt afgenomen bezit, blijkt dat hieruit wel.

Oh BTW, nog even terugkomend op pak of spijkerbroek. Je moet ook wel inschatten wat de dresscode is de plek waar je solliciteerd. Laatste keer dat ik ging solliciteren was bij een onderzoeksinstituut. Met mijn colbert was ik al eigenlijk een beetje overdressed, m'n baas had een t-shirtje aan, gympies, enz. Ook op de werkvloer veel spijkerbroek en t-shirt, al dan niet met sandalen. Nu ben ik al bijna een jaar zeer tevreden werkzaam hier. Ook heb ik een keer bij Sogeti gesolliciteerd in dezelfde set-up, ook toen kreeg ik gewoon een aanbod (ware het niet dat ik daar toen niet mee akkoord ben gegaan). Ben gewoon jezelf, en laat je kennis en andere positieve zaken uitspringen tijdens het gesprek. Dan is kleding veel minder van belang, en tja ik blijf erbij, ik wil er eigenlijk helemaal niet op beoordeeld worden :r

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

ebia schreef op donderdag 12 april 2007 @ 15:51:
Wat ik meestal doe zijn twee extra kopjes onder de noemer kennis. Bijvoorbeeld:
Efficiënt met: Windows, Linux, TCP/IP, LaTeX typesetting, enz...
Bekend met: C++, Java, enz..
Efficiënt :?
Vermangelde vertaling van "proficient"? Of bedoel je daadwerkelijk dat je met Windows een hoog rendement haalt? ;)
Dat je goed in woord en geschrift bent in Nederlands moet blijken uit je brief, en je mag er vanuit gaan dat elke ITer de Engelse taal toch wel goed beheerst.
Dan zal ik je maar niet aan sommige van mijn collega's voorstellen :X
Er wordt inderdaad heel snel vanuit gegaan dat IT-ers wel Engels begrijpen en spreken, maar als puntje bij paaltje komt is vaak met name het schrijven (actieve kennis) een regelrechte ramp. En dan heb ik het niet over simpele spelfouten.

Wat betekent mijn avatar?

• ebia
Ja dido, vermangelde vertaling.Kon even niet op iets beters komen.

Heyheyhey, die spellingsfout had ik al gecorrigeerd!!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
offtopic:
Deze niet :p

[ Voor 6% gewijzigd door moozzuzz op 12-04-2007 23:03 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dido schreef op donderdag 12 april 2007 @ 16:01:
Dan zal ik je maar niet aan sommige van mijn collega's voorstellen :X
Er wordt inderdaad heel snel vanuit gegaan dat IT-ers wel Engels begrijpen en spreken, maar als puntje bij paaltje komt is vaak met name het schrijven (actieve kennis) een regelrechte ramp. En dan heb ik het niet over simpele spelfouten.
Zeer veel van mijn technisch academisch opgeleide collega's spreken en schrijven bedroevend slecht Engels, maar trachten dat te compenseren door allerlei "moeilijke" of "mooie" woorden op voornamelijk verrassende plaatsen en momenten in hun spraak of schrift te verwerken. :|

Niet dat ik nu zo'n genie ben als het op Engels spreken of schrijven aankomt, maar ik spring er in ieder geval weer goed uit. ;)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:30:
Ok dat je niet voor elke versie van windows apart moet gaan vermelden wat je er van kan, vind ik logisch,
maar ik persoonlijk vermeld toch echt wel met welk OS en welke programmeertaal ik veel ervaring heb?
Dat ik goed overweg kan met Java, C++, Python en SQL, dat is toch iets wat nuttig is te vermelden?
Dat is hartstikke nuttig! Zeker vermelden!
Maar dan in je lijstje vaardigheden, waar je vermeldt dat je een X aantal jaar regelmatig met Java, C++, Python en SQL gewerkt hebt en je er goed mee overweg kan. Zoals je nu doet, met een paar woordjes. Niet een lijstje, met een woord/taal/programma gevolgd door "goed, slecht, geen mening, volgens mij prima maar niet aan m'n baas vragen" enzovoorts.
Want wat zegt mij zo'n lijstje?

Bijvoorbeeld, ik heb bij het zoeken van mijn opvolger bij m'n oude werk een lijstje gezien waar o.a. dit op stond::
Netware 5.1, Beheerder.
NDS: Beginner.
DHCP: Gevorderd
Windows clients en servers: Gevorderd.

Wat staat daar?
1. Hoe wordt je Netware beheerder? Mik je d'r af en toe een updateje op als je de CD gestuurd krijgt, of ben je helpdesker die af en to een gecrashte bak rebooten mag van de netwerkbeheerder? Of ben je verantwoordelijk voor een dertigtal Netware kisten die je update, tuned, waar je regelmatig de performance logs en history in de gaten houdt, waar je backups, preventative maintenance en consistency checks uitvoert?
2. NDS: Beginner. In wát dan? Je bent helpdesker en mag wachtwoordjes resetten? Je hebt voor een klein bedrijfje een eenvoudige NDS opgezet waar je middels ZEN wat applicaties aan PCs en users gehangen hebt en je beheerd met je basiskennis NDS zo in je eentje een LAN van 100 computers? Je hebt geleen dat ergens op die Netware kisten die je schijnt te beheren "NDS" draait dus dat moet ook opje CV, ook al heb je geen idee hoe je NDS opstart of wat het precies doet?
3. DHCP gevorderde. Wat, je hebt options aangegeven in je DHCP range op het werk om de DNS server erin te krijgen bij alle clients? Of heb je veertig VLANS opgezet die met DHCP en DHCP-pass-through in samenwerking met RADIUS elke PC binnen elke fabriek altijd in het juiste netwerk duwt en aan de hand daarvan gebruik je die basiskennis NDS om te zorgen dat je user z'n loginscript, homedirectory en NAL krijgt?
4. Hoe gevorderd. Je hebt thuis een Windows XP bak en die doet wat jij wilt want je wilt niets? Of heb je je client PCs die je met je basiskennis NDS beheerde zó aan de NAl gehangen en voorzien van applicatieobjecten dat elke Windows Pc in je netwerk automatisch ge'Borg'd wordt en na ene rebootje of twee, drie precies díe drivers, software en configuratie heeft die je op al je PCs hebben wilde? Of heb je naast je Netware bakken een Windows 2000 server gezet omdat je toevallig een pakket wil draaien wat een Windows server vereiste?
Dit zegt me niets, als ik andere kandidaten heb dan nodig ik deze alvast niet uit, zonde van m'n tijd.

Als ik lees "Ik heb in de functie 'junior applicatie ontwikkelaar' drie jaar met Python, Perl, C++, SQL Server en ASP.net gewerkt" dan weet ik wat. Junior ontwikkelaars moeten héél véél programmeren en mogen nog weinig meedenken over wat het programma gaat doen. Of je mee kán denken moet nog blijken, maar programmeren heb je alvast een eind onder de knie. Dat zou wat kunnen zijn, die nodigen we uit.

Zie je het verschil?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik heb eerst bij enkele bedrijven gesolliciteerd waar ik zeker niet wilde gaan werken, om sollicitatie ervaring op te doen.

Ik vroeg dan gewoon aan het einde van het gesprek of ze nog verbeterpunten hadden voor mij. Na 3 of 4 sollicitaties had ik het aardig in de vingers, tot ik op een gegeven moment zelfs een gesprek bij een bedrijf had waar ik op een moment zelfs de leiding in de conversatie nam. :)

Overigens CV zo kort en bondig mogelijk. Je moet je voorstellen dat jij manager bent en dat je iemand moet aannemen. Je wil dan geen levensloopverhalen lezen, maar 1 hooguit 2 a4tjes waaruit blijkt wat je kwalificaties en ervaringen zijn.

Zet alleen je laatste 2 afgeronde opleidingen erop, geen mavo, havo of gym. Alleen beroeps, hoger en wetenschappelijke opleidingen. Alles wat buiten je vakgebied valt, kan je eraf laten, want daar is toch niemand in geinterreseerd. Hobbies zou ik er ook niet op zetten. Als ze daarin geinterreseerd zijn kan je dat altijd toelichten in het gesprek als ze ernaar vragen.

Certificering kort en bondig, Afkorting, misschien uitgeschreven als het niet duidelijk is en jaar van certificering.

Zet er je doelen op voor de komende 5 jaar en waar je jezelf ziet tegen die tijd.

Bijv. "Leiding geven aan een kleine ploeg van ontwikkelaars" of "Consultant in storage networking" met evt. een kleine uitleg.

EDIT: oh jah, zorg ervoor dat je geen grote gaten hebt in je CV, hier zullen ze altijd naar vragen!

[ Voor 56% gewijzigd door JackBol op 13-04-2007 09:48 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

IntToStr schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:24:
De beste manier om aan een goede baan te komen leek me de grote detacheringsbedrijven te benaderen omdat die op dit moment flink aan het werven zijn en vaak goede mogelijkheden bieden om cursussen ed te volgen.

Als er iemand op- of aanmerkingen heeft of meer interessante punten dan hoor ik het graag.
Als je een goede informaticus bent (dwz hoge cijfers, ook voor theoretische vakken) dan zou ik het niet eerst via zo'n standaard ICT detacheerder proberen. Er is zat werk op WO niveau, bijvoorbeeld bij banken waarbij je wiskundige modellen maakt, algoritmen bedenkt, processen optimaliseert dmv modelleren en simuleren, berekeningen doet op supercomputers, etc. En dat verdient ontzettend goed. Je bent op niveau bezig en je hebt daadwerkelijk iets aan je studie. Veel van je collega's zullen een WO achtergrond achtergrond hebben en vaak zitten daar ook gepromoveerde beta'ers (wiskunde, natuurkunde, informatica) tussen.

Als hier niet in geinteresseerd bent en alleen maar wil programmeren, of je wilt specialiseren in een product X van een bedrijf Y, kies dan voor de juiste detacheerder... dus niet Peak-IT of iets dergelijks. Als je wilt daadwerkelijk wil innoveren ga dan niet voor de ICT dienstverlening.

• IntToStr
terabyte schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 09:43:
[...]

Als je een goede informaticus bent (dwz hoge cijfers, ook voor theoretische vakken) dan zou ik het niet eerst via zo'n standaard ICT detacheerder proberen. Er is zat werk op WO niveau, bijvoorbeeld bij banken waarbij je wiskundige modellen maakt, algoritmen bedenkt, processen optimaliseert dmv modelleren en simuleren, berekeningen doet op supercomputers, etc. En dat verdient ontzettend goed. Je bent op niveau bezig en je hebt daadwerkelijk iets aan je studie. Veel van je collega's zullen een WO achtergrond achtergrond hebben en vaak zitten daar ook gepromoveerde beta'ers (wiskunde, natuurkunde, informatica) tussen.

Als hier niet in geinteresseerd bent en alleen maar wil programmeren, of je wilt specialiseren in een product X van een bedrijf Y, kies dan voor de juiste detacheerder... dus niet Peak-IT of iets dergelijks. Als je wilt daadwerkelijk wil innoveren ga dan niet voor de ICT dienstverlening.
Hier zou ik zeker ook eens naar kunnen kijken. Ik heb tijdens mijn master een 8 gemiddeld gehaald voor alle vakken met een minimum van 7. Heb ook al een paar jaar bij de rabobank gewerkt als "werkstudent" en ken er nog wel wat mensen met hoge functies :)

De detacheerders die op dit moment op basis van ervaringen en indruk bovenaan mijn lijstje staan zijn sogeti en logica cmg.

Binnenkort maar eens wat brieven/onlinezut de deur uit doen om wat gesprekken te regelen. Kan maar beter voor de grote vakantie wat zaken hebben lopen als ik in september wil beginnen. Gelukkig ken ik ook nog wat mensen die ervaring hebben in het bedrijfsleven mbt cv's en zo die alles ook nog even willen nakijken.

* IntToStr gaat inspiratie opdoen voor een mooi cv!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:58
Nog een tip die je ook eens kan uitproberen.

Als je niet zo goed weet waar je eigenlijk wilt solliciteren, zet dan je CV eens op een vacaturesite als Monsterboard. Ik heb dit zelf ook gedaan, totaal niks van verwacht, maar binnen de korste keren heb je een overweldigende respons van bedrijven die geinteresseerd zijn.

Je kunt dan zelf een selectie maken van wat je wel en niet leuk lijkt, en bij de leuke ga je dan op gesprek. Een voordeel hiervan is dat je met bedrijven in contact kan komen waar je misschien nog nooit van gehoord hebt, of die je zelf nooit gevonden zou hebben, maar wel ontzettend interessant zijn.
Een ander voordeel is dat het initiatief bij het bedrijf ligt, wat jou een sterkere positie geeft. Vragen als "waarom solliciteer je juist hier?" zijn dan niet echt meer valide om te stellen. Vaak komt deze vraag dan in een tweede gesprek wel weer om de hoek kijken.

Ik zou iedere starter aanraden zijn CV op monsterboard of een dergelijke site te zetten. Het kost niks, maar kan wel heel veel opleveren.

• terabyte

terabyte

IntToStr schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 14:59:
[...]

Hier zou ik zeker ook eens naar kunnen kijken. Ik heb tijdens mijn master een 8 gemiddeld gehaald voor alle vakken met een minimum van 7. Heb ook al een paar jaar bij de rabobank gewerkt als "werkstudent" en ken er nog wel wat mensen met hoge functies :)
Als dat in combinatie met een goed afstudeerproject een cum laude oplevert, en je hebt daarnaast naast je studie nog wat bestuurservaring opgedaan (lid opleidingscommissie, lid bestuur studievereniging, etc) dan moet je het ook eens proberen bij zo'n consultancy firma. Die zijn meestal ook wel zoek naar goede WO-beta's. Maar dan moet je er dus echt uitspringen.

Als je je CV op Monsterboard oid zet, stel je persoonlijke 'filter' dan goed in, want je zult echt veel aanbiedingen krijgen waarvan 90% onder je niveau.

Als je wetenschap interessant vindt, word dan AIO. Tijdens je promotieonderzoek krijg je weliswaar minder dan mensen in het bedrijfsleven, maar die haal je later ruimschoots in, want ook weer bij banken en consultancy firma's worden gepromoveerden goed betaald. Twee van mijn collega's zijn na hun promotie in de informatica het bedrijfsleven ingegaan en ze zijn nu echt 'binnen' ;)

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 23:09
terabyte schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 17:28:
[...]

Als dat in combinatie met een goed afstudeerproject een cum laude oplevert, en je hebt daarnaast naast je studie nog wat bestuurservaring opgedaan (lid opleidingscommissie, lid bestuur studievereniging, etc) dan moet je het ook eens proberen bij zo'n consultancy firma. Die zijn meestal ook wel zoek naar goede WO-beta's. Maar dan moet je er dus echt uitspringen.
Ga toch weg, met een goed studieresultaat in een bètarichting kom je op dit moment overal binnen waar ze mensen zoeken die goed met cijfers zijn. Van accountancykantoren tot consultancy tot IT dienstverlening tot banken etc. Al dat opgeblazen gedoe van cum laude en minstens 3 jaar bestuurservaring en verschillende stages als vereiste is complete onzin. Of je moet het hebben over firma's als de Boston Consultancy Group of McKinsey, dan heb je gelijk, maar dat is dan ook niet een gemiddelde startersfunctie. Als je bij een detacheerder gaat werken ben ik echter bang dat je niet het maximale uit je mogelijkheden haalt.

Zet je c.v. ook niet op Monsterboard tenzij je graag door bergen geperste inblikham heen wil baggeren.

Ik zou je adviseren om op carrierebeurzen rond te kijken en een aantal in-house dagen bij te wonen om zo een betere indruk van je kansen te krijgen. Pin jezelf ook niet vast op de IT-branche tenzij daar echt je interesse ligt.

• terabyte

terabyte

Nee. Waarom?
met een goed studieresultaat in een bètarichting kom je op dit moment overal binnen waar ze mensen zoeken die goed met cijfers zijn. Van accountancykantoren tot consultancy tot IT dienstverlening tot banken etc.
Dat zeg ik toch ook te hele tijd? Dat ie verder moet kijken dan de standaard ICT detacheerder..
Al dat opgeblazen gedoe van cum laude en minstens 3 jaar bestuurservaring en verschillende stages als vereiste is complete onzin.
Ja, maar als je dat wel allemaal op je CV hebt moet je dat ook exploiteren en niet voor zo'n standaard ICT dienstverlener gaan werken, want die nemen tegenwoordig toch wel iedere idioot aan.
Of je moet het hebben over firma's als de Boston Consultancy Group of McKinsey, dan heb je gelijk,
Die bedoel ik ook.
Als je bij een detacheerder gaat werken ben ik echter bang dat je niet het maximale uit je mogelijkheden haalt.
Dat probeer ik de hele tijd al te zeggen.

• PHiXioN
Niet letterlijk opvatten, daarmee bedoel ik dat je overdrijft met je advies.
terabyte schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:46:
Dat zeg ik toch ook te hele tijd? Dat ie verder moet kijken dan de standaard ICT detacheerder..

[...]
Dan zijn we het daar over eens.
Ja, maar als je dat wel allemaal op je CV hebt moet je dat ook exploiteren en niet voor zo'n standaard ICT dienstverlener gaan werken, want die nemen tegenwoordig toch wel iedere idioot aan.

[...]
Klopt, ik ken voorbeelden uit mijn omgeving die inhoudelijk zwak zijn maar goed met de blabla en bij dat soort bedrijven ook aan de bak komen.
Zeg dat dan, er zijn ook consultancy firmas die niet slechts op strategisch niveau advies geven en dan kom je als niet-hoogvlieger ook goed aan de bak.
Dat probeer ik de hele tijd al te zeggen.
Goedzo. ;)

• IntToStr
Wat mijzelf betreft: ik heb voor mijn studie computer science ook nog een propedeuse + 40 ects bedrijfseconomie behaald. Dat zal ook nog wel helpen.

Mijn afstudeerproject zal wel geen 9 op gaan leveren aangezien er een hoop is mislukt. Weliswaar niet door mijn schuld, maar cum laude zal er niet in zitten denk ik.

Heb geen bestuurservaring, maar heb wel al een paar jaar een eigen bedrijfje gehad.

M'n cv op monsterboard kan misschien toch geen kwaad. Misschien zit er tussen de rommel wel wat interessants. Promoveren trekt me niet zo. 4 jaar lang onderzoek doen is me te veel van het goede. Zal me binnenkort eens wat meer op andere bedrijven gaan richten. Zijn er hier nog mensen die goede ervaringen hebben met bedrijven die hier in aanmerking komen?

Verwijderd

Kun je beter eens gaan snuffelen op intermediair.nl; dat ligt iets meer in je straatje denk ik..

• PHiXioN
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 16:47:
Kun je beter eens gaan snuffelen op intermediair.nl; dat ligt iets meer in je straatje denk ik..
Goed dat je het zegt.

http://www.intermediairfw.nl/

Intermediair forward is gericht op starters en wellicht nog interessanter.

Verwijderd

Een mogelijke nieuwe werkgever heeft mij gevraagd zelf de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarde in te vullen. denk hierbij aan bruto basis salaris, vakantiedagen, vakantie geld, lease auto, laptop, mobiel, bijdrage ziektekosten en pensionverzekering, onkostenvergoeding, bonusregeling, deeltijd mogelijkheden, atv dagen etc.

ik weet echt niet wat in te vullen. het gaat voor een developer / applicatie beheerder functie. Zelf heb ik 1 jaar werkervaring en een aantal certificaten. kan iemand mij vertellen wat reeel is om in te vullen voor zowel de primaire als secundaire voorwaarden? want zoiets heb ik nog nooit meegemaakt dat je zelf je eigen voorwaarden mag "bepalen".

• martinkleppe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 13:21
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2007 @ 22:15:
Een mogelijke nieuwe werkgever heeft mij gevraagd zelf de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarde in te vullen. denk hierbij aan bruto basis salaris, vakantiedagen, vakantie geld, lease auto, laptop, mobiel, bijdrage ziektekosten en pensionverzekering, onkostenvergoeding, bonusregeling, deeltijd mogelijkheden, atv dagen etc.

ik weet echt niet wat in te vullen. het gaat voor een developer / applicatie beheerder functie. Zelf heb ik 1 jaar werkervaring en een aantal certificaten. kan iemand mij vertellen wat reeel is om in te vullen voor zowel de primaire als secundaire voorwaarden? want zoiets heb ik nog nooit meegemaakt dat je zelf je eigen voorwaarden mag "bepalen".
Misschien is het handig als je iets meer over jezelf vertelt. Hier kunnen we natuurlijk nooit antwoord op geven zo. Check ook even het 'Wat verdient een icter gemiddeld' topic
Pagina: 1