Op de server van mijn maat, welke ik beheer, is het dan eindelijk zo ver. Een van zijn oude 40GB disks uit zijn RAID1 (waarvan wordt geboot), is overleden. Nu heb ik even gezocht, en disks groter als 132GB worden gewoon ondersteund door zijn bordje. Dus wij twee grotere disks besteld, met de bedoeling om eerst de kapotte disk te vervangen, en daarna de nog werkende.
Nou komen donderdag avond die disks binnen, wat blijkt, wij de verkeerde besteld. Sata dus
Kunnen we natuurlijk ook zeggen, we gaan all the way, en migreren meteen naar sata, maar daar heb ik toch wat bedenkingen over die ik even tegen wat expertise hier wil aan houden
Het oude plan:
1. Remove failed disk
2. Shutdown
3. Knoop nieuwe disk in het systeem
4. 'sfdisk -d /dev/hda | sfdisk /dev/hdc' om de partities van de nog werkende disk te mirroren op de nieuwe
5. toevoegen partities op de nieuwe disk aan de degraded array
6. sync's laten voltooien
7. grub, setup hd
8. Fail oude disk, remove oude disk, shutdown, verwissel disk voor een nieuwe
9. 'sfdisk -d /dev/hdc | sfdisk /dev/hda'
10. partities weer toevoegen en laten synchen
11. grub, setup hd
12. Done....
Nou heb ik inmiddels behoorlijk wat ervaring met mdadm, en bovenstaande actie lijkt me wel te doen. Ik ben niet blij met het feit dat het een bootarray betreft, maar goed, dat moet wel werken indien grub de boel netjes fixed.
Maar dan praten we over het verwisselen van ata disks. Indien het over sata disks gaat rijzen twee vragen op. De ene is, kan ik een sd device als vervanger van een hd device toevoegen? Mijn gevoel zegt ja, maar kan nergens vinden of het ook zo gaat zijn. De andere vraag, wat gaat mijn boot hier van vinden? Mijn gevoel zegt niet fijn... Omdat er in de initrd hd devices worden genoemd. Heb hier wel al meer over gelezen.
Mensen met ervaring? Wat zal ik doen?
Disks terugsturen, ruilen voor ATA, inbouwen, en hopen dat ze over een paar jaar nog leverbaar zijn mocht er een disk sneuvelen? Of dan voor het zelfde plaatje komen te staan?
Disks houden, pci controller met sata poorten bestellen en bovenstaande procedure proberen? Wat dan wel zal eindigen in re-install waar ik absoluut geen zin in heb.
Disks houden, meteen een complete reinstall doen op een sata config
Nou komen donderdag avond die disks binnen, wat blijkt, wij de verkeerde besteld. Sata dus
Kunnen we natuurlijk ook zeggen, we gaan all the way, en migreren meteen naar sata, maar daar heb ik toch wat bedenkingen over die ik even tegen wat expertise hier wil aan houden
Het oude plan:
1. Remove failed disk
2. Shutdown
3. Knoop nieuwe disk in het systeem
4. 'sfdisk -d /dev/hda | sfdisk /dev/hdc' om de partities van de nog werkende disk te mirroren op de nieuwe
5. toevoegen partities op de nieuwe disk aan de degraded array
6. sync's laten voltooien
7. grub, setup hd
8. Fail oude disk, remove oude disk, shutdown, verwissel disk voor een nieuwe
9. 'sfdisk -d /dev/hdc | sfdisk /dev/hda'
10. partities weer toevoegen en laten synchen
11. grub, setup hd
12. Done....
Nou heb ik inmiddels behoorlijk wat ervaring met mdadm, en bovenstaande actie lijkt me wel te doen. Ik ben niet blij met het feit dat het een bootarray betreft, maar goed, dat moet wel werken indien grub de boel netjes fixed.
Maar dan praten we over het verwisselen van ata disks. Indien het over sata disks gaat rijzen twee vragen op. De ene is, kan ik een sd device als vervanger van een hd device toevoegen? Mijn gevoel zegt ja, maar kan nergens vinden of het ook zo gaat zijn. De andere vraag, wat gaat mijn boot hier van vinden? Mijn gevoel zegt niet fijn... Omdat er in de initrd hd devices worden genoemd. Heb hier wel al meer over gelezen.
Mensen met ervaring? Wat zal ik doen?
Disks terugsturen, ruilen voor ATA, inbouwen, en hopen dat ze over een paar jaar nog leverbaar zijn mocht er een disk sneuvelen? Of dan voor het zelfde plaatje komen te staan?
Disks houden, pci controller met sata poorten bestellen en bovenstaande procedure proberen? Wat dan wel zal eindigen in re-install waar ik absoluut geen zin in heb.
Disks houden, meteen een complete reinstall doen op een sata config