Toon posts:

[2003] Netwerk printer restricties

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Iedereen,

Ik zit met de volgende vraag. Is er een mogelijkheid om netwerkprinters die zijn geinstalleerd op een printserver (Windows 2003 Server Standard Edition R2) zodanig in te stellen dat alleen bepaalde computers op die specifieke printer kunnen printen?

Voorbeeld;

Lokaal A:
  • 1 (netwerk) printer
  • 20 pc's
Lokaal B:
  • 10 pc's
Het mag dus niet zo zijn dat computers in lokaal B gaan printen op de printer in lokaal A. De computers in lokaal A mogen dan wel printen op de printer in lokaal A.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt,

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

printer met policy toekennen aan een computer? of met een script. Verder zul je naar de rechten op de gedeelde printer moeten kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reply,

De rechten op de gedeelde printer kunnen volgens mij niet worden toegekend aan computers.. hier had ik al naar gezocht. Wat bedoel je precies met "printer met policy toekenen"?

Heb je een voorbeeld?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:35:
Wat bedoel je precies met "printer met policy toekenen"?
"Printer met policy toekennen" vertalen naar het Engels --> "Assign printers policy"

Dat voer je in Google in --> Assign printers policy en voila, hit nummer één:

Deploy printers using Group Policy :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
THANKS!

Daar kom ik al een stuk verder mee, maar het enige probleem is dan dat de printers via het zoeken in AD alsnog toegankelijk zijn als de gebruiker ze wil toevoegen..

Maar dit is ook al goed, de meeste leerlingen hier hebben toch geen flauw benul van hoe dat toevoegen werkt.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:32
Maar dit is ook al goed, de meeste leerlingen hier hebben toch geen flauw benul van hoe dat toevoegen werkt.
Zeg dat niet te snel. Ze zijn vaak sneller dan je denkt. Maar via gpo's kan je ook nog wat dicht timmeren.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien is het een optie om de mogelijkheden tot toevoegen/verwijderen/zoeken van printers te verbieden of verbergen, hier kom je met de standaard Windows-gpo's een heel eind mee. Als je dan op basis van een policy/script wat bijv de clientname uitvraagt koppelt heb je volgens mij ook wel bereikt wat je wil :)
Een printjob wordt onder de gebruikersaccount uitgevoerd, dus misschien kan je dit ook met het tabblad security regelen? Alle rechten voor users wegnemen en alleen computerobjecten toevoegen gaat niet werken, je zal een groep moeten nemen waar users die mogen printen lid van zijn (of een groep waar die groep weer lid van is etc...).

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:42:
De leerlingen onderschatten is een grote fout imho, meestal weten die meer van computers dan de gemiddelde beheerder die daar zit (no offense intended).

Zoals ik al eerder zei dus met policies de zaak dichttimmeren en eventueel custom adm templates bouwen en scripts eraan hangen.

Verwijderd

Topicstarter
De leerlingen onderschatten is een grote fout imho, meestal weten die meer van computers dan de gemiddelde beheerder die daar zit (no offense intended).
@mutsje

Maak je maar niet druk dat is mij al bekend, gelukkig is dit gewoon stage :P

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 11:26 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 08:21
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:35:
Thanks voor de reply,

De rechten op de gedeelde printer kunnen volgens mij niet worden toegekend aan computers.. hier had ik al naar gezocht. Wat bedoel je precies met "printer met policy toekenen"?

Heb je een voorbeeld?
Kan wel alleen moet je eerst even aanzetten dat je ook wil zoeken op objecten zoals computers (knop Object Types). Alleen wil je niet zo werken, maar wel met groepen (veel makkelijker te beheren). Ze kunnen dan nog wel gevonden worden, maar je kan wel uitschakelen dat ze erop mogen printen.

Maak een groep aan met daarin alle pc's uit een betreffend lokaal. Zorg ervoor dat alleen die groep mag printen op de betreffende printer. Haal de everyone groep weg.
Doe hetzelfde voor de andere printer in het andere lokaal alleen dan met een andere groep. Klaar...

Je zou ook m.b.v. script de printer kunnen toevoegen en met GPO kunnen tegenhouden dat ze de printer niet kunnen toevoegen, maar dan moet je best wel veel gaan weigeren. Browsen op het netwerk, toevoegen printer, etc etc..
Vaak lukt het dan nog door vanuit Word de knop toevoegen printer te gebruiken. :r
Daarom gewoon ACL's gebruiken direct op de printers.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

WaSteiL schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:26:
[...]

Kan wel alleen moet je eerst even aanzetten dat je ook wil zoeken op objecten zoals computers (knop Object Types). Alleen wil je niet zo werken, maar wel met groepen (veel makkelijker te beheren). Ze kunnen dan nog wel gevonden worden, maar je kan wel uitschakelen dat ze erop mogen printen.

Maak een groep aan met daarin alle pc's uit een betreffend lokaal. Zorg ervoor dat alleen die groep mag printen op de betreffende printer. Haal de everyone groep weg.
Doe hetzelfde voor de andere printer in het andere lokaal alleen dan met een andere groep. Klaar...

Je zou ook m.b.v. script de printer kunnen toevoegen en met GPO kunnen tegenhouden dat ze de printer niet kunnen toevoegen, maar dan moet je best wel veel gaan weigeren. Browsen op het netwerk, toevoegen printer, etc etc..
Vaak lukt het dan nog door vanuit Word de knop toevoegen printer te gebruiken. :r
Daarom gewoon ACL's gebruiken direct op de printers.
Zelfs dat hoeft niet.. je kan gewoon gebruikers blokken van de printer ;)

En dat heeft, zoals hierboven besproken is, met policies te maken :)

Ook hier op kantoor doorgevoerd, mede omdat sommige mensen de printers gebruikte die niet waren toegestaan voor de prints die via hun werden gedraait. (een kleurencartridge is goedkoper dan printen met een laserprinter in kleur, zeker als er wordt afgerekend per gedane print).

Wabbawabbawabbawabba

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-02 08:21
KatirZan schreef op donderdag 12 april 2007 @ 14:29:
[...]

Zelfs dat hoeft niet.. je kan gewoon gebruikers blokken van de printer ;)

En dat heeft, zoals hierboven besproken is, met policies te maken :)

Ook hier op kantoor doorgevoerd, mede omdat sommige mensen de printers gebruikte die niet waren toegestaan voor de prints die via hun werden gedraait. (een kleurencartridge is goedkoper dan printen met een laserprinter in kleur, zeker als er wordt afgerekend per gedane print).
Op welk stukje van mijn quote reageer je nu? Op het totale stuk mag je namelijk nog wat extra toevoegen als verduidelijking.

JA je kan met een GPO het stukje afdekken en JA het kan ook met ACL's direct op de printers.
Je kan het beste alleen bij de basis starten en dat is in dit geval bij de printers.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dit klinkt natuurlijk n00b maar wat zijn ACL's? Ik geloof niet dat ik daar ooit iets mee heb gedaan. Had toch iets te maken met het delegeren van bepaalde administratieve functionaliteiten of zoiets?

Teach me :)

P.S. heel erg bedankt voor de reply WaSteiL denk dat ik jou voorstel ga proberen!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:48

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2007 @ 07:50:
Okay, dit klinkt natuurlijk n00b maar wat zijn ACL's?
Een ACL is een Access Control List, zeg maar de complete lijst met rechten die op een object gezet zijn. Wat meestal bedoeld wordt met het zetten van ACL's is gewoon het zetten van rechten op bepaalde objecten zoals printers.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment zet ik Group policies op OU's om daarmee de rechten te bepalen. Als ik het goed begrijp is dit dan ook een ACL?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Een group policy heeft ook weer een eigen ACL: de users/groepen/computers waarvoor de policy binnen die OU toegepast/gewijzigd mag worden.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Aah, I snap =) danku voor de info

Cheers!
Pagina: 1