Hallo mede-tweakers,
Ik heb een oude PC gepromoveerd tot server (van alles en nog wat), maar er scheelt iets mee en ik kan het probleem maar niet vinden... Hopelijk kan iemand me helpen.
Eerst en vooral een beschrijving wat er in de machine huist:
• Processor: Pentium III Coppermine (700 MHz, 256KB L2, Family 6 Model 8 Stepping 3)
• Moederbord: Asus P3B-F
• Voeding: 200W, merk onbekend
• Grafische kaart: NVidia TNT2 Riva 64 (32MB)
• RAM geheugen: 256 MB (128mB + 64MB + 64MB)
• Harde schijf: Quantum Fireball 8 (8GB, UDMA2)
• CD-ROM: Philips CD-ROM drive, leest aan 48x (prehistorisch model, kan nog niet branden
)
• Extra PCI-kaart: Hauppauge WinTV PVR-150 (non-MCE edition)
• Netwerkkaart: Linksys Fast Ethernet 10/100 (Network Everywhere)
Op min of meer willekeurige momenten valt de PC gewoon uit. Geen blue-screen of niks, geen enkele kernelwarning, NIKS. De computer herstart NIET, maar gaat in een pseudo-dode toestand (harde schijf en fans draaien, maar monitor ontvangt geen signaal en het bakje boot niet).
Om de PC daarna terug werkend te krijgen, bestaat er geen vaste methode. De ene keer is stroom-uit stroom-aan genoeg, maar daarnet heb ik alles (PCI kaarten, AGP kaart, RAM-geheugen, processor) er moeten uithalen en opnieuw instoppen en goed aanduwen voordat hij weer verder wou.
Ongeveer alles
daarom juist dat ik jullie mijn probleem voorleg, ik heb gewoon geen gedacht meer hoe of waarom.
• Geheugen: getest met memtest86
Resultaat: geen warnings, MAAR memtest86 bleef iedere keer steken @ Test8. Bingo, dacht ik dus. Alle RAM latjes eruit, en apart controleren op die specifieke test. Maar niks van, bij elk latje bleef memtest86 op dezelfde plek steken, niet afhankelijk van mijn RAM-geheugen dus :’(
• Moederbord: vervangen door een identiek model (Asus P3B-F)
• Moederbord: BIOS-update, tot een bèta-versie toe
• Voeding: vervangen door een Chieftec 300W model, werkte perfect in een andere PC
• Grafische kaart: vervangen door een 3Dfx Voodoo 3
• Harde schijf: vervangen door een Quantum Fireball, de 20gb uitvoering (ook getest met UDMA uitgeschakeld)
• Extra PCI-kaart: TV-tuner verwijderd
• Netwerkkaart: vervangen door een oud 10Mbs Realtek geval
• CPU: Opnieuw aanbrengen van CPU koelpasta (max temp <50°)
• CPU/Moederbord: Variatie in het VCore voltage (staat stock om minimum 1.65V, omhooggezet tot 1.80V)
Onmogelijk. De ene keer crasht het boeltje tijdens de compilatie van een kleine C applicatie, maar een complete kernel compilen lukt daarentegen probleemloos
Wat ik al geprobeerd heb:
• CPU stress: test CPUBURN-MMX
• CPU & Memory stress test: MPEG2 bestand laten hercoderen
• NIC stress test: op het netwerk gooien van een continue 10Mbs MPEG2 stream
• PVR stress test: enkele uren video en audio laten inlezen, ongecomprimeerd op netwerk gooien, hercoderen & op netwerk gooien
Ik ben echt volledig radeloos, in mijn ogen heb ik ongeveer ALLES geprobeerd. Hopelijk kan iemand mij enig advies geven
Alvast bedankt,
MALEADt
PS: Ik heb een beetje geëxperimenteerd met de pagina-layout, kwestie van de functies van het forum beter te leren kennen en de boel aangenamer om lezen te maken
Ik heb een oude PC gepromoveerd tot server (van alles en nog wat), maar er scheelt iets mee en ik kan het probleem maar niet vinden... Hopelijk kan iemand me helpen.
| Wat voor een PC? |
Eerst en vooral een beschrijving wat er in de machine huist:
• Processor: Pentium III Coppermine (700 MHz, 256KB L2, Family 6 Model 8 Stepping 3)
• Moederbord: Asus P3B-F
• Voeding: 200W, merk onbekend
• Grafische kaart: NVidia TNT2 Riva 64 (32MB)
• RAM geheugen: 256 MB (128mB + 64MB + 64MB)
• Harde schijf: Quantum Fireball 8 (8GB, UDMA2)
• CD-ROM: Philips CD-ROM drive, leest aan 48x (prehistorisch model, kan nog niet branden
• Extra PCI-kaart: Hauppauge WinTV PVR-150 (non-MCE edition)
• Netwerkkaart: Linksys Fast Ethernet 10/100 (Network Everywhere)
| Wat is het probleem? |
Op min of meer willekeurige momenten valt de PC gewoon uit. Geen blue-screen of niks, geen enkele kernelwarning, NIKS. De computer herstart NIET, maar gaat in een pseudo-dode toestand (harde schijf en fans draaien, maar monitor ontvangt geen signaal en het bakje boot niet).
Om de PC daarna terug werkend te krijgen, bestaat er geen vaste methode. De ene keer is stroom-uit stroom-aan genoeg, maar daarnet heb ik alles (PCI kaarten, AGP kaart, RAM-geheugen, processor) er moeten uithalen en opnieuw instoppen en goed aanduwen voordat hij weer verder wou.
| Wat heb ik zelf al geprobeerd? |
Ongeveer alles
• Geheugen: getest met memtest86
Resultaat: geen warnings, MAAR memtest86 bleef iedere keer steken @ Test8. Bingo, dacht ik dus. Alle RAM latjes eruit, en apart controleren op die specifieke test. Maar niks van, bij elk latje bleef memtest86 op dezelfde plek steken, niet afhankelijk van mijn RAM-geheugen dus :’(
• Moederbord: vervangen door een identiek model (Asus P3B-F)
• Moederbord: BIOS-update, tot een bèta-versie toe
• Voeding: vervangen door een Chieftec 300W model, werkte perfect in een andere PC
• Grafische kaart: vervangen door een 3Dfx Voodoo 3
• Harde schijf: vervangen door een Quantum Fireball, de 20gb uitvoering (ook getest met UDMA uitgeschakeld)
• Extra PCI-kaart: TV-tuner verwijderd
• Netwerkkaart: vervangen door een oud 10Mbs Realtek geval
• CPU: Opnieuw aanbrengen van CPU koelpasta (max temp <50°)
• CPU/Moederbord: Variatie in het VCore voltage (staat stock om minimum 1.65V, omhooggezet tot 1.80V)
| Reproductie van het probleem? |
Onmogelijk. De ene keer crasht het boeltje tijdens de compilatie van een kleine C applicatie, maar een complete kernel compilen lukt daarentegen probleemloos
• CPU stress: test CPUBURN-MMX
• CPU & Memory stress test: MPEG2 bestand laten hercoderen
• NIC stress test: op het netwerk gooien van een continue 10Mbs MPEG2 stream
• PVR stress test: enkele uren video en audio laten inlezen, ongecomprimeerd op netwerk gooien, hercoderen & op netwerk gooien
Ik ben echt volledig radeloos, in mijn ogen heb ik ongeveer ALLES geprobeerd. Hopelijk kan iemand mij enig advies geven
Alvast bedankt,
MALEADt
PS: Ik heb een beetje geëxperimenteerd met de pagina-layout, kwestie van de functies van het forum beter te leren kennen en de boel aangenamer om lezen te maken
[ Voor 1% gewijzigd door maleadt op 10-04-2007 17:51 . Reden: voeding toegevoegd. ]