Rug/beenpijn bij lange ritten, oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.052 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 17:44
Ik heb sinds kort een 1997 Opel Astra en maak best lange ritten (ruim 2500km afgelopen maand). Goed autootje over het algemeen, alleen probleem is dat ik die lange ritten aan mijn lichaam begin te merken; spierpijn aan been -en rug dus, niet echt relaxt. Nu heb ik gehoord dat Opel-stoelen geen klasse ansich zijn mja, hoe kan ik dit oplossen dat ik bij lange ritten niet half getortured word?

Ik heb goede verhalen gehoord over Recaro stoelen, maar die zijn best prijzig nieuw; een beetje té. Tweedehands zijn ze nog wel redelijk te verkrijgen maar goed, een andere oplossing zou ook zijn om mijn huidige stoel te modificeren naar m'n lichaam. Ik kwam toevallig een linkje tegen van een bedrijf die je stoel met behoud van de originele bekleding aanpast mbt meer steun e.d:
http://www.autobeklederijhoegee.nl/

Wat zouden jullie aanraden? Of wat is jullie ervaring hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Middenarmsteun. Armsteun in de deur. Goede ondersteuning voor je gehele bovenbeen tot aan de knie. Goede afstelling van de stoel zodat je zitpositie goed is en je niet met gespannen schouders zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-08 16:20

Khaine

Python liefhebber

Een wellicht goedkopere oplossing is misschien elke X kilometer gewoon voor de gein eens op een benzinestation even 5 minuten je auto uit. Flink rekken/strekken. Roken als je een roker bent. Iets tussendoor eten als je een snoeperd bent, of gewoon van het uitzicht genieten.

Dat is voor mij nog altijd de manier om even je lichaam wat rust te gunnen.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Cruisecontrol, en wellicht is het mogelijk een Vectra of Omega interieur met lendensteun in te bouwen (en goedkoop te kunnen scoren). Zit vaak net een klasse hoger.

Ik heb zelf een S60 interieur in een klassieke Volvo gebouwd, niet vanwege rugklachten, maar bijkomend voordeel is dat 't echt koninklijk zit. Veel meer steun.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:00
Ik zou zeggen, probeer op een of andere manier Volvo stoelen erin te zetten
Volvo stoelen zitten altijd super, zelfs in de oude meest simpele type's
mijn Daf heeft trouwens ook stoelen waar ik nooit last van mijn rug heb terwijl ik in andere auto's snel last heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Zou ook mooi zijn, maar hou wel rekening met een (evt.) andere geometrie van het frame, en dat je ws. moet lassen.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~diroos/volvo/IMG_4709.jpg

Wat op zich niet een probleem hoeft te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Skuzz schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:10:
Ik zou zeggen, probeer op een of andere manier Volvo stoelen erin te zetten
Volvo stoelen zitten altijd super, zelfs in de oude meest simpele type's
mijn Daf heeft trouwens ook stoelen waar ik nooit last van mijn rug heb terwijl ik in andere auto's snel last heb
Je kunt ook overdrijven he, na 450K en 15 jaar is de bestuurdersstoel van de 240 van m'n ouders ook wel wat ingezakt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

2500KM per maand veel?
Dat doe ik in een week en soms wel meer :/
Af en toe gewoon ff een rondje lopen bij een tankstation help wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

Over het algemeen kun je in bijna iedere auto wel ergonomisch zitten. Daar hoef je geen ander interieur voor in te bouwen (al kan dat heel leuk zijn). Ik zou eens heel kritisch kijken naar je zithouding als je rijdt, en daarna je stoel proberen beter in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

No offence, maar in een (iig enkele) Renault kan ik echt niet voor langere tijd zitten op die kleine schijtkrukjes die daar in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg in bijna alle wagens last van m'n schouders en rug. Behalve de 'vette. Die bijna ligpositie + ondersteuning van de ellebogen aan 2 kanten, + lendesteunen en nek = heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Koop een BMW :Y)

Serieus, goede zithouding doet al veel. Gewoon rechtop en middenop je stoel zitten. Stuur zo afstellen dat je je pols er op kan leggen (bovenop) zonder dat je rug van de stoel komt (dus je je normale houding aanhoudt).

Ik hoor wel eens 'Wat zit je dicht op het stuur'. Maar ik zit dan goed rechtop met gebogen armen. Met het voordeel dat ik mijn ellebogen op de armsteun naast de stoel en in de deur kan leggen.

Over deze post las ik heen
MadMarky schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:15:
[...]

Je kunt ook overdrijven he, na 450K en 15 jaar is de bestuurdersstoel van de 240 van m'n ouders ook wel wat ingezakt.
Mijn 518 heeft er ook al 400K km opzitten en die stoelen zijn nog hard (kunnen Wok en Funk bevestigen)

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 10-04-2007 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik had dit ook. In mijn Corolla zitten stoelen waarop je opzich leuk een paar km kunt rijden, maar zodra ik er langer dan een uur op moet zitten krijg ik last van m'n rug. Daarom heb ik 2e hands een Scheel Traveler S stoel gekocht en dat zit echt geweldig. De zit is erg hard/stevig, je voelt alles qua hobbels in de weg, maar goed afgesteld kan ik de hele dag in de auto zitten zonder rugpijn \o/

Als je een betere stoel in je auto kunt krijgen denk ik dat dat de enige echte manier is om van je rugklachten af te komen, aangezien je aan de lengte van je zitting weinig kunt doen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 10:22
Afbeeldingslocatie: http://www.dreamproductscatalog.com/images/products/detail/93125.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.allcushions.com/images/TZ-9721-16.jpg

Ok,je ziet er uit als een 70+ oudje die 20km per maand rijdt. Maar ik heb ooit één keer met zo'n dingen in men rug gereden. En erlijk gezegd denk ik er aan om zo'n ding te kopen voor in men clio. Natuurlijk moet je dan wel een schapenvel (inclusief vrachtwagen-draaibol) voor je stuur kopen.

[ Voor 50% gewijzigd door jvvv op 10-04-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
^^ Zo'n ding heb ik al van mijn vader geleend, maar niet echt het idee alsof het helpt :)

Maar goed, thnx voor de tips; ik zal in ieder geval nog es extra kijken naar houding en bepaalde ondersteuning, alhoewel ik mijzelf al vrij goed vind zitten. Kont helemaal in de stoel en polsen kunnen op stuur bij normale houding..

Cruise control klinkt leuk, maar die heb ik helaas niet erop zitten.

[ Voor 70% gewijzigd door Silent Thunder op 10-04-2007 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Op ons werkt rijd bijna iedereen met aangepaste stoel. iig alle astra's. Dat mensen hier schrijven koop BMW/volvo enz. stoelen slaat nergens op Ik zeg niet dat ze ongelijk hebben dat die stoelen goed zijn, maar het gaat erom dat jouw gewicht en vooral lengte heel veel verschil maakt. Als je korte benen hebt is het heel erg vervelend als je zitting te lang is, je doorbloeding gaat dan niet goed en je krijgt heel veel last. Als je lange benen hebt is een te korte zitten zeer slecht omdat je weinig ondersteuning en rust krijgt, je houding is dan niet naturrlijk en bijv. je onderrug vangt dit op.
Het zelfde geld voor de hoogte van de rugleuning, die moet ook niet te laag zijn omdat anders je rug weinig steun krijgt. In Nederland zijn we allemaal aan de lange kant, veel stoelen zijn fabriek af niet goed voor ons. Ik heb een 307 gehad en die stoelen waren voor mij perfect, voor het eerst geen aangepaste stoel nodig gehad. Nu heb ik een nieuwe Renault, en er moet een nieuwe stoel in van de bedrijfsarts.

Ik zou als ik jou was geen stoel via de 2e hands markt kopen, tenzij die persoon vrijwel dezelfde lengte en gewicht en auto heeft. Volgens mij heeft een Astra uit '97 ook gordelspanners, die moeten dus overgenomen worden ivm keuring. (alhoewel ik dit bij een '97ér auto niet zeker weet)

Ons bedrijf laat alle stoelen op maat maken bij ASS, dat kost een klauw geld, maar zieke werknemers kosten nog meer.

Oja, draag je een broekriem? > doe deze af. als je een warme branderige onderrug krijgt.

Wil je een goedkopere oplossing (logisch) kijk dan of bijv. een stoel uit een Omega beter is, lees iets zachter (want opel astra/vectra stoelen zijn kanon-hard) iets meer zijdelingse steun geeft. en ben je boven de 185 dan zou ik zoeken naar een langer zitvlak+rugleuning.

Je hebt maar één rug, die is heel belangrijk. Sommige mensen hebben nooit last van hun rug ook al gaan ze op een houten plank zitten, en hebben ook bij 2000km per week nergens last van.

edit: die autobeklederij zie ik niets in omdat ie je lengte van zitting en rug niet aanpast.

edit nr2 op marktplaats staan best redelijk wat Ass autostoelen, ook één voor een astra maar persoon is slechts 1,75. Neem contact op met Ass en vraag of je advies mag krijgen over de lengte van zitting en rug, of ze stoel kunnen inbouwen tegen betaling. Mail dan naar de marktplaats mensen wat de lengt van de vlakken is.

[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 10-04-2007 19:56 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De oplossing is ......... minder rijden :+

;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Recaro ztiing erin schroeven die dingen zijn zo goed dat ze zelfs in een Leopard tank zitten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, je hebt twee keuzes;

Huidige stoel aan laten passen (www.savas.nl ofzo) of een andere stoel erin...

De eerste oplossing heeft mijn persoonlijke voorkeur, ivm afwijkende stoelbekledingen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
@Pinin:
Bedankt voor je tips, ik ben idd net als vele aan de lange kant; 1.91m / 85kg.
Ik zal de tweedehansjes dan nog maar niet al te enthousiast benaderen. Ik keek overigs even naar wat Omega-stoelen, en het kan aan mij liggen; maar waar moet ik precies de extra kwaliteit in zien?

>klik<

Tis toevallig een lederen voorbeeldje, maar afgezien van dat zie ik nergens extra steun ofzo.

@MikeyMan:
Thnx voor het linkje, ik zal het es doorspitten.
Een consequente stoelbekleding is idd een voorwaarde ja; anders word het ook zo kitsch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

o.k. die omega stoelen zijn idd niks, ik dacht "misschien zitten er in een omega wel goede stoelen" Niet dus. Als je geen geld (over) hebt voor een nieuwe ASS stoel zou ik denk toch wat Ass-stoeleigenaren op marktplaats benaderen en ASS vragen hoe het zit met om/inbouw. Ik zie dat ze rond de €175,- kosten 2e hands en dat is netjes, omdat ze nieuw al gouw zo'n €2000,- kosten. Let wel bij aankoop dat ie nog lekker stevig is en niet doorgezakt, anders mag je hem weer laten vullen. Bij zware mensen zakt ie veel eerder door, dit zie je ook vaak aan de "wangen" van het zitvlak die weggedrukt zijn. Oja, te lange zitting wil je ook echt niet! Gooi je onderrug goed naar achter in de hoek van de zitting, en dan moet je zo'n 5-7cm tot knieholte hebben.

Ook een ander goed merk is prima, maar ASS is wel zo'n beetje HET merk, natuurlijk is Recaro een heel goed merk maar maakt volgens mij ook niet betaalbare op-maat stoelen)

Ik neem aan dat je houding in auto wel goed is en dat je niet als een Jo'er onderuitgezakt met één armpje aan het stuur scheef hangt, want daar helpt geen enkele stoel tegen

Succes

[ Voor 18% gewijzigd door Pinin op 10-04-2007 20:29 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 08:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien erg simpel, maar voor EUR 15 heb ik er enorm voordeel aan gehad:

Lendesteunkussen kopen bij $autoapparatuurwinkel :)

Al bij het lessen in een Golf 4 kreeg ik last van m'n rug, nu met m'n eigen auto (Hyundai Excel - zuinig en praktisch, maar niet bepaald meest comfortabele op vier wielen) is het zo mogelijk erger. Op advies instructeur een simpele lendensteun gehaald en het is als dag/nacht verschil. Zonder ben ik na anderhalf uur rijden aardig uitgeteld en duurt het paar dagen voor ik weer in orde ben. Met kan ik zo lang rijden als ik wil. Andere stoel had vast ook geholpen, maar zou duurder en moeilijker geweest zijn. Voorlopig gaat dit prima.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-08 22:51

Reptile209

- gers -

Informeer eens in je omgeving (arbo-figuur op je werk, een fysiotherapeut in je vriendenkring, misschien zelfs je huisarts, etc.) of iemand je kan helpen om je stoel e.d. ergonomisch verantwoord af te stellen. Iemand met verstand van een juiste zithouding dus. Want zelfs op een stoel van 1000 euro kan je verkeerd zitten en je rug aan gort helpen :). Je kan de situatie vast al een stuk verbeteren met wat je hebt, zonder dat het je ene knaak kost.

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1