Gamesysteem +/- 1100 Euro

Pagina: 1
Acties:

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik ben van plan om ergens tussen nu en de komende maanden m'n pc te gaan vervangen. Op dit moment kan m'n huidige pc nog prima mee omdat alles wat ik speel WoW en Football manager is.
Echter, ik verwacht binnenkort de zwaardere (redelijk) nieuwe RTS spellen te gaan spelen (Medieval 2, Command & Conquer: Tiberium Wars, misschien Shooter Crysis). Zwaar spul iig. Ik speel in 1248x1024.

Mijn huidige config. (3 jaar oud):
AMD Athlon 64 3000+
1024mb pc3200
Radeon 9800pro 128mb
Simpel MSI socket 754 AGP mobo.
80gig hdd 7200rpm

Dat gaat dus wel heel erg krap worden schat ik zo in.
Dus ben ik maar eens begonnen met rondkijken in het pc landschap. 3 à 4 jaar geleden wist ik echt alles van pc onderdelen. Stelde toen vaak voor mensen in m'n omgeving pc's samen. Ook m'n eigen pc heb ik zelf samengesteld. Maar ondertussen ben ik een heel stuk minder goed op de hoogte. Vandaar m'n post hier. :)

-Wat ik zelf op het oog heb:

-Kast: Antec Lifestyle Sonata 450 Watt: 95,-

-Cpu: Intel Core 2 Duo E6400: 198,-

-Geheugen: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston) : 160,-

-Gpu: Asus GeForce 8800 GTS 320MB DDR3 : 275,-

-Mobo: Asus P5B P965 : 100,-

-HDD: 250gig 7200rpm 16mb cache (merk maakt me niet uit) : 65,-

-Stille gpu/cpu koelers (Zalman ed.): 45,-

-Windows Vista Home Premium 64bit OEM: 90,-

-Office 2007 Student OEM: 120,-

Totaal: ongeveer 1150,-, En dat is dan al eigenlijk over het bedrag dat ik in m'n hoofd had, maar het kan wel, moet iig niet hoger dan dit.

Mijn twijfelpunten:

-Voeding: is een Antec 450 Watt voldoende voor dit systeem?

-Geheugen: daar verdwaalde ik echt letterlijk in de hoeveelheid waar je uit kan kiezen. Ik heb uiteindelijk voor dit setje gekozen omdat ik Kingston als een goed merk zie en 160,- voor 2gig vind ik heel netjes. Echter dat pc6400, CL4 weet ik echt niet meer of dat nu goed is of niet. Dus simpel, is dit een geschikt geheugensetje? :)

-Videokaart: Daar kwam ik simpelweg op deze 8800GTS 320mb uit omdat dit de goedkoopste Direct x 10 kaart is (8800 serie is toch Directx 10?).
Is 320mb voldoende?

-Mobo: Ik wil gewoon een betrouwbaar bord voor max. 100 Euro en dus kwam ik op deze uit. Heb verder niet echt een onderbouwing.

-Koelers. Echt een heel belangrijk punt voor mij is dat m'n pc muisstil is. Ik heb nog niet rondgekeken naar de huidige stille koelers. Zijn er al koelers die geschikt zijn voor Intel Dual cores en, bovenal, voor 8800 videokaarten?

Harstikke bedankt alvast voor, hopelijk, alle komende adviezen _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door UltraR-pc op 09-04-2007 12:29 ]

Verwijderd

Ik hoorzie 8)7 de laatste tijd redelijk wat klachten voorbij komen over de P5B (zonder E/delux dus). Je zou kunnen kijken naar een Gigabyte DS3. Ongeveer het zelfde als de de P5B en met solid caps. Dat komt de levensduur van je moederbord ten goede.(gigabyte is een net zo goed merk als ASUS dus geen fanboy crap aub ;))

Binnen korte komt de e6420(?) uit. Even duur maar 4mb cash geheugen. Misschien ff wachten en daar naar kijken?
nieuws: Test van achttien goedkope dualcorechips

De koeler van de 8800 series word door velen als stil bevonden. Voor je proc zou je naar een artic freezer7 pro kunnen kijken. Misschien moet je daar zelf wel een stillere koeler op zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 12:24 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
-Voeding is zat.

-Over het geheugen is al zo verschrikkelijk veel geschreven... maargoed, ik zal het dan nog maar eens herhalen. PC4300 geheugen is genoeg om synchroon te lopen met de FSB van de C2D, maar aangezien PC5300 even duur is kun je net zo goed daarvoor gaan. PC6400 is alleen leuk als je gaat overklokken, aangezien het geheugen ansich geen significant prestatieverschil oplevert.

-Definiëer voldoende? Op welke resolutie ga je gamen? Zware textures?

-Ok, dan heb ik er ook niks over te zeggen.

-Ja, er zijn koelers. Maar ga eerst eens zoeken. Begin hier eens.

• UltraR-pc
Resolutie: 1248x1024 (had ik al in de OP gezet :), maar np). En ja, videosettings, hoe hoger hoe beter.

Mijn punt is ook een beetje, als er grote prijsdalingen worden verwacht binnen nu en 2 maanden (bijv.) dan ben ik best bereid daar op te wachten (ik weet het, je kan altijd wel blijven wachten, maar prijsdalingen over een half jaar doen niet ter zake, die binnen 2 à 3 maanden wel). Dat zou er dan dus ook voor kunnen zorgen dat ik bijv. voor een videokaart zou kunnen gaan met meer geheugen om maar iets te noemen.

Dat ik nog niet echt gezocht heb naar koeler info. komt vooral doordat dat eigenlijk pas aan de orde komt als de rest van het systeem vast staat, dus dat komt later nog wel.

En wat merken betreft, ik val niet onder welke fanboy groep dan ook (zie m'n overstap van AMD naar Intel en ATI naar Nvidia), zolang we bij A-merken blijven ben ik tevreden. :)

Geheugenverhaal: dank voor de opfriscursus. Dan zou ik ook voor dezelfde set maar dan pc5300 kunnen gaan, 60 Euro goedkoper, maar die heeft CL5 ipv. CL4. Maakt dat veel uit?

[ Voor 30% gewijzigd door UltraR-pc op 09-04-2007 12:31 ]

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023

Tomorrow is not today!

Verwijderd

Ik zou dit nemen
moederbord --MSI http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPEM37, sli, 1333 bus
cooler--scythe infinity, voor 40 euro de allerbeste
HDD--samsung spinpoint (200 gig is 50 euro)
kast--artcic cooling silentum (500 watt (90 euro))
mem--2 gb g.e.i.l. ddr2 800 (140 euro)
CPU-- wachten op prijsdaling en dan e6600 ????

Verwijderd

UltraR-pc schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:25:
Resolutie: 1248x1024 (had ik al in de OP gezet :), maar np). En ja, videosettings, hoe hoger hoe beter.

Mijn punt is ook een beetje, als er grote prijsdalingen worden verwacht binnen nu en 2 maanden (bijv.) dan ben ik best bereid daar op te wachten (ik weet het, je kan altijd wel blijven wachten, maar prijsdalingen over een half jaar doen niet ter zake, die binnen 2 à 3 maanden wel). Dat zou er dan dus ook voor kunnen zorgen dat ik bijv. voor een videokaart zou kunnen gaan met meer geheugen om maar iets te noemen.

Dat ik nog niet echt gezocht heb naar koeler info. komt vooral doordat dat eigenlijk pas aan de orde komt als de rest van het systeem vast staat, dus dat komt later nog wel.

En wat merken betreft, ik val niet onder welke fanboy groep dan ook (zie m'n overstap van AMD naar Intel en ATI naar Nvidia), zolang we bij A-merken blijven ben ik tevreden. :)
Voor die resolutie is 320mb voldoende. pas bij 1600xnog iets woord meer geheugen interessant. Let wel, misschien is dit in de nabije toekomst niet meer zo!

Eind deze maand zou de prijs daling er door zijn. Zie mijn post er boven ook. Veel zal er op gebied van geheugen niet veranderen. Het zal waarschijnlijk alleen nog wat dalen.

Zie mijn post hierboven weer. Voor andere coolers surf ff naar madshrimps.be die hebben altijd veel revieuws van coolers.

Goedzo! kan ik alleen maar toejuigen! Zie vaak mensen die bijna alles ASUS nemen omdat het Asus is. Terwijl Asus er soms ook slechte series er tussen heeft zitten. Kijk daarom maar es in het ervarings topic van de gigabyte bordjes.
Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

• UltraR-pc
Ok dan, ik ben al een heel stuk verder. Nu staat het iig vast dat nog ff wachten met aanschaffen heel leuk voor m'n portemonnee kan zijn. Ik zal me ff verder verdiepen in de koelers en mobo's. Ook ga ik eens rondkijken naar die Quadcores van Intel. Nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn en als die dingen de mainstream in worden gegooid, wie weet of dat wat voor mij is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:31:
Ik zou dit nemen
moederbord --MSI http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=GPEM37, sli, 1333 bus
cooler--scythe infinity, voor 40 euro de allerbeste
HDD--samsung spinpoint (200 gig is 50 euro)
kast--artcic cooling silentum (500 watt (90 euro))
mem--2 gb g.e.i.l. ddr2 800 (140 euro)
CPU-- wachten op prijsdaling en dan e6600 ????
  • Ik zou dat moederbord niet nemen. Die verbruikt veeeel meer stroom en produceren dus meer warmte wat weer afgevoert moet worden.
  • De infitity is goed maar waarom zon dure cooler als je met een artic freezer veel meer bang for buck hebt?
  • spinpoints zijn stil, maar hebben niet de prestatie van de 7200.10 series van seagate. seagate heeft ook 5 jaar garantie.
  • kast, tja, ik kies mijn kasten op uiterlijk en degelijkheid.(een thermaltake Armor bijvoorbeeld).
  • Waarom 400mhz geheugen? Nergens staat dat hij heel hard wil overclocken. pc 5300 volstaat dus.
  • Ik zou de e6420 nemen, ruim voldoende!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:39:
[...]
  • Ik zou dat moederbord niet nemen. Die verbruikt veeeel meer stroom en produceren dus meer warmte wat weer afgevoert moet worden.
  • De infitity is goed maar waarom zon dure cooler als je met een artic freezer veel meer bang for buck hebt?
  • spinpoints zijn stil, maar hebben niet de prestatie van de 7200.10 series van seagate. seagate heeft ook 5 jaar garantie.
  • kast, tja, ik kies mijn kasten op uiterlijk en degelijkheid.(een thermaltake Armor bijvoorbeeld).
  • Waarom 400mhz geheugen? Nergens staat dat hij heel hard wil overclocken. pc 5300 volstaat dus.
  • Ik zou de e6420 nemen, ruim voldoende!
Een beetje in de toekomst kijken mag ook wel hoor, met de infinity en de MSi en e6600 kan je veel langer mee door dan wat jij zegt. Dat moederbord kost dan wel meer stroom, de voeding is ook 500 watt. een armor kost 100+ euro, en de silentum ziet er ook goed uit.

Je weet maar nooit of je wil overclocken maar ja:http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IBIE88, hetzelfde alleen dan ddr2 533.

De prijsdalingen komen nu ze dichtbij, waarom niet even wachten en dan een e6600, en tbh dat scheelt net heel veel in prestaties dan een e6400.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 13:05 ]

Verwijderd

UltraR-pc schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:37:
Ok dan, ik ben al een heel stuk verder. Nu staat het iig vast dat nog ff wachten met aanschaffen heel leuk voor m'n portemonnee kan zijn. Ik zal me ff verder verdiepen in de koelers en mobo's. Ook ga ik eens rondkijken naar die Quadcores van Intel. Nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn en als die dingen de mainstream in worden gegooid, wie weet of dat wat voor mij is.
Ikl denk niet dat quadcore een optie is voor jouw, de q6600 zal eind 2007 pas onder de 300euro gaan dacht ik, ze worden ook door maar heel weinig programma's ondersteund (alleen 3d mark en photoshop nu)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:03:
[...]

Een beetje in de toekomst kijken mag ook wel hoor, met de infinity en de MSi en e6600 kan je veel langer mee door dan wat jij zegt. Dat moederbord kost dan wel meer stroom, de voeding is ook 500 watt. een armor kost 100+ euro, en de silentum ziet er ook goed uit.

Je weet maar nooit of je wil overclocken maar ja:http://www.alternate.nl/html/productDetails.html?artno=IBIE88, hetzelfde alleen dan ddr2 533.

De prijsdalingen komen nu ze dichtbij, waarom niet even wachten en dan een e6600, en tbh dat scheelt net heel veel in prestaties dan een e6400.
Ik kijk juist verder in de toekomst. Geld overhouden is geld die later beter kan investeren. De e6600 presteert niet zo veel beter dat het de 70+ euro waard is. Zelfde geld voor de infinity. Als je met minder ruim voldoende hebt, waarom zou je er nu dan geld tegen aangooien?

Wat heeft de voeding met het stroom verbruik te maken? VERBRUIK HE! Dus betalen voor je stroom. Minder stroom verbruiken = goedkoper. Dus dat is veel beter op de toekomst voorbereid is het niet?

zoals ik al zei, ik koop mijn kasten op uiterlijk, een silentium zal vast goed zijn. ik heb zelf een armor genomen omdat ik hem mooi vind.

Je weet dat nooit nee. Maar als hij het niet zegt, gaan we daar niet van uit. Met pc5300 heb je ook nog ruimte voor een overclock.
Pagina: 1