Toon posts:

[HDD] Zalman heatpipe koeling niet voldoende?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Hallo,

Ik heb besloten mijn systeem wat stiller te maken, nu ben ik al een aardig eind op weg. Nu ben ik mijn HDD passief gaan koelen met een Zalman Heatpipe koeler.

Als ik nu naar de temperatuur van mijn HDD kijk zit deze op 50 graden, als ik aan de HDD voel brand ik mijn hand zowat. Is dit vrij normaal voor zo'n koeling, en belangrijker, houdt mijn HDD dit, vooral met de zomer voor de deur?

De HDD hangt in een 5 1/4 inch slot, het betreft een Zalman NP Heatpipe Cooler, de ZM-2HC2. De HDD is een Maxtor 6V250F0 Sata 2 HDD op Sata 1 modus.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
50 Graden is best hoog voor een HD, wat je kan doen is de cooler nogmaals te monteren om te kijken of het niet daaraan ligt.

Beste is om een HD actief te koelen, al komt er maar een klein briesje langs, ben je volgens mij al een stuk efficienter bezig dan met deze koeler. Er bestaan ook speciale HD coolers, waarbij de HD volledig in een box zit (ben de naam even kwijt), die koelen ook een stuk beter.

Wat betreft je 2de vraag, je HD zal het waarschijnlijk wel houden met de zomer, maar de kans is een stuk groter dat hij faalt als de temp zo hoog wordt.

Wat voor kast heb je? Ik denk dat dat een investering in een goede kast maybe wel handig kan zijn?

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een standaard systeemkastje, het probleem is ook dat die 5 1/4 sloten een beetje een dode hoek zijn.

Hier voor hing hij in een los 3,5 inch slot waar hij aan alle kanten ruimte had en er op zijn langzaamst een 80mm fannetje tegenaan blies. In die opstelling werd de HDD maar 30/35 graden.

Misschien niet zo'n handige inverstering dit.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
Als ie nu al 50C wordt, zal het in de zomer niet beter zijn.

Ik heb van de week een nieuwe kast gehaald, (hiervoor in m'n oude kast had ik er 1 onder de drivebays hangen met elastiek: toen werd de HD hooguit 40C, maar nu zitten ze in een drivebay en daarin wordt 1 van m'n schrijven ook 50C+ ben nu genoodzaakt om er een fan op te zetten en voila: 30C

Het maakt dus zeker uit waar je ze hebt zitten, zou er toch gewoon een fan voor/achter hangen, zolang de warme lucht maar weg kan scheelt het een hoop heb ik gemerkt.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• aramdin
Een goede kast hoeft niet duur te zijn, voor rond de 70euro heb je al aardig wat goede alternatieven!

-Coolermaster Centurion 5
-Thermaltake Soprano
-Thermaltake Mambo
-Etc

Mijn HD's worden actief gekoeld door een erg stille 120mm fan, zelfs mn Raptors worden rond de 30c :)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan wel een nieuwe kast halen maar dan kan ik net zo goed de HDD weer terug zetten, jammer maar het is niet anders. Het geluid dempen doet die Zalman koeler ook al haast niet maar dat ligt vast aan mijn kast.

• aramdin
Als je een kast hebt die gemaakt is van dat zwakke blikmetaal, dan ligt het idd aan je kast die lekker mee gaat trillen met je HD ;)

Instagram / YouTube

Verwijderd

je kan de harddisk in rubbers hangen tegen trillen
je kan via software je harddisk in silens mode zetten. (programma van ibm)
Verder een beter kast hoef niet duur te zijn?
Veel kasten hebben een optie om een 12mm\92mm\80mm fan te plaatsen
http://www.alternate.nl/h...=TQXJ43&showTechData=true
deze kast kost maar 30euro wat net zo duur was als die zalman koeler

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 15:47 ]

• aramdin
Ik heb geen ervaring met die kast, maar iets zegt me dat de constructie kwaliteit ook niet zo denderend zal zijn ;)

Instagram / YouTube

Verwijderd

aramdin schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:04:
Ik heb geen ervaring met die kast, maar iets zegt me dat de constructie kwaliteit ook niet zo denderend zal zijn ;)
kast heb ik hier staan.
Het valt wel mee .
De kast word ook zonder voeding gelever.
Zo lang je alles in elkaar zet is het goed te doen.
Maar goed het is ook een voorbeeld.
Zelf gebruik ik een kast van 130euro zonder voeding.
Een goedkoper kast van enermax is
http://www.alternate.nl/h...=TQXX40&showTechData=true
1x120mm fan aan de voorkant en 1x120mm aan de achterkant.
De prijs is ook te doen 50euro.
De harddisk worden goed gekoelt door die 120mm fan

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Je kunt ook deze 4-in-3 Device Module van CM proberen, zal in de meeste kasten wel passen, mits je 3 vrije 5,25" bays hebt.
Of deze Scythe Kama Bay.

[ Voor 44% gewijzigd door Illidan op 09-04-2007 18:29 ]

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Waarom meteen een nieuwe kast kopen. Voor het geld wat je daaraan uit moet geven kun je beter stille fans en koelers kopen.
Ik zou dus geen 70 euro voor een nieuwe kast uitgeven maar voor 3 tientjes een paar fans halen, een Zalman splitterkabeltje (en die eventueel modden om 7V te leveren) en misschien een pakje figuurzaagjes om in je huidige kast ruimte te maken voor een extra fan.

Verwijderd

Arno E schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:26:
Waarom meteen een nieuwe kast kopen. Voor het geld wat je daaraan uit moet geven kun je beter stille fans en koelers kopen.
Ik zou dus geen 70 euro voor een nieuwe kast uitgeven maar voor 3 tientjes een paar fans halen, een Zalman splitterkabeltje (en die eventueel modden om 7V te leveren) en misschien een pakje figuurzaagjes om in je huidige kast ruimte te maken voor een extra fan.
Wel we weten niet of hij wel fan opties op zijn kast heeft zitten
Veel kasten hebben namelijk geen fan optie aan de voorkant.
Als je die niet heb kan je je harddisk niet koeler.
Aangezien hij een zalman passief rek heeft gekocht (heatpipes) voor koeling heeft hij een koelings probleem.
Als hij zijn type van zijn kast opgeeft kunnen we kijken

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:38:
[...]

Wel we weten niet of hij wel fan opties op zijn kast heeft zitten
Veel kasten hebben namelijk geen fan optie aan de voorkant.
Als je die niet heb kan je je harddisk niet koeler.
Aangezien hij een zalman passief rek heeft gekocht (heatpipes) voor koeling heeft hij een koelings probleem.
Als hij zijn type van zijn kast opgeeft kunnen we kijken
Aan de voorkant heb ik een 80MM fan die prachtig mooi aan alle kanten langs mijn HDD blaast dus ik heb niet echt wat te klagen, wou die fan alleen overbodig gaan maken, maar dan maar niet.

De 3,5 inch bay is tot onder doorgetrokken dus er kunnen 8 schijven in, er zat dus maar eentje in maar niet dat hij bij de floppy in een nauw gat is gestoken.

• Ernie
Als die fan teveel herrie maakt kun je hem ook gewoon vervangen of langzamer laten draaien. (lager voltage). Resonantie kun je tegen gaan door de fan met rubber ertussen te monteren en je kunt het ruisen van de lucht tegengaan door met een kniptang het rooster voor je fan weg te halen. Meestal kun je toch niet met je vingers bij de fan komen dus heeft het niet echt veel nut.

Ik gebruik zelf ook bovenstaande oplossing en mijn schijven zijn nooit warmer dan 30 35 graden. Ook niet bij veel schijfgebruik. Ik was iets te optimistisch. Ze worden toch iets warmer bij flink wat schijf en processorgebruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernie op 09-04-2007 22:00 ]

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb hier zelf 2 Seagate Barracuda's in de Zalman koelers hangen en heb echt geen idee hoe warm ze worden. Blaast overigens wel een 80mm fan tussendoor. Kan geen temp uitmeten, vanwege RAID. :9

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.nl/img/p/200/306573.jpg

Kosten gemiddeld een tientje of 5.

Verwijderd

Topicstarter
Arno E schreef op maandag 09 april 2007 @ 21:45:
Als die fan teveel herrie maakt kun je hem ook gewoon vervangen of langzamer laten draaien. (lager voltage). Resonantie kun je tegen gaan door de fan met rubber ertussen te monteren en je kunt het ruisen van de lucht tegengaan door met een kniptang het rooster voor je fan weg te halen. Meestal kun je toch niet met je vingers bij de fan komen dus heeft het niet echt veel nut.

Ik gebruik zelf ook bovenstaande oplossing en mijn schijven zijn nooit warmer dan 30 35 graden. Ook niet bij veel schijfgebruik. Ik was iets te optimistisch. Ze worden toch iets warmer bij flink wat schijf en processorgebruik.
Mja er hangt een zalman fanmate aan dus hij maakt niet echt veel lawaai, die fanmate wou ik vrij hebben voor mijn videokaart maar dat is niet meer nodig.

De hdd wordt nu maar 35 graden.

• Ernie
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:35:
[...]

Mja er hangt een zalman fanmate aan dus hij maakt niet echt veel lawaai, die fanmate wou ik vrij hebben voor mijn videokaart maar dat is niet meer nodig.

De hdd wordt nu maar 35 graden.
Een fanmate kun je ook gewoon los krijgen dacht ik. Die kosten maar een paar euro.
Zalman Fanmate 2

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01 12:06
Arno E schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 08:41:
[...]

Een fanmate kun je ook gewoon los krijgen dacht ik. Die kosten maar een paar euro.
Zalman Fanmate 2
Ja nee is al helemaal geregeld nu, bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1