Voeding gelijk of wissel?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
is een computervoeding wissel of gelijk stroom???

heb een 12V 10A voeding nodig (gelijkstroom) heb al rond gekeken maar zon ding is rond de 100 piek

en zag net dat men pc voeding ook 12V 10A was. dus?

wie weet

mijn pc

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:38

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
gelijk

• Rusky
heb ik dan ff geluk.

100 piek bespaard :)

mijn pc

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Let op, het is een geschakelde voeding. Er kan dus nog wat ongewenste HF-troep meekomen. Computervoedingen zijn dus niet zonder meer voor elke toepassing geschikt (b.v. niet voor audioversterkers).

An 11 is a 10 that swallows

Verwijderd

En een PC voeding loopt lekker als de 5 volt goed belast is....
De kans is groot dat ie met een belasting alleen aan de 12 volt niet eens wilt opstarten of zeer snel ploft...

Verwijderd

heb hier een AT voeding waar ik op de oranje en blauwe draad een weerstand van 330 ohm heb zitten (tussen power good en -12V)

en ook om de voeding voor iets anders te gebruiken.

PS de grote van de stroom door de weerstand bepaald het moment dat de voeding gaat werken , bij mij ging dan de ventilator in de voeding draaien.

en het HF signaal valt wel mee want hoor jij gekke geluiden uit je PC speakers!

Verwijderd

En een atx-voeding zet je aan door de groene draad met een van de zwarte te verbinden...:)

• Rusky
Op dinsdag 06 februari 2001 21:40 schreef kneusje het volgende:
heb hier een AT voeding waar ik op de oranje en blauwe draad een weerstand van 330 ohm heb zitten (tussen power good en -12V)
ben nu eindelijk na lange tijd :'( ook weer bezig met die voeding. Maar heb nog wel problemen:

als ik hem aansluit (kaal) meet ik op de gele een stroom van 24V en een niet te meten Ampere. Op de rode meette ik een stroom van 12V met 20A. Als ik nu een weerstand tussen die orenje en blauwe zegt de meterkast STOP!
(stoppen doorgeslagen). kan ik een weerstand tussen de rode doen zodat ik dan 12V met 10A krijg.

Wie weet een oplossing???

mijn pc

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een stroom van 24 Volt ? Spanning heet dat !
En Amperages meet je niet tussen de polen, wat je dan meet is de kortsluitstroom, ofwel zo moet je nooit meten |:(

Leuke belastingen voor zo'n voeding zijn bv. autolampen, die trekken al een aardige stroom. Weerstandjes met zulke wattages zal je nergens anders goedkoper vinden dan met zo'n lamp.

En de rare spanningen die je meet kan dus het onstabiel (geen goede belasting) lopen van je voeding zijn of je hebt je multimeter opgeblazen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 14:49 schreef Sinclair het volgende:
Een stroom van 24 Volt ? Spanning heet dat !
En Amperages (stroom heet dat) meet je niet tussen de polen, wat je dan meet is de kortsluitstroom, ofwel zo moet je nooit meten |:(

Leuke belastingen voor zo'n voeding zijn bv. autolampen, die trekken al een aardige stroom. Weerstandjes met zulke wattages (vermogen heet dat) zal je nergens anders goedkoper vinden dan met zo'n lamp.

En de rare spanningen die je meet kan dus het onstabiel (geen goede belasting) lopen van je voeding zijn of je hebt je multimeter opgeblazen.
...

• Rusky
allemaal leuk en wel. maar hoe moet ik dan de ampere meten??? ik dacht dat gewoon kon met me multimeter.

hoe bedoel je die belasting van de autolamp??? gewoon ertussen lussen (serie / paralel)

ben maar een amateurtje op dat gebied, heb je wel een oplossing voor mijn probleem?

(wou mijn voeding voor andere doeleinden gebruiken dan in de pc, en heb 10A 12V nodig)

mijn pc

• Def_P
  • Niet online
Nouw, ampere meet je door er iets(een weerstand/lampje/motorje) er op aan te sluiten en dan eromheen te meten

*****+ -
------||--------
|************|
|************|
-----#----------
**|*****|
*** --A--

A = ampere meter
# = weerstand
|/- zijn draadjes.

Volgens mij is het zoiets. Die sterretjes moet je weg denken, maar anders ziet het er verkeerd uit omdat de spaties worden weggehaal.

I, for one, like Roman numerals

• memphis

memphis

Op vrijdag 09 maart 2001 20:28 schreef Def_P het volgende:
Nouw, ampere meet je door er iets(een weerstand/lampje/motorje) er op aan te sluiten en dan eromheen te meten

*****+ -
------||--------
|************|
|************|
-----#----------
**|*****|
*** --A--

A = ampere meter
# = weerstand
|/- zijn draadjes.

Volgens mij is het zoiets. Die sterretjes moet je weg denken, maar anders ziet het er verkeerd uit omdat de spaties worden weggehaal.
Ehm zo meet je de spanning !
Stroom meet je door de amperemeter in 1 van de voedingskabels op te nemen (serie) van het apparaat:

+ ______A_______ :? ______ -

+ = de plus uit voeding
A = amperemeter
:? = apparaat
- = de min van voeding

• Rusky
wat kan je beste dan nemen voor een apparaat??? die een beetje ampere aankan of maakt dat niet uit (dacht +- 20A)

mijn pc

• memphis

memphis

Op vrijdag 09 maart 2001 21:56 schreef Rusky het volgende:
wat kan je beste dan nemen voor een apparaat??? die een beetje ampere aankan of maakt dat niet uit (dacht +- 20A)
Hangt er van af wat je wilt.
Voor een 150,- worden er al 12V/14A voedingen aangeboden, koop daarvoor eens de Elektuur (maandblad) en spit de advertenties eens door.
Een autoaccu met lader kan ook gewenste resultaten geven.
Wil je goedkoper uit zijn, kijk eens uit naar een hallogeen transformator. Met een gelijkrichtertje en een dikke elko kom je dan een aardig eind.

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:59

dijkmane

biertje ?

Op vrijdag 09 maart 2001 21:56 schreef Rusky het volgende:
als je wilt weten of die computervoeding 10A aankan, pak dan inderdaad 2 H4 hallogeenlampen van een auto ( die zijn 60W = 5A per stuk ) en sluit die beide parallel aan met in serie je A meter.

en wat voor weerstand sloot je aan tussen die draden dat je zekering eruit vloog ? of vloog de aardlek eruit ?

specs : wil je niet weten

• Rusky
nee de aardlek ging er niet uit.

ik deed een weerstand van 330K tussen de blauwe en oranje draad van een AT voeding 230Watt. Ik dacht als ik een hoge weerstand pak zal die niks doen. blijkbaar wel. Wat moet er dan tussen doen??? (kleurcode)

mijn pc

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:59

dijkmane

biertje ?

waarom neem je niet de gele en zwarte draden van een diskaansluiting ?
volgens mij kan je daar wel stroom van trekken. die jij noemt zijn volgens mij van het moederbord en is dat -12V

specs : wil je niet weten

• Rusky
ja maar ik sluit hem niet op mijn comp. aan. wil hem voor andere doeleinden gebruiken zeg maar. en als ik hem zonder ergens aan sluit meet ik iets meer voltage dan ik nodig heb.

mijn pc

Verwijderd

En een PC voeding loopt lekker als de 5 volt goed belast is....
De kans is groot dat ie met een belasting alleen aan de 12 volt niet eens wilt opstarten of zeer snel ploft...
mwoa... het klopt dat een computervoeding belast moet zijn om te werken, maar met alleen een belasting op de 12V (halogeenlamp?) doet-ie het ook wel hoor...

• Rusky
maar weet niemand dan wat ik precies moet aansluiten om mijn voeding op de 12V moet krijgen (aangezien die nu onbelast op 24V loopt)

mijn pc

Pagina: 1