Toon posts:

Laptop als desktopvervanger (Acer TravelMate 8104WLMi)

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers!

Ik zoek een laptop die m'n huidige desktop moet vervangen, want ik ben nogal wat weg van huis en dan is een laptop wel o zo handig ;) Probleem is dat ik helemaal niet thuis ben in de laptop-wereld...

Ik studeer industrieel ingenieur en gebruik dus nogal wat computerprogramma's in de zin van
- autocad
- solidworks
- jcreator
- ...

Nu kan ik volgende laptop kopen (nieuw) voor +/- 700 euro van iemand die ik ken, hij heeft hem besteld en nooit gebruikt omdat hij een laptop gekregen heeft van zijn werk.

Acer TravelMate 8104WLMi
- Pentium M760 2 GHz, 1024 Mb, 100 GB 15,4 ", DVD±RW AZERTY toetsenbord,
- 15,4" Breedbeeld monitor TFT 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
- 1024 mb DDRII SDRAM
- 100 GB S-ATA Hardschijf.
- Video Card ATI Mobility Radeon X700 ,PCI-Express, 128 Mb
- Microfone, 5in1 card reader (SD, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard,xD-Picture Card)
- Wireless LAN: 802.11a/b/g, .
- Bluetooth 2.0 EDR.
- Infraroodpoort

Ik weet dat het een Acer is, betrouwbaarheid is dus misschien niet optimaal... Maar de prijs waarvoor ik hem kan kopen is de reden waarom ik misschien toch een acer zou kopen.

Het is ook niet het nieuwste model, dus wat geeft dit qua prestaties? Kan deze laptop zich meten met de huidige core duo's en core 2 duo's?

Kan ik hier een koopje doen? Of kan ik beter een nieuwe laptop kopen met betere prestaties? Probleem is wel dat mijn budget beperkt is tot zo'n 900 à 1000 euro.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

700 euro voor een Pentium M laptop is redelijk veel. Ik ben uberhaupt altijd wantrouwend tegenover "auto's die alleen door een omaatje gebruikt zijn voor het rijden naar de bakker". Ik zou zelf er niet voor gaan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Het is inderdaad niet meer de nieuwste. Ik zou proberen (aangezien je de verkoper kent) of je de laptop bijv een weekje mag uitproberen om zeker te weten dat hij snel genoeg is.

Verwijderd

ik heb ook een acer, zeker zeer betrouwbaar, goed op de accu die Mobile CPU's,
ik ben programmeur en studeer Informatica en ik draai dus programma's als:
- NetBeans
- Visual Studio 2005

en heb een laptop met centrino 1.6 en met 512 ddr en die kan 1 programma tegelijk goed aan

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de laptop is wel zwaar genoeg, daar gaat het hem in de hoofdzaak niet over,
maar is hij die 700 euro waard?
Of kan ik voor 700~900 euro een, qua prestaties vergelijkbaar, nieuw systeem kopen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:26:
Ja, de laptop is wel zwaar genoeg, daar gaat het hem in de hoofdzaak niet over,
maar is hij die 700 euro waard?
Of kan ik voor 700~900 euro een, qua prestaties vergelijkbaar, nieuw systeem kopen?
Dat kun je zelf toch uitzoeken? Ga in de pricewatch kijken naar laptops met 1 Gb geheugen, 100 Gb harddrive en een eigen videokaart. Er zijn ook genoeg topics over :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik niet echt weet wat de prestaties zijn van een Pentium M van 2 GHz tegenover bv. een Core 2 Duo van 1,6 GHz

• doxick
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10-2025
een core2duo is mijnsinziens tot nu toe elke keer veel sneller gebleken. google eens op "pentium M 2ghz vs core 2 duo 1.6ghz' oid's en bekijk wat reviews

Verwijderd

Het enige voordeel is de videokaart; voor die prijs heb je geen nieuwe laptop met eigen grafische kaart. Je zult dus moeten bedenken of je daar veel baat bij hebt; anders heb je voor die prijs een mooie laptop met core 2 duo + GMA 950 óf Turion X2 + X1150 (grafisch stuk sneller dan GMA950).

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:32:
Probleem is dat ik niet echt weet wat de prestaties zijn van een Pentium M van 2 GHz tegenover bv. een Core 2 Duo van 1,6 GHz
Benchmarks opzoeken, tomshardware bijvoorbeeld. Kijk ook in het PMG forum.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal!

Ik ben eruit geraakt!

't Wordt geen Acer, maar een Lenovo:
http://www.padeg.be/description.php?lang=2&path=25&sort=Article&page=0&id=3071

Grafisch misschien iets minder goed, maar ik snap niet waarom de meesten zo'n grafisch monster willen voor Autocad enzo,.. zolang het 2D blijft (zoals bij mij), kan Autocad op nagenoeg alle grafische kaarten draaien, zelfs versie 2007. Daarbij werk ik geen ganse dagen op Autocad ;)
De laptop zal vooral dienen voor het schrijven van Java, het typen van verslagen en het geven van presentaties.
Dan lijkt Lenovo mij wel een goede keus.

Weet iemand of hier een WLAN-kaartje inzit, want ik kan dit nergens vinden, niet op deze site en niet op de site van Lenovo zelf :?

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

ik vind niet nat je genoeg research gedaan hebt..en /of er te weinig verstand van hebt..

laat ik je even een beetje op weg helpen ;)

De door jou opgegegevn laptop heeft inderdaad geen wifi...raar maar waar.

kijk eens bij onderstaande laptops:

laptop met potentie om wel je 3d beelden weer te geven

incl vista

en kijk anders eens bij DELL

Bears and Bulls

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de links...

Probleem is niet te weinig research ofzo... Ik ben hier al 3 weken mee bezig.
Maar op den duur zie je door de bomen het bos niet meer... En dan begin je te twijfelen wat je kan en mag verwachten voor een laag budget.

Ik twijfel of ik dan:
- liever meer specs heb voor weinig geld, maar minder degelijk (Acer, Dell,...)
- liever wat minder specs maar veel degelijkheid (IBM, Lenovo, HP Business-reeksen,...)
De ene keer denk je dan van 'tjah, kwaliteit, we zien wel...'
De andere keer dan 'bwa, met die specificaties moet het ook wel lukken...'

Mijn probleem is dat ik als student (zonder inkomen) echt niet meer kan uitgeven dan 900 euro...
En voor zo'n budget kan je qua laptops niet veel kopen.
Ik heb namelijk over anderhalf jaar nog maar net een nieuwe pc gekocht, nu blijkt dat ik écht een laptop nodig heb, het wordt min of meer verwacht van de school uit. Helaas hangen mijn spaarcentjes voor een groot stuk aan mijn vaste pc, en nu geraak ik hem aan de straatstenen niet kwijt... Omdat hij voor vista wat aan de lichte kant is.

Vooral van de grafische kant van laptops heb ik inderdaad minder kaas gegeten...
De ene zegt dat geïntegreerde grafische kaarten bijna even goed presteren (wat me onwaarschijnlijk lijkt...), de andere zegt dat dedicated videogeheugen dan weer uit den boze is voor laptops want dat je batterijduur er drastisch door verminderd wordt...

Kortom... Ik heb wel degelijk wat opgezocht, maar ik geraak er gewoon niet uit :'(

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 14:13:
Bedankt voor de links...

Probleem is niet te weinig research ofzo... Ik ben hier al 3 weken mee bezig.
Maar op den duur zie je door de bomen het bos niet meer... En dan begin je te twijfelen wat je kan en mag verwachten voor een laag budget.

Ik twijfel of ik dan:
- liever meer specs heb voor weinig geld, maar minder degelijk (Acer, Dell,...)
- liever wat minder specs maar veel degelijkheid (IBM, Lenovo, HP Business-reeksen,...)
De ene keer denk je dan van 'tjah, kwaliteit, we zien wel...'
De andere keer dan 'bwa, met die specificaties moet het ook wel lukken...'

Mijn probleem is dat ik als student (zonder inkomen) echt niet meer kan uitgeven dan 900 euro...
En voor zo'n budget kan je qua laptops niet veel kopen.
Ik heb namelijk over anderhalf jaar nog maar net een nieuwe pc gekocht, nu blijkt dat ik écht een laptop nodig heb, het wordt min of meer verwacht van de school uit. Helaas hangen mijn spaarcentjes voor een groot stuk aan mijn vaste pc, en nu geraak ik hem aan de straatstenen niet kwijt... Omdat hij voor vista wat aan de lichte kant is.

Vooral van de grafische kant van laptops heb ik inderdaad minder kaas gegeten...
De ene zegt dat geïntegreerde grafische kaarten bijna even goed presteren (wat me onwaarschijnlijk lijkt...), de andere zegt dat dedicated videogeheugen dan weer uit den boze is voor laptops want dat je batterijduur er drastisch door verminderd wordt...

Kortom... Ik heb wel degelijk wat opgezocht, maar ik geraak er gewoon niet uit :'(
geld wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven.

Mijn advies is ga na wat je nu echt nodig hebt.. dus geen 3d bewerkingen neen er dan 1 met een lichtere vid kaart.. maar waar je vooral niet op moet bezuinigen is GARANTIE

in mijn ervaring is het zo dat een laptop 10x sneller kapot gaat dan een desktop ik durf bijna te zeggen dat 80% van de laptops binnen 3 jaar een keer stuk gaat.

neem een laptop die de volgende eigenschappen heeft:

Core Duo
minimaal 1 GB mem
min 80 GB disk
Wireleslan
en voor CAD shit een hoog reso scherm.

Bears and Bulls

Pagina: 1