Opleiding Game Developer @ Alfa College

Pagina: 1
Acties:
  • 1.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
Een goede middag ;) ,

Een paar maanden geleden was ik wat aan het rond kijken naar scholen, aangezien ik nu in het examen jaar zit van het VMBO en het toch wel gewenst is als je na het VMBO een MBO opleiding gaat volgen ;)

Nu was ik een beetje aan het rond kijken op de website van het alfa college en zag daar dit staan:
Gaming

BOL, niveau 4
Opleidingsduur: 4 jaar
Instroomniveau: vmbo tl of gl

Werken als gamedesigner
De gamesector is betrekkelijk jong en ontwikkelt zich snel. De werkgelegenheid in de gamesector zal naar verwachting de komende jaren groeien. Games worden ontwikkeld voor de entertainmentwereld en de educatieve wereld. Bij entertainment games staat de ‘fun’ voorop, bij educatieve games staat het leren centraal. Voor educatieve games worden vaak ook andere namen gebruikt, zoals simulatie en e-learning. De vormgeving van (educatieve) games is het werk van de gamedesigner. Bij kleinere games werkt de gameontwikkelaar doorgaans aan het hele ontwikkelproces. Bij grotere games ontwerpt hij onderdelen ervan.

Gamedesign iets voor jou?
Wil je dit vak in, dan wordt er wel wat van je verwacht. Je bent creatief, kunt goed met computers omgaan en denken in gameconcepten.

De opleiding
Het Alfa-college biedt de opleiding Gaming aan op niveau 4. Je kunt de opleiding volgen in de beroepsopleidende leerweg, leren én stage dus. De opleiding is heel praktijkgericht. Je werkt tijdens de opleiding alleen en in groepen aan projecten. Op die manier krijg je allerlei vaardigheden die nodig zijn voor een gamedesigner onder de knie. Zo leer je onder andere:

* De doelgroep voor het te ontwikkelen gameconcept bedenken
* Het projectplan schrijven
* Het gameconcept uitwerken
* Gameonderdelen maken
* De game testen
* De voortgang bewaken en het project evalueren

Mogelijkheden na de opleiding
Voor de Gamedesigner (niveau 4) is doorstroom mogelijk naar een verwante hbo-opleiding, zoals Game Architecture & Design, Game Design & Development en de Game Academy. Met een mbo-diploma Gaming kun je gaan werken als gamedesigner, gamedeveloper, level designer, gamemaker, simulatieontwikkelaar, game tester, developer serious gaming, character developer, background/environment artist, 3D modeler, animator.
dit klonk mij geweldig in de oren immers, op school bezig zijn met je hobby? (gaming dus :D ) geweldig toch? dus heb ik mij na de open dag direct opgegeven. op de open dag werd al gemeld dat de opleiding waarschijnlijk erg in trek zou komen en dus hadden ze een aantal opdrachten gepland voor iedereen die zich aan zou melden.

Nou heb ik de brief waarin staat wat je zoal moet doen om aangenomen te worden. in mijn brief stond dit:

er wordt verwacht dat je de volgende zaken meeneemt (de 26ste is er een intake en presentatie dag)

- een A4 waarop jij je motivatie voor de opleiding game design hebt uitgeschreven - pretty straight forward en niet zo moeilijk dus ;)

- een powerpoint presentatie met als thema "Realisme - fantasie in Gaming" - hier heb ik dus een aantal vragen bij, denken jullie dat het geen een .ppt moet zijn of zou ik nu echt een presentatie met gesproken tekst erbij moeten hebben (voordragen dus) en heeft iemand enig id hoe ik "Realisme - fantasie in Gaming" moet interpreteren? ik denk zelf dat ze willen dit ik een powerpoint maakt over mijn fantasieën over realisme in games van de toekomst, maar hier ben ik dus niet zeker van.

- een portfolio map met minimaal 10 schetsen/ontwerpen en uitgevoerde opdrachten die je tot nu toe hebt gemaakt (mag zowel digitaal is niet digitaal) hier zit ik ook een beetje mee in de rads, aangezien ik eigenlijk geen schetsen of opdrachten over game design heb... ik heb wel een flink aantal photosoep signatures e.d. zouden die hier ook in mogen? en ik heb even gezocht op portfolio map op google en daar blijkt dat er 2 soorten zijn, eentje met schetsen e.d. en eentje met vooral CV en loopbaan enzo, zou ik ook een CV moeten toevoegen aan mijn portfolio map? en moet ik nu gewoon alle dingen die ik erin wil stoppen uitprinten en er in doen of moet dit nog op een bepaalde manier met uitleg ofzo worden ontworpen? ( met een bepaalde "stijl" zal ik maar zeggen)

verder moet je als je daar op school komt voor je intake gesprek een concept art maken van een game character (ter plekke dus! :/ ) hier zit ik vooral mee in de rats want ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken aangezien ik geen geweldige tekenaar ben (ik ben meteen begonnen met het volgen van teken tutorials maar dit gaat natuurlijk niet over 1 nacht ijs :X ) en ik ben ook (nog) niet thuis in bijvoorbeeld Maya of 3Dsmax dit wou ik nu juist leren daar :P dus heeft iemand nog tips hiervoor?

wind ik mezelf nou teveel op over deze opdrachten en maak ik me teveel zorgen? want ik wil ECHT heel graag deze opleiding volgen! *;

o ja, zijn er nog meer mensen hier op GoT die zich hebben aangemeld voor deze veel belovende opleiding in Groningen? (waar niets boven gaat ofc :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:26
offtopic:
Opleidingen doen we in WI. SG->WI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49

Floor-is

5.2

Heul kort door de bocht:
Volgens mij wil een opleiding zien dat iemand creatief met opdrachten om kan gaan, dus leef je uit! Maak een powerpoint met een flashfilmpje erin (eigen brouwsel) of een videotje of wellicht gesproken tekst. Verzin iets dat extra opvalt.

Die portfolio-map vraagt om ontwerpen, niet van signature-plaatjes, maar het lijkt mij van game-maps, van characters, van hoe jij naar een spel kijkt, wat je verwacht dat er achter zit of wat je graag in een game zou willen zien.

Wat betreft het maken van 3D game-characters: probeer te achterhalen wat voor software de gamestudio's gebruiken, leer daarover en pas het toe. Het lijkt mij dat bij veel aanmeldingen en de absolute wens dit te gaan doen het aan jou is om te laten zien dat jij de uitgesproken kandidaat bent: dus leren, oefenen, tekenen, creatief bezig zijn en dat totdat je er bij neervalt. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Och jee. Alweer zo'n opleiding die hun toekomstige leerlingen probeert lekker te maken met een baan waar amper werk in te vinden is.
Met een mbo-diploma Gaming kun je gaan werken als gamedesigner, gamedeveloper, level designer, gamemaker, simulatieontwikkelaar, game tester, developer serious gaming, character developer, background/environment artist, 3D modeler, animator.
Goh, de meeste van bovenstaande functies (de niet bestaande functies even daargelaten 8)7) zou je ook kunnen krijgen met een cursus bloemschikken. Opleiding is dan vaak ook ondergeschikt aan het daadwerkelijke talent.

Ik zou je willen aanraden om het volgende zeer serieus in overweging te nemen: het aantal mensen dat hier in Nederland of in omstreken op jaarbasis wordt aangenomen is zeer gering. Het afronden van een dergelijke opleiding geeft allesbehalve een garantie op een baan in de gamesindustrie. Houd er dus rekening mee dat er 95% kans is dat je met de opleiding iets anders moet gaan doen dan games, en dan is de vraag: wat kun je eigenlijk verder met een dergelijke opleiding? Het is dus handiger om een algemene kunst/grafische/design opleiding te doen die veel breder is, zodat je uiteindelijk veel meer keuze hebt op de arbeidsmarkt. En met die bredere opleidingen kun je net zo goed in de gamesindustrie te werk. Staar je dus niet blind op hun marketingpraat en laat je niet blij maken met een dooie mus!

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

^^ with stupid

Staar je niet blind op een carriere als game ontwikkelaar. Als je graag ontwikkelt / software maakt, zou ik het in het eerste geval al veel breder trekken. De gaming markt is al zo klein en vaak heel erg hard werken voor relatief minder geld aangezien dit zo'n beetje ieders droom wel eens ooit geweest is...

Laat dit je vooral niet tegenhouden natuurlijk, maar hou het wel in je achterhoofd. En bedenk eerst wat je écht graag wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
ik moet zeggen dat ik al wat twijfelde over deze opleiding, ik wou eerst de ICT opleiding gaan doen, ik ben daar bij een opendag geweest en daar blijkt ook dat het heel goed bij mij past. maar die game opleiding trok toch wel aan mij, en nu je het zo zegt met die functies ga ik nog meer twijfelen...

ik zal het er nog even over hebben met mijn omgeving en mischien meld ik me wel gewoon aan voor ICT, ik ben er nog niet helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125106

Het zit zo: met een meer algemene informatica opleiding kan je game dev worden, en ook andere dingen, terwijl je met de opleiding die jij voorstelt echt wel erg sterk beperkt tot het game wereldje.
En dat wereldje is erg klein, vooral in de lage landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-02 20:11

Not Pingu

Dumbass ex machina

- een portfolio map met minimaal 10 schetsen/ontwerpen en uitgevoerde opdrachten die je tot nu toe hebt gemaakt (mag zowel digitaal is niet digitaal) hier zit ik ook een beetje mee in de rads, aangezien ik eigenlijk geen schetsen of opdrachten over game design heb... ik heb wel een flink aantal photosoep signatures e.d. zouden die hier ook in mogen?
Ik denk dat een portfolio geheel bestaande uit signatures juist direct wordt geweigerd :+
Voor de rest van je vragen kun je net zo goed bij de school zelf terecht. Als je over zoveel dingen in de rats zit omdat je er nog nooit iets mee hebt gedaan, lijkt het me al vrij duidelijk dat deze opleiding misschien niet het beste idee voor je is.

Ik sluit me aan bij wat .oisyn zegt. Deze opleiding lijkt heel erg gericht op wat leerlingen zouden willen doen, ipv. op reeele vraag in de markt. Heel leuk natuurlijk, maar het is net zoiets als een opleiding tot rapper (waarvan ik me afvraag waarom die er dan nog niet is, zou een regelrechte kaskraker zijn :P): heel veel mensen willen dat graag worden en dus zal de opleiding veel leerlingen trekken die allemaal denken het te gaan maken in de rapwereld, maar uiteindelijk zwaar bedrogen uitkomen. Want de echte rappers hebben nooit een rappersopleiding gedaan.

Sowieso kun je een baan bij een grote gamestudio vergeten. Misschien kun je nog als game-ontwikkelaar werken bij bedrijven die flashgames of mobiele games maken, dat soort werk. Maar het glamoureuze werk aan AAA titels kun je echt vergeten. Het aantal banen op dat niveau is zo gering tegenover het aanbod van mensen, dat er echt heel erg gefilterd wordt op puur talent en je, nog niet eens bij wijze van spreken, hoogbegaafd moet zijn met een hele staat van dienst achter je, wil je kans maken.

De meeste mensen die als gamedesigner werken, hebben dan ook een programmeursachtergrond en zijn door jaren werken in de industrie in de positie van gamedesigner gegroeid. Dus zoals enkrypt zegt: met een algemene informaticaopleiding maak je meer kans.

Niet om je te ontmoedigen, maar ik denk dat een beetje realiteitszin heel belangrijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Not Pingu op 10-04-2007 23:41 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:23

drooger

Falen is ook een kunst.

Tsja, als je echt in de game-ontwerp wereld wil werken zijn er grofweg 2 keuzes:

- Je doet 't grafische deel

- Je bent dagenlang bezig met het coderen van de engine, of game zelf

Ik zie ook zelf niet hoe je brood kunt verdienen na deze opleiding, er zijn namelijk ook nog hbo- en wo- opleidingen geörienteerd op games, die vrij populair zijn.

Het moet ook wel een soort talent van je zijn, om goed te kunnen tekenen. Deze opleiding zal daar dus veel om draaien, en als je er eerder al geen affiniteit mee hebt, zit je dan wel op de goede koers?

Volgens mij is 90% van de mensen die zo'n opleiding beginnen, de opleiding begonnen met het verkeerde denkbeeld. Kijk eerst eens waar je goed in bent, en waar je plezier in hebt(ook in de ict-wereld), je moet goed nadenken over je toekomst, of je komt jezelf tegen over paar jaar. :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

!GN!T!ON schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:51:
ik moet zeggen dat ik al wat twijfelde over deze opleiding, ik wou eerst de ICT opleiding gaan doen, ik ben daar bij een opendag geweest en daar blijkt ook dat het heel goed bij mij past. maar die game opleiding trok toch wel aan mij, en nu je het zo zegt met die functies ga ik nog meer twijfelen...

ik zal het er nog even over hebben met mijn omgeving en mischien meld ik me wel gewoon aan voor ICT, ik ben er nog niet helemaal uit.
Uit deze reactie maak ik op dat je meer de technische kant (programmeerwerk) van de gamedevelopment wilt doen, terwijl uit de startpost juist bleek dat je het kunstzinnige aspect wel aansprak (dat is iig waar de focus van de opleiding op ligt). Als je echt wilt gaan programmeren is de keuze al helemaal simpel: laat alle zogenaamde gamedevelopment opleidingen voor wat ze zijn. Je hebt niets aan een opleiding die je opleidt tot manusje van alles (beetje modelen, beetje scripten, etc.), en het programmeerniveau is dramatisch. Dan kun je je beter focussen op een informaticaopleiding (eerst mbo, dan hbo).

En welke richting je ook kiest, sowieso geldt: spendeer een hoop eigen tijd in het aspect van gamedevelopment wat jij interessant vindt, en probeer op je opleiding eventuele keuzevakken en vrije opdrachten te kiezen die met gamedevelopment te maken hebben. Hoe meer je ermee bezig bent, hoe rijker je kansen worden op de arbeidsmarkt :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Een vriendin van mij komt uit Amerika, zij studeerd aan deze school --> http://www.digipen.edu/main/Main_Page

Deze school leid dus o.a. op in het ontwerpen van games. Ik weet niet in hoevere dat dit lijkt op de opleiding die jij gaat doen maar ik weet wel hoe zij de opleiding ervaard.
Ze vind het heel zwaar, ze heeft verschillende projecten per kwartaal. Zowel individueel als groepsopleidingen. Ze krijgt les in biologie, ontwerpen in verschillende programma's (maya enz). Tekentalent en creatief zijn, zijn heeft erg belangrijk.

Zoals ze het zelf zegt hebt je met deze opleiding niet echt veel kans op een vaste baan maar word je vooral freelancer. Dit is dus ook een risico wat je loopt. Daarnaast vallen veel mensen uit, van de 80 die 2 jaar terug begonnen zijn, zijn er nog maar 20 over. Ook haar broer is gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Digipen (Washington state) en Full Sail (Florida) lijken in de verste verte niet op de opleidingen die hier in Nederland in omloop zijn (die zijn idd heel zwaar, en daar betekent het zowaar iets als je er een hebt afgerond). Daarnaast heb je in de VS wat meer kansen dan hier in de lage landen :)

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 11-04-2007 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
ik droomde ook al van full sail :P maar jah hoe kom je daar?
verder bel ik vandaag of morgen met het alfa en vraag ik of ik mijn opleiding nog mag om zetten naar een ICT opleiding inc. programmeren met uitzicht op een HBO informatica opleiding.

iig heel erg bedankt voor de reacties d:)b

ik post nog wel even wat er uit rolt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
nou, ik heb er nog een tijdje over nagedacht en met mijn ouders gesproken. en ik ga toch maar voor een ICT niveau 4 opleiding en daarna HBO informatica :)

vanochtend gebelt of ik het nog om kon zetten en krijg volgende week een brief met een datum voor een intake gesprek >:)

iedereen bedankt voor de reply's d:)b

iggie out :P
Pagina: 1