[XP] Installeren vanuit bios met support-disc

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:41

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ik heb een redelijk nieuwe laptop die 'vista capable' zou zijn, waar het opneerkomt is dat vista er wel op draait.. maar daar is ook alles mee gezegd, hij loopt verschrikkelijk sloom en sommige dingen werken niet meer.

Nu wil ik mijn notebook even helemaal formatteren en weer windows XP eropzetten, ik heb een supportdisc gekregen van medion waar ook windows XP media center op staat. Mijn vraag is nu, als ik de pc formatteer, kan ik dan windows XP er via dos opzetten met die supportdisc? of moet ik dan eerst windows 98 installeren om vervolgens win XP erop te zetten?.. De service desk van medion is helaas net 19 min geleden gesloten :(

Nog een vraagje, die 'hot' buttons (om mijn wireless aan en uit te zetten) werken die nog na de format? of moet ik dan weer heel de reutemeteut van medion gaan installeren (waar een hoop onzin bijzit).

(titel moet dus zijn, installeren vanuit DOS ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door koekjah op 09-04-2007 17:21 ]

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gewoon booten vanaf dat schijfje.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je installeert XP niet vanuit DOS. Het kan wel, maar het zal onnoemelijk traag gaan als je smartdrive niet laadt.
Wat je veel makkelijker kunt doen is booten vanaf je XP cd en op die manier je pc herinstalleren. Daar heb je uiteraard ook geen win98 voor nodig. Gewoon direct de install starten vanaf je bootable cd.

Verder is het zo dat je natuurlijk wel de drivers zal moeten installeren om mediakeys te kunnen gebruiken, maar het zou me verbazen als die drivers niet te vinden zijn op de medion site.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ja dat bedoelde ik eigelijk ook..
Ik kan dus gewoon wel formatteren en booten vanaf dat schijfje?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

koekjah schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:24:
Ja dat bedoelde ik eigelijk ook..
Ik kan dus gewoon wel formatteren en booten vanaf dat schijfje?
Ja, dat kan, ik ga er iig vanuit dat het gewoon een bootable diskje is.

• TheWickedD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-04-2024
probeer het eerst ff;)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-03 13:25
Formateren kan je gewoon in de instalatie doen door de partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken. Loop je ook dat risico niet.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Ja ik weet dus niet hoe ik em ga formatteren..
Als ik via die cd-rom van medion boot gaat ie gelijk windows XP installeren (en krijg ik dus een multi boot, dat wil ik niet) Dus heb ik toch de win 98 cd erin gedaan en geboot, op die manier kan ik in DOS komen met cd-rom ondersteuning en eerst formatteren (dacht ik...)..
alles gaat goed, ik kom in dos... maar ik zie mn C: schijf niet, de D schijf (wat een backup partitie is) zie ik wel en die is C geworden, maar de boot partitie (C:/) is gewoon niet te zien in dos oid.
Hoe kan ik dan formatteren?

Verwijderd

die c partitie zal wel ntfs wezen dan.

je kan het makkelijkste even een partitietooltje pakken, en daarmee je c-partitie leegmikken of formatteren. efdisk (van mrbooter, google maar) is wel makkelijk, maar er zijn 1001 anderen.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:50:
die c partitie zal wel ntfs wezen dan.

je kan het makkelijkste even een partitietooltje pakken, en daarmee je c-partitie leegmikken of formatteren. efdisk (van mrbooter, google maar) is wel makkelijk, maar er zijn 1001 anderen.
dan mik ik em leeg maar blijft het wel NTFS, kan ik dan wel xp installeren ? want dan herkent ie em toch nog steeds niet?

Verwijderd

Start nou gewoon van die CD. Dan doet 'ie het. En dan moet je wel kunnen formatteren.

Misschien beetje manuals lezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 17:53 ]

• Nijn
De instalatie van Windows XP beschikt over een partition manager. Die kom je vanzelf aan het begin tegen.

Of Medion heeft een soort Ghost schijfje gegeven, wat betekend dat je hele hdd overschreven wordt, en je dus alsnog van je oude instalatie af bent.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op je win98 schijfje staat ook Fdisk, daarmee kun ej gewoon je partitie wegknikkeren. Maar het zou ook via je XP disk moeten lukken.

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 15:11
Vanuit je BIOS was/is het niet mogelijk een installatie van windows te doen. Vanuit een (antiek) BIOS kon je wel een low level format doen. Dit is allang niet meer mogelijk vanuit de BIOS, omdat een dergelijke low level format de firmware van een harde schijf zou overschrijven. Met als gevolg dat de harde schijf niet meer herkend zou worden. Wat tegenwoordig als low level format word gezien, is eigenlijk een mid level format, dus het schrijven van nullen op de harde schijf, om er zeker van te zijn dat er geen informatie op de harde schijf achterblijft. Bij een Medion PC/laptop heb je echter te maken met een zgn OEM installatie. Om een lang verhaal kort te maken, wil dat dus zeggen dat, om terug te keren naar XP, zoals die aanwezig was nij aanschaf van de PC/laptop, je gebruik zal moeten maken van de recovery cd van medion. Echter het nadeel daarvan is wel dat elke windows update, die nadien is uitgekomen opnieuw geinstalleerd zal moeten worden.

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
koekjah schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:51:
[...]

dan mik ik em leeg maar blijft het wel NTFS, kan ik dan wel xp installeren ? want dan herkent ie em toch nog steeds niet?
Windows XP draait op NTFS, geen probleem dus.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Het is gewoon goed gelukt, heb het partitieprogramma wat bij de win XP setup zit gebruikt om alles te formatteren..
Nu krijg ik alleen mn touchpad niet goed werkend.. hij doet het wel, maar de sneltoetsen op mn touchpad (zoals voor mn geluid enzo) werken niet meer.. :S..
Heb wel de nieuwste driver van de medion site gedownload

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

koekjah schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:18:
Het is gewoon goed gelukt, heb het partitieprogramma wat bij de win XP setup zit gebruikt om alles te formatteren..
Nu krijg ik alleen mn touchpad niet goed werkend.. hij doet het wel, maar de sneltoetsen op mn touchpad (zoals voor mn geluid enzo) werken niet meer.. :S..
Heb wel de nieuwste driver van de medion site gedownload
Je hebt sneltoetsen OP je touchpad? Bedoel je niet gewoon de mediakeys die daar ergens in de buurt zitten?

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:24:
[...]

Je hebt sneltoetsen OP je touchpad? Bedoel je niet gewoon de mediakeys die daar ergens in de buurt zitten?
nee ik heb ook sneltoetsen OP me keypad, er zit een kruisje rechtsbovenin.. als ik die indruk wordt me toetspad verlicht en heb ik daar sneltoetsen waarmee ik bijvoorbeeld mediaplayer kan besturen, mn geluid harder en zachter kan doen, kan muten en nog 3 toetsen zelf invullen..

Nu doet me touchpad het wel, alleen blijft hij heel de tijd verlicht en werken de sneltoetsen niet...

• Nijn
Dan heb je toch niet alle drivers geinstalleerd. Controleer is of de drivers voor het touchpad zelf (het muis-deel zeg maar) en de media keys niet appart zijn.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 09 april 2007 @ 22:34:
Dan heb je toch niet alle drivers geinstalleerd. Controleer is of de drivers voor het touchpad zelf (het muis-deel zeg maar) en de media keys niet appart zijn.
Nope..
heb alles geinstalleerd wat er op de cd stond, en zelfs nog wat extra's van de website gedownload..

• Nijn
Lijkt er toch op dat je een driver mist. Anders moet er een instelling in een van je drivers zitten, of heeft Medion niet alle drivers meegeleverd.

Enige problemen tijdens het installeren van je drivers? Geeft je aparaatbeheer problemen aan?

[ Voor 24% gewijzigd door Nijn op 09-04-2007 22:48 ]

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Jep apparaat beheer geeft aan dat er een PCI driver niet goed geinstalleerd is, alles werkt verder als een zonnetje (behalve dat touchpad) en met de driver cd van medion is dit niet op te lossen, ook op de site kan ik niks over PCI drivers vinden

• Nijn
Misschien moet je dan de drivers voor dat pci apperaat opnieuw installeren?
Probeer het is te verwijderen, en vervolgens nieuwe hardware detecteren. (Of opnieuw opstarten als je dat niet kunt)

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Topicstarter
Nijn schreef op maandag 09 april 2007 @ 23:45:
Misschien moet je dan de drivers voor dat pci apperaat opnieuw installeren?
Probeer het is te verwijderen, en vervolgens nieuwe hardware detecteren. (Of opnieuw opstarten als je dat niet kunt)
Heb ik gedaan, kan alleen geen software vinden om het mee te installeren.. op mn cd niet, via internet niet en via de medion site niet...

Ook op GOT kan ik niks vinden wat met mijn probleem te maken heeft..

• Nijn
GoT en het internet staan vol met teksten die met jouw probleem te maken hebben.

Je verwijderd het apperaat, vervolgens probeert Windows het weer opnieuw te installeren.
Als de driver geinstalleerd is, vind Windows het apperaat automatisch.
Als de driver niet geinstalleerd is dan moet je op de CD zoeken naar .inf bestanden die erbij horen
Als dat niet lukt dubbelklik je op het apperaat, ga je naar details, selecteer je "apparaat instantie id" en zoek je op google naar de VEN en DEV getallen. (Bij mijn netwerkkaart bijvoorbeeld 11AB en 4362). Met een beetje moeite vind je zo de naam van het apperaat, en kan je daarmee de driver wel vinden.
Lukt dat ook niet, dan bel je Medion.

• TK38
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-08-2023
Als niks meer lukt, heb je ook nog Google. Gooi daar je vraag over touchpad drivers etc. en zie daar een heleboel pagina's die jou waarschijnlijk kunnen helpen. Gewoon even wat moeite doen. Even zonder touchpad is niet het einde van de wereld. Het is ook altijd handig om even je specificaties hier neer te zetten. Dan kan de hulp waarschijnlijk ook meer specifieker worden.

Tsja en vind je alles nu echt lastig. Morgen om 09:00 zal de helpdesk wel weer open zijn toch ??
Pagina: 1