Mooie gekleurde zonsondergang, wanneer?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.385 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Hallo,

Gisteravond wilde ik wel wat foto's maken van een mooie zonsondergang. Dan zou ik naar een plaatsje rijden zo'n 8 kilometer hier vandaan, en dan nog een stukje lopen (duurt wel even dus).
Ik keek naar de lucht 's avonds, maar hij was nog strakblauw. Dat is de moeite niet.
3 kwartier later; prachtig rode lucht. Maar het was al te laat om nog in de auto te stappen.

Wie weet hoe je van tevoren (een beetje) kan inschatten of het een mooie zonsondergang gaat worden.
Luchtvochtigheid, luchtdruk, wolkenvelden, temperatuur, wind?
Zelf heb ik geen idee.

Sipi.

[ Voor 1% gewijzigd door Siparti op 09-04-2007 14:23 . Reden: 3 kwartier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:43

Sharky

Skamn Dippy!

vooral als het droog weer is en het de volgende dag ook mooi weer wordt. Mooie kleuren worden vooral veroorzaakt door veel stof in de lucht. Enige bewolking is natuurlijk ook wel interessant om het wat afwisselender te maken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Sharky schreef op maandag 09 april 2007 @ 15:13:
vooral als het droog weer is en het de volgende dag ook mooi weer wordt. Mooie kleuren worden vooral veroorzaakt door veel stof in de lucht. Enige bewolking is natuurlijk ook wel interessant om het wat afwisselender te maken.
Droog weer.. Bedoel je de luchtvochtigheid, of gewoon geen regen.
IIg, ik dacht, dan wordt het vanavond vast een mooie lucht :') Niet dus :) Zat helemaal dicht met wolken.

Is er miss nog iemand die tips heeft hoe je het een beetje kan voorspellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Op zoom.nl is bestaat de volgende thread:

http://zoom.nl/forum/view...880d067e87cfa8a5c6bfbcab9

Kan je doorlezen, staat een aardig antwoord in.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-03 20:17
Dit is al eens een keer eerder geweest, toen vroeg iemand ook wanneer het nou precies 'rood' wordt, het antwoord is: altijd wordt het rood. Heeft te maken met Rayleigh Scattering. Het verstrooien is omgekeerd evenredig aan de vierdemacht van de golflengte, als licht een korte afstand aflegt dan zie je vooral blauw (blauwe lucht), als het lange afstand aflegt wordt het rood. (zonsondergang). Het weer is natuurlijk ook belangrijk voor je foto, maar niet voor je rood ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je kan trouwens op www.weeronline.nl vinden hoe laat er op welke dag dan ook een zonsondergang is. Al paar keer gebruik van gemaakt, en het klopt aardig goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:40

Barrycade

Through the...

Ik zit altijd met hetzelfde probleem: ik kijk vanuit mijn huis richting zee (+/- 7 km).
Ik heb per week ongeveer 3x dat ik denk: shit ik had op het strand moeten staan, wat een mooie zonsondergang. Maar het probleem is als je dat denkt, dan is het te laat om nog te gaan. Het is namelijk een kwestie van minuten dat het licht perfect is, net daarvoor en daarna is het niks.

Mooiste zonsondergangen heb je als er stapelwolken oid zijn waartegen het licht kan reflecteren. Een strakke blauwe lucht geeft gewoon een rode bal boven de zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
De oplossing is om in te schatten of er enige kans is dat het gebeurt. Is het antwoord ja dan moet je gewoon gaan en die paar keer dat je voor niets gaat voor lief nemen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-05 22:14
"Avond-rood, water in de sloot"
Oftwel, als er regen voorspeld is de kans op een mooie rode gloed aan de hemel wat groter.

[ Voor 7% gewijzigd door DrBOB101 op 12-04-2007 23:13 ]

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:10
DrBOB101 schreef op donderdag 12 april 2007 @ 23:13:
"Avond-rood, water in de sloot"
Oftwel, als er regen voorspeld is de kans op een mooie rode gloed aan de hemel wat groter.
Dat is een contaminatie.. Het is,

Ochtendrood, water in de sloot.
Avondrood, mooi weer aan boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
f/8 and be there ;)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Pagina: 1