Filesysteem vol volgens postfix, df zegt 87% vol

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 14:07
Ik heb het nu al een paar keer gehad op mijn werk dat de mailserver ineens geen mail meer kan verwerken.
Ik krijg dan meldingen (in een mailtje 8)7 ) dat hij de mail niet kon verwerken omdat het filesysteem vol zit.
Het filesysteem is ReiserFS en zoals gezegd geeft 'df' aan dat de betreffende partitie nog "maar" voor zo'n 80-87% vol zit.

'du -shc * ' geeft een totaal aan wat overeen komt met wat 'df' aan gebruik aangeeft.
Nu had ik het vermoeden dat ik mogelijk over het aantal inodes heen zat, omdat dat eerder ook een oplossing was om x-duizend spammails weg te gooien en toen werkte het weer. (Gebruik maildir en geen mbox). Vandaag echter bleef het nog steeds haperen toen ik al zo'n 10k spammails had weggegooid.
Uiteindelijk heb ik maar even wat grotere files op een andere machine neergezet, zodat er weer even genoeg ruimte is om het tot morgen uit te houden. Tevens heb ik (eindelijk) toestemming om morgen even wat schijven op te gaan halen. Het schijf-gebruik zit nu net weer onder de 80%.
Maar goed, ik wil wel graag weten wat eventueel de oorzaak geweest zou kunnen zijn.
Tevens is nu het moment om te weten te komen of ReiserFS een goede keus is geweest voor een partitie met vrijwel alleen maar Maildir-files.
Nu staan er op die partitie nog zo'n 37500 files, dus dat moeten er vanmiddag zo'n 60k geweest zijn.
Partitie-grootte is 7823372k

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb (te) veel slechte verhalen gehoord over ReiserFS dat ik het zelf niet meer gebruik.

Qua performance is dit wel interessant om te lezen (test door Dovecot IMAP auteur):
http://dovecot.org/list/dovecot/2007-January/018994.html

Welke postfix versie gebruik je?

Ik zelf gebruik XFS, maar ik geloof dat binnen NOS wel eens vaker een vergelijking is gemaakt. Zowat alle filesystems met journalling voldoen voor mail. Meest gebruikte lijkt me ext3

Maar als je zo veel spam krijgt, zou ik me ook eens richten op anti-spam maatregelen in Postfix en evt. Amavis/Spamassassin.

Uit main.cf =>

"queue_minfree (default: 0)

The minimal amount of free space in bytes in the queue file system that is needed to receive mail. This is currently used by the SMTP server to decide if it will accept any mail at all.

By default, the Postfix version 2.1 SMTP server rejects MAIL FROM commands when the amount of free space is less than 1.5*$message_size_limit. To specify a higher minimum free space limit, specify a queue_minfree value that is at least 1.5*$message_size_limit.

With Postfix versions 2.0 and earlier, a queue_minfree value of zero means there is no minimum required amount of free space."

Misschien kan je hier nog naar kijken

[ Voor 36% gewijzigd door smesjz op 11-04-2007 09:26 . Reden: queue_minfree toegevoegd ]

• TD-er
smesjz schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:24:
Ik heb (te) veel slechte verhalen gehoord over ReiserFS dat ik het zelf niet meer gebruik.

Qua performance is dit wel interessant om te lezen (test door Dovecot IMAP auteur):
http://dovecot.org/list/dovecot/2007-January/018994.html
Thanx, ga ik zometeen even doorlezen.
Welke postfix versie gebruik je?
Versie 2.1.5
Ik zelf gebruik XFS, maar ik geloof dat binnen NOS wel eens vaker een vergelijking is gemaakt. Zowat alle filesystems met journalling voldoen voor mail. Meest gebruikte lijkt me ext3

Maar als je zo veel spam krijgt, zou ik me ook eens richten op anti-spam maatregelen in Postfix en evt. Amavis/Spamassassin.
We hebben hier een Amavis en Spamassassin draaien. Maar we krijgen zo asociaal veel spam binnen, dat ik wel genoodzaakt ben ook de spam nog tijdelijk te bewaren, mocht er een keer een fout gelabeled worden. (veel als in 3000 spammails/dag voor 15 mail-accounts)
De spam is hier ook erg lastig te filteren, want we hebben een .com domein (dus heel andere spam dan ik op mijn .nl domeinen) en in diverse talen en maak die Indiers maar eens wijs dat ze netjes subjects moeten aanmaken enz. dus daar kun je ook niet te strak op afstraffen in SA.
Maar goed, dat is nu manageble, de spam.
Uit main.cf =>

"queue_minfree (default: 0)

The minimal amount of free space in bytes in the queue file system that is needed to receive mail. This is currently used by the SMTP server to decide if it will accept any mail at all.

By default, the Postfix version 2.1 SMTP server rejects MAIL FROM commands when the amount of free space is less than 1.5*$message_size_limit. To specify a higher minimum free space limit, specify a queue_minfree value that is at least 1.5*$message_size_limit.

With Postfix versions 2.0 and earlier, a queue_minfree value of zero means there is no minimum required amount of free space."

Misschien kan je hier nog naar kijken
Dat van die max-size was een hele goede tip :o
Ik dacht dat ik die op 80 MB gezet had, omdat we hier nogal eens grote tekeningen binnen krijgen...
Je voelt 'm al aankomen denk ik... :X
code:
1
message_size_limit = 801920000

Kortom, daar is nu een 0-etje vanaf gehaald 8)7

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

ext2/3 is juist een slechte keuze voor een mailserver aangezien je vrij rap door je inodes heenraakt bij zoveel kleine bestanden ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

moto-moi schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:04:
ext2/3 is juist een slechte keuze voor een mailserver aangezien je vrij rap door je inodes heenraakt bij zoveel kleine bestanden ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
MKE2FS(8)                                                            MKE2FS(8)

NAME
       mke2fs - create an ext2/ext3 filesystem
[..]

-N number-of-inodes
              overrides the default calculation of the number of  inodes  that
              should  be  reserved  for  the filesystem (which is based on the
              number of blocks and the bytes-per-inode  ratio).   This  allows
              the user to specify the number of desired inodes directly.

Oh, en TS: doe eens 'df -i'? Dat laat je gelijk zien of je door je inodes heen bent.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 11-04-2007 10:17 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• TD-er
Het aantal inodes zit (blijkbaar) wel goed.
code:
1
2
3
4
5
6
mail:/project# df -i
Filesystem            Inodes   IUsed   IFree IUse% Mounted on
/dev/sda2                  0       0       0    -  /
tmpfs                  80738       1   80737    1% /dev/shm
/dev/sda1              28112      35   28077    1% /boot
/dev/sda3                  0       0       0    -  /home

sda2 en 3 zijn beide ReiserFS.

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Maar het probleem is dus opgelost?

Anyway, Postfix is inmiddels al weer toe aan versie 2.4 ;) En zeker in de 2.2 en 2.3 versies is redelijk veel veranderd.

• TD-er
smesjz schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:31:
Maar het probleem is dus opgelost?
Ja, daar lijkt het wel op ja. De vrije ruimte was inderdaad onder de 1,5*800MB gekomen.
Nu hebben we weer even wat ruimte. :)
smesjz schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:31:
Anyway, Postfix is inmiddels al weer toe aan versie 2.4 ;) En zeker in de 2.2 en 2.3 versies is redelijk veel veranderd.
Tsja ik ga zaterdag voor zo'n 4 week weg, dus om nu nog de boel te updaten en er dan achter te komen dat er veel veranderd is, is niet zo'n goed idee op dit moment :)

Pagina: 1