[XP] Traag systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.987 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Sinds een tijd is mijn laptop (Acer Aspire 5652) ongelooflijk traag. Ik heb echter geen idee waar het aan ligt. Inmiddels heb ik 3x windows opnieuw geïnstalleerd en de oorspronkelijke image terug gezet maar het wil allemaal niet helpen. Gister nog een nieuwe Windows XP pro SP2 install erop gezet met alleen de drivers en updates en zelfs dan werkt het al niet soepel.

Als ik bij taakbeheer kijk komt het bijna nooit voor dat mijn volle 100% cpu gebruikt wordt. Meestal als het systeem traag is dan gebruikt hij slecht 20 - 30% cpu. Slechts bij het renderen in 3D Studio Max wil hij 100% cpu gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/209/traag3rv5.png

Verder heb ik de cpu ook altijd op max snelheid staan, hij is dus niet teruggeklokt ofzo.

Vooral bij het uitpakken van rar bestanden werkt hij heel traag. Een DVD van 4GB uitpakken duurt zo 20 minuten, terwijl dit veel sneller kan. Als ik dan ook bij taakbeheer kijk gebruikt dit soms slechts 10% van de 30% die in totaal gebruikt wordt.

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/4885/traag2kx5.png

Afbeeldingslocatie: http://img403.imageshack.us/img403/1476/traag1ol2.png

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor, of moet ik misschien mijn laptop eens terugsturen naar Acer?

De specs:
Intel T2300 @ 1,66 GHz
2GB DDRII
100GB 5400rpm harddisk
Geforce Go 7600 256MB

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn laptop heeft soortgelijke specs, alleen 1 GB ram en een ATi MR x1400 en heb absoluut geen last van traagheid. Het wil ook wel helpen om je hdd te defragmenteren, dat heeft voor uitpakken zeker effect. Als je hdd een gatenkaas is, dan zal hij tijdens het uitpakken alle gaten opvullen, wat ontzettend traag werkt. Ik heb zelf niet al te goede ervaringen met Acer, maar dat was vooral met Celeron processoren. Dat een T2300 traagheid veroorzaakt is nieuw voor mij. Zet ook even Windowsblind uit, misschien dat dat helpt (of je hebt een goede VS voor Windows, StyleXP wil ook wel eens wat doen). Heb je ook al op spyware gecontroleerd, virussen en andere rotzooi? Welk bestandssyteem gebruik je? FAT32 of NTFS. Gebruik je FAT32, ga dan over naar NTFS (dit voor je dvd bestanden van 4 gig en de snelheidswinst die het opleverd).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

bij een dvd uitpakken is niet de cpu de bottleneck maar meer de harde schijf lijkt me.

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat 4GB uitpakken op een laptop met een 5400rpm disk 20 minuten duurt zou goed kunnen, en dat die CPU dan weinig staat te doen is al helemaal niet vreemd.

20 minuten is misschien een beetje lang, maar in de hoek van je processor hoef je niet te zijn. Als je beide dingen echt wilt uitsluiten moet je natuurlijk even testen met SuperPI en met HDTune ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ik gebruik een NTFS filesystem. Defragmentatie lijktmij niet aan de orde gezien ik de boel gister nog opnieuw geïnstalleerd heb nadat de ik de schijf geformateerd had. Ik maak geen gebruik van windows blinds of styleXP, maar heb de uxtheme.dll patch toegepast.

Spyware enz kan ik controleren, maar ik weet vrijwel zeker dat ik dat niet heb gezien ik na de instal nog niet op internet was geweest toen het al traag was. Verder zou het systeem van spyware ed traag worden omdat dat cpu gebruikt, en dat heb ik juist genoeg over.

Edit: screenshotje uit HDtune

Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/7136/hdtunecx7.png

Even rekenen. Een DVD is ongeveer 4700MB. Met 30MB/sec duurd het ong 160 sec om de DVD weg te schrijven wat neerkomt op 2:36..., dat is toch wel aanzienlijk sneller dan de 20 min die die er nu over doet.

Superpi gebruikt 45-50% van de cpu, maar dat is wel logisch aangezien deze dus maar 1 core gebruikt

[ Voor 29% gewijzigd door DP Kunst op 09-04-2007 15:09 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je vergeet 1 ding met uitpakken. De hdd moet lezen en schrijven tegelijk. Dus de snelheid wordt gehalveerd, al dan niet nog langzamer. Op mijn laptop duurt het uitpakken van een 4 GB bestand ook ongeveer 20 minuten. Heb je verschillende partities of gebruik je maar 1 partitie? Als je meerdere hebt, dien je wel degelijk te defragmenteren, er wordt maar 1 partitie gewist tijdens format.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
slechts 1 partitie, de rest staan op externe. Ow, en ik vergeet idd 1 ding, het uitpakken gebeurd altijd naar een andere schijf. Dus van de interne naar de externe of omgekeerd. De externe 2,5" hier doet gemiddeld 22MB/sec, dus dat zou uitkomen op zo'n 4 min.

Als ik het uitpak naar 1 van mijn externe sata schijven (die 50MB/sec halen volgens HDtune) krijg ik precies dezelfde resultaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Het begint nu wel erg vervelend te worden. Ik krijg het idee dat er toch iets niet helemaal goed zit. Als ik een photoshop bestand van 120MB op wil slaan doet ie daar makkelijk 1 minuut over. Het lijkt mij dat dit wel sneller kan :s

Ik krijg het idee dat er iets niet goed zit op het moederbord. In het begin was die namelijk echt snel en nu werkt het net zoals mn oude pc (zie sig)

Inmiddels ook gedefragmenteerd maar dat wil allemaal niet helpen. De enige gefragmenteerde bestanden waren dan ook een aantal herstelpunt files en wat gedownloade dingetjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 13:02

freddifish

schnappi !

pagedefrag van sysinternals al eens gedraaid?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
zojuist gedaan.
alles is mooi 1 stuk

Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/643/sysinternalsqi2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:22
Het klinkt irritant allemaal ja. Misschien wat tips:
- Kalmte kan je redden.
- Ruim dat zooitje programma's wat je op de achtergrond hebt draaien eens op (er staat een flinke waslijst in je taakbeheer). Wellicht is zijn andere programma's ook met je HD's bezig.
- Controleer in je systeembeheer of DMA voor de hardeschijven aan staat.
- Photoshop moet ook comprimeren; hoeveel MB (of GB) neemt die 120 MB file aan RAM in als je h'm geopend hebt?
- Verwacht geen desktop of server prestaties van een laptop.
- Succes!

Edit: Als je toch met photoshop bezig bent resize dan meteen je avatar even naar 60x60 :)

[ Voor 8% gewijzigd door DrBOB101 op 11-04-2007 22:09 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
DMA heb ik net ook gecheckt, die staat op Ultra DMA Mode 5

Die photoshop file gebruikt ong 815MB aan ram, opzich wel redelijk veel.
Maar het laden kan wel in 5 sec, dus waarom het opslaan dan niet (of misschien iets langzamer gezien schrijven altijd langer duurd dan lezen)

(avatar zal ik even aanpassen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41
hoe staat je antivirus ingesteld? (scannen bij het lezen, scanner bij het schrijven)

welke AV heb je :?... toch geen.... geen... Norton :? ;(

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dit systeem zou het toch behoorlijk vlot moeten gaan, meer dan genoeg geheugen. Echter heb je wel ontzettend veel proggies draaien aldus taakbeheer.

Installeer eens procesexplorer, te downloaden bij je microsoft friends. deze geeft een stuk meer informatie. En mijn ervaring is dat daarmee ook vaak een bottleneck is aan te wijzen.

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2007 17:02 . Reden: nuttig maken van foute posting.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvrmind..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 11:55
probeer toch eens een keer de temperatuur van je CPU te checken, download een trial van SiSoft Sandra en run een benchmark op je CPU, en vergelijk deze dan met eenzelfde soort CPU (zit de mogelijkheid in in SS S).

Ik had een tijdje geleden een probleem dat hierop leek en toen bleek dat de FAN van de CPU niet echt meer lekker wilde en de CPU dus begon met zijn multiplier omlaag te gooien omwille van de hitte..

(of download cpu-z, en zie of je clocksnelheid klopt.. en de proc niet downclocked)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
cpu-z gedraaid, klopt als n bus. Geeft aan dat mn CPU op 166MHz x10 loopt.

In Sisoft Sandra kon ik de optie temperatuur niet vinden. Wel kon ik de Burn In test vinden.
deze heb ik dan ook even gedraaid en met Everest (die ik nog ergens had) de temperatuur gekeken.
Deze kwam niet boven de 42º uit. Verder voelt de laptop ook niet warm en staat ie in een standaard. Temperatuur lijkt me dus ook geen probleem.

Wat mij wel opviel bij de Burn In test is dat de processor wederom niet voor de volle 100% belast werd. Hij schommelde een beetje tussen de 50% en 100%. Ik krijg toch steeds meer vermoedens dat er ergens iets kapot is, of iig niet goed zit...

Ook de lijst met processen bekeken, het merendeel heb ik toch echt nodig, gezien dit license servers zijn (3dsmax, vray enz) en er is een groot deel driver (3D controller, acer powersettings enz enz). Dan rest nog de windows processen. Eigenlijk ben ik niet echt vreemde tegen gekome, en die ik wel tegen kwam heb ik op google opgezocht en waren vaak windows processen. Een paar heb ik er uitgezet, dit waren bekende en niet echt nodige.

Verder heb ik geen antivirus software draaien, dit juist omdat het systeem daar trager van wordt. Ik let gewoon goed op wat ik waar vandaan download. Verder gebruik ik ook alleen maar webbased mail dingen, dus via outlook ed kan ook niets binnen komen.

Ik heb nu even een scan aanstaan via een online virusscanner van McAfee, mrrg vroeg maar eens kijken wat daar uit komt

edit: bijna 60000 files gescand (mn hele C schijf) en geen enkele file was geïnfecteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
ik snap mn computer steeds minder. De ene keer als ik photoshop opstart loopt ie gewoon soepel, en de andere keer heel erg traag. Dan zie je zelfs een progress balkje voor het verplaatsen van iets.

Ook is 3Dsmax soms traag en loopt ie vast, en andere keren niet.

Gister een memory bench gedaan van sisoft sandra. Daarvoor liep photoshop goed, en erna was het supertraag. Het lijkt net alsof de geheugen controller dan stressed raakt ofso. Vanacht een memtest aangezet. Na iets meer dan 3 uur had ie pas 1 pass voltooid. Ook geen errors bij de memtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheZeroorez schreef op maandag 09 april 2007 @ 14:48:
Dat 4GB uitpakken op een laptop met een 5400rpm disk 20 minuten duurt zou goed kunnen, en dat die CPU dan weinig staat te doen is al helemaal niet vreemd.

20 minuten is misschien een beetje lang, maar in de hoek van je processor hoef je niet te zijn. Als je beide dingen echt wilt uitsluiten moet je natuurlijk even testen met SuperPI en met HDTune ;)
Kajiet! 20 minuten :X

Ik heb allemaal images van mijn games en een game van 5,05 gig vanaf virtual drive instal ik binnen 2 minuten. De images staan dan wel op een andere fysieke schijf en ik gebruik de snelste harddisks.

Serieus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
inmiddels ook met HDtune even een error scan gedaan op de hardde schijf. Deze liet 0.0% damaged blocks zien, dus die is ook nog gewoon goed. Wat kan ik nog meer testen ?

ik krijg het idee dat mn memory controller helemaal gestressed raakt en blijft als je even veel geheugen intensieve dingen doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
iemand nog tips?

gezien ik mn laptopdagelijks gebruik voor de studie moet ik toch wel even plannen wanneer en of hij trug moet naar acer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
niemand ?
het wordt nou echt super irritant. 1,5e minuut om alleen maar op te starten. Verder trekt ie photoshop al bijna niet meer en 3Dsmax crashed constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 11:55
Draai CPU-Z eens tijdens deze intensieve taken. Ikzelf heb een tijdje ook gehad dat films niet lekker soepel liepen en photoshop mijn systeem ook aardig onstabiel kon maken tijdens CPU intensieve taken.. Reden: een onstabiele Bus speed (normaal 15x 133 Mhz, zo nu en dan sprong het terug naar 15x 83 Mhz)..

Oorzaak: waarschijnlijk een CPU die te heet werd (slechte fan / koelvloeistof).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een tijd terug ook een soortgelijk probleem bij iemand.
Wat hier de oplossing was:
Ga naar eigenschappen van beeldscherm -> Schermbeveiliging -> Energie -> Energiebeheerschema's -> Deze verzetten bijvoorbeeld op 'Altijd aan'

Wat bij deze mensen ervoor zorgde dat de CPU weer op volle snelheid draaide

Succes iig, hoop dat je er wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
Ok, een aantal reïnstalls en een hele tijd verder heb ik nog steeds problemen met de laptop.

Ik heb de image truggezet en 2 verschillende xp installatie cd's geprobeerd maar het wil allemaal niet baten. Het uitpakken van bestanden is nog steeds ongelooflijk traag. Als ik kijk bij Taskmanager gebruikt winrar ongeveer 3-15% van de 40% die van de cpu gebruikt word. Dit blijft zelfs zo als ik de prioriteit hoger zet.

Photoshop en Illustrator samen is niet mee te werken, in het begin kon dat makkelijk...

Ook heb ik af en toe dat een programma vast loopt. Niet zo erg opzich, ware het niet dat daarna alle programma's 1 voor 1 vast lopen en een restart onvermijdelijk is. Vrij irritant als je dan ook je files niet meer kunt saven.

DVD's branden lukt ook niet, alleen RW's doet ie wel. Hij schrijft ze wel helemaal vol, maar als ik ze dan vervolgens trug wil kijken zijn ze onleesbaar. In een andere brander doen de dvd's het wel goed, dus daar ligt het niet aan. Ook heeft de brander in het begin de dvd's wel goed geschreven.

Gelukkig heb ik inmiddels 4 AMD 800 systeempjes hier staan, heb ik tijdelijk een vervanger... Het is niet al te snel, maar het moet maar. Ik denk toch dat ik hem terug ga sturen... Lang leve de extra garantie.

@masterwill: Als ik aan de netstroom zit staat altijd alles op max performance. Das het probleem niet dus.

Pagina: 1