Toon posts:

Internet in het studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

We zitten hier in het studentenhuis met een probleem, we hebben internet via Tiscali en dat delen we met z'n allen (9 kamers). De huidige opstelling geeft echter nogal wat problemen, dit is de situatie;

ADSL modem / router (Zyxel Prestige 650R-31) ------- hub ------ studentenkamer (x9)

Echter twee problemen; (1) de hub heeft twee poorten te weinig waardoor er dus telkens twee kabels uitliggen. (2) De router crasht regelmatig, waarschijnlijk omdat die niet veel connecties aan kan en de NAT tabel volloopt.

Helaas heeft niemand hier veel verstand van netwerken, ik heb het meeste verstand ervan en ik weet net het verschil tussen een router en een switch. Dus hebben mijn huisgenoten contact opgenomen met de huisbaas en die heeft een 8-poorts Sitecom 8SPT router/switch langsgebracht. We moeten zelf maar even zien hoe we het oplossen. Nu had ik zelf het volgende bedacht;

ADSL modem/router (Prestige 650R-31) ----- Sitecom 8SPT router/switch ----- 7 kamers + hub --- 2 kamers

Maar geeft dit geen problemen omdat er dan twee routers achter elkaar staan? Ook zou ik graag de Sitecom willen gebruiken als router omdat de ingebouwde router van het ADSL modem problemen geeft. Moet ik dan de Prestige 650R-31 op 'bridge' zetten i.p.v. 'routing'? Er kan zoveel misgaan heb ik het gevoel, wat is de beste oplossing hier? Bedankt voor jullie reacties alvast _/-\o_

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het gebruikv an een hub is sowieso iets wat ik zou vermijden, pak liever 1 16 poort switch waar je alles aanhangt en knikker die hub uit je netwerk.

2 routers achter elkaar is doffe ellende, kijk eens of je die modem niet gewoon alleen als modem kan laten dienen en die sitecom het router gedeelte over laat nemen, dat zou idd moeten lukken als je het op bridge zet.

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dan nog iets invullen zodat het ADSL modem en de router elkaar kunnen vinden of gaat dat dan gewoon automatisch?

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
De Zyxel op Bridge-mode zetten.
De Sitecom route de verbinding dan.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 21:08:
Moet ik dan nog iets invullen zodat het ADSL modem en de router elkaar kunnen vinden of gaat dat dan gewoon automatisch?
Volgens mij werkt het automatisch, maar dat kan je vast (zelf) op de site van Tiscali terug vinden... :P

Eerst het probleem, dan de oplossing

• bonfie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:02

bonfie

1. Twee routers achter elkaar is geen probleem. Je moet alleen zorgen dat je twee verschillende subnetten gebruikt, als je dat doet. Nedeel: je moet alles dubbel portmappen, upnp functionaliteit valt weg(of werkt niet goed)

2. Switch of hub maakt niet zoveel uit, tenzij jullie ook nog zelf met elkaar communiceren(bestanden tussen pc's uitwisselen) je gebruikt toch niet de volledige bandbreedte als je communiceert met internet.

3. Ideaal is inderdaad het adsl modem puur als modem gebruiken, dus bridge mode. En dan een router met nat erachter. Sitecom, sweex enzo zullen wel werken, anders een oude pc als linuxrouter. Dan heb je direct een centrale server, wat soms handig is. Als die hub of switch nog geen auto-cross heeft, dan crosskabel gebruiken voor het aansluiten van hub aan switch of uplink-poort gebruiken aan 1 kant.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:12
Heb je al es naar een firmware update voor die zyxel gekeken ? Is een veel voorkomend probleem met oudere firmwares waar ook zeker tiscali veen aandacht aan heeft besteed op hun support site.. Daarnaast vewacht ik niet dat die sitecom veel beter is...

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Bovendien is het makkelijker om een normale switch te gebruiken en geen router/switch aangezien een normale switch het signaal klakkeloos doorstuurt en een router/switch er zelf dingen mee wil doen, zoals nieuwe ip's uitgeven enzo.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-03 14:23
Een fatsoenlijke switch met 16 poorten kan je al voor zo'n 80 euro's krijgen, afaik, Da's dus minder dan een tientje p.p. en ben je van gezeik met poorten af.

Voor dat modem zou ik idd gewoon ff firmware update doen.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Gooi de DHCP van die sitecom router uit en gebruik te LAN poorten?

Mocht je problemen houden met die zyxel, dan zou je evt. een linux of BSD bak in kunnen zetten voor de routing.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:43:
ADSL modem/router (Prestige 650R-31) ----- Sitecom 8SPT router/switch ----- 7 kamers + hub --- 2 kamers
Het een kwestie van de Zyxel inderdaad in "Bridge"-modus zetten en dan zal de Sitecom de boel kunnen routeren. Verder zou ik inderdaad zoals al eerder vermeldt de hub een schop naar de prullenbak geven want dat gaat alleen maar ellende geven (1 groot collission domain & collissions = foute boel), switches zijn de oplossing en al zou je maar een 5 ports kopen voor 2 tientjes dan ben je ook klaar.

Beter dus:
ADSL modem (Prestige 650R-31 in Bridge-modus) ----- Sitecom 8SPT router/switch ----- 7 kamers + goedkoop switchje --- 2 kamers

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Verwijderd

Je zou toch ook de Prestige op NAT kunnen laten staan en dan de Sitecom als DMZ opgeven in de Prestige? Dan kun je nog steeds poortjes mappen etc. op de sitecom.

Ik zou 'em denk ik ook gewoon bridged instellen maargoed..
Pagina: 1