5D sensor vuil na swabben

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik was zojuist mijn Canon 5D aan het reinigen. De sensor had wat vuiltjes, met een kwastje ging het er niet af, dus dan maar met natte swabs.

Ondertussen ben ik 5 swabs verder.... Meteen na de eerste swab verschenen er nare strepen op de sensor die je met het blote oog kon zien en die dus op de foto donkere strepen achterliet.

Het zit vooral in de hoeken links en rechts. Ik krijg het er met geen mogelijkheid uit. Als ik ga zwabben lijkt het wel of ik een olieachtige bende over de sensor uitsmeer.

Zit er ergens in het camerahuis iets waar olie aanzit was op mijn sensor gekomen kan zijn? In de hoeken is de sensor echt heel vuil.

Ik probeer dit zo snel mogelijk weg te krijgen voordat ik mijn sensor naar de knoppen help.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:48

3DDude

I void warranty's

lol ik dacht bij je topic titel aan 3D - 5D

schoonmaaken heb je al een watje geprobeerd ?

[ Voor 36% gewijzigd door 3DDude op 10-04-2007 22:05 ]

Be nice, You Assholes :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
watje, echt een goed plan.. minder shit op je swabs stoppen

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:06:
watje, echt een goed plan.. minder shit op je swabs stoppen
Swabs, 3 druppels eclipse....

Ik snap er niks meer van, met mijn 350D en 5D nog nooit problemen gehad. Ik vind dit alleen echt doodeng wat er nu gebeurd.

PS ik kan met mijn visibledust kwastje behoorlijk diep in de hoeken van de sensor komen. Zou het kunnen dat ik daar iets olieachtigs heb opgelepeld?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Heb je nog droge swabs over? Die nemen dan wellicht de olie op als je eroverheen gaat. Verder dan dat kom ik ook niet om je te helpen ben ik bang...

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

3DDude schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:04:
lol ik dacht bij je topic titel aan 3D - 5D

schoonmaaken heb je al een watje geprobeerd ?
Ehm ja, is ook echt aan te raden dude! 8)7

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

Topic-titel-mierenneukers galore \o/

Je kunt voorzichtig met een wattenstaafje proberen in een hoekje, als je een microfiber doekje wilt opofferen zou je die ook nog kunnen gebruiken :) (Werkt bij mij altijd :P)

[ Voor 71% gewijzigd door Floor-is op 10-04-2007 22:15 ]

Bericht hierboven

• simon
Doodeng? Aansteller, ik smeer allerlei rotzooi op m'n 5D sensor, er zit nog een plaat glas voor je sensor. Dat vergeet iedereen 'opeens' :p

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:14:
Doodeng? Aansteller, ik smeer allerlei rotzooi op m'n 5D sensor, er zit nog een plaat glas voor je sensor. Dat vergeet iedereen 'opeens' :p
Probleem 1 is die zooi, probleem 2 is een puntje in het beeld dit ik na ondertussen 8x swabben nóg niet weg krijg. Als het met swabben al niet lukt.........

PS vlekje zie ik met het blote oog niet, maar op de foto is het een zwarte plek....

Balen, maar stel..... dat het glaasje wél vervangen moet worden, wat kost zoiets wel niet?
breinonline schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:09:
Heb je nog droge swabs over? Die nemen dan wellicht de olie op als je eroverheen gaat. Verder dan dat kom ik ook niet om je te helpen ben ik bang...
Droge swabs heb ik wel, maar dat krast toch droog?

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 10-04-2007 22:26 ]

• simon
Geen fluit, maar 't kan veel hebben, geloof me... Dus, ga nou niet lopen freaken, en doe relaxed :)

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:27:
Geen fluit, maar 't kan veel hebben, geloof me... Dus, ga nou niet lopen freaken, en doe relaxed :)
Dus met een droog wattenstaafje proberen??

Ja sorry dat ik zo panisch ben hiermee, ik ben gewoon bang dat ik mijn cam beschadig.

• simon
jep moet opzich lukken, daarna schoon blazen :)

|>

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 11:26

TheBorg

Resistance is futile.

Als het echt vet is zou ik een wattestaafje met alcohol/spiritus pakken en daarna nog een swap er over heen.

• Fairy
  • Niet online
Ik denk dat ik het maar even laat, morgen als ik uit mijn werk kom even dit doen onder daglicht. Zit hier met een heel vervelende halogeen tegen de kop.

Ik hoop dat het goed komt.... Zo niet, Simon dan heb ik een lekker bakkie koffie voor je klaarstaan :P

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Fairy, vervelend om te horen. Zelf heb ik ook wat vuil op de sensor maar laat ik het rustig zitten tot het onverdraagbaar wordt.
Heb je overigens dit gelezen over Eclipse.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
In katoenwatten(staafjes) zitten hele fijne houtvezeltjes die krassen kunnen geven. (het is en blijft een natuurproduct)

Houdt hier rekening mee.

• simon
of je doopt 't in water, niet teveel, iig moet je niet keihard erdoorheen rossen

|>

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Hoe krijg het sowieso vies in zo'n korte tijd? Niet te druk om maken iig :) Kan vrij weinig gebeuren. En anders even naar je dealer/importeur opsturen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Fairy
  • Niet online
coorz schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:32:
Fairy, vervelend om te horen. Zelf heb ik ook wat vuil op de sensor maar laat ik het rustig zitten tot het onverdraagbaar wordt.
Heb je overigens dit gelezen over Eclipse.
Hmmz ook dat nog...

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Opsturen, naar konijn, naar Canon of whatever. Weet je zeker dat het goed gebeurd, klaar. Beter voor je hart enzo.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• simon
Ja, om gek van te worden, nee man, stel je niet aan. Je camera overleeft 't met gemak.

|>

• Fairy
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:49:
[...]

Opsturen, naar konijn, naar Canon of whatever. Weet je zeker dat het goed gebeurd, klaar. Beter voor je hart enzo.
Ik ga sowieso nog wel even naar konijn voor een flesje nieuwe eclipse, want ik heb de 'oude' nog, die ga ik maar even niet meer gebruiken dan. Fijn dat ze er even voor waarschuwen dat die zooi je coating kan aantasten :/ .

Ik ga zo maar eerst even naar mijn nest, morgen een drukke dag.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Uhm, dat verhaal op die website.. Gaat over de 400D? Laatste keer dat ik keek, was een 5D nog anders dan een 400D.

• simon
Het gaat er inderdaad om dat dat een 400D is die juist een andere coating, vanwege het anti dust gedoe heeft. Oftewel, onnodige stemmingmakerij :)

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:54:
Het gaat er inderdaad om dat dat een 400D is die juist een andere coating, vanwege het anti dust gedoe heeft. Oftewel, onnodige stemmingmakerij :)
Nee, de 5D is de eerste camera met deze TI coating. De 400D is de 2e en de 1D MK III is de derde.
The 5D was the first Canon DSLR to omit the cover glass over the sensor, leaving the dichroic mirror coating as the exposed layer. The second Canon DSLR to use this configuration is the XTi/400D.
Bron: http://forums.dpreview.co...rum=1031&message=22121482

Edit2: WTF:

http://forums.dpreview.co...rum=1032&message=22144759
I have seen this incident occur a few times before.
What you describe is the low pass filter being installed UPSIDE DOWN !!!

Eclipse attacks the coating, first in the center (when the most contact occurs) and then spreads outward with further cleaning. Your images confirm this.

Under our guarantee, we had a few users experience the same thing after using Eclipse, and we told them to send the camera back to manufacturer, and we would honor our guarantee. IN EVERY case, the manufacturer returned the camera to them at NO CHARGE. It happens from time to time and to their credit, they have admitted their error every time we have run into this exact same situation.
David M. Stone, Pres.
PHOTOGRAPHIC SOLUTIONS, INC.
Maar waarom maken ze dan speciale nieuwe eclipse dan?

[ Voor 69% gewijzigd door Fairy op 10-04-2007 23:01 ]

• simon
Hmja, ik zou me er absoluut geen zorgen over maken. Het glasje vervangen binnen de garantie periode is volgens mij gratis, helemaal als het door je schoonmaakmeuk komt..

Dus do not be afraid, je camera is built to last...

|>

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Dan denk ik dat je nu je sensor gemolt hebt. En dat er een nieuwe sensor in geplaatst moet worden. Ben bang dat dit niet onder garantie valt.

• Fairy
  • Niet online
ThunderNet schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:59:
Dan denk ik dat je nu je sensor gemolt hebt. En dat er een nieuwe sensor in geplaatst moet worden. Ben bang dat dit niet onder garantie valt.
Coating en vettigheid is wel even wat anders....

Coating ziet er nog goed uit voor zover ik kan zien.

• simon
Hij hangt de sarcast uit :)

|>

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ok guys, genoeg gespeeld.

Fairy: ff opnieuw schoonmaken. Als het dan nog ruk is, open ff nieuw topic :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.