Toon posts:

Vraagjes over Nikhef en Sara

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even wat enkele vraagjes over deze 2 datacenter's.

Waarom zitten er zo weinig hosters in deze 2 datacenters?
Waarom zit de AMS-IX daar?
Waarom zitten daar vooral ISP's?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Omdat Nikhef een knooppunt is en niks anders dan een hoop routers bij elkaar (simpel gezegd) en Sara meer een rekencentrum. Sara bied geloof ik wel colocatie aan, maar zal in tegenstelling tot de concurrenten te duur zijn voor "budget" hosters, dus die vind je er nauwelijks.

Hosters vind je wel bij Telecity, Red Bus etc.

[ Voor 31% gewijzigd door Attilla op 10-04-2007 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.ams-ix.net/graphics/topology1_small.jpg

Redbus en easynet o.a staan er niet in?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 14:46 ]

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:45:
[afbeelding]

Redbus en easynet o.a staan er niet in?
Dat klopt ook. Die afbeelding representeert AMS-IX, die bestaat namelijk uit:

- NIKHEF en SARA in het Science Park in Amsterdam Oost/Watergraafsmeer
- Telecity II in Amsterdam Zuidoost
- Global Switch in Amsterdam Slotervaart.

AMS-IX vormt hierdoor het grootste internetknooppunt ter wereld. Alle Nederlandse hosters staan in directe verbinding met AMS-IX.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

Het nieuwe coredatacenter van de AMS-IX komt op EuNetworks. Daar bevinden zich netwerken en hosting providers ( :P ). Vooralsnog gaat 't om een core locatie, maar ik denk dat er ook aansluitingen komen naar de ISP's aldaar. :)

Verwijderd

Topicstarter
Idd, ze gaan weg uit NIKHEF, maar waarom?

Ik heb wel enkele plaatjes van nikhef/sara, en ik vond het datacenterum er best wel oud uitzien plus vloerbedekking op de datavloer, en overal troep en stof.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 22:56 ]

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

EuNetworks is een erg goed en modern datacenter dat helemaal klaar is voor de toekomst. Ook op het gebied van stroom. Nikhef had onlangs nog grote stroomproblemen.

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
SARA en NIKHEF zijn de oudste sites waar AMS-IX aanwezig is. Telecity-II and Global Switch zijn er pas in 2002 bijgekomen.

AMS-IX gaat niet weg uit NIKHEF, alleen beide cores gaan verhuizen. De access infrastructuur blijft gewoon staan en uitgebreid naar gelang de behoefte.

In de nieuwe situatie is de access infrastructuur fysiek gescheiden van de core infrastructuur (geen access infrastructuur bij EU networks), (mede hierdoor) is er meer flexibiliteit, redundantie en betere beveiliging.

[ Voor 18% gewijzigd door deef- op 10-04-2007 17:33 ]

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
In deze presentatie kan je wat meer achtergrondinformatie vinden voor wat betreft AMS-IX.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in het pdfje o.a staan dat het echt een aanbeveling is om een netwerk aantesluiten op de AMS-IX.
Ik heb zelf ook een testje gedaan door een testfile te downloaden die hier in de ams-ix staat, en er één in USA.
Het resultaat was dat het downloaden via een transit trager was en tevens hele lange routes, terwijl als je iets download bij een bedrijf/netwerk die direct aan de ams-ix of nl-ix zit gekoppeld dat daar de download speed veel sneller is. Plus dat verkeer via de IXén gratis is.
Dus ik vroeg me af, bestaat er geen netwerk die met veel IXén peer rond heel de wereld in verbinding staat ipv die dure transit's.

Kijk maar eens bij youtube, daar heb je vast weleens een buffer in een filmpje gehad. Die buffers komen gewoon doordat al het verkeer via de transit's gaat, en dat die servers van youtube in de USA staan.
Het zelfde effect heb je trouwens ook als je een file download bij een server die in Hong Kong staat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 22:54 . Reden: typo ]

Pagina: 1