[XP] zomaar reboot (niet stresst)

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Vandaag al 4x gehad dat mn comp zomaar rebootte vanuit t niets, k was gewoon muziek aan t luistere en beetje in word bezig, niet iets wat echt zwaar is voor m.
Ene keer ging eerst mn beeldscherm uit (zo'n seconde of 5-10) muziek speelde door, en dan reboot.
Andere keer gewoon gelijk reboot.

Iemand een idee???

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Hoe zijn de voltages van je voeding?

Goedkoop bellen via VoIP

• Raptec
paar maanden nieuwe voeding, heeft t altijd goed gedaan. Heb niks overgeclockt verder.
Hoe meet ik voltages van mn voeding?

• Rvanlaak
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-03 13:32
Het zou ook aan lekstroom kunnen liggen...

Als ik op mn andere (lees: oudere) pc mijn MP3-speler er veel te lang in laat liggen dan start hij iig ook niet meer op om een of andere reden..

Maar hij reboot dan niet, hij komt gewoon niet verder dan dat eerste logo (ben de naam ff kwijt van da logo)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Raptec schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:12:
paar maanden nieuwe voeding, heeft t altijd goed gedaan. Heb niks overgeclockt verder.
Hoe meet ik voltages van mn voeding?
Met Speedfan.

Goedkoop bellen via VoIP

• Raptec
@Rvanlaak: Dat had ik met mn oude voeding ook, toen startte die idd niet verder dan het bootscreen als i een tijdje overbelast was, maar dan was t ook echt in stresst fase.

@MensionXL:
Afbeeldingslocatie: http://4-tune.nl/thomas/speedfan.jpg
Ik weet niet precies waar ik op moet letten...

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-03 14:50
de 12V lijn is maar zwakjes hoor! is dat onder load? (Precies wel idle aan cpu verbruik te zien).

Edit: geef ook eens de volledige specs van je pc. Dus wat voor voeding: merk.
De cpu, moederbord, ram, grafische kaart. Merk en type liefst!

[ Voor 68% gewijzigd door gerre22 op 10-04-2007 19:29 ]

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik vind de temps ook behoorlijk aan de hoge kant. Ook zijn je voltages wat aan de lage kant maar dat kan aan de sensoren liggen. Je kunt het beste je voeding doormeten met een multimeter. Ik zou proberen je kast eens schoon te maken van binnen en te controleren of alle ventilatoren nog wel draaien als de pc aan staat. Succes!

• Raptec
AMD AthlonXP 2400+
Asus A7N8X-X
ATI Radeon 9800 pro
512mb ram + 256 mb ram + 128 mb ram
Sweex voeding 400 watt :$ maar ik denk niet dat daar iets mis mee is...

Asus geeft temps volges mij altijd hoog door, heb k altijd al gehad, en nooit problemen verder gehad..
Kwa voltages weet ik niet hoe dat zou moeten liggen, en hoe dat kan terwijl t altijd goed heeft gewerkt? Zal mn kast weer is schoonmaken straks, maar dat lijkt me ook meer een overheat probleem..Fans draaien gewoon

[ Voor 49% gewijzigd door Raptec op 10-04-2007 19:39 ]

Verwijderd

Sweex staat niet bekend om zijn goede voedingen....

Ik weet het niet zeker maar ik zou een andere voeding nemen.

Kijk hier even: Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

• gerre22
Ik zelf heb geen ervaring met sweex voedingen, maar er zijn er hier veel die er niks van moeten hebben.
Maar als ik zo de voltages zie denk ik dat je toch maar eens moet nameten. Sweex staat ook niet direct bekend voor stabiele stroom/spanningslevering.

Edit: Er hoeft maar een condensator kapot te gaan in je voeding of op het moederbord, als deze condensator juist spanningsvallen opvangt dan zit je met een probleem.

[ Voor 24% gewijzigd door gerre22 op 10-04-2007 19:51 . Reden: verduidelijking waarom voedingen minder stabiel kunnen worden. ]

• sanzut
  • Laatst online: 06-03 09:43

sanzut

It's always christmas time

je hdd 50 graden, dat is idd niet echt heel erg gezond... Heb je je kast al open gehad om te kijken of daar iets mis is?

• TargetX
Mocht je een nieuwe voeding gaan halen (al zou ik eerst die temps proberen te fixen) dan kan ik je de CoolerMaster ExtremePower 430W aanraden, niet duur, erg stil en geeft superstabiele voltages op mijn pc :D

• sanzut
  • Laatst online: 06-03 09:43

sanzut

It's always christmas time

gerre22 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:40:
Ik zelf heb geen ervaring met sweex voedingen, maar er zijn er hier veel die er niks van moeten hebben.
Maar als ik zo de voltages zie denk ik dat je toch maar eens moet nameten. Sweex staat ook niet direct bekend voor stabiele stroom/spanningslevering.
offtopic:
Welk product van Sweex is dan wel stabiel? Het lukt ze daar nog niet eens om een toetsenbord fatsoenlijk te produceren (lampjes ed die het niet doen in een nieuw toetsenbord, letters die aan de stofdoel en vingers blijven plakken en meer van dat soort ongemakken :p )

• TargetX
sanzut schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:42:
[...]

Welk product van Sweex is dan wel stabiel? Het lukt ze daar nog niet eens om een toetsenbord fatsoenlijk te produceren (lampjes ed die het niet doen in een nieuw toetsenbord, letters die aan de stofdoel en vingers blijven plakken en meer van dat soort ongemakken :p )
Laten we t ontopic houden, al ben ik het wel met je eens ;)

• Raptec
hahah jah ik weet t ;) maarja mn andere voeding had t begeven en k moest ff wat goedkoops en ik dacht iig 150 watt meer is al wel een vooruitgang...
mn kast zit best vol, 3 hdd's 2dvd's (terwijl daar niet echt normaal plek voor is dus beetje lullig vast met wat schroefjes)
Ok maar stel hij is te warm.. dan lijkt mij t dat dat even moet duren voordat is afgekoelt (was met mn voeding ook zo) en nu reboot i gewoon en draait alles weer verder..
Maar de kans is groot dat t iets hardware-matigs is? kheb nog niemand gehoord over virussen/spyware en die zooi...

• Raptec
heb even logje bijgehouden, hij ging net weer uit. hij ging uit bij een +12V van 10,64 en een -12V van 12,76 V

Verwijderd

Raptec schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:01:
heb even logje bijgehouden, hij ging net weer uit. hij ging uit bij een +12V van 10,64 en een -12V van 12,76 V
In het bovengenoemde topic geven ze aan: +12VDC 5% 11,400min 12,600max

Ik zou een andere voeding proberen.

[edit] Owja en: -5VDC 10% -4,500min -5,500max (zie screenshot)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 20:08 ]

• gerre22
Als ik het goed heb mag de speling op je lijn 10% zijn. In het geval van de +12V zou die minimaal op 10.80V moeten zitten. Hieronder is niet meer goed voor de stabiliteit. Lees zeker het Welke voeding heb ik nodig deel 17 Na zoals een voorganger als zei.

Edit: zelfs maar 5% blijkt voor de 12V lijn
Mijn excuses!

[ Voor 8% gewijzigd door gerre22 op 10-04-2007 20:10 ]

• Raptec
ja, ik zie dat er iets niet klopt, maar ik ben wel erg benieuwd of die waardes een half jaar geleden ook zo waren (wat ik eigelek wel denk) want hoe kan een voeding na een half jaar al ineens kuren gaan geven (jaja hijs van sweex ik weet t, maar serieus)

• gerre22
Het kan hoor, als die voeding geen goede overspanningsbeveiliging heeft bv. En bij u op het net krijg je opeens een hoge piekspanning die je voeding niet kan reguleren. Dan kan er al eens iets kapot gaan, bv een condensator, spoel, ....

Dat is ooit al genoeg om slecht beveiligde voedingen naar de voedingshemel te verhelpen.

Verwijderd

serieus?
spoiler:
Sweex - goedkope onderdelen die niet al te lang meegaan maar net tot de garantie zodat je nieuwe moet kopen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
gerre22 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:09:
Edit: zelfs maar 5% blijkt voor de 12V lijn
Mijn excuses!
Voor alle spanningen is het 5%, niet alleen voor de 12 volt. Maar even wat anders, de rede waarom deze opnieuw opstart kan aan de volgende instelling liggen: Ga naar "deze computer" --> rechtermuisknop "eigenschappen" --> tabblad "geavanceerd" --> klik bij "opstart- en herstelinstellingen" op de knop "instellingen" en haal het vinkje weg onder "Systeemfouten" bij "De computer automatisch opnieuw opstarten". Als je systeem nu vastloopt en het is geen probleem met de spanning, dan krijg je een BSOD te zien. Anders zal het systeem gewoon opnieuw opstarten.
Ik denk dat het geen spanningsprobleem is, als dat was start je systeem niet opnieuw op en blijft ie gewoon dood. Laat wel ff weten of het vinkje nu aan of uit stond.
Het kan hoor, als die voeding geen goede overspanningsbeveiliging heeft bv. En bij u op het net krijg je opeens een hoge piekspanning die je voeding niet kan reguleren. Dan kan er al eens iets kapot gaan, bv een condensator, spoel, ....
Condensators zijn vaak geschikt voor meer spanning dan dat ze krijgen (vaak het dubbele) en met spoelen geldt dit eigenlijk ook. Dit is wettelijk zo vastgesteld, het wordt alleen anders als er in gesoldeerd wordt. Waarom het een B voeding genoemd wordt, is omdat het vaak geen actieve filter (PFC ) heeft en het vermogen wat men opgeeft niet bereikt wordt. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door marquis op 10-04-2007 20:50 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Ik heb genoeg systemen gezien die spontaan herstarten door een gare voeding. Dit hoeft het idd niet te zijn maar je kunt het in ieder geval uitsluiten door een betere aan te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 20:47 ]

• Raptec
het vinkje stond uit, en ik denk ook dat t geen spanningsprobleem is, maarja zeker weten... en wat dan wel... kheb in mn logboeken gekeken en er staan geen foutmeldingen voor t opnieuw starten..

Verwijderd

Dingen die je kunt uitzoeken die een spontane herstart geven:

1. Warmte probleem (HDD, CPU, GPU)
2. Bolle en lekkende elco's op je moederbord
3. Defect geheugen (memtest)
4. Gare voeding
5. Andere gare hardware (onderdeel voor onderdeel testen)

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Kun je eens kijken of de voeding wel geschikt is? Hier de link (voor alle duidelijkheid dat je voeding je toch nie nekt) En kijk eens naar bovenstaande......

PS: controleer ook eens je kabels of ze goed vast zitten, heb je voordat je die storing kreeg, iets met je systeem intern gedaan? Voorlaats ook iemand gehad waarvan zijn systeem soms uitviel, bleek een pata kabel niet helemaal in z`n connector te zitten....... Of kijk eens of er ergens een hoopje van stof zit op je MB, dat kan ook de storing geven (ook al een keer meegemaakt).

[ Voor 49% gewijzigd door marquis op 11-04-2007 07:13 . Reden: nieuwe ideeen......pling........pling..............pling.............................plop. ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Raptec
hij doet t nu al een tijdje, ook als k m stress door een 3d render ofzo, voltages blijven redelijk stabiel (11,80 & -11,83) hope dat t net zo plotseling ophoud als dat t gekomen is dan maar :)

@marquis ik kom op 306watt uit dus moet voldoende zijn dan.
@Blackspot kga ze morge uitproberen, maar die warmte problemen lijkt me meer een sensorprobleem want dat is al een paar jaar zo.

[ Voor 33% gewijzigd door Raptec op 10-04-2007 22:11 ]

Verwijderd

Raptec schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:05:
hij doet t nu al een tijdje, ook als k m stress door een 3d render ofzo, voltages blijven redelijk stabiel (11,80 & -11,83) hope dat t net zo plotseling ophoud als dat t gekomen is dan maar :)

@marquis ik kom op 306watt uit dus moet voldoende zijn dan.
@Blackspot kga ze morge uitproberen, maar die warmte problemen lijkt me meer een sensorprobleem want dat is al een paar jaar zo.
Ik had hetzelfde probleem. Windows XP opnieuw geinstalleerd en hij deed het weer. Hij viel me telkens om ongeveer 3min uit, behalve onder het gast account. Het was geen virus! Verder heb ik nog wel eens dat de CPU van 32 graden naar 46 graden springt. Maar hij blijft lopen!

• Raptec
Hij heeft t vandaag de hele dag gedaan dus ik hoop maar dat dat zo blijft..
Pagina: 1