• Bij eerste gesprek altijd strak in pak + stropdas of is dat overkill?
Tja. In tegenstelling tot de mensen die hier aangeven hier niet aan mee te doen, vind ik dat je het de eerste kee rniet kan maken om in je spijkerbroekje aan te komen kakken. Net als de eerste meeting met een klant ga je gewoon in vol ornaat. Ook als het een paps en mams bedrijfje is met 50 werknemers, en je hun eerste echt ITer wordt. Als blijkt dat je inderdaad overdressed bent hoor je hooguit "we zijn trouwens een informeel bedrijf hoor, dus die stropdas kun je wel thuis laten als je komende maandag begint". Underdressed loop je best wel risico op negatievere uitlatingen (onverzorgd, als je nú al de moeite niet doet hoe gaat dat later dan, als je naar klanten moet, etc)
• Vaak zijn er testen. Hoe kun je je hier het beste op voorbereiden?
De voorbereiding is gestart toen je uit je moeder kwam kruipen en zou tijdens het gesprek ongeveer klaar moeten zijn. Als je graag testen freubelt kun je wel een paar IQ testjes doen van te voren. Dat geeft je dan het gevoel voorbereid te zijn, als je daar aan twijfelde. Dit is volgens mij puur een zelf-vertrouwens issuetje, zo boeiend zijn die tests normaliter niet en vaak zijn er al niet eens "goeie" en "foute" antwoorden, maar gaat het om waarom je dingen zo beantwoord. Persoonlijkheids test kun je niet afkijken bij de buurman, zeg maar
• Wat zet je wel en niet in je cv?
NIET: irrelevante informatie (vakken gevuld, kranten bezorgd, honden uitgelaten, in schoolband gitaar gespeeld, bijna MAVO afgemaakt, nét niet gecertificeerd voor MCSE)
WEL: in omgekeerd chronologische volgorde relevante werkervaring, stageervaring en opleidingen. Afhankelijk van wat je wilt doen dus: op mijn CV prijkt wel dat ik een rock festival georganiseerd heb in m'n vrije tijd. Het leiding geven aan een groep vrijwilligers, verantwoording voor de financiën en de dag zelf als centraal contact persoon voor élk probleem zijn zijn allemaal dingen die je bedrijfskundige kant belichten, niet alleen de techneuten kant. Niet staat er op dat ik een bosje LANparties mee georganiseerd heb, omdat dat allemaal zo spannend niet was, ondanks dat daar IT technisch meer te beleven valt. Is een beetje afhankelijk van je eigen wensen, kunnen en de hoeveelheid whitespace op je CV. Altijd ff laten nakijken door iemand die je gewenste nieuwe werkgever kent als je die kans hebt, dit kan je handenvol moeielijke vragen schelen. D'r zwerft hier nog ergens iemand op het NT forum rond die een collega kwijt is geraakt omdat ik die een mailtje stuurde met "Zet die projecten van vorig jaar op je CV en mail die naar dit adres als je hier wilt werken". Zijn CV keurig gekapt op wat de werkgever wilde zien (niets gelogen, gewoon dingen eruit die niet relevant warenvoor de funktie) en hop, een nieuwe baan.
• Hoe ga je om met solliciteren bij meerdere bedrijven en ze vergelijken?
Met Excel de punten naast elkaar gooien en een vergelijking trekken van de cijfers. Dan met de cijfers in de hand eens goed nadenken over welke job je de leukste lijkt, en als de cijfers niet héél lelijk doen over de leukste baan, de leukste baan kiezen. Zolang je na baanwissel nog altijd rond kunt komen van je inkomen kan het haast niet zo zijn dat de leukste baan niet de beste keus is, denk ik.
• Hoe kun je gebruik maken van aanbiedingen/mogelijkheden bij meerdere bedrijven?
Dit noemen wij in de volksmond "parasiteren" en we gaan gewoon doen alsof niemand op T.net dit ooit zou doen want op T.net komen alleen aardige mensen.
Ik zie dit puur als "ik snoep lekker de voordeeltjes van kandidaat zijn op bij zoveel mogelijk toko's" dus misschien bedoel je wat anders. Nederland is trouwens te klein om hier op termijn mee weg te komeen, helemaal in de kleine IT branch waar je elkaar regelmatig tegen komt.
• Wat zijn echte "do's and don'ts" tijdens eerste gesprekken?
DONT: meningen geven waar niet expliciet om gevraagd wordt, negatief doen over mensen of bedrijven, in je ouwe kloffie aan komen zakken, te laat komen of wegblijven zonder te bellen en een écht goeie reden te geven, om dingen heendraaien, onduidelijke of dubbelzinnige antwoorden geven, naar de decolleté van het HR meisje gaan zitten gluren. Verder: vragen naar arbeidsvoorwaarden, geld, dagen vrij en garanties. Ook het overnemen van een gesprek (Het meisje van PZ gaan sturen, "want die heeft toch geen verstand van computers en dit zijn de foute vragen") wordt in veel bedrijven niet gewaardeerd. Misschien wel door je gesprekspartner, maar niet door je wannabe chef die nu niets aan je vraaggesprek heeft. Ook het toepassen van humor, in welke vorm dan ook, kan ik je afraden. Vriendelijk lachen om ongevaarlijke grappen is natuurlijk OK, maar er zelf zo weinig mogelijk maken en vooral geen geintjes over de Goofy stropdas van je gesprekspartner. Verder even proberen te letten op je taal gebruik: na een sollicitant uit Amsterdam gehad te hebben liep het voltallig IT team zijn accent na te doen. ("Jaah, dat kan je wel seggon, maar dat klopt natuuluk niet, dat kan je ook wel begrijpon") wat natuurlijk bepaald niet de bedoeling is voor iemand die eigenlijk naar klanten had gemoeten om onze software in hun winkels te installeren.
DO: Vragen naar het werk zelf, voorbeelden van wat je te doen kan krijgen, de sfeer in het bedrijf, de verwachtingen van de werkgever in spé, vragen wat de gesprekspartner zélf vind van bepaalde bedrijfsfacetten als die besproken worden (dit kan héél verhelderend werken...) en als je gevraagd wordt een mening te geven deze met feiten motiveren en proberen niet al te sterk uit de hoek te komen. Ervaringen aanhalen als je daar de kans toe hebt zonder kilometers van het pad af te lullen is ook wel handig: je toont je interresse in het gesprek, pimpt effe je ervaring met een relevant (kort) verhaaltje en als je het netjes brengt gaat de indruk van je gesprekspartner omhoog: mensen waar je een fijn gesprek mee hebt altijd beter uit zo'n intake babbel komen dan mensen waar je alleen droog puntjes mee afgetikt hebt. Ook altijd even eerlijk melden, mag tussen neus en lippen door, dat je bij andere toko's ook aan het solliciteren bent. Eén keer zeggen is precies genoeg: meer is teveel, minder is te weinig. Niet liegen: als je geen andere opties hebt, gewoon niet over beginnen.
• Hetzelfde voor vervolggesprekken of contractonderhandelingen?
Dáág, veel te veel typewerk

Maybe later.
OK een klein beetje dan:
DONT: dwingen, dreigen niet te gaan komen als aan eisen niet voldaan wordt, gaan zitten wikken en wegen of "ehm, ehm" zitten doen terwijl je nadenkt over of je iets wilt of niet. Geen hints droppen over andere opties die je open houdt: je hebt al gemeldt dat je bij meerdere toko's probeert, dat weten ze dus. Als je daar op door gaat lijkt het alsof je ze onder druk wilt zetten.
DO: alles op papier laten zetten aan het einde van het gesprek en een paar dagen bedenktijd vragen. Dit is heel normaal en als een bedrijf dit niet accepteert zit er per definitie een adder onder het gras. Bovendien, als ze je nu al niet normaal kunnen behandelen, moet je eens kijken als je voor ze werkt.
• Wat zijn nou (veelvoorkomende) vragen die ze kunnen gebruiken om je kennis snel te testen?
Afhankelijk van de functie die je moet gaan bekleden maar echt "standaard vragen lijstjes voor webdevvers, helpdeskers, project managers en netwerkbeheerder" vind je weinig. Omdat je er ook de standaard antwoorden lijstjes bijkrijgt, denk ik. Die kun je namelijk van het Web aftrekken en net dáárin is élke ITer goed
• Wat zijn de standaard vragen waar je echt een antwoord op klaar moet hebben liggen?
Als je bijzondere dingen op je CV hebt, of aan jezelf (i.e. je komt binnen in je rolstoel met AMG sticker, je hebt een serieus spraakgebrek of je geeft aan dat je dyzlexies bent in je CV) dan kun ej daarover vragen verwachten en dus voorwerk doen voor de antwoorden. Verder even rekenen op "wat verwachtje van ons" "waarom ga je weg bij je vorige werkgever" en "waarom denk je dat jij de beste/geschikte kandidaad bent voor deze funktie" zijn wel lekkere standaard duffe vragen.
Bij Vader/Moeder bedrijfjes kan het wel voorkmoen dat je zo'n standaard lijstje door moet omdat PZ nog nooit een ITer heeft geinterviewd en de directeur ook geen idee heeft wat je nou eigenlijk gaat doen, die 40 uur in de week. Let er dus op dat je punten scoort als je jouw werk in meetbaar resultaat kan vertalen. (MBO ITer voorbeeldje: "Als ik hier ben, hoef je bij een storing geen 150 euro per uur voor een externe techneut uit te trekken, die na een uur pas komt en het probleem niet op kan lossen omdat hij het systeem niet kent omdat hij van buiten komt. Bovendien is het voor mij niet zo interressant het system zó achter te laten dat ik nog eens terug moet komen: ik moet tóch terug komen.")
• Welke vragen moet je zelf niet vergeten te stellen?
Wat je zelf wilt weten. Hou wel rekening me tje eerste gesprek dat het om een kennismaking gaat, niet om een technische whitepaper in gesproken vorm over de firma en z'n apparatuur, software en klanten. "Moet iedereen uit Utrecht er zo lang op rijden naar Maastricht" kan dus wel maar "Hoe zit dat nou precies met de Active Directory, lijkt dat op een NDS of is het wat anders" kan niet.
M'n baas zal weer trots zijn dat ik zo'n essay schrijf in zijn tijd.
[
Voor 14% gewijzigd door
Verwijderd op 12-04-2007 12:53
. Reden: spellingscheck en toevoegingen :) ]