Draadloos internet werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m0nkm0nk
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-03 08:52
Goedemorgen mensen,

Ongv een week geleden heb ik een nieuwe sitecom wireless router gekocht.
Deze heeft 4 lan poorten + 1 wan en wireless.

Nu heb ik al een andere draadloze router in het netwerk thuis hangen.
En daarom zou ik even uitleggen hoe mijn netwerk inelkaar zit.

Mijn adsl verbinding komt tot stand in de Orange Livebox ( zonder draadloos )
De Livebox heeft het IP: 192.168.1.1 en DHCP staat aan.
>
Vanaf de Livebox gaat een lan kabel richting mijn Conceptronic Router met 4 lan poorten + draadloos.
De Conceptronic Router heeft IP: 192.168.1.40 ( handmatig ingesteld ) (DHCP uit)

Tot dit punt gaat alles goed, iedereen vanaf die router ( kabel en wifi ) krijgt internet en kan door het netwerk browsen.

Nu heb ik dus mijn nieuwe sitecom router in een gaatje geprikt van de Conceptronic router.
Deze heb ik het IP 192.168.1.175 meegegeven. en de DNS 192.168.1.1
Via de kabel word deze gewoon gevonden en krijg ik een IP met als default gateway 192.168.1.1, maar internet werkt niet :S dit zelfde geld voor wireless.
Ook heb ik geprobeerd de wan poort te configureren dat hij zijn ip van de dhcp ophaald enzo maar dit werkt ook niet...

Nu heb ik dus echt al van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Heeft iemand toevallig een idee?

Alvast bedankt 8)

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

Maverick2001

Never look back

Als je de 2e router aansluit op nummer 1 waarbij de op de oude router DHCP aanstaat dan hoe je toch geen dingen meer in te stellen op de 2e?

volgens mij werkt de DHCP door op je 2e router die automatisch kijkt naar de oude. Ik denk als jij handmatig instelling gaat maken op je nieuwe router dat dat wel eens kan clashen.

Pura Vida

• m0nkm0nk
Dit gebeurt niet,
standaard heeft de Sitecom router een IP, als ik deze in stel als DHCP CLIENT en ik reboot dan krijgt ie gewoon geen ip...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:43

DarkSide

theres no place like ::1

Je zou DHCP relay aankunnen zetten. Dan kijkt hij naar een andere DHCP server (je Livebox).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Maverick2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:36

Maverick2001

Never look back

Ik zou op de livebox DHCP aanzetten en op de nieuwe router DHCP uit.

Pura Vida

• m0nkm0nk
DarkSide schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 09:54:
Je zou DHCP relay aankunnen zetten. Dan kijkt hij naar een andere DHCP server (je Livebox).
ik ben nu niet thuis, maar als ik goed na denk zit deze optie er niet op..

• m0nkm0nk
Maverick2001 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 09:55:
Ik zou op de livebox DHCP aanzetten en op de nieuwe router DHCP uit.
Als ik dat doe, krijg ik geen ip meer..
net of er iets word geblokt in de andere router, moet ik nog wat lussen ofzo?

Verwijderd

Als je computer een IP wil aanvragen, doet hij dit door middel van een broadcast. Een router stuurt een broadcast niet door. Kortom, de router tussen je pc en de dhcp stuurt de dhcp broadcast gewoon niet door naar je dhcp server.

Om de dhcp broadcast toch door te laten gaan kun je (zoals hierboven al genoemd is) dhcp relay aanzetten op je router, zodat de broadcast packets doorgestuurd worden naar je dhcp server.

• m0nkm0nk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:18:
Als je computer een IP wil aanvragen, doet hij dit door middel van een broadcast. Een router stuurt een broadcast niet door. Kortom, de router tussen je pc en de dhcp stuurt de dhcp broadcast gewoon niet door naar je dhcp server.

Om de dhcp broadcast toch door te laten gaan kun je (zoals hierboven al genoemd is) dhcp relay aanzetten op je router, zodat de broadcast packets doorgestuurd worden naar je dhcp server.
dus als ik zeg maar een switch als eerste er tussen zet is het probleem weg?

Livebox > Switch met daarop Router 1 en Router 2

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-03 14:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom wil je alles met routers aan elkaar hangen? Het lijkt mij makkelijker en goedkoper om achter die Conceptronics router gewoon een switch te hangen..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Edit: Bericht aan drentm0nk, Demoniac was me net voor :)

Nee, de router moet aan je livebox hangen en na de router (in je lokale netwerk) kun je het beste een switch gebruiken. Het lijkt me voor jou het gemakkelijkste om dus gewoon 1 router te gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 10:28 ]

• m0nkm0nk
Demoniac schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:24:
Waarom wil je alles met routers aan elkaar hangen? Het lijkt mij makkelijker en goedkoper om achter die Conceptronics router gewoon een switch te hangen..
omdat ik die dingen gekregen heb, en omdat er ( bij beide routers ) draadloos op zit, dat is mn pa nodig en mn broertje :) ( en die zitten aan 2 kanten van het huis, en 1 router kan niet het helehuis dekken )
en nu heb ik wel een beetje verstand van die dingen alleen lukt het me nu niet,
en heb eigenlijk geen zin om geld uit te geven aan een accesspoint

[ Voor 9% gewijzigd door m0nkm0nk op 10-04-2007 10:33 ]

Verwijderd

Edit: Oke dat dacht ik. Drentm0nk was net iets sneller

Ja dat is misschien handig, maar drentm0nk heeft nu eenmaal 2 routers. Hier wil hij natuurlijk graag gebruik van maken. Ik zou persoonlijk alles statisch instellen (dus niet via dhcp) aangezien je dan altijd weet wat de IP's van je routers zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 10:35 . Reden: Beetje laat ]

• m0nkm0nk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:34:
Ja dat is misschien handig, maar drentm0nk heeft nu eenmaal 2 routers. Hier wil hij natuurlijk graag gebruik van maken. Ik zou persoonlijk alles statisch instellen (dus niet via dhcp) aangezien je dan altijd weet wat de IP's van je routers zijn.
jep, en dat had ik ook altijd, totdat ons huis een laptop kreeg een PSP en 2 pda's
die niet steeds een IP willen instellen enzo :P

Als ik vanmiddag na het werk wat tijd heb, zou ik is kijken of ik wat screens kan posten van mn huidige router configuraties

[ Voor 11% gewijzigd door m0nkm0nk op 10-04-2007 10:37 ]

• InSanex
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-03 09:53

InSanex

serenity now!

Conceptronic en Sitecom, niet zo'n wonder dat je met 1 router onvoldoende bereik hebt ;-)

Maargoed, al eens overwogen om een pcmia kaart in de livebox te doen zodat deze ook draadloos functioneert ?

Het weer in Halfweg

• m0nkm0nk
InSanex schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:37:
Conceptronic en Sitecom, niet zo'n wonder dat je met 1 router onvoldoende bereik hebt ;-)

Maargoed, al eens overwogen om een pcmia kaart in de livebox te doen zodat deze ook draadloos functioneert ?
Nee ook dat nog niet, maar dan is het probleem niet opgelost, want dan mist 1 deel van het huis nog steeds dekking waar nu een kabel heel loopt en een router staat.

Verwijderd

@ drentm0nk

kun je op je draadloze routers ook dhcp aanzetten en de WAN interface statisch instellen?
Zo ja dan zou ik een IP uitzoeken die net buiten je DHCP pool valt van je routers.

• m0nkm0nk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:43:
@ drentm0nk

kun je op je draadloze routers ook dhcp aanzetten en de WAN interface statisch instellen?
Zo ja dan zou ik een IP uitzoeken die net buiten je DHCP pool valt van je routers.
ja de WAN poort kan je statisch configureren, en dit had ik al is geprobeerd
namelijk IP 192.168.1.175 en mijn DHCP begon bij 176
Alleen dit werkte niet echt

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp zit het zo:

Orange Livebox => Conceptronic Router => sitecom
192.168.1.1 192.168.1.40 192.168.1.175

Als je DHCP op de conceptronic en sitecom uit hebt staan en hier als default gateway je Livebox inzet zou het moeten werken (maar doet het niet?). Dan is mijn vraag wat voor Sitecom en Conceptronic is het (modelnr o.i.d.)? Misschien is het zo dat je een route aan moet maken in de conceptronic aangezien het allebei routers zijn en geen switches.

• m0nkm0nk
Dit zijn de features van de Conceptronic;

Algemene specificaties:

Geschikt voor Analoge ADSL(2+) Verbinding
Maximale downloadsnelheid van 24Mbps (ADSL2+). Compatible met ADSL voor lagere snelheden
Maximale uploadsnelheid van 1Mbps. (Firmware upgrade naar Annex M (3Mbps) mogelijk als
dit ondersteund wordt door (Telecom) Provider)
WAN ondersteuning voor: PPPoE, PPPoA, Statisch IP, Dynamisch IP, Bridge Mode
Ingebouwde 4-poorts LAN Ethernet Switch 10/100Mbps
Router Mode: DHCP, DNS, DDNS, UPnP, DMZ, SNTP, SysLog, Basic Firewall
Inkomende en Uitgaande IP Filters, Virtual Server (Port Forwarding)
Firmware upgrade mogelijk voor toekomstige opties
Configuratie via Internet Browser
Draadloos 802.11g/b Access-Point met WEP, WPA, WPA2 802.1x encryptie
Minimale systeemeisen:

10 / 100Mbps netwerk
ADSL2+ / ADSL abonnement bij een internet of telecom provider (analoog / Annex A)
Volledige snelheid is alleen mogelijk met een ADSL2+ lijn en 100 Mbps netwerk

Deeplink: http://www.conceptronic.n...od=C54APRA2plus&subid=559

Verwijderd

Aangezien je Internet niet werkt denk ik dat je de instellingen voor dns niet goed hebt ingesteld op je sitecom (misschien kun je hier het IP van de conceptronic inzetten)? Je zou natuurlijk ook even kunnen proberen of je de sitecom direct op je livebox werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 13:20 . Reden: aanvulling ]

• m0nkm0nk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:19:
Aangezien je Internet niet werkt denk ik dat je de instellingen voor dns niet goed hebt ingesteld op je sitecom (misschien kun je hier het IP van de conceptronic inzetten)? Je zou natuurlijk ook even kunnen proberen of je de sitecom direct op je livebox werkt.
direct op de livebox werkt niet, op de conceptronic heb ik nog niet geprobeerd,
word vanmiddag ff testen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 11:52:
Dus als ik het goed begrijp zit het zo:

Orange Livebox => Conceptronic Router => sitecom
192.168.1.1 192.168.1.40 192.168.1.175

Als je DHCP op de conceptronic en sitecom uit hebt staan en hier als default gateway je Livebox inzet zou het moeten werken (maar doet het niet?). Dan is mijn vraag wat voor Sitecom en Conceptronic is het (modelnr o.i.d.)? Misschien is het zo dat je een route aan moet maken in de conceptronic aangezien het allebei routers zijn en geen switches.
Let op. Routers routeren altijd naar een ander netwerk/subnet. Als je een packet wil versturen naar een NIC die buiten het lokale netwerk/subnet ligt, wordt dat altijd naar de gateway gestuurd. Maar omdat je computer het MAC adres nog niet weet van de gateway (de onderliggende ethernet laag moet een destination mac adres hebben), zal er een ARP request verstuurd worden. ARP wordt gebruikt om erachter te komen welk MAC adres een apparaat met een bepaald IP adres heeft. Een arp request is echter ook een broadcast, die geblokkeerd zal worden door de tussenliggende router.

Maar het kan eventueel wel werken. Als de tussenliggende router gebruik maakt van Proxy ARP.

Of routers voor de thuismarkt deze techniek ondersteunen weet ik niet, dat zal waarschijnlijk verschillen per router. De situatie zoals die hierboven wordt geschetst werkt in ieder geval niet zo simpel als het eruit ziet.

Nogmaals.. Het is veel simpeler om gewoon een switch te gebruiken.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Het is net zo simpel om de Conceptronic en de Sitecom een ip te geven in het subnet, maar buiten de dhcp pool van de livebox.

Dan het kabeltje vanuit de Livebox naar de LAN poort van een van de routers, en een kabeltje vanuit de LAN poort van de Sitecom naar de LAN poort van Conceptronic.

DHCP op de Livebox aan, op de Conceptronic en de Sitecom uit.

Klaar is drentm0nk.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Pagina: 1