TV kijken op slaapkamer via netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.645 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:25

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Kort en goed: ik prakkizeer me suf maar kom er niet uit. Telkens als ik denk de juiste keuze te hebben gemaakt twijfel ik toch weer. En op het moment weet ik het niet meer...

Het verhaal: onze zolderslaapkamer is bijna klaar. Er komt een Samsung PS42E7H plasma te hangen. De bekabeling naar de plek waar de plasma komt te hangen ligt er al en bestaat uit VGA, HDMI en Scart. Verder een netwerkaansluiting. De VGA aansluiting zal gebruikt worden voor de Xbox 360. Tot zover geen probleem. Maar... We hebben geen TV aansluiting op de zolder. Ook is het bij onze kabelaar, UPC, niet mogelijk een tweede mediabox te nemen. De kabel valt dus eigenlijk meteen al af. Blijven er twee opties over:

1) Digitenne
2) Satelliet

Van optie 1) ben ik niet zo kapot, nog even afgezien van het beperkte aantal zenders. Op een 15" TFT scherm zag digitenne er bij mij al slecht uit, laat staan op een 42" plasma. Ik denk dus dat deze optie ook afvalt.

Optie 2) stond ik tot voor kort nog positief tegenover, maar gezien alle verhalen van de aanbieder die zoveel mogelijk kanalen op 1 transponder wil stoppen denk ik dat de kwaliteit ook niet om over naar huis te schrijven is.

Uit het bovenstaande blijkt al dat beeldkwaliteit toch wel een belangrijk punt voor ons is. Misschien dat er nog een derde mogelijkheid is. Op zolder hebben we de beschikking over een netwerkaansluiting, maar wat kunnen we ermee? Vroeger heb ik een Snazio gehad en daarmee was het perfect mogelijk 1080p HD materiaal over het netwerk te streamen. Zou zoiets niet mogelijk kunnen zijn voor het TV signaal? Dat er bijv. een one-box oplossing bestaat waarmee je direct het via de kabel binnenkomende TV signaal naar MPEG2 omzet en dit naar de Xbox 360 streamt. Technisch moet dit perfect mogelijk zijn, maar of het bestaat...?
Afgezien van het bedrade netwerk hebben we ook nog een Wlan.

Dus resumerend: bestaat er een oplossing om het bestaande TV signaal, in een goede kwaliteit, te encoden en over het netwerk te streamen? Wie helpt ons met tips of, beter nog, zelfs direct uit de brand, zodat we vanaf volgende week een beetje netjes TV kunnen kijken op onze zolder?

De oplossingen die ik tot nu toe heb gevonden:

- Sony Locationfree (http://www.sony.nl/locationfree). Duur en de reviews zijn er niet al te positief over. Maar misschien zijn er hier gebruikers die hands-on ervaring hebben met dit apparaat.

- MCE 2005 icm een TV kaart, waarbij ik de Xbox 360 als een media extender gebruik. Nadeel: mijn huidige HTPC wil ik toch echt niet dag en nacht aan laten staan vanwege de max. 480W die hij trekt. Samen met de plasma (320W) zie ik de stroommeter al als een razende ronddraaien :) Maar als het moet dan moet het.

Wie kent er nog meer oplossingen waarmee ik bijv. een Scart RGB signaal real-time kan encoderen naar MPEG2 en dit streamen over het netwerk? Of zit ik nu gewoon te ingewikkeld te doen en kan het allemaal veel simpeler?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 18:24

YellowCube

Wait...what?

is dit wat?
http://cs.unregistered.be/docs/tech/TVoverUTP.pdf

gaat wellicht veel te ver, maar is imo wel een oplossing.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:58:
is dit wat?
http://cs.unregistered.be/docs/tech/TVoverUTP.pdf

gaat wellicht veel te ver, maar is imo wel een oplossing.
Dat is zeker een oplossing, bedankt! Het ziet er behoorlijk industrieel uit (met waarschijnlijk bijbehorende industriële prijzen) maar ik zal eens verder zoeken. Jammer dat het merk van de apparatuur niet te ontcijferen is van de foto's in het PDF bestand.

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Maar waarom valt de kabel af ? Heb je niet genoeg aan de 30 (analoge) zenders die je gewoon via de kabel kan krigen ? Kwestie van kabel splitsen en doortrekken naar zolder.

[ Voor 19% gewijzigd door Enforcer op 11-04-2007 09:36 ]

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

De Xdoos360 is toch standaard een media extender, dan kun je toch een MCE pc met tvkaart ergens in het netwerk hangen en dit via de xdoos bedienen ?

Beste film ooit

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

volgens mij gaf TS aan dit niet direct wenselijk te vinden vanwege de MCE pc die dan steeds aan moet staan.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 11-04-2007 09:55 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 22:46

djidee

Mr. Slungel

Ik weet niet wat voor adsl pakket/provider je hebt, anders zou je evt nog aan mine (kpn/planet (ook ipb)) kunnen denken, of zo'n tele2 pakket. Heb zelf thuis sateliet, en bevalt me erg goed, heb alleen wat mindere kwaliteit als het buiten echt rot weer is, maar dat schijnt beter te kunnen als ik een schotel met een grotere diameter aanschaf.

"Mekker, blaat"

• soepkip

soepkip

[b][message=27831955,noline]Ook is het bij onze kabelaar, UPC, niet mogelijk een tweede mediabox te nemen. De kabel valt dus eigenlijk meteen al af. Blijven er twee opties over:
En deze erbij:
- MCE 2005 icm een TV kaart, waarbij ik de Xbox 360 als een media extender gebruik. Nadeel: mijn huidige HTPC wil ik toch echt niet dag en nacht aan laten staan vanwege de max. 480W die hij trekt. Samen met de plasma (320W) zie ik de stroommeter al als een razende ronddraaien :) Maar als het moet dan moet het.
Volgens mij vrat die mediabox van upc toch ook vreselijk veel stroom in standby, en wanneer je MCE in suspend-to ram laat gaan, en wake-on-lan aanzet zullen de stroomkosten niet ver uiteenlopen

Beste film ooit

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Enforcer schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:35:
Maar waarom valt de kabel af ? Heb je niet genoeg aan de 30 (analoge) zenders die je gewoon via de kabel kan krigen ? Kwestie van kabel splitsen en doortrekken naar zolder.
Het aantal analoge zenders van UPC voldoet inderdaad niet; een kanaal waar we vaak naar kijken is analoog helemaal niet beschikbaar. Dus er is wel een andere oplossing nodig.
djidee schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:01:
Ik weet niet wat voor adsl pakket/provider je hebt, anders zou je evt nog aan mine (kpn/planet (ook ipb)) kunnen denken, of zo'n tele2 pakket. Heb zelf thuis sateliet, en bevalt me erg goed, heb alleen wat mindere kwaliteit als het buiten echt rot weer is, maar dat schijnt beter te kunnen als ik een schotel met een grotere diameter aanschaf.
Mine is met UPC niet mogelijk, dus... En een schotel klinkt wel aanlokkelijk, alleen jammer dat ik daarvoor weer het dak op moet. TV via het netwerk zou stukken gemakkelijker zijn.
soepkip schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:05:
Volgens mij vrat die mediabox van upc toch ook vreselijk veel stroom in standby, en wanneer je MCE in suspend-to ram laat gaan, en wake-on-lan aanzet zullen de stroomkosten niet ver uiteenlopen
Klopt, de UPC mediabox vreet al 40 watt van zichzelf in standby. Werkt wake-on-lan dan ook via de Xbox 360?

Een belangrijk nadeel van de MCE oplossing is volgens mij ook dat je werkt met een ingebouwde TV kaart. Zo'n TV kaart 'leest' nog steeds het analoge RF signaal. Of kun je het RGB Scart signaal van de mediabox ook naar zo'n TV kaart sturen, waarbij je een andere oplossing zoekt om van kanaal te wisselen (met een IR extender)?

• soepkip

soepkip

Spotmatic schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:16:
[...]

Klopt, de UPC mediabox vreet al 40 watt van zichzelf in standby. Werkt wake-on-lan dan ook via de Xbox 360?

Een belangrijk nadeel van de MCE oplossing is volgens mij ook dat je werkt met een ingebouwde TV kaart. Zo'n TV kaart 'leest' nog steeds het analoge RF signaal. Of kun je het RGB Scart signaal van de mediabox ook naar zo'n TV kaart sturen, waarbij je een andere oplossing zoekt om van kanaal te wisselen (met een IR extender)?
Ikzelf heb geen 360, wel 2 oldskool xboxen, daarmee werkt het wel, maar wakeon-lan kun je vaak instellen dat ie aangaat wanneer er sowieso een computer een connectie wil maken. Tevens kun je zo meteen je PVR besturen (oftwel als HD recorder gebruiken vanuit je slaapkamer).

TVkaarten voor digitale tv heb je wel hoor, zoek hiervoor maar op GOT,

Beste film ooit

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

die heb je idd, maar als je even verder zoekt dan komen er toch ijzingwekkend vaak berichten naar boven dat die dingen bij UPC dus niet werken.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je weet dat UPC via DVB-C gewoon zijn zenders free to air aanbied?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:24:
die heb je idd, maar als je even verder zoekt dan komen er toch ijzingwekkend vaak berichten naar boven dat die dingen bij UPC dus niet werken.
Wat dus inderdaad een HEEL groot probleem is bij UPC. Helaas zit ik aan die organisatie vast, maar bij andere kabelaars was dit tenminste geen probleem geweest.

Het begint er steeds meer op te lijken dat het satelliet gaat worden. Al dan niet via een dreambox. IPTV blijft echter toch wel mijn voorkeur hebben...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 09:33

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

stond ik tot voor kort nog positief tegenover, maar gezien alle verhalen van de aanbieder die zoveel mogelijk kanalen op 1 transponder wil stoppen denk ik dat de kwaliteit ook niet om over naar huis te schrijven is.
Als je nu al tevreden bent met de digitale kanalen van UPC dan is de sataliet een walhalla. Met de kwaliteit is helemaal niks mis. De beschikbare bandbreedte is zo ontiegelijk veel groter ivm kabelaars. Daarnaast kost het (op de 1malige investering na) geen drol. Jaarlijks iets van een paar tientjes (als het niet minder is).

Het enige nadeel is dat je een schotel aan de muur of in de tuin nodig hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Falcon schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:32:
Je weet dat UPC via DVB-C gewoon zijn zenders free to air aanbied?
dat was toch tijdelijk zo en daarna weer uitgezet?

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:49:
[...]

dat was toch tijdelijk zo en daarna weer uitgezet?
Precies, dat dacht ik ook gelezen te hebben. Je kunt met MCE overigens de dreambox besturen, gewoon via IR.

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 22:46

djidee

Mr. Slungel

Spotmatic schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:16:
Mine is met UPC niet mogelijk, dus... En een schotel klinkt wel aanlokkelijk, alleen jammer dat ik daarvoor weer het dak op moet. TV via het netwerk zou stukken gemakkelijker zijn.
Zover was ik, doelde meer op of je internette via upc/chello, of via een adsl provider, je zou anders ervoor kunnen kiezen een adsl lijn bij planet of kpn te nemen, en daar mine (www.mine.tv) over heen te laten drukken.. IP TV dus :)

"Mekker, blaat"

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:43

Mentalist

[avdD]

Kijk anders even naar RTL457 op je mediabox. Tevreden over de kwaliteit? Dan zal Canal Digitaal Satelliet je ook blij maken, want RTL457 komt daar direct vandaan voor UPC.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Mmmm... ik zal dan toch maar eens serieus naar Canal Digitaal Satelliet gaan kijken. Van alle opties is dit blijkbaar nog het beste. Tja, alleen zo'n schotel op je dak...

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Ik zou zeggen, gooi die mediabox eruit. En vervang deze voor een dreambox met dvb-c. Zet er boven ook eentje neer. Trek toch nog effe een coax naar boven. Cardsaring er tussen en klaar.

15x330 SW38

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Centauriprime schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:05:
Ik zou zeggen, gooi die mediabox eruit. En vervang deze voor een dreambox met dvb-c. Zet er boven ook eentje neer. Trek toch nog effe een coax naar boven. Cardsaring er tussen en klaar.
Gaat dat wel werken met UPC? Is de Nagravision codering al gekraakt?

• soepkip

soepkip

Spotmatic schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:03:
Mmmm... ik zal dan toch maar eens serieus naar Canal Digitaal Satelliet gaan kijken. Van alle opties is dit blijkbaar nog het beste. Tja, alleen zo'n schotel op je dak...
Je hebt ook schotels die je binnen voor je raam kan neerzetten, maar die hebben natuurlijk wat minder goede ontvangst (en dat je zelf tegen de schotel aankijkt, als ie op je dak staat zie je hem zelf niet, alleen de buren)

Beste film ooit

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:19
Spotmatic schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:10:
[...]

Hier hoef je niks voor te kraken. Ik heb het over binnenshuis delen van je sleutels. Tussen de dreamboxen.

box1 heeft de smartcard en deelt deze met box 2.

15x330 SW38

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Spotmatic schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:03:
Of die schotel op je dak moet staan hangt maar helemaal van de ligging van je huis af en het soort huis. Vaak kan een schotel ook aan de muur of in de tuin. Schotels hoeven zeker niet "hoog" geplaatst te worden als je dat dacht, een schotel 100m onder de grond werkt ook perfect, zolang die maar vrij zicht heeft op de satelliet.
Centauriprime schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:05:
En hoe ga je de boxkey dan uitlezen? :?
Spotmatic schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:10:
[...]

Ja, Nagravision is gekraakt, hele pakket voor nop open. Nee, UPC NL keys zijn afaik niet meer publiekelijk beschikbaar.
soepkip schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:14:
[...]

Je hebt ook schotels die je binnen voor je raam kan neerzetten, maar die hebben natuurlijk wat minder goede ontvangst (en dat je zelf tegen de schotel aankijkt, als ie op je dak staat zie je hem zelf niet, alleen de buren)
Klopt, maar met dubbel glas werkt dat niet altijd. Ook zonder dubbel glas heb je een grotere schotel nodig (80cm is wel aan te raden) en dan nog kan je maar één satellietpositie ontvangen (terwijl zelfs als je het bij Canal Digitaal wilt houden je binnenkort al 2 posities moet kunnen ontvangen voor het complete aanbod).

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 09:57:
Of die schotel op je dak moet staan hangt maar helemaal van de ligging van je huis af en het soort huis. Vaak kan een schotel ook aan de muur of in de tuin. Schotels hoeven zeker niet "hoog" geplaatst te worden als je dat dacht, een schotel 100m onder de grond werkt ook perfect, zolang die maar vrij zicht heeft op de satelliet.
Het gaat mij een beetje om de praktische kant ervan. Ik ben nog niet van plan om UPC de deur uit te doen, dus de schotel zal vooralsnog alleen de TV op de zolder(!)slaapkamer bedienen. Aangezien we daar een dakkapel hebben (op het noorden) is het natuurlijk het slimste om de schotel aan de dakkapel vast te maken en deze vervolgens op het zuiden te richten. Bovendien hebben we een kleine tuin op het noorden, dus daar een schotel plaatsen kan waarschijnlijk alleen als deze op een 10m lange paal wordt geplaatst :)

Toch blijft het k*t, want technisch is het perfect mogelijk om IPTV te gebruiken, alleen kan dit niet aangeboden worden omdat ik toevallig bij de 'verkeerde' provider zit. En voor zoiets futiels ga ik absoluut niet switchen. :(

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi, maar als je in bed ligt kijk je toch in de woonmaker geen TV :? Dan zou je dus middels een IR-extender gewoon de bediening van de mediabox door kunnen trekken naar boven, evenals de output. Ben je met twee kabels klaar :)
Al zou het over UTP natuurlijk wel mooier zijn :)

Edit: en eigenlijk zoek je dus zoiets. Hier staat er nog 1 te koop...alleen moet je daar 2e hands al wel op bijna 2k rekenen :/

[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 12-04-2007 10:34 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:56

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

The Eagle schreef op donderdag 12 april 2007 @ 10:29:
Nofi, maar als je in bed ligt kijk je toch in de woonmaker geen TV :? Dan zou je dus middels een IR-extender gewoon de bediening van de mediabox door kunnen trekken naar boven, evenals de output. Ben je met twee kabels klaar :)

Edit: en eigenlijk zoek je dus zoiets
Punt is dat bij die box van UPC je ook va SCART aangesloten moet zijn ;) En ik denk dat de afstand te groot is om die te extenden :P

Xbox Live ID:Notna8310

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Erg slecht dat UPC geen tweede mediabox wil leveren? Kun je niet van provider wisselen? Een andere (dure) optie is misschien om een tweede UPC abbonoment aan te vragen op het zelfde adres.

Kun je anders de smartcard niet kopieeren en in een dreambox oid zetten?

[ Voor 16% gewijzigd door j-w op 12-04-2007 11:08 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nofi, maar als je in bed ligt kijk je toch in de woonmaker geen TV :?
Je vergeet de situatie waarbij vrouwlief in bed ligt te kijken naar een of ander dom programma en manlief in de woonkamer iets wil kijken wat wel interessant is.

Oh, en dit:
Ook is het bij onze kabelaar, UPC, niet mogelijk een tweede mediabox te nemen.
Maakt digitale TV zo kansloos op dit moment. Dat je per tv een decoder nodig hebt ok, zolang die niet ingebouwd zit in je tv is dat nodig. Maar dat je daar dan maar één van kunt krijgen is echt van de zotte. Ik heb hier thuis vijf tv's, en als ik daar nou nog een grote uitzondering mee was...

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 12-04-2007 11:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter

Edit: en eigenlijk zoek je dus zoiets. Hier staat er nog 1 te koop...alleen moet je daar 2e hands al wel op bijna 2k rekenen :/
Duur spul, het meeste wat ik aan "Video over IP" kan vinden is professioneel georiënteerd. Een echte huis-tuin- en keukenoplossing is er niet, afgezien van de Sony Locationfree (zie mijn startpost) Andere voorbeelden ken ik op het moment niet. Gewoon een stand-alone oplossing dat het RGB Scart signaal naar MPEG2 omzet... Dus geen HTPC.
j-w schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:07:
Kun je anders de smartcard niet kopieeren en in een dreambox oid zetten?
Dit is zinloos, aangezien je dan de key in de box zelf niet ook meeneemt.

• j-w
  • Niet online

j-w

Kun je anders de mediabox niet boven zetten en onder genoegen nemen met kabel?

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
j-w schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:25:
Kun je anders de mediabox niet boven zetten en onder genoegen nemen met kabel?
Dat is in ieder geval het goedkoopste alternatief...

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Een schotel moet wel een graad of 30 omhoog kijken - misschien kan je hem helemaal achterin de tuin kwijt. Valt zo niet te zeggen zonder te weten wat voor huis/tuin jij hebt..

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 11:42:
Een schotel moet wel een graad of 30 omhoog kijken - misschien kan je hem helemaal achterin de tuin kwijt. Valt zo niet te zeggen zonder te weten wat voor huis/tuin jij hebt..
Een graad of 30 vanuit de tuin zal niet mogelijk zijn aangezien de achtertuin maar 6m diep is en de schotel richting het huis moet worden gericht. Helaas kan hij niet dwars door het huis heen de satellietsignalen ontvangen :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Dat lijkt op de situatie hier. Hier hebben we een "normaal" dak (schuin dus), maar met een klein plat stukje eraan vast waar o.a. een schoorsteen opstaat. Dat was de mazzel hier, de schotel hangt nu aan de schoorsteen en kijkt zo over het dak.. Ik hoop dat jij ook het geluk hebt ergens een plekje te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 12-04-2007 11:59 ]

• j-w
  • Niet online

j-w

Spotmatic schreef op woensdag 11 april 2007 @ 08:54:
Wie kent er nog meer oplossingen waarmee ik bijv. een Scart RGB signaal real-time kan encoderen naar MPEG2 en dit streamen over het netwerk? Of zit ik nu gewoon te ingewikkeld te doen en kan het allemaal veel simpeler?
Een simpele hauppage kaart kan dit hardwarematig doen op een minimaal systeem (i/d orde PII 500MHz, Via Epia). Het streamen over het netwerk kun je dan bijvoorbeeld heel simpel doen door het systeem de geencode stream te laten op te slaan, en die file remote te open mbv VLC media-player. Je krijgt dan ook nog gratis en voor niets "time-shifting".

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-02 22:36
beetje laat maar,
je bent niet ingegaan op de tele2 oplossing die genoemd is. Daar kun je in ieder geval wel 2 decoders krijgen (mits je normale bandbreedte van je adsl hebt en dus niet al te ver van de centrale af zit).

de optie via streamen klinkt mooi, ben zelf bijv. bezig met mediaportal en de tvserver, maar voordat het 100% vriendin-proof is...

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Ondertussen zijn we precies een jaar verder. En we kijken nog steeds geen TV op de zolderslaapkamer 8)7

Zoals gezegd: ik ben niet van plan om mijn UPC pakket de deur uit te doen. Waarom switchen als je verder wel tevreden bent? Ik ben daar al klant sinds 1996 en ik heb in het verleden niets dan ellende gehad met switchen (Nuon, telefonie) dus daar ga ik mooi niet aan beginnen.

Blijft over mijn vraag: is het nou echt niet simpel mogelijk om met UPC TV over IP te krijgen? Wat is daar nou technisch moelijk aan? Soms snap ik echt niet waarom ze liggen te slapen bij UPC. En waarom bestaat er geen TV aanbieder die uitsluitend over IP opereert en alle belangrijke NL zenders uitzendt (inclusief het teletekst signaal maar dan vraag ik wellicht teveel).

M.a.w. ik word er onderhand niet goed van :(

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

UPC heeft zelf al een oplossing voor op hun website -> http://www.upc.nl/televisie/slingbox

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:22:
UPC heeft zelf al een oplossing voor op hun website -> http://www.upc.nl/televisie/slingbox
Die oplossing is volgens mij al de revue gepasseerd en vind ik niet interessant (er is trouwens geen netwerkaansluiting in de buurt van de UPC Mediabox). Ik wil geen HTPC of laptop hoeven neerzetten (dat is uiterst onpraktisch, om nog maar te zwijgen van de opstarttijden), maar het kan toch niet zo moeilijk zijn om een dedicated kastje te ontwikkelen met een netwerkaansluiting en een HDMI uitgang. Of ben ik nou zo dom :?

[ Voor 6% gewijzigd door Spotmatic op 15-05-2008 12:26 ]

Verwijderd

UPC bied sinds begin dit jaar 'n extra mediabox per huishouden.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:27:
UPC bied sinds begin dit jaar 'n extra mediabox per huishouden.
En dan nog voldoet het niet aan een belangrijke eis: ik wil geen Coax kabel van de meterkast naar zolder hoeven aan te leggen, er is geen buisleiding meer vrij (alles is in gebruik met Cat. 5 bekabeling). Maar je hebt me wel aan het denken gezet, ik zal er serieus naar kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Spotmatic op 15-05-2008 12:31 ]

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:49
Ja dat of (gewoon) een Extra Mediabox á 3,99* per maand. Vorig jaar kon dat misschien nog niet, maar nu is het een mogelijkheid.

Spuit 11 dus :P

Tsjah.. Je *kan* beneden bij de TV een Media center zetten en boven een Thin client. Fiire (ja 2x een i) heeft daar mooie oplossingen in.

In ieder geval. Bij een klant hebben ze een tweetal kastjes in de patchkast liggen waarmee ze op een of andere manier TV over UTP krijgen. Vreemde kastjes met een blauw lampje :P Maar het schijnt prima te werken.

Misschien is een VideoEase CATV Balun een alternatief?

Of hier, hebben ze ze ook en hubs voor meer aansluitingen.

[ Voor 72% gewijzigd door Sypher op 15-05-2008 12:39 ]

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Bedankt voor de tips, maar zo'n Balun zorgt er ook gelijk voor dat er geen internet meer is op zolder. Mmmm... elke oplossing levert weer zo zijn problemen op, dat maakt het kiezen er niet makkelijker op :/

• Sypher
Spotmatic schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 12:38:
[...]

Bedankt voor de tips, maar zo'n Balun zorgt er ook gelijk voor dat er geen internet meer is op zolder. Mmmm... elke oplossing levert weer zo zijn problemen op, dat maakt het kiezen er niet makkelijker op :/
Vrees dat je dan toch een 2e UTP kabel moet gaan trekken, of je internet via WLAN laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sypher op 15-05-2008 12:40 ]

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 20:59
Zou je voor een centrale server en verschillende clients niet gewoon http://www.mythbuntu.org/ gebruiken?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De volgende oplossing dan maar -> http://www.nteinc.com/unicom/wiring/coaxial-utp.html

Van COAX naar UTP en dan van UTP naar COAX. Hierna aansluiten op je TV antenne aansluiting. (analoog).

Of daarna nog een mediabox proberen aan te sluiten. Maar ik weet niet of dat lukt :)

[ Voor 29% gewijzigd door Falcon op 15-05-2008 13:13 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-02 08:24
maar hoe wil jij de digitale zenders b.v in je htpc ofzo krijgen, je hebt toch alleen die dreambox beneden?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Sypher
Falcon schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:11:
De volgende oplossing dan maar -> http://www.nteinc.com/unicom/wiring/coaxial-utp.html

Van COAX naar UTP en dan van UTP naar COAX. Hierna aansluiten op je TV antenne aansluiting. (analoog).

Of daarna nog een mediabox proberen aan te sluiten. Maar ik weet niet of dat lukt :)
Dat is precies hetzelfde waar ik mee aan kwam zetten :)
Probleem zit hem in het feit dat hij dan een 2e UTP moet leggen.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sypher schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:34:
[...]

Dat is precies hetzelfde waar ik mee aan kwam zetten :)
Probleem zit hem in het feit dat hij dan een 2e UTP moet leggen.
Voor het retour signaal?

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Falcon schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:40:
[...]
Voor het retour signaal?
Nee, meer omdat de huidige UTP kabel naar de zolder met zo'n Balun onbruikbaar wordt voor andere toepassingen dan het doorsturen van het Coax signaal. Internetten over dezelfde kabel is dus niet meer mogelijk.

* Spotmatic is hard aan het nadenken... :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ah!.. Maar heeft die Balun alle (8?) contactpunten van de CAT5 kabel nodig? Want ethernet heeft er in principe volgens mij maar 4 nodig voor 10mbit, genoeg voor internet. Of zit ik nu fout?

En zou een draadloze router voor het internet gedeelte dit niet oplossen?

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 15-05-2008 15:13 ]

• MrScratch
  • Laatst online: 18-02 17:10

MrScratch

I am rubber, you are glue

Falcon schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 15:11:
Ah!.. Maar heeft die Balun alle (8?) contactpunten van de CAT5 kabel nodig? Want ethernet heeft er in principe volgens mij maar 4 nodig voor 10mbit, genoeg voor internet. Of zit ik nu fout?
Er worden ook voor 100Mbit maar 4 contactpunt gebruikt (1,2,3 en 6). Alleen 1Gbit gebruikt 8 contactpunten.

Look behind you! A three headed monkey!

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:48
Die muxlab balun gebruikt alleen ader 7 en 8. Dus in theorie zou je de andere aders voor internet kunnen gebruiken. Maar het zou kunnen dat dit interferrentieproblemen oplevert, dus of dit echt werkt weet ik niet.

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Topicstarter
Misschien is het leuk om hier het eindresultaat te posten. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een tweede mediabox te nemen, en wel de HD versie. M.a.w. na meer dan een jaar hebben we eindelijk TV op de zolderslaapkamer. Ik moest wel een kabel trekken vanaf een slaapkamer op de 1e verdieping, maar dat valt niet op (kleine kabelgoot). Wel bleek de huidige splitter in de meterkast absoluut ongeschikt voor het splitten van het signaal (er was absoluut geen beeld te krijgen op de nieuwe mediabox op zolder), deze is vervangen door een Tratec FDU44, een versterker die door UPC wordt aanbevolen in de documentatie van de HD mediabox. De Tratec heeft 1 ingang en 4 uitgangen. Gekocht op Marktplaats voor 15 euro, wat wel weer leuk is (ik hou van goedkope oplossingen :*) )

Nu ja, Discovery HD en National Geographic HD zien er vrij goed uit. Wel wat meer artifacts dan ik van goed HD materiaal gewend ben, maar de kabel heeft natuurlijk nou ook weer niet zo'n hoge bandbreedte beschikbaar voor HD kanalen. Wel is eens te meer duidelijk dat er enorme verschillen zijn tussen de diverse SD zenders. Sommige zenders zijn zeer onscherp (iets beter dan Youtube), andere (zoals Net 5) lijken wel HD kwaliteit.

Zometeen maar even TV kijken :)

Pagina: 1