Eerste zelfbouwwoofer

Pagina: 1
Acties:
  • 575 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Hallo, ik wil graag beginnen met het bouwen van een subwoofer voor op mijn kamer.

maar dit is mijn eerste project en zo graag wat tips willen.

ik hem al wat research gedaan er daar kwam dit uit.

Ik wil graag deze woofer gaan gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/1426/usb7500mp5.png

Ik heb met deze website: http://www.12vhifi.nl/subkisten.html
uitgerekend dat een gesloten kast 30x30x60.27 cm moet zijn.

ik wil de kast van 18 mm MDF maken.
als demping gebruik ik tapijttegels.

ik heb nog een paar vraagjes:
1. moet een gesloten kast echt luchtdicht zijn dus dat als je de woofer erin gezet wordt je alle lucht uit de kast moet krijgen.
2. ben ik nog iets vergeten, kan ik de woofer direct op mijn 80 watt versterker aansluiten of moet ik nog een bepaalt filter gebruiken.
3. kan er nog iets beter, de woofer is voor een kamer van 4x5 m met een schuin dak dakapel.
hij hoeft niet superhard wel een mooie diepe bas.

Buget: €50-€75 euro blijft een eerste project en moet wel leuk blijven.

alvast bedankt.

HD4Life @ Full-HD

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ik bouw alleen subs voor in de auto-wereld... maar dat komt relatief in de buurt bij deze...

Een gesloten case moet ook echt gesloten zijn, dus waterdicht...

Ik heb wel enkele tips voor je :

Gebruik een filter, voor de hoge tonen, mits je versterker een sub uitgang hebt en jij een passieve sub gebruikt hoef je deze filter niet persé te gebruiken.

Als je de kist af hebt, vul deze dan af met dempingsmateriaal aan de binnenkant, hiermee kan je het volume van de kist terug brengen, waardoor je meer ruimte overhoudt :) het dempingsmateriaal (polyester, wol, etc.) kan je bij elke audio zaak krijgen.

tis alleen jammer dat er geen range bij staat, in je stats hierboven...

[ Voor 5% gewijzigd door KatirZan op 09-04-2007 09:34 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Davidshadow13
  • Nu online
Bedank,

moet ik de hele kist vullen of alleen de wanden bekleden,

het is een gewone versterker met 4x 80 watt uitgangen voor speakers
kan het dan zonder filter of moet ik een subwoofer filter gebruiken.

heeft iemand tips voor een filter niet te duur ik hem van filters namelijk niet zo veel verstand
maakt het nog uit van welk merk het filter is.

HD4Life @ Full-HD

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Oké. Die woofer zou ik dus echt niet gebruiken. Deze is volgens mij totaal niet geschikt voor jouw doel. Een Qts van over de 1 heen is echt om te bibberen, en een Fs van 65 Hz maken deze woofer echt eentje om links te laten liggen.

Zoals KatirZan al zei, gesloten moet echt gesloten zijn, luchtdicht. De lijmnaden goed langstrekken met je vingers en het is goed. Gebruik in geen geval schroeven.

Ik kan je aanraden een Gradient W210 te kopen, en deze in een kast van netto 30 liter te doen. De vorm mag je lekker zelf kiezen. Maak trouwens ook veel tussenschotten. Als deze de lucht van de woofer blokkeren moet er minimaal de Sd (het oppervlak van de konus) openblijven.

Tapijttegels hoeven nou niet echt voor een subwoofer ofzo, het tegelgedeelte is wel leuk, maar het tapijtgedeelte is met jouw budget iets te nutteloos.

Als je hem direct aan je versterker wilt hangen, hoe wil je hem dan inregelen? Bovendien moet je dan een passief filter maken en ben je daar heel veel geld aan kwijt. Ik zou ergens proberen goedkoop een submodule te scoren. Dan kun je allerlei leuke dingen doen, fase, boosten, volume en cutoff en dergelijke dingen.

Overigens moet je dan het dempingsmateriaal gewoon in zijn geheel losjes opvullen in de kast.

Mijn subwoofer met de Gradient W210 (overigens is die te verkrijgen bij de Speaker en Co en de Speakerland) zag er van binnen zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Bracing.jpg

Ik had echter 2 woofers achter elkaar zitten, dat noemen ze compound. Zo kun je je kastvolume halveren. Deze viel precies in de bracing.

Van buiten zag de subwoofer er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer7.jpg

Met andere woorden, your imagination is the limit. :)

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 22:56
Davidshadow13 schreef op maandag 09 april 2007 @ 09:16:

ik heb nog een paar vraagjes:
1. moet een gesloten kast echt luchtdicht zijn dus dat als je de woofer erin gezet wordt je alle lucht uit de kast moet krijgen.
Misschien rare vraag maar bedoel je hiermee dat je alle lucht uit de bekisting wilt krijgen? nee dat is niet de bedoeling.

Tevens heb je idd een filter nodig, maar ik adviseer een apparte sub-amp. Het gaat iets boven je budget uit dan maar het is VEEL beter.

Verwijderd

Zoals seers en Sepulnation al zeggen moet je echt gewoon kwaliteits onderdelen kopen. Aan deze woofer kan ik zelfs zien dat het geen goed ding is (heb geen verstand van Fs etc.) Je moet er gewoon één kopen van goede kwaliteit. Ga niet al te veel bezuinigen want als je er een wilt van 75 euro moet je even gaan naar www.marktplaats.nl. Daar hebben ze vast ngo wel leuke woofers voor zoveel geld. Het zelfmaken is echter altijd leuker. Trek ongeveer 150-200 euro uit om een echte goede sub te maken. Ik denk dat dat wel genoeg is. Veel succes!

• Davidshadow13
  • Nu online
Oke bedankt,

maar ik heb opmijn versterker geen uitgang om die subversterker op aan te sluiten,
dus dat wordt moeilijk bij een eerdere subwoofer in een 2.1 setje van trust hadden ze ook geen filter.
gebruikt. maar op mijn versterker zitten 2 aparte kanalen die ik inkanregelen met de bas en zo kan ik hem dan niet op een zo'n kanaal aansluiten zonder filter en als ik wel een filter nodig heb kan iemand dan een voorbeeld geven.

P.S weet iemand nog een leuke woofer voor max. 75 euro

HD4Life @ Full-HD

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

....

[ Voor 19% gewijzigd door Younes op 10-04-2007 07:42 ]

...en waarom?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52
ik denk dat 75 euro net te krap is voor zelfbouw. Je moet de woofer wel filteren, anders krijgt de speaker het hele frequentiebereik te verwerken.

Ik heb laatst aan mijn zwager het volgende geadviseerd:
  • MIVOC AWM 104 voor € 55
  • MIVOC AM 80 AKTIV-SUBWOOFERMODUL voor € 79
deze dingen staan voor dit bedrag bij http://www.hifisound.de. Reken nog een € 30 voor MDF en een beetje verf.

dit is in een open bekisting gemaakt, en klinkt voor het geld echt supergoed. Vanwege de aktive module wordt het signaal gefilterd. bouwtekeningen zijn genoeg te vinden:
http://www.uibel.net/bauvor/zebulon/rave.html

dus, spaar even door en maak deze sub!

• Davidshadow13
  • Nu online
kan je geen actieve subfilter kopen en dan op je gewone versterker aansluiten.

HD4Life @ Full-HD

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nee, een actief filter sluit je vóór je versterker aan (met tulpstekkers zeg maar). Je zou ná je versterker een "passief" filter kunnen maken van een condensator en een spoel.

Maar daar moet je versterker dan ook wel geschikt voor zijn. Over welke versterker praten we eigenlijk?

Enneh.. bouw gewoon een bestaand ontwerp na. Een goed klinkende sub bouwen is echt meer als een willekeurige driver in een houten kistje stoppen.

Wise enough to play the fool

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

teacher schreef op woensdag 11 april 2007 @ 01:03:
Je zou ná je versterker een "passief" filter kunnen maken van een condensator en een spoel.
Tel er dan maar op dat dat passieve filter duurder wordt dan de woofer zelf :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
tijdje geleden had ik voor 37.50 een autosub gekocht en die in een (niet berekende) gesloten kast gedumpt zonder filters modules of iets en gewoon op een autoversterkeraansluiting en daar kwam ook gewoon laag uit ;) was meer kamervibratie dan echt geluid maar het is maar waar je eisen liggen^^ even een vraagje ik zit zelf ook aan een zelfbouwsub te denken maar stel je sluit je sub op een gewone line-out aan maakt (al is hij actief) de versterkermodule daar dan vanzelf een gefilterde versie van? en hoeveel maken die hoge tonen eigelijk uit als ze toch niet of amper weergegeven worden?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

LlamaWereldOver schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:52:
stel je sluit je sub op een gewone line-out aan maakt (al is hij actief) de versterkermodule daar dan vanzelf een gefilterde versie van? en hoeveel maken die hoge tonen eigelijk uit als ze toch niet of amper weergegeven worden?
Als je de sub-out van je receiver gebruikt dan kun je soms wel af zonder een extra filter tussen versterker en subwoofer. Echte subwooferversterkers hebben gewoon een ingebakken filter. Dat is altijd handig en meestal ook de goedkoopste oplossing.

Een filter is wel degelijk nodig. Die woofers hebben veelal vreselijke resonanties bij hogere frequenties, en tevens wordt je subwoofer erg plaatsbaar. Beiden dus niet echt bevorderlijk voor de sound.

Verwijderd

Volgens mij kun je beter een bandpass kast bouwen.
Dan heb je geen filter nodig.

Ik heb in WinISD even gerekend maar die USB7500 is ongeschikt.
Neem een Visaton T200 kost ongeveer 25 euro.
De kast wordt wel wat groot.
Bouw een kast met een gesloten deel tussen 70 en 100 liter en een gepoort deel van 35 liter.
De poort moet dan een doorsnede van 10 cm en een lengte van 17 cm zijn.
Dan gaat hij van 35-85 HZ -3db. De groupdelay is maar 14 ms.
Lijkt me een leuk woofertje om enige ervaring mee op te doen.
Voor de werking van een bandpass kast moet je maar even Googlelen.

Veel bouwplezier

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Bij bandpass heb je wel degelijk een filter nodig. Dat daar geen hoog uitkomt is echt een illusie.

Bovendien ben ik van bandpass helemaal geen fan... Heb je een mooie grote woofer, ga je al die lucht door zo'n klein gaatje frotten 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 12-04-2007 11:30 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Verder; als je 0,0 ervaring hebt is een bandpass bouwen niet aan te raden.

Ik denk ook dat de TS het al opgegeven heeft.

Verwijderd

Het mooie van een bandpass relatief lage delay, de woofer zit in een gesloten kast.
De kast wordt vaak kleiner dan een basreflex met dezelfde woofer.

Je hebt vaak al een goed resultaat zonder filter. De hogere tonen liggen op een dusdanig laag nivo t.o.v. de lage tonen dat je er niet zoveel last van hebt.
Voor het beste resultaat moet je wel een filter gebruiken.
Maar een gesloten of een basreflex wordt niks zonder filter.

Als ik naar zijn budget en mogelijkheden kijk, lijkt me dat een filter niet op z'n lijstje staat.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:14

GaMeOvEr

Is een hork.

Zou het wel moeten staan, maakt niet uit wat voor sub je maakt (principe) een filter heb je gewoon altijd nodig.

Aannames zijn fataal.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De USB7500 is niet echt geschikt voor subwoofer toepassingen en is dan ook nog eens een beetje aan de prijs.

US Blaster heeft echter wel een aantal uitstekende woofers voor weinig geld waar je met een beetje timmerwerk een prima klinkende subwoofer van kan maken (behalve als je een extreme audiofiel bent natuurlijk, maar daar is de prijs dan ook naar).

http://www.besteldirect.nl/index.php/7,catid--48,agid--1029 < een aantal 'car' subwoofers, in diverse smaken.

http://www.besteldirect.n...--48,agid--1030,artid--47 < deze zou ik als subwoofer filter gebruiken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Voor dat geld kun je beter bij Mivoc kijken. De AWM 124 of AW 3000 is bijvoorbeeld zeer aan te raden. Kwalitatief een stuk beter dan die USBlaster spullen.

Dat filter is passief, en voor het laag moet je dat niet willen. Zonder impedantiecorrectie gaat dat eigenlijk per definitie fout. Niet doen dus!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 22:56
Is dit een filter om voor de versterker te hangen of erna? Nergens specificaties te zien dus verwacht verder niet veel soeps ervan, maar wel leuk om wat te experimenteren.

• sebastius

sebastius

Tis een filter om in je kist in te bouwen, dus na de versterking. Stelt niet veel voor, maar voor 10 euro is het best een aardige oplossing :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sebastius schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:20:
maar voor 10 euro is het best een aardige oplossing :)
Vind ik niet. Je maakt er meer problemen mee dan je veroorzaakt, laat staan dat het een beetje belastbaar is. 10 euro gewoon in je zak houden dus.

• sebastius

sebastius

Je loopt wel de hele tijd tegen alles aan te bashen maar een concrete oplossing bied je niet.

Tuurlijk is het niet optimaal, maar als je voor in totaal 40 a 50 euro een simpele subwoofer kan bouwen die (zeker voor een beginner) best grappig klinkt (let op: ik bedoel dus gewoon dat hij wat laag er uit braakt, en dat is wat de TS volgens mij wil bereiken, en geen 100% keurig bereik met optimale efficientie), dan is het toch leuk speelgoed?

Begrijp me niet verkeerd, ik snap jouw opmerkingen wel, en de adviezen om meteen maar mooier, groter en duurder te gaan. Maar dat was niet de insteek van de TS (voor zover ik weet), en daar speelde ik op in.

Overigens zitten dergelijke filters (zelfde stijl) in bergen speakers ingebouwt, en er zijn maar weinig klachten over. Tuurlijk zijn die passieve dingen met een weerstand, een condensator en een spoeltje niet optimaal. Maar ze bieden wel 'bang for buck', en ze zitten zelfs in hele grote speakersets.

[ Voor 18% gewijzigd door sebastius op 12-04-2007 17:57 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

sebastius schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:56:
Je loopt wel de hele tijd tegen alles aan te bashen maar een concrete oplossing bied je niet.
ehh....
voodooless schreef op donderdag 12 april 2007 @ 13:30:
Voor dat geld kun je beter bij Mivoc kijken. De AWM 124 of AW 3000 is bijvoorbeeld zeer aan te raden.
En natuurlijk kraakt voodooless bandpass af; hij is bezig met een dipool en das precies het tegenovergestelde :+

Kijk.. je bouwt voor weinig een subje, en daarna geef je meer geld uit en je bouwt een betere. Kan je beter stap 1 overslaan. koop dan in een keer wat leuks.

Niks mis met passief filteren hoor, alleen koop dan je onderdelen los en bouw hem op maat voor je driver.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
sebastius schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:56:Overigens zitten dergelijke filters (zelfde stijl) in bergen speakers ingebouwt, en er zijn maar weinig klachten over. Tuurlijk zijn die passieve dingen met een weerstand, een condensator en een spoeltje niet optimaal. Maar ze bieden wel 'bang for buck', en ze zitten zelfs in hele grote speakersets.
Het verschil is alleen de crossoverfrequentie. Als je een subwoofer koopt is deze actief gefilterd. 'Normale' speakers zijn vrijwel altijd passief gefilterd, omdat dat veel makkelijker is in dat geval. Bij een tweeweg een crossoverfrequentie tussen de 2000 en 4000 Hz denk ik dan aan. Echter, bij een subwoofer wil je een steile helling hebben. Dus een vierde orde is eigenlijk wel gewenst, of zelfs nog hoger. Dan zijn er dus de reguliere prijzen van spoelen en dergelijke, en die zijn met zulke grootten echt héél prijzig. Met een vierde orde gaat het dan echt in de prijzen lopen. En dan nog dat je waarschijnlijk rommelcomponenten koopt die lekker mee staan te vervormen en dergelijke. Maar vooral de filterhelling van 12 dB/oct vind ik erg laag voor een subwoofer.
Ikzelf heb een Hypex DS 1.2 op mijn subwoofer gehad (dat is ook te zien op de foto) en deze had een 12 dB/oct. filtering. Als ik deze niet nog extra actief erbij gefilterd had, kon ik het duidelijk merken dat de hoge tonen niet echt goed werden geblocked.

[ Voor 9% gewijzigd door Seers op 12-04-2007 19:28 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

sebastius schreef op donderdag 12 april 2007 @ 17:56:
Ik geef alleen maar goed gemeende adviezen, meer niet. Concrete oplossingen zijn er voor een dergelijk budget gewoon niet. Een subwoofer hoor je gewoon actief te filteren, klaar! De door mij aangewezen woofers zijn absoluut hun geld waard, en hebben zich ook al in meerdere diy tijdschtifen bewezen in zowel, BR, geloten, en zelf ook bandpass! Veel beter krijg je echt niet voor het geld.
Tuurlijk is het niet optimaal, maar als je voor in totaal 40 a 50 euro een simpele subwoofer kan bouwen die (zeker voor een beginner) best grappig klinkt (let op: ik bedoel dus gewoon dat hij wat laag er uit braakt, en dat is wat de TS volgens mij wil bereiken, en geen 100% keurig bereik met optimale efficientie), dan is het toch leuk speelgoed?
Ik zou zeggen: hou die centen inje zak, ga een maadje wat minder de kroeg in, en bouw dan voor 50 tot 100 euro extra iets dat echt 10x beter klinkt. Zo simpel is het gewoon, en ik denk dat verschillende mensen die hier dat zelfde advies hebben gekregen, dat kunnen bevestigen.
Overigens zitten dergelijke filters (zelfde stijl) in bergen speakers ingebouwt, en er zijn maar weinig klachten over. Tuurlijk zijn die passieve dingen met een weerstand, een condensator en een spoeltje niet optimaal. Maar ze bieden wel 'bang for buck', en ze zitten zelfs in hele grote speakersets.
simpel: de meeste mensen weten niet beter. ik wil eigenlijk helemaal niet weten wat voor puin er in de meeste sets zit. DIT soort dingen in ieder geval niet. Zelfs de meest cheap ass set heeft tegenwoordig een actieve woofer met een actief filter. waarom? Dat is gewoon veel goepkoper en werkt 10x beter.

Er is niks mis met bang for buck, integendeel. Ik zeg alleen dat je dat op deze manier niet gaat krijgen.

trouwens, het probleem met een passief filter is niet zozeer de filterorde, maar het feit dat een dergelijk filter simpelweg niet goed werkt vanwegen de impedantiepieken in het laag.

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 12-04-2007 19:53 ]

• Hrugnir
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-12-2023
teacher schreef op donderdag 12 april 2007 @ 18:06:

Kijk.. je bouwt voor weinig een subje, en daarna geef je meer geld uit en je bouwt een betere. Kan je beter stap 1 overslaan. koop dan in een keer wat leuks.
Ben ik het weer niet helemaal mee eens :P of het nou klinkt of niet je kan van zo'n 1e project veel leren. als je dan 300.- meteen uitgeeft met het idee het ding voor de komende jaren te bouwen. en het gaat mis... is dat een stuk lulliger dan met je 30.- sub en 10.- passieve filter en 15.- hout^^ verder al kom je met het idee zelf te bouwen kan je over het algemeen aannemen dat het niet alleen om prijs en kwaliteit gaat, ook nog over de lol en voldoening van zelf maken, en ik denk dat met dat meegenomen een 1e prutsproject niet een slecht idee zou zijn :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat leer je dan van een dergelijke sub vraag ik me af? Dat je veel beter direct wat meer had kunnen uitgeven, beter de spullen had moeten matchen, en wat verder had moeten nadenen?

Al die dingen kun je ook leren zonder geld uiteven: gewoon hier vragen ;) .

Seriously, voor 50 euro kun je beter in de winkel iets kant en klaars kopen.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Sterker nog: hier bouw je het zelf niet voor...

Overigens, niks mis met prutsen hoor, maar kom dan niet hier om tips vragen..

Maar nogmaals; de TS heeft het denk ik al opgegeven...

• Davidshadow13
  • Nu online
Heel erg bedankt,

ik zal naar de mivoc spullen en de sub versterker van voodooless kijken.

dan spaar ik nog wel even door

evengoed hardstikke beadankt

HD4Life @ Full-HD

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Om wat dat betreft to the point te komen, check deze eens: http://www.lautsprechersh...x.htm?/hifi/sub_awm12.htm

Je zou hier ook eventueel een andere (goedkopere) versterker voor kunnen nemen, bijvoorbeeld Mivoc AM80.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52
107mb schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:57:
ik denk dat 75 euro net te krap is voor zelfbouw. Je moet de woofer wel filteren, anders krijgt de speaker het hele frequentiebereik te verwerken.

Ik heb laatst aan mijn zwager het volgende geadviseerd:
  • MIVOC AWM 104 voor € 55
  • MIVOC AM 80 AKTIV-SUBWOOFERMODUL voor € 79
deze dingen staan voor dit bedrag bij http://www.hifisound.de. Reken nog een € 30 voor MDF en een beetje verf.

dit is in een open bekisting gemaakt, en klinkt voor het geld echt supergoed. Vanwege de aktive module wordt het signaal gefilterd. bouwtekeningen zijn genoeg te vinden:
http://www.uibel.net/bauvor/zebulon/rave.html

dus, spaar even door en maak deze sub!
nogmaals en op voodooless aan te sluiten, zoek maar op zebulon sub (mn op de duitse google)
en veel leesplezier gewenst

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Pagina: 1