Keuze UPS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.053 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik ben opzoek naar een UPS die mijn systeem netjes kan afsluiten wanneer het stroom uitvalt.

Het systeem is als volgt:
Intel Core 2 Duo E6600
MSI P965 Platium
4x 1GB Kingston, DDR2 667Mhz
4x Seagate Barracuda 320Gb, 16mb, S-ATA 300
Club3D Ati X1950 Pro
Hauppauge PVR-500
2x een DVD brander S-ATA
3x 120mm fan
Samsung 206BW

Dit geheel verbruikt zo`n 320 Watt. Dan draaid er HDDtune om de schijven te belasten, Orthos om de CPU te belasten en ATiTool om de videokaart te belasten.

Nu is mijn budget rond de 100 euro voor een UPS. Van Trust heb ik een UPS gezien die 900Watt levert maar die geeft geen waarschuwing naar de PC. Als de stroomuitval te lang duurt valt mijn PC als nog uit.

Ik zoek dus een UPS die het minimaal 5 minuten uithoudt zodat de PC kan afsluiten. Graag een stil model want het is voor een werkplek en slaapkamer.

Na wat zoekwerk kwam ik op de "MGE UPS Ellipse ASR 600 USBS" uit. Echter kan ik hier geen reviews over vinden. Op mijn werk worden wel MGE UPSen gebruikt voor Servers en daar zijn we tevreden over maar dat is geen garantie voor op de normale werkplek. De gene die we voor de servers gebruiken maken eveveel geluid als de servers zelf.

Iemand ervaring met een MGE UPS Ellipse? (wat betreft het geluid) De keuze die ik heb gemaakt is die te licht of te zwaar? Of raden jullie een ander merk/model aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Mentox op 10-04-2007 10:22 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Trust zou ik sowieso niet vertrouwen.
Goedkope prut. Er zitten bagger accu's in. Lekker goedkoop in de aanschaf, maar elke keer weer nieuwe accu's halen voor zo'n ding is geen pretje.
MGE heb ik nog nooit van gehoord, en zonder review zou ik er ook niet voor gaan.

Ik zou gewoon gaan zoeken naar een APC SmartUPS. Iedereen kent ze en iedereen weet dat ze goed zijn.
Maargoed, een beetje stevige SmartUPS kost al gauw 200 euro, dus ik zou eens kijken of je een 2dehandse op de kop kan tikken en dan mik je er desnoods een set nieuwe accu's in.
Een BackUPS heb je wel voor rond de 100 euro, maar die heeft geen terugmeldfunctie afaik.

Edit: Ik heb zelf trouwens een APC SmartUPS 1400 staan onder m'n PC.
Je hoort em niet, alleen alssie aan het werk moet, want dan slaat de ventilator aan en hoor je het 50hz opwek circuit. (plus piepjes om te melden dattie z'n werk doet ;) )
Is trouwens wel zwaar overkill voor de gemiddelde PC :P Mijn PC kan er bijna een half uur op draaien :P
Maargoed, iets met een gegeven paard en niet in de bek schijten ofzo :+

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 10-04-2007 10:36 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mentox
Zou een APC Back-UPS CS 650 een goede keuze zijn? De accu voor deze UPS is wel lekker goedkoop, rond de 40 euro.

Wat ik me nu afvraag is wat er gebeurd als ik een 260watt UPS gebruik en er dan 300watt uitrek. Slaat de zekering dan door of is de UPS dan sneller leeg?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je meer vermogen trekt dan de elektronica kan leveren, dan klapt de zekering er uit.
260watt is het maximale outputvermogen, dus daar zou ik maar niet overheen gaan ;)
Denk dat je beter een wat krachtigere UPS kan nemen.

deze bijvoorbeeld (300watt output vermogen, zou precies genoeg moeten zijn)
http://www.mycom.nl/Produ...ackUPS_BK500GR/22120.aspx

• Mentox
McKaamos schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:41:
Als je meer vermogen trekt dan de elektronica kan leveren, dan klapt de zekering er uit.
260watt is het maximale outputvermogen, dus daar zou ik maar niet overheen gaan ;)
Denk dat je beter een wat krachtigere UPS kan nemen.

deze bijvoorbeeld (300watt output vermogen, zou precies genoeg moeten zijn)
http://www.mycom.nl/Produ...ackUPS_BK500GR/22120.aspx
Voor een klein bedrag meer heb ik de 400Watt versie, dan ga ik daar voor. Dan heb ik nog wat mogelijkheden om te groeien.

Maar dit is toch wel een "Online" UPS? Want je hebt ook een "Standby" UPS maar die is meestal net te laat.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mentox schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:23:
[...]

Voor een klein bedrag meer heb ik de 400Watt versie, dan ga ik daar voor. Dan heb ik nog wat mogelijkheden om te groeien.

Maar dit is toch wel een "Online" UPS? Want je hebt ook een "Standby" UPS maar die is meestal net te laat.
Wat is het nut van een UPS als die te laat is? Het ding zou gewoon moeten opvangen.

Maargoed, volgens mij is het merendeel van de UPSsen van APC online.
Alleen de absolute thuisgebruik modellen zijn volgens mij standby. (dat zijn die stekkerblokken met een accu er in, de metalen doos modellen zijn online afaik)

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
Ik heb 2 verschillende MGE Pulsar Ellipses.

1 waar een enkele seriele poort op zit. Een stukje software leest die poort om de zoveel tijd uit om te kijken of de stroom toevallig weggevallen is en sluit het systeem af als de batterij leeg begint te raken. (Niet dat bij elke mini stroomstoring je PC weer in een reboot schiet, terwijl er genoeg peut over is)

De andere met USB, werkt idem dito zo, alleen had ik beetje het probleem dat om een of andere vage rede de UPS door USB gewoon uitgezet werd.

Ik zou zeggen, kies MGE d:)b (Of APC, geen ervaring mee, maar schijnt wel het merk voor een UPs te zijn)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:06
Mentox schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:23:
[...]

Je hebt een line-interactive UPSen en die standby UPSen.

Een line interactive krijg je continue stroom van de accu's.
Bij zo'n standby word er uiterest rap geschakeld om stroom via de batterijen te krijgen ingeval van een stroomstoring. Dit gaat echter zo snel, dat een voeding deze dip gewoon op kan vangen.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

APC wordt standaard door WinXP en Win2K herkend ;) Neem aan dat Vista ze ook gewoon lust ;)
Mijne is gewoon serieel aangesloten en kan via "Power" onder de Screensaver settings gewoon m'n UPS kiezen.
Uitlezen wordt gewoon door Windows gedaan, en alles wordt ook gewoon in Windows geconfigged dus das wel heel erg handig :)

Als je gedetailleerde informatie zoekt over APC UPS'en kan je gewoon terecht op www.apcc.com
Daar staat ook netjes vermeld wat het maximale outputvermogen is en bij elke UPS kan je dan checken wat de runtime is bij X hoeveelheid energieverbruik.

edit:
lol, check eens op de site van APC... daar staat een APC/MGE logo... :D
APC en MGE zijn 1 bedrijf :P of iig ze zijn samen gegaan, lijkt het :)

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 10-04-2007 14:44 ]

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
McKaamos schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 14:42:

edit:
lol, check eens op de site van APC... daar staat een APC/MGE logo... :D
APC en MGE zijn 1 bedrijf :P of iig ze zijn samen gegaan, lijkt het :)
MGE heeft eind vorig jaar APCC overgenomen

nieuws: Schneider Electric brengt bod op UPS-maker APC uit

kan helaas de bevestiging niet vinden

owja

http://www.nl.datanews.be...ting/hardware/20061030011

• Mentox
MGE is geen klein merk maar kan nergen info vinden van de MGE UPS Ellipse ASR 600/750 USBS.

Wat ik wil weten is hoeveel geluid ik kan verwachten en of het een online ups is. Ik vermoed dat het een Standby ups is. Die van APC is ook een Standby UPS. Opzich is een standby niet zo erg het houd alleen geen wisseling tussen bijvoorbeeld 230v naar 190v tegen.

Ik heb me vingers blauw gezocht naar een review van de MGE Ellipse ASR maar kan er geen vinden :'( Misschien dat jullie nog tips hebben om er een te vinden of toevallig een bookmark heeft van een review.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

uhm een UPS moet zelfs tegen totale stroomuitval kunnen, dus dat moettie ook gewoon opvangen.
Al is er maar een dipje van 10volt hier, dan schakelt mijne al in...
Je kan de sensitivity ook gewoon op hoog zetten trouwens, zit gewoon een knopje achterop een UPS voor afaik.

Van een SmartUPS hoef je niet veel geluid te verwachten, het is wat blazen van de fan en een zachte "brrrrrrrrrrrrrr" van het 50hz circuit.
De alarmpiepjes zijn iets waar je wakker van zou kunnen worden.

[ Voor 52% gewijzigd door McKaamos op 10-04-2007 17:50 ]

Verwijderd

Ik heb al 3 jaar een Protection Center 675 van MGE in gebruik. Deze heeft al meermaals zijn diensten bewezen. Er zit geen fan in oid, en laat toe de pc automatisch af te sluiten indien de resterende backup power beperkt wordt.
Mijn ups biedt backup675VA/400W : voldoende voor je pc.

http://www.mgeups.be/nl/products/index.php?prod=pcenter

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:15
Ok het is een behoorlijke UP maar ik dacht dat dit mooi hier op aan sloot.

Ik ben voor mijn tante een UPS uit aan het zoeken om 2 administratieve PC's te voorzien van stroom zodat dat deze afgesloten kunnen worden. Dit kan natuurlijk met de hand maar 's nachts direct op staan en binnen 20-30 minuten 500m verder zijn en direct PC's uitzetten word ook wat krap. Het handigste zou dus zijn dat dit ook automatisch zou gaan.

Nu maakt het voor mijn tante niet veel uit of er 2 kleinere UPS staan of 1 grotere maar ze wil wel perse ook de beeldschermen op noodstroom zodat ze nog even de laatste gegevens na kan kijken.

Nu heb ik al verschillende exemplaren bekeken van verschillende merken zoals ook genoemd in dit topic. Maar ik kan er niet echt uit hoe nu het een en ander zit. Vaak zitten er 3 netaansluitingen wat dus 1 te weinig zou zijn voor mijn tante. Een ander geval is bijv. 4 netaansluitingen maar dan echter met maar 1 USB/seriele aansluiting. Kan ik hierdoor maar 1 pc automatisch laten afsluiten?

Ik ben dus niet zo zeer uit op een UPS die jullie me adviseren maar naar antwoorden op deze vragen.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Uitgangen kann je ook gewoon splitsen door een stekkerblokje te voorzien van de goede stekker ;)

Verder hebben bijster weinig UPS-en meerdere aansluitingen. Denk dat je sowieso beter voor 2 losse kan gaan.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
1 UPS kan prima, als ie maar voldoende power heeft voor die tijd. Wat moeten de schermen alleen op de UPS???

Als ze bij stroomuitval erheen wil rijden en dan nog rustig afsluiten dan mag je wel een runtime van een uur hebben..... Een fatsoenlijke UPS schakelt zelf de PC's uit, daar heb je geen scherm oid bij nodig.

Als ze toch perse schermen erop wil hebben, dan alleen LCD schermen. CRT op een UPS is niet handig, de degauss (inschakeling van magneetveld bij het aanzetten) geeft een aardige piekbelasting, net als de fuser van een laserprinter. Die dingen horen niet op een UPS.

Ik heb hier meerdere UPSsen, zowel van MGE als APC.

Sinds gisteren is de APC 1400 rackmount bij mn server vervangen door een MGE Elipse 1500, aangezien mn APC dood is (accu's op, dat ding begon accu's aan elkaar te laten smelten als gevolg van overladen)

Eigenlijk elke normale UPS kan de PC afsluiten, alleen de oude back-ups serie was gewoon accu leeg -> stroom uit, zonder interactie met de pc.

Je kan gewoon een stekkerdoos op je UPS tweaken, de C13 contrapluggen kun je gewoon los kopen en aan een stekkerdoos monteren. Bij veel APC upssen krijg je die pluggen zelfs los meegeleverd.

Mijn MGE heeft trouwens 3 output-groepen. 1 niet-schakelbaar en 2 aparte.
Ik kan deze apart beheren, kan hiermee (bv) de server laten lopen totdat accu leeg is, en 1 groep bij 50% capaciteit al laten uitschakelen... waardoor de server als enige de resterende capaciteit mag opmaken.

[ Voor 43% gewijzigd door DJSmiley op 06-09-2007 21:21 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33
Inderdaad, op UPS en o.a. stroom generatoren zijn ze heel groot. Bij Ahold en Schiphol worden o.a. hun spullen gebruikt.

• la_fusion
DJSmiley schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:16:
1 UPS kan prima, als ie maar voldoende power heeft voor die tijd. Wat moeten de schermen alleen op de UPS???

Als ze bij stroomuitval erheen wil rijden en dan nog rustig afsluiten dan mag je wel een runtime van een uur hebben..... Een fatsoenlijke UPS schakelt zelf de PC's uit, daar heb je geen scherm oid bij nodig.
Komt vooral een beetje doordat de keuze tussen automatisch afsluiten of handmatig afsluiten nog niet echt gemaakt is. De afstand is 5 tot 6 minuten lopen dus een half uur zou wel genoeg moeten zijn voor het handmatig afsluiten.
Als ze toch perse schermen erop wil hebben, dan alleen LCD schermen. CRT op een UPS is niet handig, de degauss (inschakeling van magneetveld bij het aanzetten) geeft een aardige piekbelasting, net als de fuser van een laserprinter. Die dingen horen niet op een UPS.
Het zijn beide LCD schermen. Ik neem aan dat LCD schermen ook niet blij zijn met veel spanningswisselingen in de stroomtoevoer.
Ik heb hier meerdere UPSsen, zowel van MGE als APC.
Eigenlijk elke normale UPS kan de PC afsluiten, alleen de oude back-ups serie was gewoon accu leeg -> stroom uit, zonder interactie met de pc.
Je kan gewoon een stekkerdoos op je UPS tweaken, de C13 contrapluggen kun je gewoon los kopen en aan een stekkerdoos monteren. Bij veel APC upssen krijg je die pluggen zelfs los meegeleverd.
Mijn MGE heeft trouwens 3 output-groepen. 1 niet-schakelbaar en 2 aparte.
Ik kan deze apart beheren, kan hiermee (bv) de server laten lopen totdat accu leeg is, en 1 groep bij 50% capaciteit al laten uitschakelen... waardoor de server als enige de resterende capaciteit mag opmaken.
Ah daar was ik vooral benieuwd naar. Of je de groepen apart kunt schakelen.

Als ik het goed begrijp zou ik met dezelfde UPS als de jouwe in deze situatie het volgende kunnen doen:

1 niet-schakelbaar met splitter 2 beeldschermen voeden.
2 aparte ieder een kabel naar de voeding van de PC's.

Zo ja, welk type heb jij van MGE?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

DJSmiley schreef op donderdag 06 september 2007 @ 21:16:
[knip]

Uhh, heb 2 stuks 17" CRT schermen aan m'n APC SmartUPS 1400 hangen, works fine ;)
Fuser van een laserprinter trekt continu een hoog vermogen, daarom mag je ze niet aan een UPS hangen van minder dan 1000VA. CRT schermen trekken eventjes een piek, nothing to worry about.
Wehehe, ja dat heb ik ook gedaan. Had een doos vol C13 extentioncables :P Even een paar stekkerdoosjes opgehaald bij de lokale onderdelenboer en die kabels aan de stekkerdoosjes getweaked :P

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-02 17:00

ReseTTim

Chocolate addicted

mijn tip zoek voor een 2de hands apc ups.. die kan je vaak voor 50,= euro krijgen.. (1400va bijv) en dan koop je bij conrad bijv de accu's en dan heb je een goede ups voor weinig geld :) :P

* ReseTTim heeft een APC 2200va onder het bureau.
op aangesloten:

* dual xeon 2.8GHz :P
* imac G3-500MHz
* 21" crt
* 19" TFT
* Sanyo Z1 beamer ( die dingen moeten altijd nagekoeld worden bij uitzetten)
* 5.1 speakerset

en nog brand er maar net 1 á 2 lampjes als ik alles aan heb staan :/

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Hehe, hier een 1400VA UPS. :P

Met daar op aangesloten:
Een PC (AMD Athlon64 X2 EE 3800+, 1GB DDR2, 2x SATA2 HDD, RadeonX1600, SB Live 5.1)
2x 17" Compaq V710 monitor
Mobiele 3.5" HDD
Alarmklok

Als de monitoren uit staan, staan de load lampjes allemaal uit. Met 2 monitoren 1 lampje aan :P
Totale run tijd volgens Windows is 25 minuten :P Best netjes imho :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
McKaamos schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 15:41:
Hehe, hier een 1400VA UPS. :P

Met daar op aangesloten:
Een PC (AMD Athlon64 X2 EE 3800+, 1GB DDR2, 2x SATA2 HDD, RadeonX1600, SB Live 5.1)
2x 17" Compaq V710 monitor
Mobiele 3.5" HDD
Alarmklok

Als de monitoren uit staan, staan de load lampjes allemaal uit. Met 2 monitoren 1 lampje aan :P
Totale run tijd volgens Windows is 25 minuten :P Best netjes imho :)
Op mijn 1400VA ups.... 1 complete groep :)

server (P4 2.4 / 2x500 sata / 2x 10k scsi), werkstation (C2D 6400/raptor enz), LCD (HP 20"), en de rest... TV, radio, TL op pc kamer, wekker/bedlampjes op slaapkamer, 2 lampen in woonkamer, mediacenter, beamer.....

Alles aan dan ga ik wel naar de 70% load ;)

Runtime heb ik vorig jaar getest, na een uur heb ik de stroom er weer opgezet.. Ik heb een 2-tal zonnecelinstallatie accu's erop.... (a 170Ah per stuk)
la_fusion schreef op vrijdag 07 september 2007 @ 09:56:
[...]

Ah daar was ik vooral benieuwd naar. Of je de groepen apart kunt schakelen.

Als ik het goed begrijp zou ik met dezelfde UPS als de jouwe in deze situatie het volgende kunnen doen:

1 niet-schakelbaar met splitter 2 beeldschermen voeden.
2 aparte ieder een kabel naar de voeding van de PC's.

Zo ja, welk type heb jij van MGE?
Yeps, dat kan. De monitoren hebben dan stroom totdat de accu leeg is (instelbaar bij hoeveel % resterend). De PC's kun je apart laten uitschakelen bij bv 70% resterend. De PC zal dan relatief snel uitschakelen, terwijl je monitoren onafhankelijk van de PC outlet nog een poosje doorlopen.

Ik zou er wel een simpele 7-11watt spaarlamp bij op aansluiten, dan zie je ook nog eens iets..

Vraag me trouwens af of je 1 output ook als "reverse" kan configureren, als in: normaal uit, alleen prik bij stroomuitval. Da's meteen handig tbv noodverlichting

Ik heb trouwens een Pulsar Evolution 1500 (niet meer nieuw leverbaar)
http://www.mgeups.com/dow.../small/evol/mge0408uk.pdf
Pulsar Evolution models are equipped with 2 or 4 programmable sockets for remote restarts of the applications or for controlling battery discharge times which vary according to the level of criticality.

[ Voor 42% gewijzigd door DJSmiley op 07-09-2007 23:45 ]

• la_fusion
Oke na wat lang wikken en wegen ben ik samen met mijn tante tot de volgende UPS gekomen. Alleen vraag ik me nog steeds af of deze ook wel daadwerkelijk de 2 TFT-schermen + 2 pc's draaiende kan houden ongeveer 10 minuten.

Nu vraag ik aan jullie tweakers of jullie daar geen uitsluitsel over kunnen geven.

/edit
Ook handig:
Link naar de UPS: http://www.apc.com/resour...dex.cfm?base_sku=SUA1000I
Beide PC's zijn P4 op ongeveer 2.8 GHz zonder verdere poespas.

[ Voor 22% gewijzigd door la_fusion op 04-10-2007 09:37 ]

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

die heb ik zelf ook, die trekt mn p4 3 ghz systeem met 19 inch tft voor meer adn een half uur (verder nog niet getest) dus moet goedkomen :)

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-01 19:13
Weet iemand hoe het zit met het verbruik van een UPS. Ik leef in de veronderstelling dat zo'n ding continue staat te laten en ontladen.

Groet,

Thomas

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 08:27

Garyu

WW

Ik heb op de APC website een aantal stekkerdozen met ingebouwde UPS gevonden, die op zich erg interessant zijn voor hier thuis. Alleen zie ik in de specificaties staan dat de geluidsbelasting van die apparaten 45dBA is. Is dit een fan die altijd aanstaat, of alleen als ie aan het werk moet omdat de stroom uitvalt?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33
ChrisVrolijk schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 17:34:
Weet iemand hoe het zit met het verbruik van een UPS. Ik leef in de veronderstelling dat zo'n ding continue staat te laten en ontladen.
Afhankelijk natuurlijk van hoevaak hij moet inschakelen en het vermogen dat ie kan levere natuurlijk.
Dit kun je allemaal vinden in de specs.
n.b. hij staat echt niet continue te ontladen, hij gaat over op druppelladen als ie vol is.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Een UPS heb je in twee varianten. Always On en Standby.
De Always On modellen zijn constant stroom aan het omvormen vanaf de accu en laden steeds bij. Dat is minder energie efficient, maar minder gevoelig voor stroomdipjes.
Standby modellen schakelen over naar de omvormer zodra netspanning wegvalt en overbruggen de tik met dikke condensatoren. Dat kan bij hoge belasting een te grote dip veroorzaken waardoor je apparatuur reboot.

Geluidsnivo is voornamelijk van de omvormer en ventilatie. Bij een Always On model zal je altijd de omvormer horen (een harde brom) en de ventilator die blaast.
Bij een Standby schakelt dat pas in wanneer de stroom wegvalt.
Reken maar dat een stekkerblok met UPS een StandBy UPS is.

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 08-05-2008 18:30 ]

Pagina: 1