Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
zomaar een vraag van iemand die nóg niet in de ict zit maar dit wel erg graag wil gaan doen.

ik ben nu 25 jaar (oud/jong) en wil graag van m`n hobby m`n werk maken.
Ik heb van een vriend gehoord dat als ik CCNA (Cisco Certified Network Associate) doe je wel "makkelijk" bij netwerk bedrijf naar binnen kan rollen. ik heb geen échte werk ervaring maar ben wel erg "handig" met computers voor familie netwerkjes aanleggen e.d. en mijn intresses liggen toch wel in de ict en netwerken, zowel opbouwen als onderhouden. momenteel werk ik nog in de zorgsector maar dat wil ik niet tot m`n 65e blijven doen.

maar is dit niet te oud? of maakt dat nog niet zo veel uit op mijn leeftijd?

Greetz

(beter Rakapul ? :) )

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 16:37 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
De topicstart geeft niet veel aanknopingspunten voor een zinnige discussie of advies. Daarvoor is het nodig dat je wat meer informatie verschaft. Wat is bijvoorbeeld een 'netwerker'? Wat voor achtergrond heb je? Etc. :)

Welkom op GoT trouwens. Een iets uitgebreidere uitleg van de suggesties hierboven zijn ook terug te vinden in Het algemeen beleid #topicplaatsen .

[ Voor 43% gewijzigd door Rukapul op 09-04-2007 16:31 ]

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Nee je bent denk ik niet de oud om in de ICT te starten. Echter zul je zonder papieren niet zomaar als 'netwerkbeheerder' (?) ergens komen te werken. Als je 'serieus' werk in de IT wilt doen zul je toch iets van vooropleidingen moeten hebben alvorens een werkgever iets in je ziet. Aangezien de krapte op markt laatste tijd weer enorm is zie je weer veel van soort werk/leer trajecten.

Afhankelijk van je eigen doelstellingen, je huidige functie en vooropleiding(en) moet je een route bepalen die jou tot een andere baan gaan brengen. Wat je bijna kan stellen als regels:

Heb je geen HBO, geen soortgelijke werkervaring, geen niks: kijk dan uit naar helpdeskfuncties, hiermee beginnen de meeste ICT-ers (vaak als bijbaan tijdens hun schoolcarriëre). Als je een goed bedrijf vind krijg je wel mogelijkheiden om bijvoorbeeld door te groeien naar 2e lijns-werk (als je nog niet weet wat dit betekend heb je nog wel wat te leren). Met een beetje geluk kan je wat cursussen en certificaten meepakken. Heel erg basaal maak vaak gewenst zijn bijvoorbeeld ITIL Foundation en MCDST of MSCA.

Je moet goed uitkijken wat voor een werkgever je kiest. Als je kiest voor een overheidsinstelling (werkenbijdeoverheid.nl) weet je vaak dat het wel goed zit met opleidingskansen, vakantiedagen, enz. Echter kan je bij vooral grote bedrijven (met name ICT detachteerders) vaak wel weer wat sneller doorgroeien.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een certificaat als CCNA is zonder werkervaring niet veel waard in mijn ogen. Helemaal niet omdat veel mensen tegenwoordig met CCNA op zak van school af komen. Daarbij is het aantal ICT-ers nog steeds groter als het aanbod voor zover ik weet (getuige ook een onderzoek van de computable of intermediair een tijdje terug). Kortom: je zult je dus moeten onderscheiden van de rest door bv andere certificaten, ervaring, juist die extra "edge" die je bv hebt opgedaan tijdens je huidige werk.

Ik denk dat je zonder werkervaring en bv alleen CCNA op zak alleen kans maakt in de onderkant van de markt of idd als helpdesk medewerker.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Bor de Wollef schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:58:
Ik denk dat je zonder werkervaring en bv alleen CCNA op zak alleen kans maakt in de onderkant van de markt of idd als helpdesk medewerker.
Niet dat dat zo erg is :)

Ik ben zelf pas op mijn 31ste in de IT "gerold", nota bene in de slechts denkbare periode van de afgelopen tien jaar. De eerste vier jaar heb ik (zonder een vakgerelateerd papiertje) gewerkt bij een kleinere automatiseerder voor MKB.

Daar doe je (ondanks het imago) toch verdomde veel kennis op, waar ik later echt alleen maar voordeel aan heb gehad. Managementtechnieken, commercieel gericht werken, netwerkarchitectuur, zeg het maar... soms is het wel eens handiger om geen puistige tiener te zijn hoor :P
Daarbij wat papiertjes halen en je bent de gemiddelde schoolverlater vér voor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je eventuele toekomstige werkgever van je verwacht. Als het een detacheerder betreft zijn vaak papiertjes erg belangrijk. Dat staat beter bij de klant. Bij een 'normale' werkgever kunnen ook gewoon aantal jaren werkervaring en enthausiasme een doorslaggevende rol spelen.
Pagina: 1