Toon posts:

Aandrijfas vliegt uit de versnellingsbak

Pagina: 1
Acties:
  • 2.593 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een zeer vervelend probleem. Ik heb een Eclipse GS-T versnellingsbak en assen onder mijn Mitsubishi Colt GTi met 1.8 Turbo motor. Alles loopt goed, maar als ik op hoge snelheden rijdt dan vliegen aan beide zijden de aandrijfassen uit de versnellingsbak.

Ik heb al de borgringen vervangen door nieuwe, maar ze blijven het doen. De assen hebben de juiste lengte, en zijn gebalanceerd. Het gebeurt als ik gewoon recht rijdt op de snelweg bij hoge snelheden. Als het gebeurt voel ik het want dan lijkt het net alsof je over een wegmarkering rijdt. Ik voel bepaalde trillingen dus.

Vervolgens kan ik langs de weg de assen er weer in klikken, ik hoor de borgring dan gewoon vastklikken en kan ik na bijvullen van de bakolie weer verder rijden. Bij de Mitsubishi dealer hebben ze dus onlangs die ring vervangen.

Ik snap er geen ene mallemoer meer van, en word er radeloos van. Waar zou dit aan kunnen liggen? En wat zou ik er aan kunnen doen? Ik zat te denken aan een dikkere borgring, maar ik weet niet of dat past???

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Dit had een vriend van me ook zo ongeveer met een Renault Laguna. Waar het bij hem op neerkwam was dat de borgring door een beschadiging van de versnellingsbak niet goed bleef zitten en bij een iets te grote belasting dat ding er gewoon uitknalde. Op zo'n moment kon hij op de teller van 0-180 in een seconde, uiteraard bleef de auto dan gewoon staan.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:10:
Dit had een vriend van me ook zo ongeveer met een Renault Laguna. Waar het bij hem op neerkwam was dat de borgring door een beschadiging van de versnellingsbak niet goed bleef zitten en bij een iets te grote belasting dat ding er gewoon uitknalde. Op zo'n moment kon hij op de teller van 0-180 in een seconde, uiteraard bleef de auto dan gewoon staan.
Daar zat ik in eerste instantie ook aan te denken.. maar de assen vliegen er niet helemaal uit dus hij houd wel aandrijving dus de teller gaat niet vliegen.

Maar het is wel heel frapant dat het dan aan de bijde kanten gebeurd, het lijkt me erg sterk iig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Lijkt me idd sterk dat die dingen aan beide kanten tegelijk eruit knallen en dan beide ook nog half blijven hangen waardoor je wel genoeg aandrijving hebt om toch nog vooruit te komen.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik hou niet van moralistisch gedrag, maar zeg je nu dat je bakolie dan op straat ligt ? :X

En weet je zeker dat je assen de juiste lengte hebben ?
Is het niet zo dat de lengte misschien identiek is, maar de borging anders gepositioneerd is ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:17:
Lijkt me idd sterk dat die dingen aan beide kanten tegelijk eruit knallen en dan beide ook nog half blijven hangen waardoor je wel genoeg aandrijving hebt om toch nog vooruit te komen.
Is toch wel degelijk zo.. de assen kunnen er niet helemaal uit vallen omdat er wel tegenwerkend kracht op rust door de wielkant van de as. De spiesvertanding is een paar cm lang, waardoor er nog wel steeds aandrijving is.
En weet je zeker dat je assen de juiste lengte hebben ?
Is het niet zo dat de lengte misschien identiek is, maar de borging anders gepositioneerd is ?
Ja de assen hebben exact dezelfde lengte als mijn oude assen. En de borging klopt ook precies, want de assen die er onder zitten zijn gemaakt voor de versnellingsbak die ik nu gebruik.

En ja er lekt olie onder de auto vandaan als ze eruit vliegen. Gebeurd ook niet voor mijn lol, en bij de garage hadden ze er goede hoop in dat het opgelost was na het vervangen van de ring de laatste keer. Dus ik zal het toch uit moeten testen en dat kan ik niet in mijn achtertuin doen.

Het komt ook niet met liters tegelijk eruit lopen.. als je stil staat komt er een klein straaltje uit. Dus tijdens het rijden valt er af en toe een paar drupjes op de weg. Dus geen grote olievlekken waardoor iedereen uit de bocht vliegt ofzo :o

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 00:30 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Begrijp dat het niet voor je lol gebeurt, maar in geval van een dikke streep zou ik toch ff maatregelen treffen ivm motoren :)

Heb je de assen via eBay oid ? Of echt laten maken ? In dat geval zou ik ff contact opnemen met je leverancier.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Topicstarter
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 01:02:
Begrijp dat het niet voor je lol gebeurt, maar in geval van een dikke streep zou ik toch ff maatregelen treffen ivm motoren :)

Heb je de assen via eBay oid ? Of echt laten maken ? In dat geval zou ik ff contact opnemen met je leverancier.
Nee is geen dikke streep, want dan zou de bak gelijk leeglopen.. ik reed in dit geval nog een kilometer of 5 voordat ik bij een tankstation was en er ging ongeveer 300ml olie in. Dus geen grote plassen ofzo ;)

Ik heb de assen in amerika gekocht bij een autoonderdelen leverancier, duurde al een eeuwigheid om hier te krijgen. Daarna heb ik ze laten inkorten in nederland en opnieuw laten balanceren. De lengte van de assen is nu gelijk aan mijn oude aandrijfassen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal de garage ook gelijk de motor en baksteunen laten controleren, want misschien kantelt hij wel waardoor er teveel speling ontstaat?

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:45
Misschien had je ze niet moeten laten inkorten? :o

Je zegt dat je nu de assen hebt die bij de bak horen. Dat wil zeggen dat je oude assen (ik ken het hele verhaal overigens niet verder) niet bij die bak hoorden. Dat wil ook zeggen dat het de bedoeling kan zijn dat die nieuwe assen langer horen te zijn dan je oude assen?

Of ben ik nou gek?

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:29
Knightwolf schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 01:32:
Misschien had je ze niet moeten laten inkorten? :o

Je zegt dat je nu de assen hebt die bij de bak horen. Dat wil zeggen dat je oude assen (ik ken het hele verhaal overigens niet verder) niet bij die bak hoorden. Dat wil ook zeggen dat het de bedoeling kan zijn dat die nieuwe assen langer horen te zijn dan je oude assen?

Of ben ik nou gek?
Nee, ik zat hetzelfde te denken.

Obi-Wan, je zegt dat je de aandrijfassen hebt laten inkorten tot dezelfde lengte als de standaard assen. Kan het niet zijn dat je nieuwe bak een iets langere as nodig heeft, waardoor het hele spul niet helemaal in elkaar schuift en bijvoorbeeld als de auto flink in/uit de vering wordt getrokken, de assen te ver uit de bak schuiven.

P.S. Zelfs een paar druppels olie in een bocht of op een rotonde zijn genoeg om een motorrijder onderuit te halen ;(

[ Voor 8% gewijzigd door FragDaddy op 10-04-2007 09:07 ]

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Topicstarter
De assen van de eclipse waren een stuk te lang, de wielen konden niet meer draaien toen die erop zaten. Dus zodoende zijn ze 3cm ingekort. Ik weet bijna zeker dat de lengte prima is, er zit verder niet teveel speling op. En de versnellingsbak is aan de onderkant exact dezelfde breedte, evenals de diepte van het differentieel.

En zelfs als de assen iets te kort zouden zijn zouden ze nooit door de borgring mogen schieten.. maar als de assen te kort zijn zou ik eerder verwachten dat ze bij een hobbel oid eruit schiet of bij bochtenwerk.

Maar het enige waar ik zeker van ben is dat ze er alleen uit schieten bij hoge snelheden.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:07

rimpeldinky

nani?

meteen mee naar een garage en de auto daar laten tot je geen olie meer op het wegdek lekt, als er iemand onderuit gaat(motor/fietser) of wegslipt (auto) ben JIJ verantwoordelijk, en zeker als je weet dat je olie lekt krijg je er nog een enorme boete voor ook

*burp*

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Aandrijfas inkorten? Hoe hebben ze dat gedaan? Stuk er tussen uit gehaald en dan terug gelast ofzo? Hoogst waarschijnlijk slingert de kop in dat geval met een oscillerende axiale kracht als gevolg.
En zelfs als de assen iets te kort zouden zijn zouden ze nooit door de borgring mogen schieten..
Zeker weten dat zoiets kan gebeuren, het zwakste onderdeel begeeft het gewoon, die wordt op trek belast en dat klein borgringtje houdt em gewoon op zijn plek, die kan geen krachten opnemen. Als je aandrijfas te kort was dan zou je die voordat zijn maximale veerweg heeft bereikt bij een redelijke snelheid uit de boring schieten.

Aangezien hij toch echt uit zijn borging schiet zou ik die as maar op V-blokken zetten en met een meetklok meten.

[ Voor 66% gewijzigd door Chevy454 op 10-04-2007 10:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 09:50:
Aandrijfas inkorten? Hoe hebben ze dat gedaan? Stuk er tussen uit gehaald en dan terug gelast ofzo? Hoogst waarschijnlijk slingert de kop in dat geval en leutert hij alles kapot.

[...]

Zeker weten dat zoiets kan gebeuren, het zwakste onderdeel begeeft het gewoon, die wordt op trek belast en dat klein borgringtje houdt em gewoon op zijn plek, die kan geen krachten opnemen. Als je aandrijfas te kort was dan zou je die voordat zijn maximale veerweg heeft bereikt bij een redelijke snelheid uit de boring schieten.
De as is idd doorgeslepen, en daar is een mof overheen gelast, en daarna is hij weer uitgebalanceerd.

Maar de as heeft verder helemaal niet teveel speling, en als hij langer zou zijn zou het wiel niet kunnen draaien. En hij is nu ook nog verlaagd waardoor de effectieve lengte van de as ook toeneemt.

Ik vind het ook nogal frapant dat beide zeiden hetzelfde probleem vertonen. De differentieel is bij de garage ook gecontroleerd, maar dat zag er allemaal nog goed uit.

Ik hoorde net van iemand dat sommige mitsubishi versnellingsbakken een diepere groef in het differentieel hebben, dus misschien moet er een dikke ring op.

Als ik de as in het differentieel druk gaat dat behoorlijk eenvoudig. Klopt dat? Of hoort dat officieel met een flinke kracht te moeten gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
Heb net even met de Mitsubishi dealer gebeld... die gaf aan dat het heel veel dingen kunnen zijn.

In eerste instantie zat er een zwakkere borgring op (misschien verkeerde). Dus die is vervangen door een ander exemplaar. Maar nu is het wel heel frapant dat beide assen eruit zijn gelopen.

Hij dacht misschien aan een onbalans in de assen waardoor deze eruit gewerkt worden. Hij zij ook dat bij stevig acceleren er veel kracht op de assen staat waardoor deze juist in de bak worden gehouden maar op zeer hoge snelheden zorgen de krachten er enkel nog voor om de snelheid te behouden waardoor er dan meer speling kan ontstaan.

Voor het aandrag van oplossing die ik op problemcar.nl had gelezen was hij heel huiverig omdat in zijn opinie professionals nooit hun kennis openbaar prijsgeven.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

die modificatie, heb je die zelf gedaan of laten doen door de dealer? ik zou als je hem door een dealer hebt laten doen lekker daarheen brengen en het hen laten oplossen

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Die heb ik zelf met een bekende monteur gedaan.. en de conversie is natuurlijk niet standaard, dus sowieso is er van garantie geen sprake bij dit soort onderdelen.

Kijk het mag van mij best tijd en geld kosten maar dan wil ik wel dichter naar een oplossing toe.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 10:43:
Voor het aandrag van oplossing die ik op problemcar.nl had gelezen was hij heel huiverig omdat in zijn opinie professionals nooit hun kennis openbaar prijsgeven.
Like... d'oh? Niemand geeft zomaar zijn kennis af, dan kan je net zo goed de tent sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 10-04-2007 11:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
Chevy454 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 11:01:
[...]

Like... d'oh? Niemand geeft zomaar zijn kennis af, dan kan je net zo goed de tent sluiten.
Dat begrijp ik, maar om dan gelijk alles wat op internet staat af te doen als onzin vind ik ook wat ver gaan.

Wat bedoel je trouwens met v-blokken? En wat moet je dan opmeten?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.hostedscripts.nl/upload/cclip.jpg

Even om het te verduidelijken met een afbeelding waar het fout gaat..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je die assen op 2 schragen legt, in rollen in een V vorm (V blokken dus) dan kan je met een meetklok (die je op een vast plek zet) de slingering van de uiteinden meten. Ook kan je checken of de as niet krom is.

Als die as maar een tiende milimeter uit het lood is heb je een grote kans dat door de onbalans + het aantal toeren de krachten zo groot worden (en ze kunnen elkaar versterken bij bepaalde toeren) dat de borgring het niet meer houdt.

Een zwaardere borgring is dan symptoombestrijding en dan kan je wachten totdat het volgende zwakke punt het opgeeft (je bak?).

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Maar om te meten of de aandrijfas zelf krom is moeten dus eerst alle homokineten er weer af.. ik zal iig die man eens bellen die de assen heeft ingekort.

Maar als er zoveel onbalans is zou je dat toch moeten merken tijdens het rijden? Zodra de as eruit schiet merk ik het namelijk wel direct omdat het dan net voelt alsof ik over een wegmarkering heen rijd.

Het punt is dat deze versnellingsbak nooit in europa in een Mitsubishi geleverd is, dus ik acht de kans toch redelijk groot dat de dealer gewoon bij gebrek aan de juiste ringen ringen van andere mitsubishi assen erop doet en omdat ze passen op de as ervan uitgaat dat die dan dus ook goed in de bak blijven hangen.

• rimpeldinky

rimpeldinky

nani?

als jij niet aangeeft dat het een apparte bak betreft heb je daar best kans op

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
rimpeldinky schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:31:
als jij niet aangeeft dat het een apparte bak betreft heb je daar best kans op
Dat weten ze wel hoor, heb ik vaak genoeg aangegeven.

Verwijderd

Topicstarter
Zodra mijn nieuwe koppeling binnen is ga ik samen met een monteur die ook de swap heeft gedaan eens goed kijken wat er nu loos is :)

Ik hou jullie nog wel op de hoogte!

Verwijderd

Soms gebeurd het dat een nieuwe keerring gelijkliggend met huis wordt gemonteerd terwijl hij in sommige gevallen wat verzonken moet liggen. Gevolg is dat de as net niet ver genoeg in de bak (dif) gestoken kan worden en vervolgens de borgveer er niet goed inklikt waardoor de as eruit kan lopen.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Verwijderd Holy shit, hoe krijg je het voor elkaar. Dit topic is 12 jaar oud :')

@Verwijderd ik hoop dat het inmiddels wel opgelost was :X

[ Voor 27% gewijzigd door Ebayzo op 01-04-2019 19:11 ]

Default blanke hetero

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ebayzo schreef op maandag 1 april 2019 @ 19:10:
@Verwijderd Holy shit, hoe krijg je het voor elkaar. Dit topic is 12 jaar oud :')

@Verwijderd ik hoop dat het inmiddels wel opgelost was :X
Anders ligt er nu wel heel vaak 300ML olie op het wegdek O-)

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
27-10-2010 13:18 - 440 weken, 1 uren, 49 minuten, 13 seconden geleden
Nope, die gaat niet reageren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.