Wat is nu de snelste ide HDD, op dit moment?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 15:21

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Ik wil een nieuwe HD kopen van 20 of 30 gig.
Moetr ik die nu kopen, of komen er nog snellere aan met 20gig per platter?

Of die nou herrie maakt of niet, dat maakt niet uit.
Kan ik er nu een gaan kopen of moet ik ff 2 maanden wachten?

Thnks

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roytanck
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 11:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 14:57

8-Track

Weefselkweekje: Ultrastar is SCSI.

Snelste IDE HD is de IBM Deskstar 75GXP, check ff het leaderboard van Storagereview

Edit: 75GXP is ook nog één van de stilste schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Volgens mij is die niet echt de snelste....

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 23:19
Op dinsdag 06 februari 2001 15:09 schreef henri het volgende:
Volgens mij is die niet echt de snelste....
wat is dit nou? een vraag of een harddisktrivia? als je het zo goed weet, waarom vraag je het dan?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
zijn deze allemaal ongeveer even snel dan?

IBM Deskstar 75GXP
Estimated Price: $600
Also Available: DTLA-307075 (75 GB); DTLA-307060 (60 GB);
DTLA-307045 (45 GB); DTLA-307030 (30 GB); DTLA-307020 (20 GB); DTLA-307015 (15 GB)

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Op dinsdag 06 februari 2001 15:15 schreef 0siris het volgende:

[..]

wat is dit nou? een vraag of een harddisktrivia? als je het zo goed weet, waarom vraag je het dan?
ik zat die revew te lezen...oke?
uit die grafiekjes bleeb dat ie niet de snelste was...
maar hij wordt in de coclusie wel aanbevolen. ( zag ik net )

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

uit die grafiekjes bleeb dat ie niet de snelste was...
Op de binnenste en de buitenste tracks is hij misschien iets minder snel dan een andere schijven, maar alles bij elkaar opgeteld is dit de snelste schijf, op een gedeelde 1e plaats met de Quantum Fireball Plus LM.

Echter:
Though its performance only matches rather than exceeds the Quantum Fireball Plus LM, the 75GXP's wider capacity options combined with its quieter operation make it the drive of choice.
En:
zijn deze allemaal ongeveer even snel dan?
Ja, de grote versies hebben gewoon meer platters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roytanck
Foutje idd met die SCSI schijf... ff niet opgelet :o

Voor dir soort vragen is www.storagereview.com altijd wel erg handig :)

Op hun "leaderboard" staat:

7200 RPM ATA Drive: IBM Deskstar 75GXP

Though its performance only matches rather than exceeds the Quantum Fireball Plus LM, the 75GXP's wider capacity options combined with its quieter operation make it the drive of choice. Budget-minded users and/or those needing 30 gigs or less of space would be equally well-served by the Quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Weefselkweekje, lees jij überhaupt wel wat er gepost wordt door anderen? Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/net/rolling_eyes.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Een Ezel stoot zich niet 2 keer aan dezelfde steen..........

Uhhmm..Weefselkweekje....Ezel?

ik vind die IBM inderdaad wel een leuk schijfje, ik heb nu een Fujitsu 10Gb hardeschijf, maar dat is nou niet zo'n snelheids monster. Dus ik denk dat die IBM daar wel verandering in kan brengen, toch?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roytanck
laat maar .... :0 :0 :0 :0
Ik had mijn dag niet zo gisteren denk ik... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-07-2024

Tassadar

l33t h4x0r :)

Ik heb zelf zo'n 7200 rpm 75GXP in m'n werkbak. Ik heb de kleinste genomen (15G) die heeft dus maar 1 platter. Wel 2M cache zoals de grotere 75GXP schijven ook hebben.
Lekker rap hoor :) En stil en koud. En die laatste 2 punten zijn ook wel belangrijk.
Mijn laatste 3 nieuwe HDD's waren allemaal IBM, wil niks anders meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Hoeveel platters heeft de 20 gig dan?
1,5 ofzo? wordt er van eentje de helft maar gebruikt?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-06 15:40
Op woensdag 07 februari 2001 12:31 schreef henri het volgende:
Hoeveel platters heeft de 20 gig dan?
1,5 ofzo? wordt er van eentje de helft maar gebruikt?
2 Platters waarvan er maar 1 helemaal gebruikt kan word en de andere maar een klein stukje. Daarom zijn de 15GB en 20GB relatief per GB duurder dan de 30GB en 45GB modellen. Best price per GB is nogsteeds de 45GB uitvoering. Onder de 10piek per GB.

add-on er komt ook nog als ik me niet vergis de 60GXP reeks van IBM met 20GB platters.

zo ik verkondigde een beetje bullshit, maar nou klopt het allemaal wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Deskstar 60GXP specs

:::kwijl::: Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm/buck.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Zijn die er al? nee zeker? Wanneer komen ze dan?

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
:)

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Heb hier een press release gevonden van de 60GXP.
The Deskstar 60GXP will be shipping in volume in December 2000. The estimated retail price of the 60 GB model is expected to be $355.
Kan nooit lang meer duren voordat ie op de markt komt lijkt me. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/lynxgb/magbiggrin.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Wat ik nou nooit begrepen heb is waarom een grotere schijf van het zelfde type niet sneller is. Worden alle platters dan niet tegelijk uitgelezen? Ik heb dit ooit een keer proberen op te zoeken op verschillende HD-fabrikanten sites... maarja.. als iets niet is dan zetten ze het er ook niet bij natuurlijk :) Weet iemand hier meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Wat ik nou nooit begrepen heb is waarom een grotere schijf van het zelfde type niet sneller is. Worden alle platters dan niet tegelijk uitgelezen?
Nee, lees dit artikel maar eens. Een hogere snelheid wordt door een paar factoren bepaald, zoals onder andere spindel speed (logisch lijkt me), platter density (als je data meer op elkaar propt is de leeskop er sneller bij) en read/write head nauwkeurigheid.

Ik zal je een beetje op weg helpen:
Each hard disk platter has two surfaces, one on each side of the platter. More often than not, both surfaces of the platter are used for data on modern drives, but as described in the section discussing the number of platters in a drive, this is not always the case. There is normally one head for each surface used on the drive. In the case of a drive using dedicated servo, there will be one more head than there are data surfaces. Since most hard disks have one to four platters, most hard disks have between two and eight heads. Some larger drives can have 20 heads or more.

Only one head can read from or write to the hard disk at a given time. Special circuitry is used to control which head is active at any given time.
Edit: spelling, het is nog vroeg. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/aahmed/smile.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

www.hardwareinfo.nl staat ook een test.
de IBM en een WD zijn de winnaars.
en als je deze prijzen verglijkt van 2 IBM schijfen neem je lekker die met 15gb extra.

30 gb = fl.442

45 gb = fl.494

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:30

backupdevice

Boeh!

Iedereen zegt dat je een IBM moet nemen. Als je wat gaat zoeken dan kom je veel postings tegen van mensen die een ibm gekocht hebben en die ook al hebben laten vervangen omdat deze kapot is gegaan. Als ik een schatting maak gaat het om 30 to 40% van wat ik gelezen heb.

Wat ik mijn afvraag of er mensen zijn die hardware kopen alleen omdat het snel is( en niet kijken naar het % uitval ). Ik heb leiever iets dat goed blijft werken. Als het dan net iets langzamer is dan de snelste, moet dat maar.

Of heb ik het helemaal mis

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb het ook gelezen wat jij bedoelt en ik begin ook te twijfelen over IBM (gelukkig, nee helaas eigenlijk, ga ik momenteel toch geen HD kopen dus hoef ik er niet teveel over te piekeren.)

Die WD in die Hardwareinfo test ziet er ook wel lekker uit, maar ja WD is dat niet bijna een IBM schijf :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

30-40%?

Neeneenee, dat zie je helemaal verkeerd. Als alle mensen die iets zouden posten over een probleemloos werkende IBM schijf en alle mensen iets zouden posten als ze een probleem zouden hebben, dan kom je niet op 30-40% uit..

Wat denk je nou, dat 30-40% van alle IBM schijven kapot gaat?

Ik werk zelf in support en daar denk ik ook wel eens dat er wel erg veel mensen zijn die problemen hebben met produkten van ons. Als je dan later naar statistieken zit te kijken zie ik dat dat minder dan 1% is, het is heel verraderlijk. De enige mensen die hierover een reëel beeld hebben zijn dealers die bijvoordeeld Maxtor en IBM schijven verkopen en bijhouden hoe vaak mensen ermee terugkomen (even ervan uit gaande dat klanten niet direct contact opnemen met de fabrikant).Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/aahmed/tongue.gif

Edit:
maar ja WD is dat niet bijna een IBM schijf
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12537

-----[Edit]----------
8-Trak heeft mijn ongelijk bewezen. Vandaar mijn bewering verwijderd. :'(
Wat ik beweerde is hieronder nog wel te lezen.
-----[Edit]----------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:27
Ik heb me wel laten vertellen (serieuze bron) dat wanneer er een IBM disk kapot is, de afhandeling langer duurt als bij andere merken, dat IBM niet zo snel is met het terugsturen etc.

Daarnaast maakt het snelheidsverschil in de praktijk dus niets uit is mijn ervaring: een vriend van me heeft in dezelfde bak een IBM GXP75 45GB en een MaxtorDM40+ 40GB. Hoewel de IBM betere benchmark cijfers neerzet zagen we 't niet terug in de praktijk. De verschillen zijn volgens mij gewoonweg te klein. En ik durf te stellen dat als 'ie 'dr een 'vergelijkbare' Seagate, Quantum of wat dan ook bij in had zitten het resultaat hetzelfde zou zijn. Net zo als ik bijvoorbeeld in de praktijk niet merk of mijn ram op CL2 of 3 draait.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Nou, sorry hoor, maar je verkondigt nogsteeds bullshit.
Je denkt toch niet dat IBM een schijf gaat fabriceren met 2 platters waarvan er maar 1 voor de helf gebruikt wordt.
De 75GXP-15GB heeft 1 platter van 15GB
De 75GXP-20GB heeft 2 platters van 10GB.
Nee, meneer, jij verkondigt bullshit. Heb je ooit wel eens van marketing gehoord? De 20GB 75GXP heeft dezelfde platters als de andere schijven uit zijn familie, anders zou hij ook niet dezelfde perfomance kunnen hebben.

Omdat de sprong van 15GB naar 30GB voor veel mensen te groot is, wordt er om marketing redenen een model tussen geplaatst. In dit geval is de 20GB een twee platter, drie koppen harde schijf: de achterkant van de 2e platter wordt niet gebruikt. De 20GB 75GXP is daarom ook per MB de duurste drive, check dat maar in pricewatch, de fabrikagekosten zijn logischerwijze namelijk hoger.

Het lijkt er overigens op dat de 20GB 75GXP zelfs tot deze grootte is gelimiteerd door niet alleen het aantal koppen, maar ook door firmware. Als je namelijk de drie zijden van de twee platters volledig zou gebruiken, zou je een 22,5GB schijf moeten hebben.

Gelukkig wordt jij in je posts niet gehinderd door enige kennis van zaken. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/scorchio/saevil.gif

Edit: Die andere smilie was wel erg groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
Bedankt 8-track.
Het is wel ERG veel tekst :)
Even kijken of ik ook kan vinden waarom het zo is als het is... het lijkt mij dat als je meerde platters tegelijk kan lezen dat het dan veel sneller gaat. Een soort RAID 0, maar dan met 1 HD. Helaas is mijn engels niet zo supper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn excuus 8-Trak, je hebt gelijk.

Ik heb de site van IBM erop nagezocht, en idd. 2 platters en 3 heads.
Dit niets anders betekenen dan dat idd. 1 kant van een platter niet benut wordt.
Gelukkig wordt jij in je posts niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Met die kennis van zaken zit het wel goed hoor. Maar ik begrijp dat het plesant is om iemand op z'n fouten te wijzen.
Ik durf te zweren dat ik het serieus ergens gelezen heb. Als ik het nog kan vinden post ik het wel ff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Met die kennis van zaken zit het wel goed hoor.
Dat geloof ik ook wel, je trok alleen zo hard van leer tegen ConZito in je eerdere post. Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm2/wink.gif Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm/cool.gif Afbeeldingslocatie: http://cwm.ragesofsanity.com/s/cwm/circle.gif

Edit:
offtopic:
Ik vind het overigens wel een beetje flauw in dit forum dat alle posts onbeperkt gewijzigd kunnen worden, maakt het er niet leuker op. Limiet van 30 minuten of zo zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gevonden..

Deze website heeft mij dus op het verkeerde been gezet. :(
IBM has six drives in it's 75GXP lineup. Entering at 15.3GB and expanding all the way to 75GB, the 15.3GB is the smallest of the group. The overall specifications are so similar in all six drives (except the 20GB model, which has 10GB per platter density) that all performance tests will be excruciatingly close across the spectrum.
Zij beweren dus zelfs dat de performance van de 20GB versie verschilt van de rest. |:(

Ik hoop dat mijn kennis van zaken hiermee enigzins hersteld is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Oke, het is al goed.

Ik wou eigenlijk een 20 gig kopen maar ja, 30 gig is nou ook niet zoveel duurder dan 20 gig, maar 45 gig is nou ook niet veel duurder als 30 gig......Maar 60 gig, nee die wordt wel TE duur..,.........
Zucht! ach dan maar een 45 gig schijf..
kan ik tenminste al mijn mp3 kwijt!

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Nog ff wat, ik heb geen Udma-100, maar 66. Datis toch ook wel goed? aaangezien de trans. nooit boven de 66 mb/sec uitkomt.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

da's prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21748

ja nog ff dit, ik heb dus 2 van die 30 gigjes van ibm en was er tevreden over maar helaas ging ie kapot, nu had ik deze en nog 1 die nog wel werkt gekocht op de hcc van wat duitsers voor 390 per stuk dtla-307030 en heb naar ibm gebeld en die vroeg het serienummer en nadat ie dat gecheked had kon ik em opsturen naar hun en duurt 3-10 dagen zij die totdat ik em terug heb en hij zij dat ze geen onderdelen los hebben dus krijg een complete nieuwe van ze, dat is pas service alleen de data ben ik wel kwijt maar had ik maar een ghostje motten draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 20:05
Op woensdag 07 februari 2001 12:38 schreef ConZito het volgende:

[..]

2 Platters waarvan er maar 1 helemaal gebruikt kan word en de andere maar een klein stukje. Daarom zijn de 15GB en 20GB relatief per GB duurder dan de 30GB en 45GB modellen. Best price per GB is nogsteeds de 45GB uitvoering. Onder de 10piek per GB.

add-on er komt ook nog als ik me niet vergis de 60GXP reeks van IBM met 20GB platters.

zo ik verkondigde een beetje bullshit, maar nou klopt het allemaal wel :)
Dan kan je die 20 Gb zeker ook overklokken, zodat je 30 Gb krijgt :):):)

Daikin 4MXM68A2V1B9 + FTXA50C2V1BB + 2x FTXM25A5V1B + FTXM20A5V1B. SolarEdge 13960 Wp PV array + SE9K inverter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker

DaOverclocker

Overclocker for life...

Topicstarter
Op zondag 11 februari 2001 17:07 schreef sp_strikwerda het volgende:

[..]

Dan kan je die 20 Gb zeker ook overklokken, zodat je 30 Gb krijgt :):):)
TJAAAAAAAKAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!

systeem specs

Pagina: 1