Dilemma. Wat is belangrijker

Pagina: 1
Acties:

• Digma
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik ben momenteel bezig om een configuratie samen te stellen voor mijn vrouw die broodnodig een nieuwe pc nodig heeft, aangezien het andere beestje inmiddels al ik denk iets van 7 á 8 jaar oud is (P3 800mhz).

Ze wil hem hoofdzakelijk gebruiken voor het mixen van muziek (uit bestaande mp3's) en af en toe wat 'lichtgewicht' spellen spelen, zoals de movies. Verder heeft ze geen aparte of zware eisen voor de pc.

Mijn vraag is nu, waar moet ik in de configuratie rekening mee gaan houden? Dus wat wordt dadelijk het zwaarst wegend? De processor of juist weer het geheugen? En ga ik in verband met de processor voor Intel of AMD?

Bij voorbaat dank voor de reactie.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Denk niet dat je een echt extreem snelle bak nodig hebt, dus maakt het niet veel uit wat je kiest qua CPU.
Nadeel van Athlon64's is dat ze 30 watt meer TDP hebben dan een Intel C2D, en als stilte belangrijk is dan kan je opzich beter voor een C2D gaan of een Athlon64 X2 EE (Energy Efficient) nemen, ivm verbruik en dus lagere hitte output (en dus makkelijker stil te houden).
Pleur er een Asus moederbordje onder en schakel QFan control in en dan moet het wel lekker stil zijn.
Smijt er 2GB RAM in en je zit voorlopig wel goed denk ik zo.

edit: btw, wat heb je al samengesteld en wat is je budget?

[ Voor 59% gewijzigd door McKaamos op 11-04-2007 11:53 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het moet soiezo goed gebalanceerd zijn, je systeem
de rest hangt denk ik een beetje af van je budget.
als je zeg maar niet al te veel budget hebt zou ik denk ik voor een AMD gaan op het moment, heb je niet zo veel last van een beperkt budget zou ik richting intel gaan, maar dit is heel afhankelijk van wat je dus van geld te besteden hebt...

pas daarna kan je verder kijken

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Verwijderd

McKaamos schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:50:
Denk niet dat je een echt extreem snelle bak nodig hebt, dus maakt het niet veel uit wat je kiest qua CPU.
Nadeel van Athlon64's is dat ze 30 watt meer TDP hebben dan een Intel C2D, en als stilte belangrijk is dan kan je opzich beter voor een C2D gaan of een Athlon64 X2 EE (Energy Efficient) nemen, ivm verbruik en dus lagere hitte output (en dus makkelijker stil te houden).
Pleur er een Asus moederbordje onder en schakel QFan control in en dan moet het wel lekker stil zijn.
Smijt er 2GB RAM in en je zit voorlopig wel goed denk ik zo.

edit: btw, wat heb je al samengesteld en wat is je budget?
Onzin wat betreft het TDP.
Intel geeft de TDP op als de TDP gemeten op 75% van de totale load.
AMD Geeft als TDP als de CPU 100% belast word.

Uiteindelijk is het dus hetzelfde qua verbruik.

Verder is prijs - prestatie verhouding AMD op dit moment in het voordeel.
Voor niet alteveel geld heb je al een Athlon 64 X2 5000+ wat ook een enorm krachtige CPU is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:57:
[...]

Onzin wat betreft het TDP.
Intel geeft de TDP op als de TDP gemeten op 75% van de totale load.
AMD Geeft als TDP als de CPU 100% belast word.

Uiteindelijk is het dus hetzelfde qua verbruik.

Verder is prijs - prestatie verhouding AMD op dit moment in het voordeel.
Voor niet alteveel geld heb je al een Athlon 64 X2 5000+ wat ook een enorm krachtige CPU is.
ah ok, dat wist ik dan weer niet.
Ben ik toch blij dat ik een A64 X2 EE heb, want die is dan dus zuiniger :P (absolute idle temp: 28 graden :D )

• Digma
Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie en excuses voor de vertraging vanuit mijn kant. Krijg je met werk. Budget is inderdaad beperkt en ik heb wat rond zitten kijken bij de winkel waar ik normaal ook altijd mijn spullen haal (bij onze oosterburen) en heb jullie advies (geprobeerd) in acht te nemen en om het even tot de kern te beperken zat ik te denken aan de volgende componenten:

1x AM2 AMD ATHLON 64 3500+ BOX
1x ASUS M2V-MX DDR2/GBL/SATA2 R/AM2
2x DDR2 1024MB PC667 CL5 Aeneon/Buffalo
1x SAMSUNG 250GB SP2504C 8MB SATAII

Verder wat GFX betreft niets overdreven dus dacht ik aan een:
1x PCI-E GEFORCE 7300GT 256MB

Voor bovenstaand zit ik aan zo een kleine 325 euro. Voeding neem ik waarschijnlijk op 500W en dan komen er nog een geluidskaart, muis, kast, keyboard e.d. bij. Maar daar weet ik mijn weg wel in te vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Digma op 11-04-2007 13:14 . Reden: Voorheen had ik een systeem gebasseerd op de P4D, wat al gauw 60-70 euro duurder uitvalt. ]

Verwijderd

Die 500W is echt overdreven. Hoe lager het verbruik, hoe minder rendement een voeding heeft. Neem een voeding van iets van 350W van een fatsoenlijk merk en je zit meer dan goed!
Kijk desnoods even in Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

500 watt voeding? das extreem overkill voor dat systeem.
Je hebt met 300 watt ruim voldoende. (heb zelf een soortgelijke PC met een minder zuinige videokaart en zuinigere CPU, kom op 205 watt maximaal uit)
Het is ook zo dat als je een voeding niet binnen z'n optimale range gebruikt, je een erg lage efficiency krijgt en je dus heel veel energie loopt te verstoken puur als warmte.

Als je al voor 500watt gaat, neem dan een iGreen voeding (of iets anders met een 80+ efficiency rating zodat je altijd minstens 80% efficiency hebt)

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 11-04-2007 13:18 ]

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:16

Geckoo

Good news, everyone!

kijk anders of het loont om een mobo te nemen met onboard sound/lan/etc dat scheelt weer in pci kaarten.
en aangezien je een oud systeem hebt staan kan je daarvoor toch de tobo/muis/scherm gebruiken.
zelfs als het een zelfbouw is (geen hp oid) dan kan je zelfs als je wilt de kast gebruiken.
en kijk voor de gein ook bij tweedehands sites (v&a op t.net of fok, marktplaats etc) daar staan dit soort systemen ook vaak.
als je je niet laat afzetten dan kan je daar ook leuke dingen vinden.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59
Zou je geen AMD X2 nemen? Denk dat dat met oog op de toekomst verstandiger is. Ook zijn ze niet zo heel veel duurder dan de single-core processors van AMD.

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Zoals hier boven word verteld is 500 Watt extreem voor zo'n systeem.

Kijk eens naar 350 Watt voedingen:
http://azerty.nl/producte...EPEN[]=52&GROEPERING=merk
Ga niet voor de goedkoopste voedingen, kijk eens naar Antec.

Of behuizingen met voedingen:
http://azerty.nl/producte...EPEN[]=51&GROEPERING=merk

• ID-College
  • Laatst online: 20:10
300Watt is ruim voldoende hoor.
Met die videokaart zal het systeem echt maar 150watt verbruiken. Dat is gewoon onzin. 350Watt is ook al teveel.
En die processor moet je echt wegdoen. Een 3500+ is tegenwoordig echt te langzaam. Pak minimaal een X2. Iets van een 4200+ tot een 5000+. Daar zul je veel meer plezier aan beleven, aangezien een 3500+ erg traag is vind ik.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Op mijn coolermaster iGreen Power 500W staat het volgende:

Efficiency (Load) : 81% ( 100W) / 85% (250W) / 82% (500W)

dus.... ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Digma
Ok bedankt voor de adviezen allemaal. Zal straks eens op mijn gemak kijken wat ik ervan kan bakken en een leuk systeem samenstellen. Nogmaals bedankt voor de tips! Jullie hebben me zeker een stuk verder geholpen en me weer wat meer inzicht gegeven. Nu nog kijken of ik er inderdaad wat van kan bakken. Binnenkort meer :)

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Aangezien je niet extreem veeleisend bent, is een 2e hands systeem anders geen optie? Er komen genoeg leuke dingen voorbij in V&A tegen goede prijzen, en met mede-tweakers valt altijd te onderhandelen over wat je wel en niet wil.

Ik zie zo al 5 systemen in V&A tussen de 150 en 300 euro die aan de eisen voldoen, en makkelijk te upgraden zijn als je iets specifieks mist (voordeel van V&A i.t.t. marktplaats enzo, je kan gewoon een mail sturen met wat je wel en niet wil zonder gezeur)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Wat dacht je van:

MSI K9VGM-V € 55,-
Samsung SpinPoint P120 200 GB € 52,-
Antec Solution SLK1650B met 350 Watt voeding € 59,-
AMD Athlon™ 64 X2 EE 3800+ € 79,-
LiteOn DVD 8900 DVD-brander € 25,-
Asus EAX1650Pro/HTD € 99,-
Buffalo 1 GB DDR2-533 Kit € 52,-
Totaal: € 421,-

Dan heb je een snelle PC waarop ook nog wel eens een spelletje op te spelen valt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 15:54:
Wat dacht je van:

MSI K9VGM-V € 55,-
Samsung SpinPoint P120 200 GB € 52,-
Antec Solution SLK1650B met 350 Watt voeding € 59,-
AMD Athlon™ 64 X2 EE 3800+ € 79,-
LiteOn DVD 8900 DVD-brander € 25,-
Asus EAX1650Pro/HTD € 99,-
Buffalo 1 GB DDR2-533 Kit € 52,-
Totaal: € 421,-

Dan heb je een snelle PC waarop ook nog wel eens een spelletje op te spelen valt!
En dan te bedenken dat ik meer dan een jaar geleden voor een X2 4200+ meer dan 350 euro betaald heb. :(

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:49
Goh, wat vreemd dat prijzen dalen omdat er iets nieuws op de markt komt nietwaar?

• ID-College
  • Laatst online: 20:10
Cubefanatic schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:16:
Goh, wat vreemd dat prijzen dalen omdat er iets nieuws op de markt komt nietwaar?
Vind ik wel meevallen. Dat is normaal. Echter nu is het prijsverschil door de prijsverlagingen een stuk groter ja :)

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 17:09:
[...]

En dan te bedenken dat ik meer dan een jaar geleden voor een X2 4200+ meer dan 350 euro betaald heb. :(
Hehe, ik leef met je mee. Ruim anderhalf jaar geleden (eigenlijk 21 maanden geleden) een X2 4400 voor 600 euro gekocht. Ik was een van de eerste in NL met een X2 :) . Hij was duur maar zeker geen spijt van gehad.

Een dual core is inderdaad sterk aan te bevelen. Ik adviseer dus om in ieder geval een X2 3600 te nemen. Een 500 watt voeding is inderdaad niet nodig. Mijn 4400 trekt max (2 cores 100%) iets van 120 watt (geloof ik) (idle is 'ie trouwens ook 28 graadjes ;) ). Verder heb ik een 8800GTS (140 watt ofzo?), 3 harde schijven (30-40 watt) en 4 DDR1 geheugen modules (30-40 watt?) en een nforce 4 chip (35 watt). Allemaal niet het zuinigst maar het draait prima goed op een Antec voeding van 430 watt. Jou systeem gaat zo te zien een stuk zuiniger zijn, een goede 350 watt voeding moet genoeg zijn al denk ik dat 300 watt ook genoeg kan zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door brute51 op 11-04-2007 19:42 . Reden: kleine toevoeging & smiley fix ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Dit is wat ik voor jou heb samengestelt bij azerty.nl

Afbeeldingslocatie: http://img79.imageshack.us/img79/9814/gatw6.jpg

Processor:Ik heb de x2 3600 gekozen omdat dit de goedkoopste dual core processor is van AMD. Dual core is toch wel handig met het oog op de toekomst.

Kast: Dit is een zeer geliefde kast die stil is + het feit dat die een ingebouwde 450 watt voeding is.

Geheugen: Kingston ValueRam is genoeg voor je vrouwtje. 533 mHz is meer dan genoeg.

Moederbord: Gewoon een lekker simpel ASUS bordje die alles heeft wat je wenst.

Harde schijf: DE harde schijf met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. 320 GB moet wel genoeg wezen.

DVD+DVD-/+RW: Dit mag natuurlijk niet ontbreken.

Geluidskaart: Een goedkoop maar zeer goede geluidskaart van Creative

Vid Kaart: Een goede kaart uit de stal van MSI die tevens silent is en behoorlijk veel grafische kracht heeft voor een redelijk zacht prijsje.

Muis+toetsenbord: Van logitech. Het is draadloos wat toch wel handig is als je geen draden in de weg wilt hebben. En geloof me, vrouwen hebben een hekel aan draden.

Cardreader: Deze heb ik er ook nog bij gedaan. Misschien komt het wel van pas met een digitale camera en dergelijke.

edit: ik wist trouwens niet of je ook een beeldschermpje nodig had ;)

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 20:07:
Dit is wat ik voor jou heb samengestelt bij azerty.nl

[afbeelding]

Knip..
Zou je je link kunnen bijwerken? Deze werkt namelijk niet.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Pagina: 1