Hoi Rob
Ik werd geattenteerd op deze discussie. Jammer dat we zo van start moeten gaan! Als er iets is wat we hebben is het wel inhoud en goede mensen. Ik heb het curriculum online gezet. Het is mede ontwikkeld met mensen als Klaas Kuitenbrouwer van Mediamatic ( met wie ik al 3 jaar RFID workshops mee organiseer), David Kousemaker en Tim Olden van Blendid, Elise van den Hoven van de TU Eindhoven.
Reacties zijn zeer welkom!
Bij deze mijn bijdrage. Om mijn reactie in perspectief te zien eerst even een
linkje naar mijn ervaring.
Ik heb 2 HTS studies achter de rug en ben mij nu aan het orienteren op een 3de (waarom, waarom heeft de UT geen avond opleidingen)
Niet om heel vervelend te zijn, maar je hoeft niet te reageren, daar kies je zelf voor.
Je hebt blijkbaar het idee dat iets niet duidelijk is en de drang om daar wat aan te doen (iets dat mij een zeer goede eigenschap lijkt voor een lesgevend persoon).
Daar nog los van staat Tweakers.nl uiteraard totaal los van emerce.nl
Maar ik snap het wel, deze site is gericht op 17- ,18 jarigen die in een kader van gamedesign ( heldere output: games) en interactiedesign (17 jaar bezig) dat veel projecten kan laten zien, moeten gaan kiezen voor iets nieuws dat net helder begint te worden voor IT professionals. Vandaar de toon.
Ik heb de website niet bekeken, omdat ik inderdaad niet de doelgroep ben. Maar games en interactie design lijken mij op de studie robotica die ik ook ooit eens tegen gekomen ben in Utrecht.
De reden om een nieuwe opleiding te maken gericht op locatieve media ( rfid, sensoren, gps, ambient intelligence) kwam
rfid, sensorer etc, zijn in mijn optiek geen media ( ze brengen geen informatie over op mensen). Je zou ze hoogstens kunnen inzetten om content (vooral reclame uitingen) gerichter te brengen. En je nog meer te kunnen richten op een doel groep.
Ik ga mij opmaken voor een hele hoop engelse termen in ee nederlands stuk tekst....
a) door de hoeveelheid projecten in de interactie MA, EMMA -
http://emma.hku.nl/ waar we zagen dat mensen van het scherm weg gingen, tangible interfaces gingen maken, bekommerd waren om tracking en tracing
http://ipack.hku.nl/
met arduno en processing gingen experimenteren,
Ze gingen dus weg bij het scherm op een raakvlak (interface) te ontwikkelen welke je kunt aanraken (tangible). Nu lijkt het mij dat de meeste invoer apparaten (in de breedste vorm van het woord want ook de vloer waar op je staat kan een invoer apparaat zijn. b.v. Dance dance revolution) hebben enige vorm van contact. Toe gegeven voice control is daat een uitzondering op.
Tracking and tracing (oftewel het vinden en volgen van objecten) bevind zich in een enorm politiek/sociaal spanningsveld. Het volgen van alles en idereen door landen / grote organisaties is beangstigend voor velen. Maar het instantaan terug vinden van je kinderen is handig.
Dit lijkt mij dus iets om tijdens de opleiding te onderzoeken
En daar zijn jullie dus ook mee bezig. Maar ook uit dit stuk lijkt het mij naar voren te komen dat de studie vooral gesponsord word door het bedrijfs leven. (er wordt gesproken over aanbiedingen etc.)
En dat er niet gedacht wordt aan applicaties die het juist voor de consument aangenaam maken. (een gratis idee, een koelkast die weet dat de melk niet meer goed is. Die koelkast stuurt dat niet door naar de supermarkt, maar verteld de gebruiker dat de melk niet goed meer is. dan kan die zelf beslissen of hij nieuwe gaat halen.).
Het enige echt nieuwe dat ik hier zie staan is "front style rapid prototyping" wat moet ik me daar bij voorstellen?
iet in de richting van het uittekenen van het nieuwe uiterlijk van mijn mobiel en dat ik die dan met een standaard printplaat (de eigenlijke GSM) na 3 dagen kan op halen bij de telecom winkel? Want dat is geen rapid prototyping maar rapid production. Ik kan me niet voorstellen hoe je prototyping aan de voorkant van een winkel kan gaan doen. (Anders als de gebruikers te misbruiken als beta testers)
Dus als ik dit door trek naar het HEMA voorbeeld is het dus automagisch zo dat niet alleen de HEMA maar ook de WIBRA kan zien dat ik oude sokken aan heb? Dat lijkt mij van uit verschillende punten niet zo'n goed plan. Ten eerste is dat mischien informatie over de levensduur waarvan de HEMA helemaal niet wil dat de Wibra die heeft. Ten tweede dan heeft de klant helemaal het gevoel dat hij gevolgt (niet leuk) en gecontrolleerd wordt (zeer bezwaarlijk).
Ook heb ik het curriculum bekeken. En de vraag die bij mij op komt is:
Is dit geen gerevampte (mooi engels/nederlands woord volledig in lijn met dit curriculum) versie van Multimedia & Design Technology.
En indien dat het geval is, volgt automatisch de vraag, weten jullie deze keer concreter wat je er wil bereiken en wat je wil. Wat ik heb meegekregen van MD&T is dat de docenten en studenten niet wisten wat er verwacht werd. En de hele eerste lichting is iets anders gaan studeren om aan een baan te komen (of op een call center terecht gekomen)