Raar imap probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:15

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Weet even niet zeker waar ik dit moet laten maar hoop dat het hier goed staat...

Ik heb dus een Ubuntu servertje draaien met hierop geinstalleerd een mailservertje. Geinstalleerd:
- Dovecot (was eerst courier)
- Postgrey
- Postfix
- procmail
- Apache2 met squirrelmail erop

Nu heb ik de pop3-faciliteiten uitgezet daar we alleen gebruik willen maken van imap (en imap-ssl, beiden werken).
Alles werkt perfect; krijg mails binnen op verschillende domeinen, kan alles versturen via de mailserver en kan alles perfect lezen.
Als ik nu de imap-mailboxes open via Thunderbird (of Outlook of enige andere non-webbased client) dan kan ik al mijn mails lezen. Maar het gaat fout als er gedurende de periode dat de client open staat een mail binnenkomt. Deze mail lijkt dan volledig blanco te zijn (empty header, empty subject, empty body) en komt volgens de client aan op de datum 1-1-1970. Dit probleem heb ik echter niet als ik mails bekijk via squirrelmail, ik kan squirrel de hele dag open laten staan en hier komen gewoon echte (lees niet blanco) mails op binnen terwijl ik de webclient open heb staan.
Het beroerdste hieraan is dat de mail welke verschijnt als blanco wel daadwerkelijk een verstuurde mail is; ofwel er staat een (mogelijk belangrijke) mail in mijn box welke onleesbaar is. Als ik nadat er zo'n blanco mail gegenereerd is squirrelmail open verschijnt deze hier ook als blanco mail van 1-1-1970.

Ik heb dus alleen last van als mijn client open staat. Als ik nu een mail naar mezelf stuur terwijl Thunderbird open staat komtie als blanco op 1-1-1970 binnen. Als ik dit toe terwijl er geen client open staat komtie als reguliere mail met header, subject en body (zoals ik hem verstuur) binnen...

Dit probleem trad eerder al op met Courier-imap vanwaar ik overgestapt ben naar Dovecot (dacht dat het daaraan lag) maar dit heeft niet geholpen...

Is er iemand die hier 1: iets van snapt en 2: een oplossing voor heeft? :?

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Welke MDA gebruik je? Maildrop, Delivery, Postfix virtual?
Welke versie van Dovecot gebruik je? Wat staat er in je Dovecot logs?

Beetje meer info mag wel. :)

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:15

Ryceck

Constants and Variables

Topicstarter
Kan er vanaf hier niet bij dus heb even geen versienummers.
- Laatste Ubuntu 6.2 versie van Dovecot; weet ff niet zo snel welke maar het is de laatste iig (3 dagen geleden apt-get -upgrade gedaan en toen wastie niet geupdate). Zoals gezegd; probleem bestond ook al met Courier, dacht eerst dat het aan courier lag maar heb nu met Dovecot dezelfde situatie wat dus lijkt mij uitsluit dat het aan de imap-server ligt.

- Mail delivery wordt gedaan door procmail op basis van Postfix maildirs met een /etc/postfix/virtual lijstje (verschillende domeinen uitgesplitst over verschillende accounts met een paar multi-dropboxjes)

- Logs heb ik wel doorgekeken en kan daar wel zien dat er een maildelivery in de mailbox plaatsvindt. Hier kan ik gek genoeg wel zien dat er een mail afkomstig van x sent to y met subject z gedeliverd is in de mailbox van user a maar in de (openstaande) mailclient zie ik alleen een blanco mail van 1-1-1970 :? Gekker nog kwam ik achter; als ik in de Maildir op het filesystem kijk staat die mail er wel gewoon volledig; maar de client weigert hem volledig te laten zien.

Het lijkt dus wel ergens fout te gaan in de communicatie tussen client en server en dan met name de communicatie van de server naar de client als er tijdens een openstaande connectie een maildelivery plaatsvindt...
Ik kan overigens nergens via google oid iets vinden over een dergelijk fenomeen, dus of het ligt eraan dat ik de vraag aan google verkeerd stel of ik ben de eerste ter wereld die dit zo meemaakt :?

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

• smesjz
  • Niet online
Ryceck schreef op woensdag 11 april 2007 @ 13:41:
Kan er vanaf hier niet bij dus heb even geen versienummers.
- Laatste Ubuntu 6.2 versie van Dovecot; weet ff niet zo snel welke maar het is de laatste iig (3 dagen geleden apt-get -upgrade gedaan en toen wastie niet geupdate). Zoals gezegd; probleem bestond ook al met Courier, dacht eerst dat het aan courier lag maar heb nu met Dovecot dezelfde situatie wat dus lijkt mij uitsluit dat het aan de imap-server ligt.

- Mail delivery wordt gedaan door procmail op basis van Postfix maildirs met een /etc/postfix/virtual lijstje (verschillende domeinen uitgesplitst over verschillende accounts met een paar multi-dropboxjes)

- Logs heb ik wel doorgekeken en kan daar wel zien dat er een maildelivery in de mailbox plaatsvindt. Hier kan ik gek genoeg wel zien dat er een mail afkomstig van x sent to y met subject z gedeliverd is in de mailbox van user a maar in de (openstaande) mailclient zie ik alleen een blanco mail van 1-1-1970 :? Gekker nog kwam ik achter; als ik in de Maildir op het filesystem kijk staat die mail er wel gewoon volledig; maar de client weigert hem volledig te laten zien.

Het lijkt dus wel ergens fout te gaan in de communicatie tussen client en server en dan met name de communicatie van de server naar de client als er tijdens een openstaande connectie een maildelivery plaatsvindt...
Ik kan overigens nergens via google oid iets vinden over een dergelijk fenomeen, dus of het ligt eraan dat ik de vraag aan google verkeerd stel of ik ben de eerste ter wereld die dit zo meemaakt :?
Als je virtual users hebt, kan je beter Postfix virtual gebruiken voor afleveren of maildrop, zoals je ook in alle tutorials ziet ;)

Wat zijn bijv. de rechten van zo'n mailtje dat niet werkt? Doe eens een ls -al in /new bijv?

Toch een vaag probleem lijkt me. Combi Postfix/Courier en Postfix/Dovecot is gewoon stabiel en zeker niks geks. Je kan natuurlijk een zo'n proces stracen om te kijken wat er precies gebeurt.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:16
Liever laat dan nooit. Ik ben hetzelfde probleem tegengekomen als jij. Vreemd genoeg werkte het prima wanneer ik mail_debug = 1 had staan in m'n Dovecot-configuratie, maar onderzoek wees uit dat procmail de boosdoener is. Zover ik iets begrepen heb van alles dat ik gelezen heb, overschrijft procmail de e-mailbestanden meteen nadat ze binnenkomen. Met wat tweaks aan procmailrc zou je er ook moeten kunnen komen, maar persoonlijk heb ik ervoor gekozen om procmail te vervangen door maildrop. Dat werkt nu helemaal perfect. :)

^ Wat hij zegt.

• smesjz
  • Niet online
Als je toch Dovecot gebruikt kan je net zo goed ook 'deliver' gebruiken. Dan heb je Courier-authdaemon (vereiste om maildrop te draaien) ook niet meer nodig. De sieve taal die deliver gebruikt voor filteren is minder flexibel dan maildrop, maar het voordeel van deliver is dat ie geen database nodig heeft om mail lokatie te bepalen (mits je een vaste structuur gebruikt).

Toch raar dat mail_debug ook procmail beinvloedt. Immers, Dovecot snapt zowel mbox,dbox als maildir en of dit nou door virtual, deliver, maildrop of procmail wordt afgeleverd weet ie niet eens.

• Z-Dragon
Ik draai toch echt geen Courier-authdaemon?

^ Wat hij zegt.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 18:09
Pak gewoon virtual. Werkt als een jekko

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Z-Dragon
Met zo'n ijzeren argumentatie schakelt iedereen inderdaad om. ;)
Misschien moeten we maar stoppen met dit topic, we dwalen af.

^ Wat hij zegt.

• smesjz
  • Niet online
Z-Dragon schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 08:04:
Ik draai toch echt geen Courier-authdaemon?
Hmm, dan heb je waarschijnlijk nog een oude maildrop versie. Versie <= 1.7 werken zonder courier-authlib/authdaemon geloof ik.
Pagina: 1