Toon posts:

Debian Etch: na dist-upgrade vanaf Sarge geen eth0 meer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Verblijd als ik was met het nieuws van de release van etch, trakteerde ik mijn servertje (een heuze sun ultra 1 (ultraSPARC)) vandaag op een dist-upgrade. Voorzichtig als ik altijd ben ;) heb ik eerst de release notes volledig doorgelezen en alle instructies daar opgevolgd. Direct heb ik mijn kernel maar geupgrade naar de 2.6 tak.
Na een reboot ging het echter fout: mijn netwerkverbinding werkt niet meer.
ifconfig -a levert alleen lo en sit0 op. Voorheen stond hiernaast ook eth0 in het rijtje.
Nu is het wel relaxed als ik deze server zo snel mogelijk weer aan de praat krijg. Heeft iemand enige tips hoe ik dit probleem zou kunnen gaan oplossen? In dmesg is niets bijzonders te vinden, en ik heb geen idee waar ik nog meer zou kunnen kijken.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Er is ergens een kernel, weet even niet meer precies vanaf welke, maar het is 2.6.x, waarbij je eth0 en eth1 worden omgedraaid. Is het niet iets in die richting?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.
Dit is het helaas echter niet. Niet alleen zit er maar 1 ethernetkaart in, ifconfig -a geeft ook geen eth1 terug. Heb je misschien nog andere suggesties?

• UltraSub
Ja, je netwerk kaart heeft geen driver meer :)
Of je compileert een nieuwe kernel met de benodigde driver in de kernel (das wat ik zou doen), of je compileert een kernel met de driver als module. Doe anders eens een 'lspci' om te zien wat voor nic je er in hebt zitten?

Verwijderd

Topicstarter
naja, het probleem is dat de sun ultra 1 geen pci heeft, maar sbus... deze bus functioneert wel maar logischerwijs geeft lpci niets terug. Iemand een tip hoe ik erachter kan komen wat voor module ik nodig heb voor mijn nic? Google heeft me tot dusver niet geholpen, waarschijnlijk hebben weinig mensen nog dit enigzins exotische stukje hardware...

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Misschien dat je hier wat aan hebt? Lijkt me aardig op wat jij nu tegenkomt: http://mailgate.dada.net/...ports.sparc/msg19046.html (bovenste deel).

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, dit wil bij mij niet werken. Als ik met locate zoek op eth0 of eth1 vindt ik, op 2 dhclient gerelateerde config bestanden niet eens iets. eth0 renamen naar eth0_rename werkt dus ook niet.

Tegenvaller, ik had verwacht dat het upgraden vrij pijnloos zou gaan. Typisch is trouwens ook dat als ik etch boot van de install cd, ik dan een werkende netwerkverbinding heb.... het kan dus wel!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk heb ik maar besloten om een verse installatie van etch te gaan doen, mijn relevante data had in immers gebackuped. Nu functioneerd alles als in zonnetje.
Uit nieuwsgierigheid heb ik nog even mijn huidige output van lsmod vergeleken met die van toen de NIC het niet deed, en de oorzaak leek te zijn dat de kernel module sunlance niet geladen werd.

• UltraSub
See? ;)
Nou moet je als je in het vervolg een kernel compiled, zorgen dat je deze sunlance mee compiled :)
Pagina: 1