Mailserver (mDaemon) op Server of Professional

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb MDaemon mailserver draaien, al enige tijd. Ben er zelfs nog mee begonnen op een NT servertje. Toen die 'uit de gratie raakte' heb ik em op Windows 2000 Professional gezet. Op zich loopt dat best aardig, echter het systeem wordt imiddels met meer users en 'duizenden' te verwerken mailtjes ietwat trager.

En hardware update zit er aan te komen, echter ik vraag me af of ik het nog steeds op een 2000Prof zal zetten. Of dat ik die mailserver beter op een server platfrom (2000 of 2003) moet zetten. Omdat zo'n server platform beter ingericht is voor (mail)server taken..........
(prijstechnisch is 200 Prof interessanter natuurlijk, volgens de requirements moet het allebei kunnen, ook op Prof dus.....)

Of zou dat helemaal niets uit moeten (mogen) maken?

(XP is geen optie, althans: ik heb een 200 Prof. licentie en in principe volstaat 200 prima, geen reden om naar XP te gaan, vandaar XP niet aan de orde)

[ Voor 7% gewijzigd door kaajee op 09-04-2007 23:22 ]

• kaajee
Laat ik het anders zeggen:
is het beter om een typische server applicatie ook daadwerkelijk op een server platfrom/OS te laten draaaien, ook al is het de enige taak die hij moet verrichten? Of moet deze net zo goed op een client platform (2000 Pro) kunnen draaien en is een server OS wellicht juist een beetje overkill?

Verwijderd

Een server OS kan zijn threads beter verdelen dan een desktop. er zijn onderhuids nog meer voordelen natuurlijk.

Ik zou gewoon SERV2000 pakken, ik denk dat dit ruim voldoende moet zijn, omdat het anders ook een beetje uit de klauwen zal lopen qua licentie kosten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Over hoeveel users hebben we het eigenlijk, en heb je een fully loaded MDaemon (met groupware) of gebruik je maar een subset?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dmace
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
Het gaat er vooral om hoeveel connecties je tegelijk open wil kunnen hebben voor je mailserver. Bij 2000Pro is dat aantal fors lager, en daar zal een drukke mailserver zeker last van hebben.

Dus als je hem puur voor je eigen 1 persoons mailservertje gebruikt, dan voldoet 2000Pro prima.

MDaemon blijft een heerlijke mailserver. :)

>Select * FROM users WHERE clue > 0

• kaajee
alt-92 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 12:06:
Over hoeveel users hebben we het eigenlijk, en heb je een fully loaded MDaemon (met groupware) of gebruik je maar een subset?
Het gaat om ongeveer 25-30 users, die wel heel veel IMAP gebruiken (dus min of meer permanent een lijntje open hebben naar de mailserver).
Groupware heb ik niet, ik wil eigenlijk wel graag hun Worldclient (webmail) gebruiken, dit is in de huidige situatie (hardware?) eigenlijk niet te doen (draait nu nog tijdelijk op een P3, 450 Mhz met 256Mb ram). Er komt een P4, 2,8Ghz, 1,5Gb ram met Gigabit NIC.

Verder wel hun antivirus (Kaspersky), antispam, SMTP, POP, IMAP servers.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

advies: Ga het fatsoenlijk op een server OS draaien ipv op een workstation OS.
Pagina: 1