Laat ik vooropstellen dat ik denk dat niet veel mensen met de benaming "ome Tom" in de context van Tweakers.net het verband leggen met het boek "Uncle Tom's Cabin".
Degenen die dat wel doen, moeten ook weten waar ze het over hebben.
Ik wel, en hoewel het boek de verhoudingen tussen blanke en zwarte mensen niet natuurgetrouw maar eerder stereotypisch weergeeft kun je zeggen dat het boek een racistische ondertoon heeft, en het heeft natuurlijk aandeel gehad in de manier van het Amerikaanse denken op het eind van de 19e eeuw, maar het personage "Uncle Tom" niet per definitie een "slecht" personage. Hierover valt helaas wel te twisten, er zijn voor- en tegenpunten te noemen.
Ik weet dat Wikipedia geen wetenschappelijke achtergrond heeft en niet altijd te vertrouwen is, maar dit is ook geen wetenschappelijk stuk (

) dus ik quote het toch even:
Ironically, Stowe clearly intended to portray Uncle Tom as a praiseworthy person. Throughout the book, far from allowing himself to be exploited, he stands up for his beliefs and is grudgingly admired even by his enemies.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, is dat _als_ er al mensen zijn die hier op Tweakers.net de link _zouden_ leggen tussen "Ome Tom" en "Uncle Tom", dat dit dan niet per definitie een negatieve betekenis hoeft te hebben, maar net zo gemakkelijk positief kan worden geinterpreteerd.
Maar zoals ik al begon, ik denk dat nog geen 1% van de Tweakers.net-lezers deze link legt. De benaming "Ome Tom" wordt hier namelijk al jaren gebruikt voor onze vrienden bij Tom's Hardware Guide.
[
Voor 6% gewijzigd door
HyperioN op 10-04-2007 19:26
]