[Showcase] Bollenvelden in infrarood

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-07 21:26
1
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/217/450955528_788fbf4ef1.jpg?v=0

2
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/195/450955548_eecba92c42.jpg?v=0

3
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/238/450955534_6e4ce7e4a8.jpg?v=0

4
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/219/450955536_a4cc6bf704.jpg?v=0

5
Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/245/450955546_7c033df8f6.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:36
Prachtig, #1 blaast je weg... De rest minder boeiend, ietwat uitgebeten ook, maar alsnog super mooi

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49

YellowCube

Wait...what?

1, 3 en 5 bevallen mij het beste.
Bij 2 vind ik het schuurtje wat te centraal geplaatst en bij 4 zit er wat teveel voorgrond.
Het is eens iets heel anders om zoiets kleurrijks om te zetten naar een IR afbeelding.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Thanks.
YC: Het is geen post-process omzetting, maar een echte IR opname :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:49

YellowCube

Wait...what?

Was geenzins van mening dat het achteraf gedaan was, dus zo bedoelde ik het niet. Ongelukkige woordkeuze van me.
Wat voor 'n filter heb je gebruikt? Wil er binnenkort ook weer eens aan beginnen aangezien er een cam aankomt die, i.t.t. de D200, beter geschikt is voor IR werk.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Eens met Simon: #1 is fantastisch.

Waarom vind ik die anderen dan niet net zo mooi?
Op #2 stoort de vignetting mij een beetje, op de rest van de foto's voegt het wel wat toe.
#3 is mooi maar als je #1 al hebt gezien, dan mist er wat. De dieptewerking van #1 is gewoon veel groter.
#4 De rechteronderhoek waar niets te zien is valt teveel op.
#5 Gewoon prima.

Mooie serie!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38778

Nice :9~ zeker foto #1 vind ik erg goed. Die kan zo doorgaan voor een Windows achtergrond.
Heb je deze foto's ook op hoge resolutie ?

Hoe heb je deze foto's gemaakt? Met wat voor settings?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 38778 op 10-04-2007 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:45

BLN

Ik vind de foto's indrukwekkend. Ik vroeg me alleen af waar die vignette vandaan komt, of dat van je lens of van je photoshop komt. Ik vind het een mooie vignette die de foto's veel meer kracht en diepte geeft.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:42

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

vignettering is photoshop werk neem ik 100% aan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Thanks all!

YC: Check. Ik heb deze geschoten met een 77mm Hoya R72 op mijn 10-22.

breinonline: Mh, die rechter onderhoek vond ik wel fijn voor de compositie.

Stepzand: Geschoten met een 20d. Gemiddeld zo'n 15 seconden sluitertijd bij ~f/7.1 gok ik. En dus een infrarood filter ;)

BiX/nomad85: Vignetting komt inderdaad uit mijn post-processing. Met Lightroom in dit geval. Programma begint mij steeds meer te bevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooi hoor.
Erg fijne variatie op de kleurrijke zonnige platen die je vaak ziet van de bollenvelden.
De toning (mooi) en de IR voegen echt wat toe en maken het wat vervreemdend.

1 en 3 vind ik gewoon mooie landschap platen maar de foto's met het schuurtje vind ik eigenlijk veel interessanter. Mooie tegenstelling met deze 'nieuwe, jonge' lente scène en het verval van het schuurtje en de kale bomen.
Dit wordt imo nog versterkt door de IR i.c.m. de vignetting.
Compositioneel en qua lijnen vind ik 1 en 3 beter en bij de laatste werkt het UWA effect in de hoek wel erg sterk op het schuurtje. Toch vind ik ze qua inhoud leuker.

Ik vraag me wel een beetje af of je dit zonder IR filter niet kan bereiken met een z-w omzetting met rood filter, dodge&burn en wat toning. De rare licht donker verhoudingen die je met IR vaak ziet en (bij bv. bomen met blad) zijn hier niet heel sterk aanwezig.

Fijne serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53444

1 en 3 zijn ronduit fantastisch..
een puntje van kritiek: ik had de horizon niet keihard in het midden gemikt.

De rest mag er ook zijn. lekkere kleuren
Pagina: 1