[XP] Nieuwe Fujitsu Siemens Vista-->XP probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 2.428 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik bezit sinds gisteren een nieuwe Fujitsu Siemens Amilo Li1818-2 laptop van de Media Markt(€999,-).
Hij heeft goede specs, maar het jammere ervan voor mij is dat die Vista heeft. Ik heb zelf XP nodig vanwege software die alleen nog maar op XP draait.

De volgende dingen heb ik geprobeerd:
  • XP in Vista installeren: Als je in Vista de originele XP cd in je dvd-drive doet, kan je windows niet installeren omdat deze niet te selecteren is. Zie de screenshot:
    Afbeeldingslocatie: http://img130.imagevenue.com/loc45/th_61553_08042007187_122_45lo.jpg
  • XP vanaf de boot installeren: Ook dit lukt niet en hij komt met de volgende melding: Afbeeldingslocatie: http://img141.imagevenue.com/loc203/th_60670_08042007186_122_203lo.jpg
Ik heb al verschillende topics doorgebladerd die over de problemen "Vista downgraden naar XP" gingen, maar de meesten mensen losten het op met een (USB)floppydrive. Ik heb zelf geen (usb)floppydrive in de laptop zitten. Wel ben ik in het bezit van de originele Win XP SP2 editie, maar ook daar worden de Sata hardeschijven niet herkend, dus die optie viel ook weg(Ik heb hier nog speciale drivers voor gezocht, maar kan ze daar niet vinden).

Er moet toch wel een makkelijkere oplossing zijn?

Dit zijn de specs

[ Voor 3% gewijzigd door Djerique op 09-04-2007 10:50 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-03 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat jij nodig hebt is een XP cd met de sata drivers al geïntegreerd. Deze kan je zelf maken met nLite (http://www.nliteos.com). Gebruik deze drivers voor je sata controller. Ik heb ook een Fujitsu Siemens laptop (Amilo Pi 1536) met dezelfde sata controller. Er stond bij mij XP Home op geïnstalleerd, maar ik heb zelf Pro en gebruik deze ook. Aangezien ik ook geen losse usb floppy heb, en deze niet meer in een laptop wordt gezet moest ik wel integreren. Ik heb toen ook maar gelijk alle andere drivers erin gezet, onderdelen die ik niet gebruik eruit gegooid en tweaks toegepast. Je vind deze drivers als het goed is ook op je support cd, tenzij Fujitsu slim heeft gedaan en geen driver cd voor XP erbij gedaan. nLite spreekt helemaal voor zich. Je kopiëerd je XP cd naar je harde schijf, geeft deze locatie aan bij nLite en aan het einde kan je alles weer schrijven op een cd die bootable is. Neem wel een RW, mocht er wat mis gaan of niet goed werken heb je geen cd verspilt.

Wat een tijd trouwens, half 2. Mijne is nog erger, 2 uur. Ik moet echt gaan slapen, alleen heb ik nog niet zo veel slaap :(.

Commandline FTW

• Djerique
Hardstikke bedankt voor de tip _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zal het nu meteen proberen en na afloop mededelen hoe het precies is verlopen.

Edit
  • Mijn laptop maakt gebruik van Core2Duo, maakt dit uit voor de door jouw aangegeven link naar Sata controller drivers?
  • Ik heb mijn xp ingeladen in nLite, maar bij de optie:"drivers integreren" ziet hij de Sata controller driver bestand niet(iata621_cd.exe). Wat doe ik fout?

[ Voor 85% gewijzigd door Djerique op 09-04-2007 10:33 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je moet de driverbestanden eerst extracten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Djerique schreef op maandag 09 april 2007 @ 09:43:
Mijn laptop maakt gebruik van Core2Duo, maakt dit uit voor de door jouw aangegeven link naar Sata controller drivers?
Dit is gewoon een CPU, niet dat het hele systeem dan gelijk anders is of anders zou reageren dan een A64 bv.

Goedkoop bellen via VoIP

• Djerique
Bedankt voor de info, ik zal kijken als het lukt. Ik gebruik trouwens niet de drivers van de bijgeleverde support disk, want dit zijn Vista drivers. Ik heb de SATA (on board) [Intel 82801GMU SATA AHCI Controller] gebruikt van de Fujitsu Siemens driver website.

Wel heeft die driver een releasedate van 12-10-2005, dit terwijl mijn originele Win XP SP2 cd uit Juni 2006 komt. Je zou toch denken dat hij automatisch op de XP had moeten staan... 8)7

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet altijd. MS maakt die cd's wel, maar update niet de drivers ervoor. Je zult dus zelf drivers moeten zoeken. Het zou anders ook wel groot worden die cd als er voor elke chipset drivers erin worden gezet terwijl er met de default drivers nog prima gewerkt kan worden. De drivers van de fujitsu site zijn altijd oud, beter om gewoon de drivers te nemen die ik aangaf, ik heb namelijk dezelfde controller, zoals ik al eerder aangaf. Nieuwere drivers betekend meestal betere performance.

Commandline FTW

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Djerique schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:58:
Je zou toch denken dat hij automatisch op de XP had moeten staan... 8)7
Drivers worden normaal gesproken alleen bij ServicePacks bijgewerkt (en zelfs dan nog niet altijd).

SP2 is van 2004, dus nee, dan zit ie er niet bij.
Logisch ook, anders zouden ze bij elke pruts-hardwarebakker die met iets nieuws komt alle CDs die al in omloop zijn moeten terughalen een een sloot nieuwe persen.

Daarom is er dus een methode om zelf je benodigde drivers te installeren als die niet meegeleverd zijn bij het OS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Djerique
Hero Of Time schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:11:
De drivers van de fujitsu site zijn altijd oud, beter om gewoon de drivers te nemen die ik aangaf, ik heb namelijk dezelfde controller, zoals ik al eerder aangaf. Nieuwere drivers betekend meestal betere performance.
Heb je deze dan: Afbeeldingslocatie: http://img41.imagevenue.com/loc52/th_13950_tetet_122_52lo.jpg

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, precies dezelfde. Ik verwacht ook niets anders, en al zou het een klein beetje anders zijn, die drivers werken ermee. Het is de enige 'echte' SATA driver van Intel. Die bij Storage in de Download Center staat is niet de goede en vast ook een oude of voor een of ander speciaal systeem.

Commandline FTW

• Djerique
Heb net geprobeerd om in de boot XP te installeren. Hij vond eindelijk de SATAschijven, en wou gaan installen, maar nu kwam hij met de volgende mededeling: Afbeeldingslocatie: http://img46.imagevenue.com/loc1018/th_15133_09042007192_122_1018lo.jpg

Dit terwijl ik hem 100% origineel heb... 7(8)7
Ik heb zelfs de originele cd er nog ingedaan(dus niet die backup met Sata ondersteuning), maar ook toen kwam die met die mededeling.

Ik heb XP copied en pasted. Is dat misschien de fout?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

8)7

Ja.

Bovendien staat er ook bij dat er om een volledige versie wordt gevraagd, geen upgrade/OEM.

[ Voor 82% gewijzigd door alt-92 op 09-04-2007 12:45 ]

• Djerique
Ik heb het dan over stap 1

Ik heb de volgende stappen gedaan:
  1. Originele XP kopied en pasted
  2. gedownloade sata drivers uitgepakt
  3. nLite opgestart en de zojuist gepaste XP te laten herkennen
  4. het implementeren van de satadrivers in nLite
  5. Een iso laten maken( van backup xp met satadrivers)
  6. Deze Iso gebrand
  7. Deze iso laten inladen in de boot
Alt-92, wat is er dan fout met stap 1?

[ Voor 95% gewijzigd door Djerique op 09-04-2007 12:52 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Wat werkt er niet onder Vista? Mischien handig om dat op te lossen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Djerique
Mentox schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:46:
Wat werkt er niet onder Vista? Mischien handig om dat op te lossen.
Een van de dingen is dat de beamer van mijn opleiding kan niet communiceren met Vista. Wel met XP. Bovendien ben ik XP nu gewend en wil ik Vista erop hebben als de kinderziektes uit Vista zijn.

• Djerique
alt-92 schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:43:
Bovendien staat er ook bij dat er om een volledige versie wordt gevraagd, geen upgrade/OEM.
Hoe kan ik met een volledige versie werken als ik een backup moet maken?
Ik heb al geprobeerd om na die melding de volledige versie er in te stoppen, maar dan heeft die al die melding gemaakt en gaat dan niet meer terug...

Kort samengevat:
Ik heb een originele XP SP2 Pro cd
en ik heb een backup van die XP SP2 Pro, alleen met dan toegevoegde satadrivers.

Dan moet ik toch met die backup gaan werken?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lees nou eens goed wat daar staat. Volledig, dus geen OEM of Upgrade.
Wedden dat jij een Upgrade CD hebt?

School wellicht?

[ Voor 28% gewijzigd door alt-92 op 09-04-2007 13:03 ]

• Djerique
alt-92 schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:02:
Lees nou eens goed wat daar staat. Volledig, dus geen OEM of Upgrade.
Wedden dat jij een Upgrade CD hebt?

School wellicht?
Ik heb Microsoft Windows XP Professional Upgrade with service pack2
June 2006 student Media/work at home media.

Welke cd zou ik dan moeten gebruiken?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, dit is toch wat lastiger als je niet een volledige versie hebt. Alt-92, OEM maakt niet uit, ik heb ook een OEM gedownload (en misschien ook van mijn school gekregen) en die werken prima. Zelfs de OEM van een vriend van me werkt met nLite. Het probleem is nu dat de TS een upgrade heeft. Het mag eigenlijk niet van MS, maar een volledige van het internet downloaden is momenteel even de enige oplossing. Er is wel een kans dat je serial niet wordt gepakt, misschien dat je die later nog kan wijzigen als je met een illegale installeerd. Serials kan je altijd wijzigen, maar of je een upgrade key er dan in kan zetten weet ik niet.

Commandline FTW

• Djerique
echt vreemd zeg helmaal omdat ik volledig legaal bezig ben en dan is het nog niet genoeg volgens MS 7(8)7

What to do now? Misschien dat ik een aantal vrienden kan raadplegen en dan die originele cd er in doe en vervolgens weer mijn studentenversie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Djerique schreef op maandag 09 april 2007 @ 13:20:
echt vreemd zeg helmaal omdat ik volledig legaal bezig ben en dan is het nog niet genoeg volgens MS 7(8)7
Ho even ;)

Jij hebt voor héél weinig (paar tientjes) een XP licentie kunnen kopen.
De enige beperking die geldt voor die extreem lage prijs is dat je dan een Upgrade versie krijgt.
Installeren moet je dan doen met een volledige (retail) versie van een oudere Windows versie bij de hand.
What to do now? Misschien dat ik een aantal vrienden kan raadplegen en dan die originele cd er in doe en vervolgens weer mijn studentenversie
Misschien heeft er nog iemand een Retail/volledige win98 CD slingeren die je dan kan gebruiken?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:32

Duinkonijn

Huh?

edu xp upgrade cd`s hebben geen oude win cd`s nodig..

vreemd, deze melding ben ik nog niet tegen gekomen... lijkt er eerder op dat er wat mis is gegaan met die kopieer slag..

[ Voor 55% gewijzigd door Duinkonijn op 09-04-2007 13:57 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou er dan ook iets als ISObuster voor gebruiken, dan heb je ook netjes de originele bootsector.

Ik gebruikte zelf http://www.nu2.nu/bootcd/ vrij veel, ideaal als je weet waar je mee bezig bent :P

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat je de bootsector meeneemt of niet maakt niet uit, die maakt nLite wel voor je. Hoe kan hij anders booten als nLite die niet maakt. Het punt is nu dus dat je een oudere windows bij de hand moet hebben of installeren met een andere cd en key en later je key aanpassen.

Commandline FTW

• Djerique
Heb zelf een originele geregeld, maar het belachelijk was: dat die zelfs met die originele (zonder upgrade) een fout aangaf. Nu waren ineens de harde schijven beschadigd :s

Wat een kut systeem zeg.... :(

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hdd's beschadigd zou mogelijk kunnen wezen door de voorinstall van Vista. Wel apart dan overigens, hij zou eigenlijk gewoon de partities moeten weergeven waarna je die kan verwijderen en opnieuw aanmaken/formateren.

Commandline FTW

Verwijderd

probeer eerst de hdd teformateren ....want vista gebruikt een andere bestandsysteem ....en dat vind xp niet zo leuk.....

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:27
Even iets heel vreemds ;)
Kan je de harddisk in de bios op gecombineerd zetten (combined)?

2250 WP Zuid PVoutput

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, er is maar 1 modus mogelijk. Ik kan overigens geen instelling wat dat betreft veranderen op zowel mijn laptop als mijn computer. Nu heeft de nForce4 SLi niet die optie voor zover ik weet, maar ik had wel verwacht dat de chipset van mijn laptop deze optie zou hebben.

Commandline FTW

• MdO82
Hero Of Time schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:26:
Nee, er is maar 1 modus mogelijk. Ik kan overigens geen instelling wat dat betreft veranderen op zowel mijn laptop als mijn computer. Nu heeft de nForce4 SLi niet die optie voor zover ik weet, maar ik had wel verwacht dat de chipset van mijn laptop deze optie zou hebben.
Het was even een gok ;) ik om dit soms wel eens tegen op HP Machines.
Heb je partition magic ?
Dan kan je proberen om alle partities te verwijderen.
Er zal waarschijnlijk een restore volume op je harddisk staan.
Als je met partition magic de volumes hebt verwijderd.
Dan moet je de machine opstarten met een bootdisk en met Fdisk een nieuwe partitie aanmaken.

Ik weet niet of dit lukt, maar hopelijk kom je hiermee verder.
Dit omdat ook een volledig versie van XP problemen geeft, zoals je aangeven hebt,

[ Voor 4% gewijzigd door MdO82 op 10-04-2007 22:37 ]

2250 WP Zuid PVoutput

• Djerique
Wie kan me helpen om dat rot Vista eraf te krijgen en xp er op te zetten?
Ben zwaar, maar dan ook zwaar geirriteerd door de beperkende ondersteuning van Vista. Ik heb zo'n idee dat Windows Vista beter Windows Beta had kunnen heten.

Ik heb de volgende stappen ondernomen:
  1. Originele studenten Win XP van mij gekopierd en geplakt
  2. gedownloade sata drivers uitgepakt
  3. nLite opgestart en de zojuist geplakte XP te laten herkennen
  4. het implementeren van de satadrivers in nLite
  5. Een iso laten maken( van backup xp + satadrivers)
  6. Deze Iso branden
  7. de computer opnieuw opstarten
  8. Deze zojuist gemaakte iso laten inladen in de boot
  9. de boot erkende de cd als niet officieel(dat terwijl die wel officieel is) KRITIEKE PUNT 1
  10. Tijdens die foutmelding de normale studenten Win XP ingestopt (ook erkende hij deze niet als officieel)
  11. XP cd van vrienden gebruikt en die herkende en erkende hij wel
  12. de partities verwijderd, zodat alles leeg is voor een schone XP installatie
  13. Kiezen voor de optie installeren
  14. Opeens komt de pc met de melding dat de harde schijven beschadigd zijn(Dit zijn ze niet) KRITIEKE PUNT 2 en helaas mijn eindpunt.

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025
Heb je wel in de XP-setup nieuwe partities aangemaakt en volledig laten formateren?

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• Djerique
MelvinB schreef op woensdag 11 april 2007 @ 19:27:
Heb je wel in de XP-setup nieuwe partities aangemaakt en volledig laten formateren?
Ik heb alle opties geprobeerd:
  • snel formateren
  • normaal formateren
  • nieuwe partitie aanmaken
Alleen na elke keer geeft hij die foutmelding weer... :(

• Djerique
ik het dan gewoon onmogelijk?

• MdO82
Had je nog iets gedaan met mijn vorige opmerking ?

2250 WP Zuid PVoutput

• Djerique
MdO82 schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 22:36:
Heb je partition magic ?
Dan kan je proberen om alle partities te verwijderen.
Er zal waarschijnlijk een restore volume op je harddisk staan.
Als je met partition magic de volumes hebt verwijderd.
Dan moet je de machine opstarten met een bootdisk en met Fdisk een nieuwe partitie aanmaken.

Ik weet niet of dit lukt, maar hopelijk kom je hiermee verder.
Dit omdat ook een volledig versie van XP problemen geeft, zoals je aangeven hebt,
Het probleem is dan: hoe ik de partities dan kan verwijderen als Vista op een van die partities draait?
En wat houdt Fdisk dan precies in?

Verwijderd

Sorry, overbodige info, bleek na lezen van volledige topic.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 17:02 . Reden: Niet volledige topic gelezen ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Djerique schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 16:36:
[...]
Het probleem is dan: hoe ik de partities dan kan verwijderen als Vista op een van die partities draait?
Offline (dus niet vanuit Vista de CD met autorun opstarten) met BartPE.

BootCD > partities wegdonderen > klaar is djerique
En wat houdt Fdisk dan precies in?
Dat is een antiek ding die je niet wil gebruiken. Diskpart daarentegen :9

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

alt-92 schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 17:11:
[...]

Offline (dus niet vanuit Vista de CD met autorun opstarten) met BartPE.

BootCD > partities wegdonderen > klaar is djerique

[...]

Dat is een antiek ding die je niet wil gebruiken. Diskpart daarentegen :9
fdisk zal niet eens werken tenzei hij de sata drivers onder dos weet te laden

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nja, diskpart ook niet :P
Maar zo lastig is het ook niet om wat storage drivers toe te voegen, zijn complete driverpacks voor gemaakt.

• Djerique
Het probleem is inmiddels opgelost :*)
Ik heb een vriend van me laten kijken naar het probleem en hij heeft het uiteindelijk gefixed :D

Het probleem zat hem in dat je bij nLite 2 drivers moest slipstreamen i.p.v. 1.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de hulpvaardigheid _/-\o_

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Twee drivers integreren? Dat heb ik niet hoeven doen (ik kan mij vergissen, tis alweer een tijdje geleden). Had je wel eerst je SATA genomen ipv RAID? Het zal wel, je kan nu weer lekker in XP werken, daar gaat het om.

Commandline FTW

• |sWORDs|
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 20:48:
probeer eerst de hdd teformateren ....want vista gebruikt een andere bestandsysteem ....en dat vind xp niet zo leuk.....
_O-

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• |sWORDs|
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Djerique schreef op woensdag 11 april 2007 @ 18:26:
Wie kan me helpen om dat rot Vista eraf te krijgen en xp er op te zetten?
Ben zwaar, maar dan ook zwaar geirriteerd door de beperkende ondersteuning van Vista. Ik heb zo'n idee dat Windows Vista beter Windows Beta had kunnen heten.
[/list]
Lekker gefundeerde uitspraak en wat wordt er niet ondersteund? En ligt dat aan Microsoft of aan de fabrikant van het programma/apparaat wat meer dan een jaar de tijd heeft gehad zijn product aan de praat te krijgen al dan niet met ondersteuning van Microsoft?

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Djerique
|sWORDs| schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 02:53:
[...]

Lekker gefundeerde uitspraak en wat wordt er niet ondersteund? En ligt dat aan Microsoft of aan de fabrikant van het programma/apparaat wat meer dan een jaar de tijd heeft gehad zijn product aan de praat te krijgen al dan niet met ondersteuning van Microsoft?
Wat er niet wordt ondersteund:
- McAfee
- een hele hoop drivers
- internet plugins
- etc. etc.

Bovendien was ik het helemaal zat om steeds foutmeldingen te krijgen over com suggerate en dat internet explorer zich regelmatig een reset gaf

• Krizzii
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-01 11:15

Krizzii

Kris W.

Hoi, misschien een hele domme vraag, maar ik heb hetzelfde probleem (xp pro herkent schijven niet) en wil nu de juiste drivers slipstreamen. Echter hoe maak ik van het driver-bestand (.exe-file) een .inf-file (zoals nLite vraagt)?!

Alvast bedankt.

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

start het exe bestand eens..

andere optie install winrar / winzip klik rechts op de exe en kies extract

• Krizzii
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-01 11:15

Krizzii

Kris W.

dankje, met rechtermuisknop werkte het niet, moest eerst winrar openen...

*edit: ow sjit, was het verkeerde bestand! Het werkt dus niet :( het is geen archief...
Wat nu?! :?

[ Voor 41% gewijzigd door Krizzii op 18-06-2007 15:35 ]

• Duinkonijn

Duinkonijn

Huh?

als je het bestand start dan schrijft hij tijdelijk ergens wat weg... kan je die lokatie achterhalen meestal %temp% of c:\fsc.tmp

als je daar doorheen zoekt loop je meestal ook de kans dat je wat tegen komt

Pagina: 1