mdadm migreren ata naar sata

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Op de server van mijn maat, welke ik beheer, is het dan eindelijk zo ver. Een van zijn oude 40GB disks uit zijn RAID1 (waarvan wordt geboot), is overleden. Nu heb ik even gezocht, en disks groter als 132GB worden gewoon ondersteund door zijn bordje. Dus wij twee grotere disks besteld, met de bedoeling om eerst de kapotte disk te vervangen, en daarna de nog werkende.
Nou komen donderdag avond die disks binnen, wat blijkt, wij de verkeerde besteld. Sata dus :X
Kunnen we natuurlijk ook zeggen, we gaan all the way, en migreren meteen naar sata, maar daar heb ik toch wat bedenkingen over die ik even tegen wat expertise hier wil aan houden :P

Het oude plan:
1. Remove failed disk
2. Shutdown
3. Knoop nieuwe disk in het systeem
4. 'sfdisk -d /dev/hda | sfdisk /dev/hdc' om de partities van de nog werkende disk te mirroren op de nieuwe
5. toevoegen partities op de nieuwe disk aan de degraded array
6. sync's laten voltooien
7. grub, setup hd
8. Fail oude disk, remove oude disk, shutdown, verwissel disk voor een nieuwe
9. 'sfdisk -d /dev/hdc | sfdisk /dev/hda'
10. partities weer toevoegen en laten synchen
11. grub, setup hd
12. Done....

Nou heb ik inmiddels behoorlijk wat ervaring met mdadm, en bovenstaande actie lijkt me wel te doen. Ik ben niet blij met het feit dat het een bootarray betreft, maar goed, dat moet wel werken indien grub de boel netjes fixed.
Maar dan praten we over het verwisselen van ata disks. Indien het over sata disks gaat rijzen twee vragen op. De ene is, kan ik een sd device als vervanger van een hd device toevoegen? Mijn gevoel zegt ja, maar kan nergens vinden of het ook zo gaat zijn. De andere vraag, wat gaat mijn boot hier van vinden? Mijn gevoel zegt niet fijn... Omdat er in de initrd hd devices worden genoemd. Heb hier wel al meer over gelezen.

Mensen met ervaring? Wat zal ik doen?
Disks terugsturen, ruilen voor ATA, inbouwen, en hopen dat ze over een paar jaar nog leverbaar zijn mocht er een disk sneuvelen? Of dan voor het zelfde plaatje komen te staan?
Disks houden, pci controller met sata poorten bestellen en bovenstaande procedure proberen? Wat dan wel zal eindigen in re-install waar ik absoluut geen zin in heb.
Disks houden, meteen een complete reinstall doen op een sata config :X :P

Verwijderd

Snap sowieso je probleem niet.
- Knal die SATA's erin, sfdisk de partities van 1 van je overgebleven PATA schijf naar beide SATA's.
- Vervolgens maak je een nieuwe RAID1 array van beide SATA's.
- Kopier alvast de bootpartitie en bootloader naar beide SATA's.
- Ga naar single usermode en kopier alle data van je PATA schijf naar de SATA array.
- Pas op de SATA array de /etc/fstab aan naar de nieuwe RAID1 array, mdX etc.
- Pas in je menu.lst / lilo.conf de locatie van je root aan, weer dezelfde mdX.
- Reboot en stel 1 van beide SATA's in als bootdisk.
- Leun achterover en kijk toe hoe je systeem boot vanaf zijn gloednieuwe RAID1 array.
- De PATA disk kan je erin laten zitten, of eruit halen, wat je zelf wil.

Je migreert hier dus alle data in 1x naar de array, dus niet naar de afzonderlijke disks.
Spaart veel tijd, je kan al beginnen met kopieren voordat de array uberhaubt gesynched is.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 19:35 ]

• UltraSub
Hehe, ik snap wat je bedoeld, en ik ven volledig met je eens dat het zo zou moeten werken.
Echter tot nu toe is het frutselen met mdadm en boot partities me niet zo goed af gegaan. Heb in het verleden een paar systemen geprobeerd te upgraden van single disk naar raid-1 boot, en dat ging iedere keer nog mis tijdens de eerste boot. Dus vandaar dat ik hier nogal huiverig over was. Ik meen me serieus te herinneren dat er iets in initrd staat over disks. En aangezien hda sda wordt, enz, kan ik me voorstellen dat dat mis gaat. :)

Anyway, krijg net telefoon van die maat van me, en hij meldt net dat hij 2x 320GB Seagate PATA heeft geregeld. Gaat het hele verhaal van migratie naar SATA dus niet door :X
Naja, voor mij is het makkelijker zo :)

Toch zou ik dit topic graag nog even open zien, om te kijken of er nog meer mensen zijn die addertjes zien.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Het kan nog makkelijker..

Schuif beide hd's erin... beide toevoegen aan de array (laatste blijft hot standby) en haal de pata weg.. (wel even wachten tot de eerste sync klaar is ;) ).. scheelt je een reboot en geneuzel in single-user (al werkt het idee van fabio-c zeker)...

Uiteraard wel je bootloader overzetten

Maja, dit dus voor future reference ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MrBarBarian op 10-04-2007 20:25 ]

iRacing Profiel

• UltraSub
Mmm.. das inderdaad nog beter, maar de score is dus al 2 voor de mensen die denken dat pata -> sata geen moer uit mag maken?

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
UltraSub schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:13:
maar de score is dus al 2 voor de mensen die denken dat pata -> sata geen moer uit mag maken?
Toch zijn jouw bedenkingen over de initrd niet onredelijk. Of de RAID array herkend wordt hangt idd af van de vraag of de juiste drivers voor het SATA kaartje in je initrd of in de kernel zelf zitten. Als dat zo is zou het geen probleem moeten zijn om van PATA->SATA te gaan zoals eerder beschreven..

• UltraSub
Ik heb ze in mijn vorige installaties wel degelijk in de kernel gecompileerd, toch ging het mis bij de eerste reboot. Cannot switch root... Grub hanteerde een andere schijfvolgorde dan native linux kernel.
Pagina: 1