Toon posts:

1 naam en twee wan adressen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vraag en weet eigenlijk niet of dat het gaat. Van dit stukje weet ik niet genoeg af.

Ik heb een klant en die heeft twee wan adressen + een router die dit bundelt.

Wanneer verbinding "A" stopt, gaat "B" verder en andersom.

Van binnen werkt dit goed, niemand merkt er iets van als er een internet verbinding eruit ligt.

Als iemand van buitenaf inlogt (bijvoorbeeld via Terminal Server) gebruikt dit op het wanadres "A" of "B". Als "A" een storing heeft, wordt de verbinding gesloten.

Voor mijn bedrijf hoef ik geen wanadres in te vullen, maar een naam vb: "ts.bedrijfsnaam.nl".

Is het mogelijk dat dit voor beide wanadressen gaat.

Als ik dus een TS verbinding opzet, dat ik niet ipadres A of B invul, maar een naam vb: "ts.bedrijfsnaam.nl", en dat ik op die manier altijd een stabiele verbinding heb?

Het is een lang verhaal, ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Zonder geavanceerdere functies is dat niet mogelijk. Misschien is het handig als je even wat meer info opgeeft, welke router en waar maak je allemaal gebruik van.

Bijvoorbeeld, heb je er een server op draaien?

Een domeinnaam koppelen aan een IP is natuurlijk altijd mogelijk. (wan adressen hebben een vast IP neem ik aan). Maar er zal toch ergens een tooltje moeten draaien dat als het mis gaat met de 1e wan verbinding de verwijzing omzet.

Overigens zul je dit altijd merken, de boel zal er even uitliggen voordat de omzetting is gedaan. Wil je dat echt zonder er erg in te hebben, dan gaat het je heel wat meer kosten.

[ Voor 50% gewijzigd door Nijn op 10-04-2007 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
De router is een Linksys VPN ROUTER 2* WAN + 8* LAN 10/100 + 50 VPNS (BO/MU)
Art. nummer: RV082-EU

Hierachter draait een aparte TS server (win2003 std.), waar mensen van buiten af op inloggen, en nog wat andere Windows 2003 servers.

De ipadressen staat vast

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 20:04 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:20

BCC

Nee, netwerk verkeer heeft altijd maar 1 mogelijk doel, omdat het anders niet gerouteert kan worden (uitzonderingen daar gelaten). Je dient dus of via route A of via route B bij de server te komen. Er zijn geen eenvoudige oplossingen om dit anders te doen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Nijn
Dan zou je is kunnen gaan kijken naar http://www.no-ip.com/

Maar nogmaals, als WAN1 eruit ligt zal het een paar minuten duren voordat alle DNS gegevens omgezet zijn naar WAN2. De TS verbinding wordt ten alle tijden verbroken.

Misschien is ts1.bedrijfsnaam.tld en ts2.bedrijfsnaam.tld wel handiger.

Of gewoon een goeie bedrijfs-adsl verbinding met SLA enzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Nijn op 10-04-2007 20:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie's, ik zal het allemaal nakijken!

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10 10:36
Wat je kunt doen is in de DNS bij de hostnaam (ts.domeinnaam.nl) twee ip adressen aangeven. Ieder groot bedrijf heeft dit om load balancing te doen.

Ik weet echter niet of TS hiervan gebruik maakt als de verbinding eenmaal is gedaan en deze valt weg. Waarschijnlijk doet TS het volgende:

1. Resolv hostnaam naar ip adres. Hierop komt 1 van de twee ip adressen terug.
2. Verbind naar ip-adres.
3. ip-adres (wan1) valt weg. TS verliest connectie en probeert nogmaals naar dit ip-adres. Wat niet zal gaan.

Wat zou kunnen is dat:
3. ip-adres (wan1) valt weg.
4. TS resolvt hostname opnieuw. Krijgt of ip1 of ip2 terug.
5. indien ip1 werd gegeven, waarvan de verbinding weg is, dan zal TS een foutmelding geven of
6. TS resolvt nogmaals. Krijg nu ip2 terug en de verbinding werkt.

Ik heb dit nooit zelf getest.

Als TS de verbinding niet zelf opnieuw kan opbrengen moet de gebruiker dit doen en dan zal ip2 zeer waarschijnlijk gebruikt worden.

Hoe dit werkt ligt aan de DNS server. Normaal als 1 hostnaam twee ip-adressen heeft dan wordt bij bevraging van de hostnaam eerste ip1 gegeven. Bij de volgende bevraging ip2 en bij de hierop volgende bevraging weer ip1 enzovoort....

• Nijn
Wordt inderdaad gebruikt voor load balancing, maar hiervoor is het niet bruikbaar.

1. [client1] vraagt IP van ts.dom.com op, krijgt WAN1 of WAN2 (50% kans)
2. [client1] verbindt met WAN1
3. WAN1 gaat down, TS verbinding wordt verbroken
4. [client1] gaat na of DNS geldigheid is verstreken. (Aangezien je dit hiervoor op 1 minuut zult zetten, is die vrijwel zeker verstreken
5. [client1] vraagt opnieuw IP van ts.dom.com op. Heeft vervolgens weer een 50% kans om WAN1 te krijgen en een 50% kans om WAN2 te krijgen. De DNS server controlleerd namelijk niet of WAN1/2 down is.

Met 1 client kan je dan na een minuut nogmaals een DNS aanvraag doen. (Je ISP doet pas een DNS aanvraag als de geldigheid is verstreken), je zult dan doorgaans het andere IP krijgen. Zodra je meerdere clients hebt gaat dit helemaal mis.

[client1] vraagt IP op > WAN1
[client2] vraagt IP op > WAN2
[client3] vraagt IP op > WAN1
WAN1 gaat down, mensen achter de computer willen opnieuw verbinden, dus IP wordt opnieuw opgevraagd:
[client2] vraagt IP op > WAN2 > kan verbinden
[client1] vraagt IP op > WAN1 > geen verbinding
[client3] vraagt IP op > WAN2 > kan verbinden

Je ziet dat de clients hier de boel gaan verstoren. Dit veroorzaakt naast vertraging erg veel onduidelijkheid.

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10 10:36
Wil je meer invloed hebben op de DNS zorg dan dat je hem zelf in beheer hebt en dat je medewerkers deze dNS als eerste hebben staan. Dan kun je veel regelen.

Zoiets als je wan wegvalt je via een controle proces live je DNS server laten aanpassen zodat alleen je werkende ip nog maar wordt door gegeven.

• Nijn
Dat is dus precies wat NO-IP doet. DNS in eigen beheer is imo vrij zinloos. Allereerst gaat de snelheid voor de gebruiker achteruit, jij kan nooit een snellere DNS hebben dan je provider, tenzij je flink gaat investeren. Bovendien is Windows volgens mij ook slim in het gebruik van een DNS. Als de geldigheid nog niet verstreken is, vraagt Windows niet opnieuw het adres op.

Als jij de geldigheid van je A record op 1 minuut zet, en er wordt na 5 minuten een IP opgevraagd op de DNS van de provider, dan klopt de provider zowiezo bij je eigen server aan.
Pagina: 1