Toon posts:

Gigantische artifacts

Pagina: 1
Acties:
  • 1.574 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel me behekst!

Op mijn oude pc had ik na reeds 3 jaar probleemloos gebruik plots last van vershrikkelijke artifacts die volledig mijn scherm vulden

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dark-soul/IMG_0970%20(Small).jpg

Geprobeerd met een andere videokaart, maar dit loste niks op
Ook nieuwe monitor veranderde niks aan de zaak

Nieuwe stroomkabels eveneens

Ik besloot een nieuwe PC te kopen

Deze heb ik nu, alles volledig nieuw, mobo, graka, cpu, HD, .. alles!

Na een weekje gebruik krijg ik plots opnieuw artifacts, hetzij iets minder schermvullend maar toch nog steeds enorm storend

hier is een filmpje van het opstarten:
http://www.youtube.com/watch?v=UWSWEYyLlmA

Weet iemand raad want ik loop de muren op!

specs nieuwe pc:
MSI P965 Neo2+fi intel p965 socket 775
intel-core 2 duo e6400 2.13 ghz socket 775
corsair 2 gb ram
asus eax1950 pro
antec sonata II case

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
dus je hebt zonder te weten wat het probleem is een nieuwe pc gekocht?
dat is al vrij handig..

heb je memtest gedraait? (memtest86) en is echt alles nieuw? of heb je een aantal (kleine) onderdelen gehouden? (zo ja welke?)

heb je de grafische fouten constant of soms?

als je ze constant hebt:
bouw je pc eens kaal op (dus mobo+cpu+graka) (of zelfs onboard graka als je die hebt)
en kijk of je die fouten hebt.
dan een voor een stukjes hardware er bij.

in de regel is dit een graka probleem, maar er zijn genoeg uitzonderingen waarbij het aan idd de voeding, geheugen, mobo of cpu kan liggen.

[ Voor 45% gewijzigd door BasieP op 09-04-2007 18:45 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als ik dat filmpje zo zie gebruik je nog steeds hetzelfde beeldscherm...nou, als alles behalve het beelscherm anders is...dan moet het toch wel het scherm zijn?

Verwijderd

Is je PC wel geaard? Of misschien heb je iets in huis veranderd waardoor er storing op je elektriciteitsnet zit?

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
als hij na 3 jaar oppeens artifacts geeft zonder ook maar te overclocken of wat vind ik het al raar. Maar dat hij het dan bij een nieuw systeem ook doet....denk dat het aan je monitor ligt hoor...

• BasieP
darkpluisje schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:54:
als hij na 3 jaar oppeens artifacts geeft zonder ook maar te overclocken of wat vind ik het al raar. Maar dat hij het dan bij een nieuw systeem ook doet....denk dat het aan je monitor ligt hoor...
zo te zien is het een oude analoge monitor. Ik vind het erg knap dat dat ding kan zien wat 'chars' zijn, en dat deze monitor precies bepaalde letters een andere (Achtergrond)kleurtje geeft...
(zie filmpje)

Verwijderd

mischien je pc eens verplaatsen en controlen of je aarding goed is

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-07 14:10
Je beeldscherm ziet er op die screenshot net zo uit, als wanneer je een CRT monitor een hogere resolutie weer laat geven dan hij aankan. Dan gaat hij ook zo flippen, dus resolutie wel goed staan en niet (per ongeluk) veranderd?

Verwijderd

Topicstarter
Saturnus schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:47:
Als ik dat filmpje zo zie gebruik je nog steeds hetzelfde beeldscherm...nou, als alles behalve het beelscherm anders is...dan moet het toch wel het scherm zijn?
dat klopt, maar ik heb het al getest met een andere monitor en het probleem bleef
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:50:
Is je PC wel geaard? Of misschien heb je iets in huis veranderd waardoor er storing op je elektriciteitsnet zit?
dit zei mij nog iemand, maar er is bij mijn weten niks veranderd de laatste weken

en toen de problemen op mijn oude pc zich begonnen voor te doen ben ik ermee naar de winkel gegaan

en daar waren er ook artifacts...
BasieP schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:44:
dus je hebt zonder te weten wat het probleem is een nieuwe pc gekocht?
dat is al vrij handig..

heb je memtest gedraait? (memtest86) en is echt alles nieuw? of heb je een aantal (kleine) onderdelen gehouden? (zo ja welke?)

heb je de grafische fouten constant of soms?

als je ze constant hebt:
bouw je pc eens kaal op (dus mobo+cpu+graka) (of zelfs onboard graka als je die hebt)
en kijk of je die fouten hebt.
dan een voor een stukjes hardware er bij.

in de regel is dit een graka probleem, maar er zijn genoeg uitzonderingen waarbij het aan idd de voeding, geheugen, mobo of cpu kan liggen.
op mijn oude pc waren de artifacts er soms, maar als ze er waren duurde het lange tijd voor ze terug weg waren (in het begin kreeg ik ze nog weg door enkele reboots maar na verloop van tijd werkte dit niet meer en liet ik het gewoon heel lange tijd uitstaan)

toen ben ik naar de winkel gegaan en daar het probleem uitgelegd
eerst staken ze er een andere videokaart in, maar dat hielp niet,
daarna hebben die mensen de pc ook kaal opgebouwd zoals je zegt, maar aangezien de artifacts niet constant waren dachten ze dat ze het opgelost hadden, maar toen ik thuis kwam waren ze na een uurtje ofzo al terug

toen heb ik dus nieuwe pc gekocht, mocht al eens want die oude werd wat traag
allemaal nieuwe onderdelen, ik gebruik niks meer van de oude behalve het scherm en input

en alles ging goed tot vanmiddag, ik zat gewoon in word een tekst te typen en plots artifacts

sindsdien zijn ze niet weggegaan, ze zijn er van bij het opstarten en gaan niet weg

als windows laadt, valt het beeld enkele malen weg
soms met een melding op de monitor:
SIGNAL OUT OF RANGE
19,5 KHz 30↓H Hz

de laatste 3 pogingen ging het scherm zelfs automatisch in standby en is het onmogelijk om het weer aan te krijgen

dat is ongeveer een uurtje geleden, ik ga hem wat laten rusten nu...

Verwijderd

Topicstarter
Ruben [NL] schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:01:
Je beeldscherm ziet er op die screenshot net zo uit, als wanneer je een CRT monitor een hogere resolutie weer laat geven dan hij aankan. Dan gaat hij ook zo flippen, dus resolutie wel goed staan en niet (per ongeluk) veranderd?
staat al jaren op 1024x768 :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

geprobeerd te starten in veiligemodus?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
bartgrefte schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:05:
geprobeerd te starten in veiligemodus?
kan ik eens proberen straks, maar de artifacts zijn er echt vanaf de allereerste second dat ik opstart (zie filmpje)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
BasieP schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:55:
[...]

zo te zien is het een oude analoge monitor. Ik vind het erg knap dat dat ding kan zien wat 'chars' zijn, en dat deze monitor precies bepaalde letters een andere (Achtergrond)kleurtje geeft...
(zie filmpje)
Offtopic, maar lees eens wat meer over "textmode": http://en.wikipedia.org/wiki/Text_mode

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-07 14:28
Ik denk dat je eens een ander beeldscherm moet proberen, als je dat nog niet hebt gedaan.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 11:55
had je die sonata al?... er is een probleem geweest met antec voedingen en condensatoren...
kijk of ze bol staan/lekken indien hij uit garantie is (voeding openmaken dus).
hhmmz volgens je text is sonata ook nieuw..
heb je met die nieuwe monitor test wel dezelfde vga kabel gebruikt (kapot dus) als je horizontal sync los schiet kun je dat fenomeen krijgen.

[ Voor 35% gewijzigd door EnderQ op 09-04-2007 19:20 ]

• BasieP
signal out of range is toch echt een indicatie dat je reso/refreshrate verkeerd staat.
Zou het kunnen dat deze (door misschien kapotte monitor/videokaart) fluxueerd?
Dit zou kunnen verklaren waarom het 'soms' is.

Wat zijn verder temps van je cpu en gpu?

Verwijderd

Topicstarter
EnderQ schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:14:
had je die sonata al?... er is een probleem geweest met antec voedingen en condensatoren...
kijk of ze bol staan/lekken indien hij uit garantie is (voeding openmaken dus).
hhmmz volgens je text is sonata ook nieuw..
heb je met die nieuwe monitor test wel dezelfde vga kabel gebruikt (kapot dus) als je horizontal sync los schiet kun je dat fenomeen krijgen.
heb met het nieuwe scherm ook andere vga kabel en stroomkabel gebruikt

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:14:
signal out of range is toch echt een indicatie dat je reso/refreshrate verkeerd staat.
Zou het kunnen dat deze (door misschien kapotte monitor/videokaart) fluxueerd?
Dit zou kunnen verklaren waarom het 'soms' is.

Wat zijn verder temps van je cpu en gpu?
de refresh rate van de monitor? of van de videokaart?

hmmz, wat zou de refresh rate dan moeten zijn? mss kan ik die proberen veranderen ergens...

temperaturen van cpu en gpu waren normaal, die heb ik vaak gecheckt

• Cheezus
  • Laatst online: 21:13

Cheezus

Luiaard

Heb je in je nieuwe PC ook al een andere videokaart geprobeerd? Misschien is het gewoon stom toeval en is de videokaart van je nieuwe pc wel brak.

• BasieP
en je zegt dat je een andere monitor hebt geprobeerd. Meestal zit de datakabel van de monitor aan de monitor kant vast, maar soms kan je aan twee kanten 'pluggen'.

Heb je dus een andere kabel gebruikt? of dezelfde kabel?

Verwijderd

Topicstarter
primusz schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:45:
Heb je in je nieuwe PC ook al een andere videokaart geprobeerd? Misschien is het gewoon stom toeval en is de videokaart van je nieuwe pc wel brak.
mja, ik heb hier geen 2de PCI kaart liggen helaas

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:47:
en je zegt dat je een andere monitor hebt geprobeerd. Meestal zit de datakabel van de monitor aan de monitor kant vast, maar soms kan je aan twee kanten 'pluggen'.

Heb je dus een andere kabel gebruikt? of dezelfde kabel?
andere monitor met andere kabel (langs 2 kanten pluggen)

dus aan de monitor ligt het niet!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-04 13:56
Misschien er eens aan gedacht je monitor te vervangen? Ik zie een "oude" CRT monitor. Misschien zit daar een fout in?

• BasieP
masser120 schreef op maandag 09 april 2007 @ 20:15:
Misschien er eens aan gedacht je monitor te vervangen? Ik zie een "oude" CRT monitor. Misschien zit daar een fout in?
lezen is een kunst :/

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dan moet het toch maar wat drastischer...zet de PC eens ergens anders in huis neer...of beter...in een heel ander huis...mocht er storing zijn, dan is dat wel te merken...

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 16:14
Saturnus schreef op maandag 09 april 2007 @ 20:24:
Dan moet het toch maar wat drastischer...zet de PC eens ergens anders in huis neer...of beter...in een heel ander huis...mocht er storing zijn, dan is dat wel te merken...

Joejoe!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-07 11:55
heb je al een test gedaan zonder randappratuur dus alleen pc en monitor geen audio aan versterker geen netwerk kabel erin even bios niet laten halten op no keyboard. Dus alles eruit.
Een andere constante is de gebruiker is er iets wat jij doet bepaalde software instellingen in bios, ben je een Terminator :P

Ok als ik de sequence van events bestudeer heb je in je nieuwe pc geen andere video kaart geprobeerd. Of je hebt het niet nauwkeurig beschreven...

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dit zijn strikt gezien geen artifacts, maar het is gewoon storing in het beeld. Als ik moet gokken kan dit veroorzaakt worden door 2 dingen:
- De refreshrate van je beeldscherm staat te hoog, maar dan zouden de problemen alleen in windows moeten zijn
- je videokaart is overleden

Dit soort dingen hebben niets met aarding of geheugenproblemen te maken. Of ja, geheugenproblemen van de videokaart ja ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

humm kan ook aan de monitor zelf wezen.
Heb je tv-oud?
sluit de pc daar even op aan zonder monitor
De videokaart detecteert dan alleen de tv gaat daar automaties op

• Jooz
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-07 10:07
Je bent gewoon behektst :+
Mayb ligt het aan je kast, mobo maakt op een hele verkeerde manier contact blabla, mobo + alles uit je pc op je bureau oid, booten maar en dan nog eens kijken ;)

Mocht het iets anders zijn is het pure toeval oid want het kan nooit zijn dat met zoveel verschillende configs nog het probleem hetzelfde is, mocht je de problemen nog houden na het uit de kast halen van je hardware ga je alles 1 voor 1 vervangen, dus bij een vriend een andere monitor lenen en proberen andere graka, mobo ander huis nog een huis alles gewoon nog eens uitsluiten en dan stuk voor stuk

[ Voor 59% gewijzigd door Jooz op 09-04-2007 22:54 ]

"The true sign of intelligence is not knowledge but imagination."

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
of statische elektriciteit heeft je graka aangetast, of je monitor is stukkos....maar als je zei dat het in de winkel ook zou was (neem aan met een andere monitor daar) dan zal het wel aan je videokaart moeten liggen...

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de comments iedereen

nog even dit:

paar dagen geleden was pc eens gecrashet bij het opstarten van een game, hij rebootte gewoon uit zichzelf

nadien heb ik atitool geïnstalleerd, hiermee kun je de fan speed regelen van je videokaart, ik heb ze wat hoger gezet, want ik dacht aan overheating

alles ging perfect, tot dus die vuile strepen enzo verschenen gisteren

ik heb atitool een verwijderd, hielp niet

opnieuw geïnstalleerd, alles staat op default

maar als ik sindsdien in atitool iets wil doen (check for artifacts, find max core, find max mem, etc.) krijg ik de melding
"Error during Direct3D Init"

en als ik op default klik krijg ik gewoon een zwart scherm en kan ik niks meer doen
(en moet ik dus rebooten met de knop)

DirectX zonet opnieuw geïnstalleerd, helpt niks
videokaart drivers opnieuw installeren evenmin

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan geeft voor Temp3 (geen idee wat dit is) een waarde van 74°C en er staat een vlammetje naast!

opstarten van game Oblivion geeft me de error:
Failed to initialize renderer: NiXAdapaterDesc::GetDeviceCaps() failed

opstarten van game Call of Duty 2:
DirectX(R) encountered an unrecoverable error
Check the DirectX(R) FAQ for possible solutions

deze FAQ zegt mij da'k bij dxdiag moe checken of alles enabled sta, ma da is dus nie het geval namelijk Direct3D staan disabled en da kan ik nie wijzigen

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2007 13:10 ]

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 09:45
Wellicht een beetje een suf idee, maar heb je al eens geprobeerd een spelletje te spelen met je case open en daarop grote ventilator gericht. Staat je computer toevallig op dezelfde plaats als je oude?

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je alle zaken juist hebt geinstaleerd, maar weet je zeker dat je niet perongeluk een casefan verkeerd om hebt zitten? Waardoor je doorstroming in je kast ruk is en je als het ware een klein oventje creëert.

[ Voor 7% gewijzigd door Zarkov op 10-04-2007 13:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zarkov schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 13:16:
Wellicht een beetje een suf idee, maar heb je al eens geprobeerd een spelletje te spelen met je case open en daarop grote ventilator gericht. Staat je computer toevallig op dezelfde plaats als je oude?

Ik ga er eigenlijk vanuit dat je alle zaken juist hebt geinstaleerd, maar weet je zeker dat je niet perongeluk een casefan verkeerd om hebt zitten? Waardoor je doorstroming in je kast ruk is en je als het ware een klein oventje creëert.
de case fans zaten al op de case gemonteerd van de fabriek uit

hij staat wel op dezelfde plaats als mijn oude pc, maar ik heb niet echt de indruk dat er ergens echte overheating is...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-07 10:36
Mss een radiator in de buurt van je pc... Heb je het probleem overigens ook als je de pc opstart nadat hij een uur heeft uitgestaan?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
skelleniels schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 15:53:
Mss een radiator in de buurt van je pc... Heb je het probleem overigens ook als je de pc opstart nadat hij een uur heeft uitgestaan?
er staat wel een radiator in de buurt ja, gewone centrale verwarming met water..

het probleem is er continu, mijn PC lag sinds gisteren rond 20u00 af en deze morgen rond 9u30 startte ik hem op en het was nog altijd niet in orde

volgens mij is er softwarematig iets fout gegaan en heeft daardoor mijn videokaart of moederbord schade opgelopen, alleen vreemd dat ik gewoon in word zat te werken toen het gebeurde...

• BasieP
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 16:02:
[...]

er staat wel een radiator in de buurt ja, gewone centrale verwarming met water..

het probleem is er continu, mijn PC lag sinds gisteren rond 20u00 af en deze morgen rond 9u30 startte ik hem op en het was nog altijd niet in orde

volgens mij is er softwarematig iets fout gegaan en heeft daardoor mijn videokaart of moederbord schade opgelopen, alleen vreemd dat ik gewoon in word zat te werken toen het gebeurde...
lijkt me niet heel waarschijnlijk dat er softwarematig iets fout kan gaan.

enige wat ik kan bedenken dat aan hardware 'kapot' kan door slechte software aansturing is misschien cpu/gpu door opwarming omdat de fans niet draaien.
echter schakelen die chips zichzelf over het algemeen uit als ze te heet worden, of crashed je pc zo hard dat deze chips niet echt kapot gaan.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:07
Het zou kunnen dat in beide gevallen de videokaart is gesneuveld doordat ie te heet werd. Dat is bij mij ook wel eens gebeurt (radeon 8500) en die schakelde zichzelf niet uit.

Andere combi's zijn ook mogelijk. In geval 1 de monitor en in geval 2 de videokaart (monitor is wel uit te sluiten aan de hand van het filmpje, maar de foto lijkt weer meer op een monitor probleem). Het is jammer dat niet duidelijk is wat er in eerste instantie kapot was (pc 1 zegmaar)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik kan wel zeggen dat mijn videokaart fan de hele tijd draait, die hou ik vaak in het oog

ik maak me wel wa zorgen om die 'Temp3' waarde in SpeedFan, mss ligt daar de oorzaak

khad al gedacht om te formatteren en windows opnieuw te installeren, maar aangezien de strepen er tijdens het starten van de BIOS er al zijn is het probleem mss onafhankelijk van windows

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-07 09:45
Ik denk inderdaad niet dat het probleem in windows zit omdat de strepen al te zien zijn voordat windows actief is.

Wellicht is het een idee om een keertje je bios te resetten, maar ook daar ben ik skeptisch over. Ik denk wel dat het handig is de pc een keertje op een ander plek in het huis te testen (andere groep, of als het even kan in een andere huis.

Staan er toevallige andere zware apparaten op delfde groep, woon je in een oud huis?

Ik denk alleen wel dat je pc te warm is geworden waardoor de boel is stuk gegaan. Maar dat is meer een onderbuik gevoel en kan ik niet echt onderbouwen. Wat is de temperatuur van je moederboard?

• Dark Blue
  • Laatst online: 21-07 12:55

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb zo'n idee dat je echt een vette storing op je kabel hebt. Het ligt of aan je monitor of aan je grafische kaart joh. Hoe ligt je kabel, ligt je kabel langs een radiokabel, een coaxkabel of zoiets? Iets met echt superveel straling? Is er onlangs een absurd grote UMTS- of hoogspanningsmast boven je huis gebouwd? :P

Heb je een magnetron geplaatst of zijn er anywhere rond die monitor, misschien een verdieping hoger of onder de grond, draadloze verbindingen aangelegd? Geen leuke magneet in de buurt liggen?

Ik zie in je startpost eigenlijk niet wat je nou eigenlijk allemaal nieuw hebt. Er komen allemaal merken voorbij in dat laatste rijtje, maar wat wás je grafische kaart en wat ís je grafische kaart?

Sommige pc's zijn echt haunted hoor, ik geloof je graag, ik kan er over meepraten en Terw_Dan ook.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

hmm

als je een screenshot maakt in windows en je ziet die artifacts dan ook in je Screenshot lijkt het me dat je beeldscherm is uitgesloten..
Dan zou het dus moeten liggen aan je videokaart ofzo.. je probleem lijkt een beetje op die van mij hoewel mijn artifacts niet zo insane zijn..

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:18
Ik kon het niet laten je topictitel nog eventjes te illustreren :+ :

Afbeeldingslocatie: http://img230.imageshack.us/img230/9651/artismallhi3.jpg
Maar alle gekheid op een stokje, dit is gewoon een kwesties van wederom elimineren. Ik zou het volgende proberen:

CPU(bus) teruglokken naar 200
PCI test videokaartje

Verwijderd

Topicstarter
slim gezien van die screenshot, heb het eens geprobeerd en tis dus idd ook aanwezig op de screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/dark-soul/dasktopstoring.jpg

Verwijderd

Een nieuwe pc kopen wil niet zeggen dat het probleem verholpen is, aangezien er net zo goed een nieuw probleem mee kan spelen van je nieuwe hardware. Ga anders gewoon terg met je computer naar de zaak waar je hem aangeschaft hebt en laat daar je nieuwe pc even testen, op een monitor van hun.

Het kan net zo goed zijn dat het MoBo kontakt maakt met de backplate of dat de videokaart beschadigd is tijdens assemblage. Laat hun het lekker uitzoeken, aangezien je weinig andere test mogelijkheden hebt. Als er al iets mis is met je nieuwe pc kunnen ze het ook gelijk vervangen. Draait de pc daar goed dan is het het overwegen waard om je monitor eens te vervangen :)

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-07 19:57
Ligt ja niet aan zijn monitor, op de screenshot staan de arctifacts ook. Ik denk dat de PC op een plek staat waar er straling uit de grond komt. Zet 'm eens ergens anders neer.

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

Al een andere pc Kast geprobeerd?

Zeker weten dat je nergens sluiting maakt?

Verder kan het zijn dat de voeding niet helemaal lekker meer is?

Misschien opsomming handig van wat je al hebt uitgeprobeerd ;)

Nothing more to say...

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31

Sir_G-nius

- - -

Als ik zo de screenshot bekijk lijkt mij het echt de videokaart te zijn.
Heb zelf ook een keer dit probleem gehad, en er een andere videokaart ingedaan, daarmee was het probleem ook opgelost.

Aangezien je de nieuwe videokaart nog niet gestest hebt met een andere..
De monitor is het idd niet, anders krijg je de artifacts niet op je screenshot.

Mijn tip is om eerst even een andere videokaart te proberen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik heb niet echt een 2de videokaart liggen hier, maar als ze effectief kapot blijkt te zijn kan ik ze ruilen in de winkel

zal binnekort eens gaan kijken

wordt vervolgd...

• Roderiktweaker
  • Laatst online: 02:14
Ik heb mijn videokaart eens geroosterd en ik kreeg precies het zelfde beeld.

Andere videokaart erin en nooit meer last gehad. Ik zou ook hiermee terug gaan naar de winkel.
bij een nieuwe computer moetten ze een goedde leveren.

Verwijderd

Topicstarter
uhu

maar ik heb dus bij tones.be gekocht, maar ik merk dat ze 50 euro per uur vragen om hardware te testen en 25 euro extra als er niks defect blijkt te zijn ofzoiets

dus mijn goesting is wel plots over om es langs te gaan en te ruilen,
kwil echt zeker zijn da het mijn videokaart is voor ik ze ruil, anders is mij da veel te veel geldverspilling

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:31

Sir_G-nius

- - -

Ken je niet iemand waar je even een videokaart van kan lenen?
Dan kost je dat geen geld, en je weet daarna 100% zeker of het je videokaart wel of niet is.

Succes!

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:59
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2007 @ 22:27:
uhu

maar ik heb dus bij tones.be gekocht, maar ik merk dat ze 50 euro per uur vragen om hardware te testen en 25 euro extra als er niks defect blijkt te zijn ofzoiets

dus mijn goesting is wel plots over om es langs te gaan en te ruilen,
kwil echt zeker zijn da het mijn videokaart is voor ik ze ruil, anders is mij da veel te veel geldverspilling
Dat is niet goedkoop ! , als je uit de streek bent kan je bij mij es komen testen indien je dat wenst , bespaart je'n hoop geld. Of vraag aan een kennis om es te testen.

Of leg alle hardware eens los op tafel , niet in een kast dus... O-)

Mijn Specs

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Je zei dat je een andere monitor geprobeerd had, was dat ook een oudere monitor??
Die op de foto ziet er ook niet echt nieuw uit, zullen we maar zeggen... ;)

Ik heb hetzelfde af en toe met een oude CRT monitor, en soms gaat het 20x goed, geen problemen, en soms is het hopeloos 50x fout...
sluit ik de LCD van de andere pc er op aan, gaat het nooit fout...

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Jackbq
  • Laatst online: 19:21
Laten we anders even uitsluiten dat het aan de monitor ligt voor er nog 20 reply's over komen...
op de screenshot is het ook dus het zit in het signaal van de pc...

Niet de monitor.

Ik zou inderdaad van iemand een videokaart lenen (je had toevallig toch geen onboard video he :))
verder inderdaad gewoon eens alle componenten los op tafel in elkaar bouwen.
desnoods laat je zoveel mogelijk los.
zo weinig mogelijk geheugen geen hardeschijf, en dan ga je je bios in...
en afwachten wat hij dan doet.

Of je neemt eens contact op met de winkel.
Dat ze geld vragen voor testen dat zal best, maar jij koopt iets wat niet werkt..
Als ik een nieuwe auto koop die niet rijd hoef ik ook niet het werkplaatstarief te betalen toch?
gewoon eens contact opnemen en uitleggen.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:43
Ik wilde bijna vragen of er niet sinds kort een UMTS mast op je dak staat maar de artifacts in je screenshot sluiten die invloed uit :)
tenzij de videokaart verstoort wordt en zo de storing genereert.. dan zou die misschien nog wel opgeslagen kunnen worden in een screenshot? Wel erg ver gezocht.

Misschien kun je ook eens de andere uitgangen van je videokaart proberen? Heeft het naast de D-Sub (blauwe analoge die je nu gebruikt) ook een DVI aansluiting? Je zou je monitor met een verloopstekker daarop kunnen aansluiten.
Of een paar uur een TV op de S-Video out aansluiten, kijken of je daar ook de storing ziet..

[ Voor 15% gewijzigd door Jazco2nd op 13-04-2007 11:21 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Trek je videokaart eruit en zet de computer aan. Zie je nog steeds rare strepen op het scherm? Nee? Nou dan ;)

Ik weet zowat zeker dat je videokaart het probleem is, of het moet een bizar probleem zijn met je moederbord maar die kans is klein.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 09:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Denk dat je voeding loezoe is. Dat is ook de enige die je niet hebt vervangen. Vervang je voeding en probeer het nog een keertje :)

• Viper®
  • Niet online
:+ Het is vrijdag de dertiende

Ik volg dit topic al 2 dagen en het wordt hoe gekker hoe vreemder.

Sowieso raar dat je bij een zaak (waar je de videokaart gekocht hebt?) 50 euro per uur moet betalen voor reparatie.
Ze kunnen toch heel snel zien of die werkt. Even pc aan en goed beeld of niet, ze hoeven geen burn-in test te doen oid.

videokaart lijkt mij toch ook het meest logisch

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

sebastius schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:25:
Denk dat je voeding loezoe is. Dat is ook de enige die je niet hebt vervangen. Vervang je voeding en probeer het nog een keertje :)
Wel erg toevallig dan dat de voeding enkel voor storing in het beeld zorgt en verder niets?
Normaalgesproken hou je alleeen een niet-werkend of instabiel systeem over aan een brakke voeding.

[ Voor 39% gewijzigd door MadMarky op 13-04-2007 11:34 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:43
MadMarky schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 11:33:
[...]

Wel erg toevallig dan dat de voeding enkel voor storing in het beeld zorgt en verder niets?
Normaalgesproken hou je alleeen een niet-werkend of instabiel systeem over aan een brakke voeding.
Niet zo heel vreemd als de monitor zijn stroom van de pcvoeding krijgt...
edit: oja oeps was allang vastgesteld dat het niet monitor is.

[ Voor 7% gewijzigd door Jazco2nd op 13-04-2007 12:42 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En het lag niet aan de monitor omdat de storing ook op screenshots stond :P

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 09:02

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja wat je ziet zijn gewoon defect RAM artifacts, dat is niks bijzonders, maar 2 kaarten direct achter elkaar op verschillende systemen is wél vreemd.

• Roderiktweaker
Heb je echt geen 'onstabiele Stroom'. Het kan zijn als je een brakke voeding hebt dat deze dan wisselde/teveel stroom doorgeeft aan de videokaart. ik weet het het is ver gezocht.

Het kan zijn dat daardoor je videokaart keer op keer gemold word. en daardoor een ander scherm ofzo niets uit maakt. Je hebt gewoon het zelfde beeld dan ik. toen ik het geheugen om mijn videokaart had laten doorbranden....

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Roderiktweaker schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:09:
Heb je echt geen 'onstabiele Stroom'. Het kan zijn als je een brakke voeding hebt dat deze dan wisselde/teveel stroom doorgeeft aan de videokaart. ik weet het het is ver gezocht.

Het kan zijn dat daardoor je videokaart keer op keer gemold word. en daardoor een ander scherm ofzo niets uit maakt. Je hebt gewoon het zelfde beeld dan ik. toen ik het geheugen om mijn videokaart had laten doorbranden....
Een computervoeding is geschakeld, spanningswisselingen op de invoer worden niet doorgegeven aan de uitvoer. Een beetje moderne voeding kan traploos tussen 110v en 240v werken.
sebastius schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 12:58:
Tja wat je ziet zijn gewoon defect RAM artifacts, dat is niks bijzonders, maar 2 kaarten direct achter elkaar op verschillende systemen is wél vreemd.
Ben ik met je eens, al heeft m'n zwager het ook al eens voor elkaar gekregen om 2 kaarten (2e hands) in 2 maanden tijd spontaan te laten overlijden. 2 direct na elkaar is wel vreemd.

🖥️ | 🏎️ | 🚙

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor alle comments hier

beetje veel werk om iedereen te antwoorden

enkele belangrijke opmerkingen:

1) het ligt niet aan het scherm, dat is wel al duidelijk denkik

2) de voeding is ook nieuw, zoals gezegd is alles nieuw behalve het scherm en de inputapparatuur

3) wel even vermelden dat alle stroomkabels wel nog de oude zijn
wel heb ik de hoofdstroomkabel (die naar de voeding gaat) al eens vervangen door een nieuwe die bij mijn mobo zat, en ook de kabel naar het scherm is reeds vervangen door een goed werkende
maar als er sprake is van schade door piekspanningen ofzo, is het natuurlijk al een beetje te laat en zal aansluiten van goede kabels niks repareren...
maar ik zal in de toekomst die nieuwe stroomkabel gebruiken alsook mss een ander stopcontact in deze kamer

4) ik heb vista geïnstalleerd (dual boot, heb ook xp nog staan) en ook hier zijn die mooie strepen terug
zelfs nog erger, nu ook horizontale blauwe strepen enzo
Direct3D lijkt nu wel aanwezig te zijn bij Directx Diagnose, maar de knopjes 'testen" zijn er niet
mijn beeld valt geregeld efkes weg (gewoon zwart) en dan volgt een popup vanuit mijn taakbalk met een melding
"Beeldschermstuurprogramma atikmdag reageert niet meer en is hersteld"
dit gebeurt elke 5 minuten ofzo wel eens

5) Ik heb één of ander garantieformuliertje op de site van tones.be ingevuld en nu moet ik wachten op een bevestiging daarvan en dan kan ik richting mechelen om mijn kaartje te ruilen
ik vermoed dan wel dat ze ze eerst gaan willen testen tegen betaling, al hoop ik dat ze het ff gratis doen mja... :/

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:33

Len

Leeg

Natuurlijk moeten ze dat gratis doen. Anders komen ze lekker onder de "garantie" uit zeg.

Stel je koopt een auto, en na 3 maanden rijdt het ding niet meer. Lekker als ze dan 500 euro onderzoeks geld gaan vragen....

Je hebt recht op een werkend produkt en ze moeten ervoor zorgen dat ze je dat dan ook geven. Onderzoekskosten lijken me meer voor spullen uit de garantie.

Free Tibet

Verwijderd

Topicstarter
hehe, zo denk ik er ook over maar ja :)

ik zie wel, kmoe sowieso toch eerst wachten op da stom rwa-formulier ofzo

Verwijderd

Topicstarter
aha, kwas blijkbaar mis, als ze testen en ze is effectief kapot, dan krijgde gratis een nieuwe
als ze nie kapot blijkt te zijn vragen ze een testprijs van 10 a 15 euro

kga deze middag eens langs met mijn kaartje

hopelijk is ze kapot :p

Verwijderd

Topicstarter
haha, zalig

kaart geruild (test was nie nodig want het was te druk :D)

en alles werkt nu prima!

alleen hoop ik dat er nu weer niet plots iets foutgaat

kga eens kijken of ik mijn peeceetje nie ergens anders kan zetten want ik vertrouw deze gespookte kamer niet meer!

ok, deze hele topic was dus een beetje vergezocht, maar toch allemaal bedankt voor de hulp! echt waar!

• Roderiktweaker
Sluit hem aan op orgineele Kabels op een geaard stopcontact. dan moet alles goed gaan. en als hij nog een keer stuk gaat... heb je grote kans dat het aan je voeding/stopcontact licht

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik lees net dat je het probleem al hebt opgelost, maar het zou ook nog kunnen komen door de voeding. Heb je deze ook vervangen toen je nieuwe onderdelen kocht? Dat blijft eigenlijk het enige dat overblijft als ik kijk naar wat je allemaal hebt gedaan om het probleem op te verhelpen (videokaart, mobo, cpu, scherm, plaats, buiten kast, etc.).

Verwijderd

Topicstarter
ja, de voeding heb ik niet expliciet vermeld, maar die zit standaard in de case (antec sonata II) en is normaal van prima kwaliteit :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2007 18:00 ]

Verwijderd

OT maar kon het niet laten:

reply op Youtube is hilarisch!!
--> http://www.youtube.com/watch?v=UWSWEYyLlmA

pierss (19 hours ago)
What game is this???

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2007 @ 12:57:
OT maar kon het niet laten:

reply op Youtube is hilarisch!!