PC valt uit tijdens standby

Pagina: 1
Acties:

• High-Voltage2
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
G'avond allemaal,

Omdat ik een hekel heb aan het lange opstarten (iets van 39 sec, maar toch te lang naar mijn goesting), zet ik m'n PC altijd in standby (ik wil ook nog wat rust, in verband met al die blazerdingetjes).
Tot voor kort ging dit altijd zonder problemen. Hij stond ooit 20h in standby zonder problemen. Maar sinds kort komt het regelmatiger voor dat hij "uitgevallen" is. Als ik hem dan aanzet moet hij helemaal van het begin af opstarten en zijn natuurlijk alle dingen die ik nog had openstaan verloren.

Mijn vraag is dus, hoe komt dit?
Het lichtje op het tobo blijft wél nog branden, maar het ledje op de switch is uit (de NIC is dus uitgevallen), terwijl dat normaal aan blijft.
Nog voor ik dat ontdekte van het ledje op de switch had ik in gedachten dat de PC een fout zou genereren bij het restoren van het bureaublad waardoor hij herstartte. Dit kan ik nu uitsluiten omdat het ledje op de switch uit is én volgens mij ook omdat de PC niet zou mogen herstarten bij een BSOD (staat afgevinkt).

Dus het volgende wat in mijn op komt is dat de standby spanning niet goed is. Volgens de ingebouwde spanningsmeter is deze 4.49V. Dit is meer dan 10% afwijking, wat best wel veel is. Maar natuurlijk moet ik kritisch blijven en mij afvragen in hoeverre die ingebouwde voltmeters betrouwbaar zijn. Dus laat ik dat nog even buiten beschouwing. Het is niet simpel om met een gewone multimeter de standby spanning te gaan meten. Er is nl maar één standby lijn en die loopt van de voeding naar de grote molex en verdwijnt daar op het mobo. Aangezien ik nergens een WOL aansluiting heb waarop ik kan meten blijft er dus niets anders meer over dan de voeding te openen. Daarom nog een klein vraagje: kan ik die spanning nog ergens meten?
Maar om verder te gaan, met één meting heb ik volgens mij niet veel. Want als ik de PC een half uurtje in standby zet gebeurt er niets, maar na een vier tal uurtjes doet hij ooit moeilijk. Dus ben ik op zoek geweest naar een datalogger die dit gedurende een langere periode kan meten. Nu hoop ik dus ergens een dipje in de 5VSB te vinden waardoor het hele systeem in feite uitvalt. Daarnaast ga ik ook eens objectief kijken naar de momente waarde van de standby spanning: is deze echt 4.49V of toch eerder 5V?
Zou zo een té lage standby spanning deze problemen kunnen veroorzaken? Volgens de ATX specs moet de spanning tussen de 4.75V en de 5.25V liggen.
Ik laat in de loop van de week nog weten wat mijn meetresultaten opleveerden.

Ik hoop dat iemand me nog wat tips kan geven.

Als ik het even samenvat:
De PC valt uit gedurende standby. Het is volgens mij géén software probleem. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Waar kan ik ergens gemakkelijk zonder iets te moeten openen van voedingen de 5VSB meten? Ik beschik niet over een WOL aansluiting en ik wil mn voeding liever niet opendoen in verband met garantie enz.

Dank bij voorbaad!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Feit dat de NIC uitvalt houd inderdaad in dat er iets mis gaat, en je mobo zich volledig uitschakeld Ook al zou je je pc uitschakelen, blijft de NIC nog contact houden. Ik denk dat jouw diagnose vrij accuraat is.

De spanning kun je meten door een dun ijzerdraadje te gebruiken. Dat ijzerdraadje prop je in de grote molex tegen de draad aan. (Zodat het ijzerdraadje dus contact maakt met het contactpunt van de molex, wat niet alleen aan de binnenkant geleidend is, maar ook van buiten.) Misschien dat je het een paar keer moet doen om te zorgen dat het wat vast komt te zitten, maar het werkt wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 08-04-2007 23:45 ]

• High-Voltage2
  • Niet online
Dat is inderdaad een goed idee (van dat draadje)!!

Ik bedenk me net het volgende:
Sinds kort staat hier tegenover ook een bouwkraan en als die zn last ophijst gaat het licht eventjes uit. Althans dan maakt het toch een dipje. Maar normaal zou deze spanningsdip mijn standby spanning toch niet mogen beïnvloeden hé? Ik bedoel zo een klein dipje bij nagenoeg geen belasting (max 10W), dat zou de voeding toch goed moeten kunnen bufferen lijkt me zo. Maar een reden te meer om het uit te sluiten is het feit dat hij snachts ook ooit uitvalt.

Edit:
Wat betreft die NIC, als ik de PC gewoon afsluit dan gaan de ledjes wel degelijk uit op de switch. Hij ondersteunt dan ook geen WOL.

Edit2:
Zojuist viel hij zelfs uit binnen de 5 min !!
Kheb even de 5V vlug gemeten via de USB bus, en die blijkt 4.35V te zijn, terwijl de sensoren aangeven dat de +5V op 5.05V ligt. Er zit dus wel degelijk een verschil tussen hetgeen ik meet en hetgeen de ingebouwde sensoren meten. Tenzij ik natuurlijk een meetfout heb gemaakt tengevolge van een beveiligingsweerstandje en een lichte belasting van de bus (draadloze muis).

[ Voor 34% gewijzigd door High-Voltage2 op 09-04-2007 00:12 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
De standby is juist vrij slecht in bufferen hoor, dat is een appart circuit wat daar niet zo verschikkelijk goed in is.

Die onboard dingen zijn inderdaad verdacht slecht in het nauwkeurig meten van die voltages.

Eigenlijk de enigste manier om de netspanning uit te sluiten is het ding aan een UPS te hangen. Er is wel meetapparatuur voor, maar die is nogal duur, en moet je er enkele dagen aanhangen voor een resultaat.

Edit:
Wat heb je aan de usb hangen, als je de pc uitzet en de usb devices blijven aan, dan trekken die hun stroom uit de +5Vstb, welke niet zoveel kan leveren (sommige maar 1A, daar zit je zo aan met wat usb devices)

[ Voor 20% gewijzigd door SA007 op 09-04-2007 00:17 ]

• High-Voltage2
  • Niet online
Hoe kom je erbij dat het er vrij slecht in is? Je 5VSB wordt ook gemaakt uit de 325V DC die aan de ingang deftig gebufferd is door 2 x 220µF en meer.

Volgens mij zijn de spanningsdips die er eventueel zouden kunnen zijn op de netspanning dermate klein dat ze een UPS niet doen triggeren. Daarbij viel hij juist uit in minder dan 5 min, het zou me straf lijken moest er juist een spanningsdip zijn gekomen.

Wat betreft die meetapperatuur, zoals al aangegeven in de SP ga ik er vanaf morgen eens een datalogger ophangen die om de 200ms een sample neemt van de standby spanning. In de hoop daar iets verdachts in te ontdekken. Maar eens eerst de spanning zo meten. Als die al dermate laag is kan ik me voorstellen dat het standby gebeuren niet naar behoren functioneert.

Edit:
Volgens mij is het niet mogelijk om USB te voeden uit de 5VSB. Ik heb er enkel een draadloze muis op hangen (en een exterene HD, maar die is afgekoppeld voor het moment). Ik heb bij de eigenschappen van dat ding moeten instellen dat hij het systeem niet uit standby mocht halen, anders bleef de voeding gewoon doorwerken (om de USB te voorzien van 5V waarschijnlijk). Nu kan de muis de PC niet uitstandby halen en valt de voeding dus volledig uit (op de 5VSB na natuurlijk).

Edit2:
Een meting verricht natuurlijk wonderen.
Als ik het systeem in standby zet valt de USB spanning terug tot 3.3V om vervolgens te klimmen tot 3.5V en daar héél langzaam nog wat te stijgen. Geen idee waar ie effectief stagneert. Maar dat is natuurlijk niet voor 100% een refferentie naar mn daadwerkelijke standby spanning. Alvorens deze op de USB connector gekomen is, zal deze waarschijnlijk via een aantal "brugjes" gegaan zijn (om geen problemen te veroorzaken als de main rail actief is).

[ Voor 39% gewijzigd door High-Voltage2 op 09-04-2007 00:30 ]

• High-Voltage2
  • Niet online
Ok, vandaag eens de eerste metingen uitgevoerd.
Onder normaal gebruik blijkt de standby spanning iets van 4.53V te bedragen. Relatief weinig, maar aanvaardbaar.

Als de PC echter in standby gezet wordt beginnen de problemen.
De eerst keer dat ik het probeerde vandaag kreeg ik een voltage drop tot 2.56V!! De spanning herstelde zich langzaam aan terug en ineens kreeg ik een piek van 8.29V!! Ik schrok me rot. In eerste instatie dacht ik dat de PC was uitgevallen net voor die piek waardoor de belasting wegviel en de spanning ging pieken (wat normaal niet zou mogen, maar bon). Daarom heb ik nog een tweede (en uiteindelijk nog een derde en vierde) test gedaan. Bij de tweede test viel de spanning terug tot 3.63V, maar werd nergens gevolgd door een spanningspiek. De PC lag evenzeer al uit.
Grafische weergave in onderstaande grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/highvoltage/Computer/ComputerTest/5VSB-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/highvoltage/Computer/ComputerTest/5VSB-2.jpg

Morgen eens bellen naar de PC zaak om te vragen hoe lang er garantie op dat ding is. Maar ik zie net dat het datum stikkertje gescheurd is terwijl ik de voeding zelf NOOIT heb open gehad. Maar waarschijnlijk is de garantie toch voorbij en kan ik dat ding zelf eens onder handen nemen.

Ik vermoed dus dat de voltagedrop in de 5VSB de oorzaak is van het feit dat de PC uitvalt.
Of heeft nog iemand een ander idee hierover?
Ik zou nog eens een paar keren moet testen dat hij ook eens daadwerkelijk blijft verderwerken en dan kijken wat de minimale spanning is. Als dan blijkt dat de spanning terugviel tot bv 3V, maar de PC viel toch niet uit, dan heeft het dus waarschijnlijk toch niets te maken met die spanningsval.

Edit:
Jup, nu is er nagenoeg geen twijfel meer mogelijk. Zie onderstaande grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/highvoltage/Computer/ComputerTest/5VSB-verduidelijking.jpg
3.6V is te weinig blijkbaar, 3.8V gaat daarentegen wél.

[ Voor 6% gewijzigd door High-Voltage2 op 09-04-2007 15:12 ]

• High-Voltage2
  • Niet online
Zo, problem solved :)

Voeding even open gedaan en zoals verwacht, een "mooie" rotte elco. Het was de uitgangsfilter elco van de 5VSB, logischer kon gewoon niet. Deze was normaal gezien 1000µF, maar had een waarde van 147µF, zegt genoeg... Die maar vervangen en nu doet hij het weer, geen dipje, niets...

Bedankt voor jullie reacties en sorry voor de triplepost.
Pagina: 1