Laptop defect na 1 jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:21
Mijn vriendin en haar zus hebben beide dezelfde Acer laptop.

Bij de laptop van mijn vriendin was het toetsenbord al naar een week kapot, deze werd gratis gemaakt uiteraard, later net 1 jaar buiten de garantie ging de adapter kapot, dus een nieuwe aangeschaft. Nu 1 jaar en 2 maanden na de aanschaf geeft de laptop rare strepen op het scherm, een defecte videokaart na mijn idee. Een dure reparatie omdat de VGA-kaart op het moederbord zit.

Bij de zus van mijn vriendin is het niet anders. Twee maanden geleden mocht ook haar laptop er aan geloven, het moederbord was kapot, kosten 300 euro. Deze is gerepareerd onder een coulanceregeling, er moest echter nog 100 euro worden betaald. Nu is dat ding weer kapot en ook al weer opgestuurd ter reparatie.

Nu gaan we natuurlijk terug naar de winkel, een laptop (van mijn vriendin) waar geen krasje opzit hoort niet kapot te zijn binnen 1 jaar en 2 maanden. Het ding heeft altijd op een bureau gestaan. Ik ben van mening, omdat de laptop van haar zus hetzelfde vertoond dat het hier om een ontwerpfout gaat, er is waarschijnlijk niet genoeg koeling aanwezig.

Ik vind het niet normaal dat 2 laptops van hetzelfde type zo snel kapot gaan als ze niet veel te geleden lijken te hebben. Nu wilde ik weten of wij een poot hebben om te staan als het gaat om de vergoeding van het complete moederbord. Hoort een laptop niet gewoon minimaal 3 jaar mee te gaan? Heb je als consument nu nog ergens recht op?

Ik heb natuurlijk wat zoekwerk verricht maar kwam niet echt veel verder. De website van consumentenbond.nl werkte namelijk niet.

Verwijderd

Ontzettend lullig natuurlijk, maar naar mijn mening had je een hoop gezeik kunnen voorkomen door gewoon een laptop van een degelijk merk te kopen. Acer is volgens mij wel een beetje de sweex onder de laptops namelijk.

Of je recht hebt op vervanging van je moederbord weet ik niet. Natuurlijk hoort een laptop normaalgesproken langer dan een jaar mee te gaan, maar je hebt vast ook wel de mogelijkheid gehad om een garantieverlenging te kopen (en daar niet voor gekozen)
Als je kunt aantonen dat het gewoon een productiefout is (te weinig koeling bijv.) denk ik dat je veel sterker staat.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Lees eens een paar topics over garantie.
Daar is echt al zo veel over gepost hier op GoT.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

http://www.consuwijzer.nl/

Europese wetgeving zegt dat een computer ik meen 3/5 jaar zonder problemen mee zou moeten gaan. Doet ie dit niet, dan is de verkoper(dus niet de fabrikant) verplicht hem te repareren of anders een vervangend product te leveren(bewijslast ligt nu wel bij jouw, maar ik ga er niet van uit dat je zus/vriendin koffie oid er over hebben gegooid :) ). Dat heb ik er tenminste van begrepen. Kijk anders naar een rechts bijstands verzekering. Die zijn niet duur en altijd handig om webshops mee om de oren te gooien :D.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 00:38 ]

Verwijderd

stof kan een boosdoener zijn... blaas ze eens goed uit, door de blazertjes, in elk poortje, desnoods even openvijzen op veilige plekken en kijken of er stof duidelijk aanwezig is...

bij m'n broer heeft dat serieus veelk hitteproblemen opgelost... aangezien stof isoleert

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:21
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 00:39:
stof kan een boosdoener zijn... blaas ze eens goed uit, door de blazertjes, in elk poortje, desnoods even openvijzen op veilige plekken en kijken of er stof duidelijk aanwezig is...

bij m'n broer heeft dat serieus veelk hitteproblemen opgelost... aangezien stof isoleert
Maar het is bij deze laptop al te laat, bij het inschakelen krijg je al meteen vaag beeld

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je al contact opgenomen met Acer zelf?

Kan me voorstellen dat hij nog gerepareerd wordt onder de garantie

Verwijderd

nooit meer een acer laptop kopen. van mij is nog erger: 1 jaar garantie was op 13 januari verlopen. exact op 14 januari om 00:12 ging mijn acer aspire kapot

Verwijderd

nooit meer een acer laptop kopen. van mij is nog erger: 1 jaar garantie was op 13 januari verlopen. exact op 14 januari om 00:12 ging mijn acer aspire kapot

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:31:
Je hebt dan nogsteeds recht op garantie hoor... Je mag er vanuit gaan dat ieder apparaat na de garantieperiode gewoon blijft werken voor een redelijke periode. In eerste instantie zullen ze misschien moeilijk doen, maar uiteindelijk heb je dan nogsteeds recht op de garantieregeling.

Daarnaast vind ik het nogal krom om iedereen te adviseren om geen Acer laptops meer te kopen. Alsof ze dat ding geprogrammeerd/gemaakt hebben om de dag na de garantieperiode kapot te gaan :?. Shit happens...

[ Voor 15% gewijzigd door Lawrentium op 11-04-2007 09:38 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Zelf repareer ik veel laptops, en weet uit ervaring dat een laptop maar één jaar zonder problemen mee gaat, daarna:
- CD's /DVD's worden slecht gelezen, en errors bij schrijven DVD's
- Diskette station werkt niet meer goed
- Plastic bij schanieren gaat kapot
- Het platte kabeltje naar het scherm gaat kapot
- De accu gaat nog maar 15 minuten mee
- Invertor van Backlight beeldscherm gaat kapot.

Koop dus geen laptop met 1 jaar garantie, maar met 3 jaar, dat scheelt veel gedoe ...

Nog een tip: Maak je laptop altijd vrij van stof en zorg dat de ventilators draaien. Want de warmte van de laptop zorgt dat het tin op de printplaten zacht word waardoor componenten er langzaam uitzakken en moederborden en adapters sterven ...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Lawrentium schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:36:
[...]

Je hebt dan nogsteeds recht op garantie hoor... Je mag er vanuit gaan dat ieder apparaat na de garantieperiode gewoon blijft werken voor een redelijke periode. In eerste instantie zullen ze misschien moeilijk doen, maar uiteindelijk heb je dan nogsteeds recht op de garantieregeling.

Daarnaast vind ik het nogal krom om iedereen te adviseren om geen Acer laptops meer te kopen. Alsof ze dat ding geprogrammeerd/gemaakt hebben om de dag na de garantieperiode kapot te gaan :?. Shit happens...
OK ik ga contact opnemen met acer

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 00:35:
http://www.consuwijzer.nl/

Europese wetgeving zegt dat een computer ik meen 3/5 jaar zonder problemen mee zou moeten gaan. Doet ie dit niet, dan is de verkoper(dus niet de fabrikant) verplicht hem te repareren of anders een vervangend product te leveren(bewijslast ligt nu wel bij jouw, maar ik ga er niet van uit dat je zus/vriendin koffie oid er over hebben gegooid :) ). Dat heb ik er tenminste van begrepen. Kijk anders naar een rechts bijstands verzekering. Die zijn niet duur en altijd handig om webshops mee om de oren te gooien :D.
dat ze 'm in die 3/5 jaar geheel kostenloos moeten repareren of een nieuw exemplaar moeten leveren is niet helemaal waar. Ze moeten je je in ieder geval tegemoet komen in de kosten van reparatie of een nieuw exemplaar, dat is wat de wetgeving zegt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Huneker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 21:16
Zoek nog maar even verder op GoT of Google, maar volgens Europese wetgeving zit er volgens mij 2 jaar garantie op computerartikelen, waaronder laptops. Deze garantie moet geclaimd worden bij de verkopende partij, dus in dit geval de winkel waar de laptop gekocht is. Deze zullen je doorverwijzen naar Acer, maar als je er met hun niet uitkomt blijft de winkelier het aanspreekpunt voor jou.

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:31:
Je hebt dan inderdaad nog gewoon garantie, want wat als het op 13 januari om 23:56 was gebeurd? Had je dan snel midden in de nacht de klantenservice gebeld?
djexplo schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:50:
Zelf repareer ik veel laptops, en weet uit ervaring dat een laptop maar één jaar zonder problemen mee gaat, daarna:

Koop dus geen laptop met 1 jaar garantie, maar met 3 jaar, dat scheelt veel gedoe ...

Nog een tip: Maak je laptop altijd vrij van stof en zorg dat de ventilators draaien. Want de warmte van de laptop zorgt dat het tin op de printplaten zacht word waardoor componenten er langzaam uitzakken en moederborden en adapters sterven ...
Ik heb mijn laptop (een Acer zelfs) nu 2 jaar en nog nooit problemen gehad..

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Verwijderd

Nou, er zijn laptops genoeg die meer dan een jaar zonder problemen draaien (IBM/Lenovo om er maar een te noemen) maar die kosten dan wat meer (pakweg het dubbele igv IBM/Lenovo). Het is gewoon maar net wat je over hebt voor wat extra kwaliteit.

Acer staat bij mij niet echt bekend als de "Sweex onder de laptops", maar ik kan het fout hebben natuurlijk =)
YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:02:
dat ze 'm in die 3/5 jaar geheel kostenloos moeten repareren of een nieuw exemplaar moeten leveren is niet helemaal waar. Ze moeten je je in ieder geval tegemoet komen in de kosten van reparatie of een nieuw exemplaar, dat is wat de wetgeving zegt.
Idd, maar na net 1 jaar mag dat wel een forse tegemoetkoming zijn. Tussen 3 en 5 jaar is het al een ander verhaal natuurlijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 10:07 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 04:21

Nou mijn thinkpad x23(384 RAM, 12 inch, 866 mhz pentium 3, 60 GB HD 4200 rpm) doet het anders nog steeds na 4 jaar. Het enigste wat ik al heb vervangen is het ram(maar niet door slijtage, maar gewoon upgrade van 256 naar 384), de batterij(die het 3 jaar heeft uitgehouden, op het einde deed ie nog steeds een uur maar ineens ging het niet meer), de harde schijf(begon te tikken na 3 jaar, ben van 30 GB naar 60 GB kunnen gaan) en nu doet de adapter ook wat moeilijk door slecht contact. Hij heeft het dus 3 jaar perfect uitgehouden.

http://specs.tweak.to/16567

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:27

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Mijn ervaring is ook dat de manier hoe je een winkel/fabrikant benaderd van belang is. Ondanks dat het super vervelend voor je is, is het toch het beste rustig te blijven en niet meteen te komen met consumentenbonden etc. De mensen in de winkel kunnen er verder ook weinig aan doen en als ze het idee krijgen van "goh, da's wel erg lullig voor die meneer" dan is de kans veel groter dat ze bereid zijn net even wat meer te doen ja, eigen ervaring :)
Met je rechten komen kan altijd nog wel. Al snappen lang niet alle mensen het idee erachter geloof ik. Kijk, dat een laptop 3-5 jaar mee moet gaan bij normaal gebruik (je wilt niet weten hoe sommige laptops er na een jaar uit zien :X ) lijkt me vrij logisch. Maar als mensen met een digicam van 140E naar je toe komen na 2 jaar en 3 maanden en het raar vinden dat er maar 2 jaar garantie op zit en de consumentenbond van mening zou zijn dat die 7 tot 10 jaar mee moet gaan ( 8)7 ), heb ik altijd de neiging om uit te leggen dat er ook een economische levensduur bestaat. En dat er verschil zit tussen een instap-Kodak en een Canon 400D, ook in levensverwachting...
Tenminste, ik heb zelf nooit bijzonder hoge verwachtingen van een relatief goedkoop product. Ze zijn om een reden goedkoop denk ik dan maar.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-01 08:03

neanderthaler

Are friends electric?

Lawrentium schreef op woensdag 11 april 2007 @ 09:36:
[...]
Niet? Ik kom vrij regelmatige problemen tegen met Acer laptops, vaak bijvoorbeeld in de V&A hoek hier op de frontpage en ook op FoK V&A en ook op sites als Marktplaats; te koop aangeboden defecte Acer laptop of te koop onderdelen Acer laptop vanwege defect moederboard of scherm etc.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35
neanderthaler schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:05:
[...]

Niet? Ik kom vrij regelmatige problemen tegen met Acer laptops, vaak bijvoorbeeld in de V&A hoek hier op de frontpage en ook op FoK V&A en ook op sites als Marktplaats; te koop aangeboden defecte Acer laptop of te koop onderdelen Acer laptop vanwege defect moederboard of scherm etc.
Misschien omdat Acer gemiddeld gezien ook wel de goedkoopste laptops maakt

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

mad-dog schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:13:
[...]

Misschien omdat Acer gemiddeld gezien ook wel de goedkoopste laptops maakt
Dus mag je mensen best waarschuwen dat een goedkope laptop achteraf duurkoop is.

Verwijderd

YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 10:02:
[...]

Jah, met een nieuw product dacht ik dat je wel moet bij betalen. Bij reparatie weet ik eigenlijk niet.
volgens consuwijzer: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=2213

"U kunt een expert naar de computer laten kijken. De onderzoeks- en reparatiekosten zijn voor rekening van de verkoper als het een gebrek of een fabricagefout blijkt te zijn; de kosten zijn voor uw rekening als het niet aan de computer zelf blijkt te liggen, maar bijvoorbeeld aan de software. Stem dit vooraf duidelijk af met de verkoper."

*sarcasme* Weer zon heerlijk duidelijke website van de staat ;( .

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:35
neanderthaler schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:37:
[...]

Dus mag je mensen best waarschuwen dat een goedkope laptop achteraf duurkoop is.
Onzin. Meer verkochte laptops betekent ook meer problemen, doh

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

neanderthaler schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:05:
[...]

en hoe groot is het aandeel van die kapotte laptops in het totaal aantal verkochte acers?
En lijkt dat aandeel ook nog eens extra groot omdat Acer gewoon heel goed verkoopt of omdat goed functionerende Acer's nu eenmaal niet zo snel op Marktplaats terecht komen?

Voor mij blijft de regel nog altijd dat als iets niet werkt je het 100 mensen vertelt en als het wel werkt vertel je het 10 mensen.Zo kom je vanzelf op een vervormd beeld uit.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

mad-dog schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:41:
[...]

Onzin. Meer verkochte laptops betekent ook meer problemen, doh
Bij ons in de klasl heeft niemand een acer laptop. Terwijl op me vorige school had iemand wel een Acer. En die ha dniks anders dan pronlemen waar laptop paar weken kwijt enz.

Terwijl bij Dell strukk relaxer gaat.
Had nog 2 maanden gerantie en vond me schranieren iets te licht gaan. Ik gebeld, binne week kwam monteur langs huis. En die vervangde zo de schranieren + boven kant van de laptop.
Dat noem ik nou eens service.

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:51:
[...]

Bij ons in de klasl heeft niemand een acer laptop. Terwijl op me vorige school had iemand wel een Acer. En die ha dniks anders dan pronlemen waar laptop paar weken kwijt enz.

Terwijl bij Dell strukk relaxer gaat.
Had nog 2 maanden gerantie en vond me schranieren iets te licht gaan. Ik gebeld, binne week kwam monteur langs huis. En die vervangde zo de schranieren + boven kant van de laptop.
Dat noem ik nou eens service.
Zoals al eerder gezegd hoor vrijwel alleen negatieve dingen over producten. Je zal veel minder horen hoe goed/geweldig iets is. Ik ga mijn mening niet baseren op 1 iemand uit mijn omgeving die misschien een maandag ochtend model heeft.

Daarnaast betaal je meer dan genoeg (lees: te veel) voor een Dell IMO, dus mag dat beetje service er ook wel bij.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:42:
[...]

en hoe groot is het aandeel van die kapotte laptops in het totaal aantal verkochte acers?
En lijkt dat aandeel ook nog eens extra groot omdat Acer gewoon heel goed verkoopt of omdat goed functionerende Acer's nu eenmaal niet zo snel op Marktplaats terecht komen?

Voor mij blijft de regel nog altijd dat als iets niet werkt je het 100 mensen vertelt en als het wel werkt vertel je het 10 mensen.Zo kom je vanzelf op een vervormd beeld uit.
Niet eens. Ik hoor en zie ook heel veel problemen over bijvoorbeeld scheuren in behuizing en scharnieren bij Acers. Dit is duidelijk te wijten aan dun en goedkoop materiaal. Hoeveel IBM's en Toshiba's zijn er niet verkocht? Zowel voor professioneel als consumentengebruik zijn die dingen heel populair, de zakelijk aangeschafte laptops belanden meestal na 3 jaar (vaak intensief) professioneel gebruik in de consumentenmarkt. Daar hoor ik bijvoorbeeld alleen maar positieve dingen over.

Zelf heb ik vorig jaar een Toshiba Satellite aangeschaft en geen Acer vanwege de vele problemen die ik overal hoorde en zag met die dingen. Mijn zwager werkte toen bovendien bij een distributeur van hardware en wist me te vertellen dat de standaardgarantie heel minimaal/karig was en coulance kennen ze al helemaal niet. Bij een Acer ben je eigenlijk verplicht verlengde garantie aan te schaffen, wat hem zowat even duur maakte als die Toshiba.

Verwijderd

Lawrentium schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:05:
[...]
Daarnaast betaal je meer dan genoeg (lees: te veel) voor een Dell IMO, dus mag dat beetje service er ook wel bij.
Ik vind een Dell in verhouding goedkoper dan menig ander notebook. Voor rond de 1000 Euro kun je 2GB geheugen krijgen, Dual Core2 van Intel, een niet-integrated grafische kaart (wat dus altijd beter is dan integrated) etc. etc.

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

neanderthaler schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:09:
[...]

Niet eens. Ik hoor en zie ook heel veel problemen over bijvoorbeeld scheuren in behuizing en scharnieren bij Acers. Dit is duidelijk te wijten aan dun en goedkoop materiaal. Hoeveel IBM's en Toshiba's zijn er niet verkocht? Zowel voor professioneel als consumentengebruik zijn die dingen heel populair, de zakelijk aangeschafte laptops belanden meestal na 3 jaar (vaak intensief) professioneel gebruik in de consumentenmarkt. Daar hoor ik bijvoorbeeld alleen maar positieve dingen over.
sja en de dingen die ik hoor zijn net andersom. Ik ken in mijn directe omgeving 5 mensen met een Acer. Werken allemaal na +2 jaar nog steeds prima.
Maargoed...daar kunnen we over blijven bakkeleien.
Zelf heb ik vorig jaar een Toshiba Satellite aangeschaft en geen Acer vanwege de vele problemen die ik overal hoorde en zag met die dingen. Mijn zwager werkte toen bovendien bij een distributeur van hardware en wist me te vertellen dat de standaardgarantie heel minimaal/karig was en coulance kennen ze al helemaal niet. Bij een Acer ben je eigenlijk verplicht verlengde garantie aan te schaffen, wat hem zowat even duur maakte als die Toshiba.
je bent niet verplicht dat te doen. Zelfs na de garanmtieperiode van Acer heb je (volgens de Europese wetgeving) nog steeds gewoon garantie. En als Acer daar niet coulant over is, dan dwing je het simpelweg af.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:22
YellowCube schreef op woensdag 11 april 2007 @ 12:52:
je bent niet verplicht dat te doen. Zelfs na de garanmtieperiode van Acer heb je (volgens de Europese wetgeving) nog steeds gewoon garantie. En als Acer daar niet coulant over is, dan dwing je het simpelweg af.
dat afdwingen doe je dan wel bij de winkel, niet bij Acer. en 'simpelweg', dat lijkt me niet. 92 euro eigen bijdrage voor een toegevoegde advocaat en daarbij een 25% van een reguliere griffierecht, simpeler lukt het niet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-01 11:42

mindcre8r

Tradepedia

ik kan melden dat het niet enkel met acers kak is hoor hoewel die wel de boventoon aanvoeren.

Acer van mn vriendin die em niet eens vervoerd en enkel thuis gebruikt is binnen 3 jaar ook 3 keer kapot gegeaan..gelukkig had ze garantie bijgekocht.

Ik heb een Fujitsu siemens laptop en deze is nu voor de 3e keer opgestuurd binnen 2 jaar!

Bears and Bulls

• Moneta
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
En ook MSI notebooks moeten af en toe vaker voor reperatie, en ook ASUS, Sony en Toshiba en ga zo maar verder. Het blijft electronica, het kan kapot.

That's the way the cookie crumbles.

Verwijderd

3 jaar oude acer laptop hiero. De behuizing vertoont scheurtjes, maar dat is het wel :)
Prima dingetje

• Johny Cash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-02-2025
Wat is er eigenlijk te zeggen over sony? Ik heb er sinds kort een ben wel benieuwd of de kwaliteit heirvan goed is en wat ik kan doen om eventuele schade te voorkomen.
Pagina: 1