De neger hut van oom Tom

Pagina: 1
Acties:
  • 571 views sinds 30-01-2008

• elmuerte
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58
betreft nieuws: Kamergrote 3d-displays voor next-gen gamen
Eind 3e paragraaf:
[...] aldus Ome Tom.
Je kan het miereneuken noemen, maar het is gewoon een racistisch getinte uitspraak. En met de recente overname van Tom's Hardware door VNU, moet het dan niet broer(tje) Tom zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door elmuerte op 10-04-2007 17:25 . Reden: doh... thg niet van vnu ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Euhm, racistisch? Joe fuk ents men! :)

Maar leg eens uit want ik snap het niet? :P

specs

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Racistisch?

Ik zie het er met de beste wil van de wereld niet in, sorry.

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wat is er in godsnaam racistisch aan een 'leuke' verbastering van de naam van een internet site... dat er _toevallig_ een andere 'ome tom' was waar het wat minder onschuldig was heeft er toch niets mee te maken... dan zit overal bijna wel een smet op in meer of mindere maten...

ik vind het persoonlijk heeel erg ver gezocht :)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Eh ? Google: site:tweakers.net "Ome tom" Eerste hit is een nieuwspost uit 2003.

^^ Met tussenstaande posts :)

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 21:35
Ik denk dat je refereert naar een (ome?) Tom die de meesten onder ons niet kennen :?

The devil is in the details.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:52

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dus elke oom Tom is racistisch omdat er ooit een racistisch boek is geweest? Alle andere Ome Toms hebben dus geen bestaansrecht meer? :P

En sinds wanneer is THG verkocht aan VNU?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:09:
Ik denk dat je refereert naar een (ome?) Tom die de meesten onder ons niet kennen :?
Deze waarschijnlijk. Wel wat ver gezocht...

Negerhut is één woord.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

maratropa schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:07:
Euhm, racistisch? Joe fuk ents men! :)

Maar leg eens uit want ik snap het niet? :P
http://nl.wikipedia.org/wiki/De_Negerhut_van_Oom_Tom
Overigens was Tom zelf een slaaf, geen slavendrijver.

Ik vraag me een beetje af waarom dit racistisch zou moeten zijn. Mag ik mijn kind ook niet Tom noemen omdat 'ie misschien wel eens ooit oom zou kunnen worden :?

edit:
Damn, * dawuss geeft ook modder

[ Voor 5% gewijzigd door dawuss op 10-04-2007 17:12 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
is dit serieus? met als titel "De neger hut van oom Tom", lijkt me net zo (min) rasistisch als "ome tom"

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 20:18
Ik ben ook wel benieuwd naar een motivatie van Elmuerte? Je hebt het boek blijkbaar nooit gelezen, of totaal niet begrepen...

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Het is wel de 3D negergamehut van Ome Tom heh? En bovendien heeft die getinte medemens op die foto bij het artikel ook blijkbaar een zoontje. Vergeet je ook zomaar. Je kunt het miereneuken noemen, maar da's gewoon asociaal. O-)

Trouwens.. http://tweakers.net/searc...ery=%22ome+tom%22&x=0&y=0

[ Voor 16% gewijzigd door Atomsk op 10-04-2007 17:22 ]

_██_
(ಠ_ృ)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:26

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het boek zelf staat wel vol met racistische opmerkingen (tenminste de luistertape die ik als kind had had het rustig over "vieze zwarten" en dat soort dingen (misschien met een iets andere bewoording, zelfde strekking).

Als iemand het over ome tom heeft zie ik ook een verwijzing naar het verhaal / boek moet ik zeggen maar ik stoor me niet meer aan dergelijke schrijfstijl.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• elmuerte
Door het te schrijven als "Ome Tom" ipv "ome Tom" refereer je, naar mijn inzien, naar de oom Tom uit het book "Uncle Tom's Cabin" en niet na een willekeurige oom genaamd Tom. Dit boek is grondlegger van heel wat vooroordelen jegens negroide mensen (ook al was dat niet misschien niet de bedoeling van de schrijver).
In ieder gevaal word er nu een link gelegt tussen Tom's Hardware Guide en de slaaf Tom. En dan zie ik toch geen positieve verbanden.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 21:35
elmuerte schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:22:
In ieder gevaal word er nu een link gelegt tussen Tom's Hardware Guide en de slaaf Tom. En dan zie ik toch geen positieve verbanden.
Naast jou, door wie dan?

The devil is in the details.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46

DizzyWeb

Ondertiteld

De benaming "Ome Tom" wordt al sinds jaar en dag gebruikt hier op Tweakers.net, ik zie er ook met de beste wil van de wereld niets racistisch in.

• elmuerte
DizzyWeb schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 17:26:
De benaming "Ome Tom" wordt al sinds jaar en dag gebruikt hier op Tweakers.net
Maakt het dat dan minder erg? Vroeger werden "gekleurde" mensen gezien als minderwaardige mensen.

[ Voor 3% gewijzigd door elmuerte op 10-04-2007 17:31 ]

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

In een groot deel van Nederland wordt "Ome <naam>" gebruikt als naam van goed bevriende buren, camping-bekenden, club-bekenden, kerk-bekenden ed, voor de kinderen. Er zit aan het woord "Ome"absoluut geen racistische ondertoon. Hier op Tweakers wordt het op een gelijksoortige manier gebruikt. Denk ook aan Ome Bill als het om Bill Gates gaat. Of denk buiten Tweakers aan dingen als Ome Bush :P Je maakt de naam iets familiairder, that's all.

Met andere woorden: Je ziet spoken :P

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Orion84
  • Laatst online: 17:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 ziet in de verste verte niet hoe dit racistisch is :?

Ook al leg je de link tussen deze twee woorden in het nieuwsbericht en het boek, wat maakt dat dan racistisch? Wat ik me uit dat boek kan herinneren is dat niet echt racistisch. Het geeft hoogstens een beeld van hoe racistisch de slavendrijvers waren. Maar daarmee is het boek an sich nog niet racistisch?

Het enige wat ik me voor kan stellen is dat iemand problemen heeft met het feit dat Tom van Tom's hardware op deze manier in verband wordt gebracht met de zwarte slaaf Tom uit het genoemde boek (al heeft in dat geval eigenlijk alleen Tom zelf recht van spreken). Maar als je vind dat dat kwetsend is voor Tom, dan ben je denk ik ten eerste nogal ver aan het zoeken en sowieso betekent dat dat het schijnbaar negatief is om een zwarte slaaf te zijn. Oftewel, iemand die dat een negatief verband vind geeft daarmee in mijn ogen juist aan dat hij een zwarte slaaf als iets negatiefs ziet :? Tom is in het boek voor zover ik me kan herinneren juist een soort held die zich aan de onderdrukking probeert te onttrekken, met alle gevolgen van dien?

Van de andere kant:
Deze manier van verwijzen naar THG is inderdaad niet nieuw, maar ik vraag me wel een beetje af waarom 'Ome' steeds met een hoofdletter wordt geschreven, terwijl het volgens mij nooit de bedoeling is geweest om te verwijzen naar het betreffende boek. Ome zou wat mij betreft dus gewoon met een kleine letter 'o' moeten zijn :?
Maar dat is meer een taalkundige kwestie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Valt ook nog wel mee met dat hoofdlettergebruik. Ik heb wat nieuwsitems bekeken, maar in zo wat alle gevallen werd "ome" met een hoofdletter geschreven omdat je een zin nu eenmaal met een hoofdletter begint.

De negerhut van oom Tom heb ik vroeger wel eens gelezen. In dit boek lopen meerdere verhalen paralel en het is duidelijk een aanklacht tegen de slavernij. Later zijn er natuurlijk boeken verschenen die zich nog radicaler keerden hier tegen keerden. "De negerhut" is wat dat betreft wat milder, maar het was een begin.

_██_
(ಠ_ృ)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Tom's hardware guide ? :P

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Had het nu geschreven geweest als De HardwareGuide van Oom Tom kan ik me er nog _iets_ bij voorstellen, maar zoals eerder gezegt wordt Ome al sinds jaar en dag gebruikt. Wel lullig voor de mensen die een oom hebben die Tom heet :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Orion84
  • Laatst online: 17:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Atomsk schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:32:
Valt ook nog wel mee met dat hoofdlettergebruik. Ik heb wat nieuwsitems bekeken, maar in zo wat alle gevallen werd "ome" met een hoofdletter geschreven omdat je een zin nu eenmaal met een hoofdletter begint.
[...]
Ja, dat snap ik. Maar daar waar het niet aan het begin is staat het ook met een hoofdletter en dat slaat imho nergens op? Tenzij dit een standaard zegswijze is onze taal incl. hoofdletter :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dit is wel spijkers op heel laag water zoeken. Krijgen we straks ook problemen als de overname-som 6 miljoen blijkt te zijn?

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-02 15:11
Ik vind het ook erg seksistisch dat het ome Tom is, waarom kan dat niet tante zijn? Net of vrouwen minderwaardig zijn , wie zegt dat Tom een mannen naam is.

[ Voor 29% gewijzigd door Maks op 10-04-2007 19:04 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

ecteinascidin schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 18:57:
Dit is wel spijkers op heel laag water zoeken. Krijgen we straks ook problemen als de overname-som 6 miljoen blijkt te zijn?
[hk]Alleen als het 6 miljoen 6 honderd en 6tig euro blijkt, maar dan vanuit een ander kamp[/hk]

micheljansen.org

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:14

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maksvr schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:03:
Ik vind het ook erg seksistisch dat het ome Tom is, waarom kan dat niet tante zijn? Net of vrouwen minderwaardig zijn , wie zegt dat Tom een mannen naam is.
Mischien was het wel helemaal geen oom, maar aangetrouwde achterneef... :/

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Maks
  • Laatst online: 22-02 15:11
dawuss schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:05:
[...]

[hk]Alleen als het 6 miljoen 6 honderd en 6tig euro blijkt, maar dan vanuit een ander kamp[/hk]
Waarschijnlijk doelt ecteinascidin op het aantal slachtoffers in de holocaust. Mensen als Gretta Duisenberg -de westerse Jihad strijder- gaan nog wel eens creatief met dat cijfer om.

Op fouten voorbehouden, is natuurlijk een pure gok van mij.

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maksvr schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:03:
That's besides the point and know the history. Tom's Hardware Guide is opgericht door Thomas Pabst, daar komt dan ook die Tom vandaan. En gezien dat Tom's Hardware Guide al sinds 1996 bestaat, kan je gerust zeggen dat die site bij de pioniers van reviews en hardwaresites behoort. Dat in het achterhoofd hebben en de beginjaren van Tweakers.net dan is die site hier verbasterd van Tom's Hardware Guide tot niks anders dan ome Tom.

Maare, laten we dit topic constructief houden en niet verschillende samenzweringen erbij gaan halen :P.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik kan hier ook helemaal niks mee. Doet me een beetje aan nieuws: Los Angeles wil af van master/slave-benamingen denken.

Dat slechte mensen (waaronder, wmb en bovendien, níet de auteur van Uncle Tom's Cabin) bepaalde termen gebruiken, wil niet zeggen dat anderen die termen niet meer mogen gebruiken, zeg. Dan kunnen we bezig blijven. Ik wil een echte reden zien waarom deze zinsnede als racistisch aangemerkt kan worden, want voorlopig zie ik alleen maar politieke hypercorrectheid, die erg dicht tegen belediging aanzit. Ter vergelijking: is de topicstarter een racist omdat hij het woord 'neger' in de mond neemt?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• elmuerte
nieuws: Boxwedstrijd in de hut van Ome Tom

Zo ver ik kan zien word de "Ome X" constructie (bijna) alleen met Tom gebruikt in de nieuws artikellen. Alle andere "Ome X" constructies worden in comments gebruikt. Ik vind het in iedergeval maar niks om naar Tom's Hardware Guide te refereren als "Ome Tom".

En het boek is weldegelijk racistisch, je moet wel het origineel lezen en niet de kinder versie (of een vertaalde).

Maar goed, iedereen z'n eigen mening. Blijkbaar zijn referenties na de WO II niet mogelijk maar referenties naar het slaven verleden weer wel.

[ Voor 7% gewijzigd door elmuerte op 10-04-2007 19:17 ]

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:32

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zoeken naar dingen om over te zeiken is ook een kunst :X

Als ik wil kan ik ook van elk bericht waar het woord "kamp" in voorkomt gaan zitten miepen, omdat het mijns inziens wel eens een verwijzing naar een concentratiekamp zou kunnen zijn :o

Hoeveel techwebsites ken jij die een voornaam in de titel hebben? Ik ken er maar 1: Tom's Hardware.

Dan is het leuk en niet verkeerd om daar gewoon Ome Tom van te maken.

[ Voor 88% gewijzigd door Angeloonie op 10-04-2007 19:21 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-02 21:06
Laat ik vooropstellen dat ik denk dat niet veel mensen met de benaming "ome Tom" in de context van Tweakers.net het verband leggen met het boek "Uncle Tom's Cabin".

Degenen die dat wel doen, moeten ook weten waar ze het over hebben.
Ik wel, en hoewel het boek de verhoudingen tussen blanke en zwarte mensen niet natuurgetrouw maar eerder stereotypisch weergeeft kun je zeggen dat het boek een racistische ondertoon heeft, en het heeft natuurlijk aandeel gehad in de manier van het Amerikaanse denken op het eind van de 19e eeuw, maar het personage "Uncle Tom" niet per definitie een "slecht" personage. Hierover valt helaas wel te twisten, er zijn voor- en tegenpunten te noemen.
Ik weet dat Wikipedia geen wetenschappelijke achtergrond heeft en niet altijd te vertrouwen is, maar dit is ook geen wetenschappelijk stuk ( :+ ) dus ik quote het toch even:
Ironically, Stowe clearly intended to portray Uncle Tom as a praiseworthy person. Throughout the book, far from allowing himself to be exploited, he stands up for his beliefs and is grudgingly admired even by his enemies.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, is dat _als_ er al mensen zijn die hier op Tweakers.net de link _zouden_ leggen tussen "Ome Tom" en "Uncle Tom", dat dit dan niet per definitie een negatieve betekenis hoeft te hebben, maar net zo gemakkelijk positief kan worden geinterpreteerd.
Maar zoals ik al begon, ik denk dat nog geen 1% van de Tweakers.net-lezers deze link legt. De benaming "Ome Tom" wordt hier namelijk al jaren gebruikt voor onze vrienden bij Tom's Hardware Guide.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperioN op 10-04-2007 19:26 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik zie de relevantie tussen dit, en de originele bedoeling van je topic niet helemaal :? Deze nieuwspost is dan ook al een jaartje of 4 oud...
Zo ver ik kan zien word de "Ome X" constructie (bijna) alleen met Tom gebruikt in de nieuws artikellen. Alle andere "Ome X" constructies worden in comments gebruikt.
Komt door Tom's hardwareguide waar het steeds om draait. Sinds jaar en dag wordt daarnaar gerefereerd als 'Ome Tom'. En nee, niet alleen maar op tweakers.net, overal.
En het boek is weldegelijk racistisch, je moet wel het origineel lezen en niet de kinder versie (of een vertaalde).
Vast wel, maar dat maakt die reactie nog niet racistisch, ZEKER niet op de manier hoe hij er nu staat. Da's hetzelfde als zeggen dat iemand die bijv. Adolfsen heet (de welbekende nieuwslezer bijv.) een racist is 7(8)7
(Er is een woord voor zulke redeneringen, maar ik ben 't ff kwijt)
Maar goed, iedereen z'n eigen mening. Blijkbaar zijn referenties na de WO II niet mogelijk maar referenties naar het slaven verleden weer wel.
Ban Teh Fuck! :/

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 10-04-2007 19:22 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

elmuerte schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:14:
Misschien dat ik je daarom niet begrijp. Ik heb inderdaad een Nederlandse versie gelezen en die was helemaal niet racistisch, maar stelde juist een probleem aan de orde.

micheljansen.org

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

... en vervolgens maken we ook iedereen die zijn kind 'Tom' noemt uit voor racist!

* Ed_L bedenkt zich net dat hij een kat heeft die 'Tom' heet.... dan maar bij de KKK?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:55
http://en.wikipedia.org/wiki/Uncle_Tom's_Cabin

ik zie 't racistische, op de stereotypes na nogal niet
Ed_l, Tom is een slaaf en zwart..

[ Voor 14% gewijzigd door simon op 10-04-2007 19:29 ]

|>

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als Partij voor de Dierenstemmer vind ik deze term trouwens ook zeer fout.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dit gaat echt he-le-maal nergens over, sorry hoor..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.