[Gentoo] De tijd/datum verspringt na een reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:21
Sinds een half jaartje draai ik Gentoo op mijn laptop, en sinds een week of 2 verspringt de tijd van mijn bak.
De datum springt voor zover ik heb gecontroleerd altijd naar 28 april 2007, en de tijd wil nog wel verschillen. Voor mijn idee is dit vaak een paar uur later dan dat het zou moeten zijn, laat zeggen 2-4 uur. Kan het zijn dat de bios batterij leeg is?
Volgens mij niet want de rest van de instellingen onthoudt mijn bios wel gewoon.
Kan het er mee te maken hebben dat sinds kort ook mijn Gnome clock applet niet meer wil laden (quote:)
The panel encountered a problem while loading "OAFIID:GNOME_ClockApplet".
en zo ja, hoe zou ik deze problemen weer kunnen oplossen want het is zeer irritant (hdd checks die elke keer starten tijdens het booten omdat ze 49690 dagen niet zijn gerunt, kernels die niet willen compilen vanwege een timeskew, enzovoort...)

Mijn dank is bij voorbaat groot.

[ Voor 6% gewijzigd door _eXistenZ_ op 08-04-2007 23:02 ]

There is no replacement for displacement!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gebruik je ntp of openntpd ?
En post eens je /etc/conf.d/clock :)

0.0

• _eXistenZ_
Ik gebruik ntp, maar ik heb deze nu uitgezet. Puur om het probleem niet even te omzeilen maar om eerst de klok goed te krijgen, waarna ik ntp weer aanzet om zo af en toe de klok lichtjes bij te stellen :)

Hier mijn clock config:
# /etc/conf.d/clock

# Set CLOCK to "UTC" if your system clock is set to UTC (also known as
# Greenwich Mean Time). If your clock is set to the local time, then
# set CLOCK to "local". Note that if you dual boot with Windows, then
# you should set it to "local".

CLOCK="local"

# Select the proper timezone. For valid values, peek inside of the
# /usr/share/zoneinfo/ directory. For example, some common values are
# "America/New_York" or "EST5EDT" or "Europe/Berlin".

TIMEZONE="Europe/Amsterdam"

# If you wish to pass any other arguments to hwclock during bootup,
# you may do so here.

CLOCK_OPTS=""

# If you want to set the Hardware Clock to the current System Time
# during shutdown, then say "yes" here.

CLOCK_SYSTOHC="no"

### ALPHA SPECIFIC OPTIONS ###

# If your alpha uses the SRM console, set this to "yes".
SRM="no"

# If your alpha uses the ARC console, set this to "yes".
ARC="no"

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

code:
1
CLOCK="local"

zou ik veranderen naar UTC (als je verder geen Windows gebruikt)
en
code:
1
CLOCK_SYSTOHC="yes"

is zowieso erg handig.

Verander even de CLOCK_SYSTOHC-instelling en rapporteer terug zou ik zeggen (na een reboot).

0.0

• _eXistenZ_
Ik heb inmiddels CLOCK_SYSTOHC="yes" aangezet (op eigen houtje), nu zie ik dat dit ook moest, de tijd zal ik ook nog even op UTC zetten, hoewel dit volgens mij niet moet uitmaken want eerst ging dit ook goed..

Volgens mij ligt het aan het opstarten, want gister reboote ik, en voor ik doorstartte keek ik in de bios: de tijd stond goed. Ik restartte zonder de settings te saven, en hoppa, aangekomen in Gentoo stond mijn tijd weer verkeerd. Op dit moment draai ik een kernel zonder DRM die vanwege clockskew niet opnieuw wil compilen, en Beryl staat aan :| Kortom mijn X crashed atm steeds.

Is er een manier om nog voordat het probleem met de klok is opgelost, met een commando alle bestanden die een wijzigingstimestamp in de toekomst hebben in 1 klap weer op <$nu - 1 uur> te zetten? Dan kan ik ff een nieuwe kernel bakken en weer een gui zien, werkt wel zo prettig als ik een probleem hunt :+

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De hardware klok instellen is bijzonder nuttig indien je klok problemen ondervindt. Als je last hebt van een klok die te te veel voor- of achterloop na het herstarten, zet je hardware klok goed, en verwijder dan /etc/adjtime.
http://www.gentoo.org/news/be/gwn/20030519-newsletter.xml

• _eXistenZ_
Zo te zien heeft dit inderdaad de problemen opgelost :D de klok blijft zoals ie hoort.

Mijn volgende vraag is dan degene die ik net eigenlijk al zei, namelijk hoe krijg ik alle files die geedit zijn "in de toekomst weer zover dat ze geedit "lijken te zijn in het verleden, laat zeggen <$time - 1 uur> ?

Nu bugt en errort mijn pc aan 1 stuk, tijdens het booten constant errors van config files die in de toekosmt gewijzigd zijn, en make werkt niet meer omdat hij "clock skew" heeft gedetect...

/edit

Ik weet van touch -m * af, maar deze gaat enkel te werk in de huidige dir, en er is geen recursive optie in touch...

[ Voor 11% gewijzigd door _eXistenZ_ op 09-04-2007 12:15 ]

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
find . -type f -exec touch -m {} \;

zoiets zou 't moeten doen :p

iRacing Profiel

• _eXistenZ_
Woei dit doet inderdaad een hoop op men HDD, zometeen nog maar es kijke als ie klaar is :)

/edit

Hij schijnt idd weer te compilen d:)b Geweldig :D
Vanaf hier kan ik mijn laptop zelf wel weer fixen :) (Nieuw kerneltje, enzovoort)

Bedankt heren / dames!

[ Voor 49% gewijzigd door _eXistenZ_ op 09-04-2007 14:31 ]

Pagina: 1