Toon posts:

High-end game systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik zou binnen een maand of 2 een nieuwe pc ineensteken met als doel vnl gamen & photoshop. Beelscherm, geluidskaart en boxen heb ik al. Mijn vraag is of deze hardware wel degelijk bij elkaar past en niet voor problemen zal zorgen. De grafische kaart zou minimaal 450 watt eisen dus heb ik voor de zekerheid 500W voeding gekozen (ook vanwege uitbreidbaarheid)
Heeft de Intel processor altijd een cooler meegeleverd of moet ik die ook nog apart kopen?
En kom ik nog een onderdeel tekort (het kan altijd zijn dat ik nog iets over het hoofd gezien heb)
Bedankt!
  • Intel Core 2 Duo processor E6600 2.40 4M 1066 MHz LGA775 - (boxed dus volgens de commentaren)
  • PNY VGA Desktop - GeForce 8800 GTX PCI-E 768MB GDDR3 2xDVI-I DUAL LINK HDTV-OUT (bundle SWAT-UK) - vraag: is de fabrikant van deze GeForce kaart wel degelijk?
  • Kingston Generic for Desktop - Memory/ 2GB 667MHz DDR2 PC2-5300 Non-ECC CL5 DIMM (Kit of 2)
  • Kingston Generic for Desktop 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC Low-Latency CL4 (kit of 2)
  • ASUS P5B DELUXE/WIFI-AP, ATX, Intel P965, 1066/800, 4DDR2 Dual Channel 800/667/533 max 8GB, no-vga, 133*1+ SATA II*8/ External *1, RAID 0, 1, 5, 10, 1xPCI-E x16, 1xPCI-Ex16@x4, Gb Marvell PCIe+Gb Marvell PCI, 802.11b/g, 2*1394a
  • Western Digital HD Caviar SE 500GB SATA II 7200rpm 16MB Buffer 1pk bulk
  • Western Digital HD Raptor 74GB Serial ATA150 10000rpm 16MB Buffer 1pk bulk - een snelle schijf met als doel in partities op te delen (boot / games)
  • Antec Power Supply ATX 500W SmartPower 2.0 ATX12V version 2.01 complaint 24pin,PFC,Dual Fans
  • Antec High Efficiency 550W PSU ATX12V v2.2 Low-speed 80mm fan - 550W omwille van de grafische kaart (op aanraden: 450W minstens)
  • Antec NSK6000 Super Mid Tower No PSU 4x5.25 5x3.5 int 1 x IEEE 1394 2xUSB Audio Black Silver - een grote case omwille van uitbreidbaarheid - de vraag is of de power supply er wel in past?
  • Samsung - DVD+/-RW16xDVD8xDVD-RW6xDVD+RW16xDVD-/+R8xDVD+R DL 5xDVD-RAM/48xCD32xCD-RW48xCD S-ATA Int Black 1pk - hoe kan je nu - legaal - gamen zonder DVD speler? :)
Reeds in bezit van:
  • Hyundai ImageQuest Q17+
  • Sound Blaster Audigy
  • Logitech MX518 optische muis
  • Toetsenbord
  • 2 PATA schijven & 1 externe HD

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 11:47 ]

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Goed systeempje en die voeding moet wel passen hoor. Ik weet niet of die voeding een A-merk is. Zo niet dan kun je het beste een arctic cooling case kopen. Daarin zit een 500W voeding en is een goed merk en een stijlvolle kast. _/-\o_ Voor de rest zou ik niet weten wat er beter aan zou kunnen zijn. Je bent ook nog eens voorbereid op directx10. Je kunt hiermee nog jaren vooruit.

[ Voor 86% gewijzigd door danielkraak op 10-04-2007 12:13 ]

Verwijderd

-koeler is meegeleverd
-500 watt is genoeg
-ik zou een xfx kaart nemen of een asus
-geheugen zal geen bottlenek vormen, let wel opdat je je fsb dan maar kan OCen tot 333 bus
-zou je ook 2 HD's van 250 Gb in raid 0 kunnen draaien??
-waarom zou de voeding niet passen?? Ik zie daar geen reden voor.

• danielkraak
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:16:
-koeler is meegeleverd
-500 watt is genoeg
-ik zou een xfx kaart nemen of een asus
-geheugen zal geen bottlenek vormen, let wel opdat je je fsb dan maar kan OCen tot 333 bus
-zou je ook 2 HD's van 250 Gb in raid 0 kunnen draaien??
-waarom zou de voeding niet passen?? Ik zie daar geen reden voor.
Die raid is leuk en aardig, maar 2 250 gb schijven is veel duurder dan 1 500gb en door raid 0 krijg je vaak corrupte data en kapotte harde schijven. Een raid 0 installatie is zo eenvoudig nog niet om te installeren en zeker niet voor een beginner.

[ Voor 8% gewijzigd door danielkraak op 10-04-2007 12:21 ]

Verwijderd

danielkraak schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:20:
[...]

Die raid is leuk en aardig, maar 2 250 gb schijven is veel duurder dan 1 500gb en door raid 0 krijg je vaak corrupte data en kapotte harde schijven. Een raid 0 installatie is zo eenvoudig nog niet om te installeren en zeker niet voor een beginner.
Dit is natuurlijk onzin, je moet wel af en toe backups maken en het is niet alsof je schijven sneller kapot gaan als ze in raid staan, het heeft gewoon meer impact(alle data weg).

-Tod

• danielkraak
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:23:
[...]

Dit is natuurlijk onzin, je moet wel af en toe backups maken en het niet alsof je schijven sneller kapot gaan als ze in raid staan, het heeft gewoon meer impact(alle data weg).

-Tod
Als hij backups moet maken, dan komt er toch weer een bedrag bij. 8)7 Die 2de zin is geen goed Nederlands en daarop kan ik dus niet reageren. 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door danielkraak op 10-04-2007 12:25 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-01 10:47
ik denk dat je je beter kan afvragen of je videokaart er wel inpast, die is namelijk enorm lang.

• danielkraak
AMD1800 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:26:
ik denk dat je je beter kan afvragen of je videokaart er wel inpast, die is namelijk enorm lang.
Dat merk je dan wel van alternate of azerty.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
[...]

Je heb net zoveel kans op een rotte schijf zonder RAID dan met RAID, dus daar ben ik het in geheel niet mee eens. Het voordeel is dat je wel een snellere doorvoer heb op je schijven, door striping. Nadeel is geen parity-bit, maar dat heb je met 1 schijf ook niet ;)
Als hij backups moet maken, dan komt er toch weer een bedrag bij.
Moet ie met 1 disk ook.......dus..... O-)

[ Voor 8% gewijzigd door marquis op 10-04-2007 12:34 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-01 10:51
ik kan je in ieder geval dat moederbord erg afraden (tenzij die trage boot met fanaansluitingen bug is gefixt).Alleen al door POST komen duurde soms meer dan 30 sec. De snelheid werd redelijk wanneer je op iedere fanaansluiting een fan deed. Volgens mij was dat bij dit mobo, maar ik kan het ook fout hebben. Het was in ieder geval een P5 Deluxe model van ASUS met Wifi...

Computer says no

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Als je veel gamed zou ik nog een Creative X-Fi erin zetten, dat merk je zeker wel.

Verder zijn CPU, mobo en MEM goed op elkaar afgesteld als je niet gaat overclocken.

Je GPU is wel een monster, je kan ook nog overwegen de GTS the halen, scheelt een boel centen in verhouding met de snelheid die je erdoor misloopt.

Je zou er nog over kunnen nadenken om een raptor als bootschijf te nemen en dan een kleinere schijf als back-up schijf. Scheelt toch aanzienlijk in snelheid als je niet elke keer 500GB moet opspinnen...

En dan of je voeding en je kast samen kunnen, lijkt me dat je dat op de Antec site moet kunnen vinden!!!

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 20:59
Moshe85 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:33:
ik kan je in ieder geval dat moederbord erg afraden (tenzij die trage boot met fanaansluitingen bug is gefixt).Alleen al door POST komen duurde soms meer dan 30 sec. De snelheid werd redelijk wanneer je op iedere fanaansluiting een fan deed. Volgens mij was dat bij dit mobo, maar ik kan het ook fout hebben. Het was in ieder geval een P5 Deluxe model van ASUS met Wifi...
Net alsof elk moederbord van dit type dit probleem heeft..

• danielkraak
Oke hij zou raid kunnen nemen, maar ik raad het hem niet aan. Hij is volgens mij nog iets te onvervaren en raid zorgt vaak voor corrupte data. Voor de rest is het een goed systeem, maar hij zou altijd nog een andere voeding kunnen overwegen.

[ Voor 25% gewijzigd door danielkraak op 10-04-2007 12:48 ]

Verwijderd

[...]

Veel duurder: dacht ik niet, de goedkoopste cavier van 250 gig kost 70 euro en die van 500 gig 140 euro. Even duur dus maar veel sneller,

Die schijven gaan helemaal niet sneller kapot, en zelfs dan ze zullen echt niet na 5 jaar al doorgedraaid zijn.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Ik zou het systeem uit je eerste post geen HIGH END game systeem nodig. Daarvoor heb je toch echt een zwaardere core 2 duo nodig en wat beter geheugen. Verder vind ik je voeding zeer aan de magere kant... Zet er 1 schijf bij en je kunt al tegen problemen aanlopen..

Ik weet zo ff niet hoeveel die 12V lijnen van die Antec aankunnen maar volgens mij heb je voor de 8800 GTX al 30A nodig. Een paar schijfjes erbij, e.v.t. nog een brandertje en je zit er echt zo overheen...

Wattage is niet het enige dat belangrijk is aan een voeding.....

[ Voor 6% gewijzigd door Darth Malak op 10-04-2007 12:53 ]

Verwijderd

danielkraak schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:48:
Oke hij zou raid kunnen nemen, maar ik raad het hem niet aan. Hij is volgens mij nog iets te onvervaren en raid zorgt vaak voor corrupte data. Voor de rest is het een goed systeem, maar hij zou altijd nog een andere voeding kunnen overwegen.
Hm, er zijn natuurlijk wel een aantal guides op internet waarmee het toch echt wel te doen moet zijn, en ik weet niet of hij de computer zelf in elkaar zet natuurlijk, bij online winkels zit dat toch wel bij de service?

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Nog beter: ff wachten tot AMD binnenkort met zijn concurrerende producten komt. Zal ook wat druk geven op de prijzen....

Dit is absoluut het slechtste moment om een systeem te bouwen aangezien rond de 24 april Intel de prijzen gaat verlagen.
AJ1815 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:45:
Als je veel gamed zou ik nog een Creative X-Fi erin zetten, dat merk je zeker wel.

Verder zijn CPU, mobo en MEM goed op elkaar afgesteld als je niet gaat overclocken.

Je GPU is wel een monster, je kan ook nog overwegen de GTS the halen, scheelt een boel centen in verhouding met de snelheid die je erdoor misloopt.

Je zou er nog over kunnen nadenken om een raptor als bootschijf te nemen en dan een kleinere schijf als back-up schijf. Scheelt toch aanzienlijk in snelheid als je niet elke keer 500GB moet opspinnen...

En dan of je voeding en je kast samen kunnen, lijkt me dat je dat op de Antec site moet kunnen vinden!!!

• danielkraak
Hij kan met dit systeem toch al alles spelen wat hij wil en dat raid zou het wel enigszins verbeteren(waar je niks van merkt behalve bij laadtijden), maar het is de vraag of hij daarvoor mogelijke problemen wil riskeren.

Verwijderd

danielkraak schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:55:
Hij kan met dit systeem toch al alles spelen wat hij wil en dat raid zou het wel enigszins verbeteren(waar je niks van merkt behalve bij laadtijden), maar het is de vraag of hij daarvoor mogelijke problemen wil riskeren.
Dat klopt, er zitten natuurlijk risico's verbonden aan raid en het gaat erom of je die risico's het waard vind of niet

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
2 schijven maken meer lawaai en warmte maar geeft ook veel voordelen ook al doe je geen raid.
Zoals aparte game schijf, met daarbij backup documenten, lees/schrijf snelheids voodeel etc.
WD is wel top btw.

Voeding is niet super, maar zal het best trekken, mits de cpu niet (ver) overklokt wordt.

Verder moet de pc ook stil zijn? want dat is hij atm niet echt met obxed koeler (wat er wel bij zal staan)
Vga sommige merken zoals asus geven 3jaar garantie wat toch ook wel prettig kan zijn. Volges mij geeft evga bv maar 1jr.

kijk of de voeding stil is via revieuws en koop een losse cpu koeler erbij die stil is.
Kijk of in de kast ook 12cm fans passen en doe zo mogelijk coolermaster 12cm fans erbij in (die zijn goedkoop en stil). Met Asus moederbord zijn de fans ook gemakkie zacht te zetten via bios/qfan wat wel redelijk prettig werkt imo.

Niet overklokken en of raid dan beter een goedkoper moederbord.

Nukezone FTW

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de commentaren, ik zal even opzoeken of ik geen betere voeding en sluitender mobo kan vinden
wbd de RAID opstelling denk ik dat ik zonder ga doen
ik had inderdaad een raptor schijf overwogen maar daar vind ik er enkel voor op ATA aansluiting, kent iemand misschien een goede raptor schijf van ong 40-80 GB van 10 000 rpm?

Verwijderd

Allereerst bestaan PATA Raptors niet en ten tweeds is RAID geen noodzaak meer door de komst van de SSD.

[ Voor 202% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 20:47 ]

• marquis
Klein aviesje, ik heb zelf de ASUS P5B DELUXE en heb er een apparte geluidskaart bij gezet, gewoon een Creative Audigy. Is een stuk beter dan het geluid onboard. Als je twijfelt over je vermogen van je voeding, kijk dan hier eens? Voor de rest, net systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door marquis op 10-04-2007 13:51 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:14
Zout het nog wat zijn om er een Intel Duo 2 Core 4300 op te zetten?

Die schijn je heel gemakkelijk op 2,4ghz te kunnen laten lopen.
Dan heb je ongeveer dezelfde snelheid als die 6600, voor de helft van het geld.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Frijns.Net schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:52:

Zou kunnen ja, maar het is een beetje underpowered als je wel een 8800 GTX neemt.
En als je toch de moeite wilt doen om te overclocken kun je natuurlijk ook een 6600 nemen en die op 3.6 Ghz laten draaien, dan blijft de 6600 heel wat sneller dan de 4300.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Frijns.Net schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:52:

En als je de e6600 overclocked heb je een nog betere CPU ;)

Verwijderd

'Ietsje beter' voor ongeveer 100 euro meer bedoel je?

Verwijderd

Mijn tip is ook: Andere voeding!!!

Ik heb zelf hele slechte ervaringen met de Antec Smartpower serie. Ik heb er 3 gehad en alledrie piepten als een gek en klapten er in no-time definitief uit (en dus 3x 15 euro aan verzendkosten voor de RMA's betaald :( )

Uiteindelijk heb ik die RMA's laten zitten en een Tagan TG480 U15 gekocht welke er nu al een jaar probleemloos in zit.

Uiteraard heb ik gewoon veel pech gehad (scheen een productiefout in die Smartpower serie te zitten). Ikzelf zal echter niet snel meer een Smartpower of Antec kopen. (ik weet het, het is zeker geen slecht merk o.i.d. Voor mij hebben ze het echter een beetje verknalt)

Anyway, kijk ook eens naar een leuke Tagan voeding, ze staan erg goed bekent en hebben mij nog nooit laten zitten :)

Edit: Oh ja, een X-fi is sterk aan te raden voor het gamen. Ikzelf heb een Xfi Xtremegamer i.c.m. een Icemat Siberia Black headset en dit is zeker aan te raden!!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
marquis schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:50:
Klein aviesje, ik heb zelf de ASUS P5B DELUXE en heb er een apparte geluidskaart bij gezet, gewoon een Creative Audigy. Is een stuk beter dan het geluid onboard. Als je twijfelt over je vermogen van je voeding, kijk dan hier eens? Voor de rest, net systeem.
die url raad me 365 W aan, maar zegt ook nog dit: "The recommended total Power Supply Wattage gives you a general idea on what to look for BUT it is NOT a crucial factor in power supply selection! Total Amperage Available on the +12V Rail(s) is the most important, followed by the +5V amperage and then the +3.3V amperage. "
Probleem is dat de voedings dat ik zie staan enkel 12V zijn
zo vond ik bv een veel duurdere voeding (wss toch iets te duur) OCZ 600 Watt GameXStream Power Supply OCZ600GXSSLI-EU, die ook op 12V draait (ATX12V v2.2 and EPS12V)
alle voedingen van Antec die ik zie zijn ook 12V

wbt de raptor schijf heb ik me blijkbaar vergist :)
deze leek me wel interessant: WESTERN DIGITAL RAPTOR 74GB 16MB (10.000/150/5,2ms) WD 740ADFD
deze schijf is wel geen SATA II en ik denk dat dat de technologie was waar ik naar op zoek was, maar ik veronderstel dat die 10 000 rpm wel veel hogere seek times geven dan een gewone SATA II schijf.

nu vroeg ik me enkel af, kan die P5B nog met oudere schijven overweg (ATA) - ik vermoed dat die 133*1 daar op slaat ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 14:18 ]

Verwijderd

P5B kent een IDE aansluiting - kan met PATA schijven overweg m.i.v. max. aantal aansluitbare apparaten :Y)

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2016 13:06 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zowel PATA als SATA zijn ATA, dus om nou te stellen dat ATA oud is :?

Als je PATA aansluitingen tekort komt kun je natuurlijk altijd nog een pci(e) kaartje bijprikken met extra PATA.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:20:
Zowel PATA als SATA zijn ATA, dus om nou te stellen dat ATA oud is :?

Als je PATA aansluitingen tekort komt kun je natuurlijk altijd nog een pci(e) kaartje bijprikken met extra PATA.
PATA is een totaal andere aansluiting als SATA, en vermits ik nog redelijk wat PATA schijven heb, vond ik zo'n aansluiting toch belangrijk

PATA heette vroeger trouwens ATA en is blijkbaar hernoemd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
ben ook even overgestapt naar sneller geheugen:
Kingston Generic for Desktop 2GB 800MHz DDR2 Non-ECC Low-Latency CL4 (kit of 2)
Wat is trouwens het verschil met dit geheugen?
HyperX Memory/ 2048MB 800MHz DDR2 Non-ECC CL4 (5-5-5-15) DIMM (Kit of 2)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
laatste puntje, blijkbaar zijn Antec voedingen wel degelijk A merk voedingen...
ik heb toch even opgezocht wat het maximum amperage was van de voeding die ik geselecteerd had en blijkbaar toch net meer dan 30A:
Antec SmartPower 2.0 500 Watt
Maximale belasting 12V1 (+3/4) binnen 5% gebied 32 A

daarom evt orver naar deze:
Antec NeoHE 550 Watt -
Maximale belasting 12V1 (+3/4) binnen 5% gebied 38 A

of evt deze:
Cooler Master iGreen Power 600 Watt
Maximale belasting 12V1 (+3/4) binnen 5% gebied 40 A

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGRkZZg/viewgroup/

• marquis
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 19:35:
of evt deze:
Cooler Master iGreen Power 600 Watt
Maximale belasting 12V1 (+3/4) binnen 5% gebied 40 A
http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGRkZZg/viewgroup/
Heb ik, bevalt me erg goed. Niet duur, 3 x 12 volt lijnen, dik in orde.

• Piedojng
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-11-2025
zou de kaart passen in de kast? ik overweeg ook zelfde kast met een gtx... nergens op internet te vinden of deze twee samen passen (of met de nsk 6500, is zelfde met voeding).
Zou normaal toch moeten lukken, harde schijvenrekje draaien of schijven ergens anders monteren... correct me if i'm wrong :)

Feel the fear and do it anyway...

Pagina: 1