Toon posts:

Eigen DNS draaien op dedicated server?

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik huur sinds kort een dedicated Ubuntu Dapper (linux) server en ben van plan om al mijn sites en mail naar die server te verhuizen (nu draait alles nog op mijn servertje thuis). Alhoewel ik inmiddels het een en ander weet op hosting gebied, mis ik nog wat. Op dit moment laat ik mijn domeinnamen door een bevriend bedrijf registreren en zijn stellen alle zaken dan in op hun DNS-server.

Dit vind ik echter niet handig, omdat ik dan voor ieder wissewasje bij hen moet zijn om het weer aan te passen. Ik wil dus alles zelf kunnen regelen. Begrijp ik het dan goed dat ik net zo goed zelf mijn DNS-server kan draaien en bij het registreren van een nieuwe domeinnaam alleen ervoor hoef te zorgen dat alles naar die DNS wordt gestuurd?

Kan ik voor de DNS het beste bind9 gebruiken (is hier ook een webinterface voor)? En moet deze DNS dan op een ander ip draaien (ik geloof dat ik zes ip-adressen tot mijn beschikking heb (1 main ip and 5 from subnet 8, staat er op de site van de host)?

Wie wijst me nog een beetje op weg.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Hebben ze bij dat bedrijf nooit van een Web Control Panel zoals DirectAdmin gehoord? Een degelijke webhoster stelt de klant in staat de DNS records van zijn/haar domeinnaam zelf aan te passen. Eerlijk gezegd: als je geen kennis van paketten zoals BIND hebt, dan is het helemaal niet zo verstandig. Zorg er gewoon voor, dat er een web control panel beschikbaar is.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
hier staan de officiële technische eisen van de sidn..

Maar gezien de aard van je vragen sluit ik me bij LL aan...

Dus of zo laten of je eens goed inlezen in dns/bind

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Loempia schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:31:
Hebben ze bij dat bedrijf nooit van een Web Control Panel zoals DirectAdmin gehoord? Een degelijke webhoster stelt de klant in staat de DNS records van zijn/haar domeinnaam zelf aan te passen. Eerlijk gezegd: als je geen kennis van paketten zoals BIND hebt, dan is het helemaal niet zo verstandig. Zorg er gewoon voor, dat er een web control panel beschikbaar is.
Ik wilde Ubuntu Dapper draaien en daar boden ze geen directadmin oid aan. En ik heb inderdaad geen verstand van pakketten zoals bind, maar ik wil het graag proberen. Laat de vraag of het verstandig is maar aan mijzelf over.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12 22:28
Ik zou een bedrijf zoeken dat zelf meerdere nameservers draait en daar een controlpanel voor heeft zodat je wijzigingen zelf op elk gewenst moment door kunt voeren.
Zoek op google of vraag eens op een webhostingforum zoals webhostingtalk.nl naar een aanbieding.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Ik kan je TransIP aanraden, goede service en support, aanpassen van DNS records is ook een fluitje van een cent en ze bieden een backup mailserver aan voor het geval dat die van jou uit de lucht gaat.
Als je even een digitale handtekening bij ze regelt heb je ook nooit meer last van al dat papierwerk wanneer je een nieuw domein wilt aanvragen.

Als je zelf aan de slag wilt gaan met BIND etc kan ik je ISPConfig aanraden, een DirectAdmin idee maar dan gratis. Hiermee kun je dus oa je mailserver configgen, FTP accounts, disk quota's etc.

Verder geeft even Google'en op BIND web interface je genoeg hits, Webmin is wel handig, daar kun je je hele server mee beheren.

Verwijderd

Zelf gebruik ik PowerDNS; kun je heel gemakkelijk DNS via SQL beheren. Er is ook een MyPowerAdmin (ofzoiets) project a la phpMyAdmin voor het gemakkelijk beheren van je DNS. Ik heb mijn eigen frontend geschreven, dat is niet zo moeilijk met SQL backend. :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2007 01:15 ]

Verwijderd

Wellicht zou ook een IDONS variant kunnen die uit eindelijk door Tweakers voor karma zou kunnen integreren.

[ Voor 217% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 19:00 ]

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2007 @ 11:46:
GoDaddy heeft ook een zeer indrukwekkende DNS interface, je kan werkelijk alles instellen. Zelfs de WHOIS-records kan je real-time aanpassen. Deze hebben ze zelf gemaakt (in ajax).

Je kan denk ik het beste even goed rondkijken naar hosts waar je volledige controle over je domeinen hebt; bijvoorbeeld TransIP of GoDaddy.
Die partijen zijn inderdaad erg goed. GoDady is de grootste registrar, maar dan is het wel een bedrijf uit de VS. Is vaak was lastiger met support. TransIP richt zich met hun panel vooral op domein groothandel. Ook zeer geschikt volgens mij en goed betaalbaar.
Pagina: 1