Toon posts:

Welke naald om platen te rippen?

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik nu ortfon nightclub E om platen te rippen maar ik ben er niet helemaal tevreden over.

Kan iemand hier mij een naald van rond de 20 of 30 euro aanraden om platen mee te rippen.

Thanks

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Waar ben je niet tevreden over? Want da's een prima element/naald.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:00:
Waar ben je niet tevreden over? Want da's een prima element/naald.
Over de rips in het algemeen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:01:
[...]

Over de rips in het algemeen.
Ja, maar d'r is wel een reden voor denk ik waarvan jij iig denkt dat 'ie door je element veroorzaakt wordt :P

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:06:
[...]

Ja, maar d'r is wel een reden voor denk ik waarvan jij iig denkt dat 'ie door je element veroorzaakt wordt :P
en die is? Ik heb een soundlab dlp 32 draaitafel die niet helemaal ideaal is inderdaad en ik heb ook niet de goede gewichtafstelling voor de arm gevonden maar ik ga het deze week ff met een nieuwe draaitafel proberen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja dat vraag ik juist :P Waarom ben je niet tevreden met je rips?
Ik heb een soundlab dlp 32 draaitafel die niet helemaal ideaal is inderdaad en ik heb ook niet de goede gewichtafstelling voor de arm gevonden maar ik ga het deze week ff met een nieuwe draaitafel proberen.
Gewichtsafstelling is redelijk belangrijk idd. Tafel iets minder.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:12:
[...]

Ja dat vraag ik juist :P Waarom ben je niet tevreden met je rips?
Nou ik heb een plaat die hier erg kraakt als de bas erin komt maar toen ging ik terug naar die gast waarvan ik em gekocht had en bij hem op de draaitafel kraakte die alleen een heel klein beetje.
Gewichtsafstelling is redelijk belangrijk idd. Tafel iets minder.
Maar als ik het gewicht wat zwaarder doe klinken de rips beter maar heeft ie soms jumps en als ik het gewicht lager zet of bijna gewichtloos heeft ie geen jumps maar klinkt ie veel slechter.

En ik heb die ene plaat die kraakt als de bas erin komt geript met meer gewicht en met minder gewicht en het klinkt allebei slecht.

Kortom ik ben niet tevreden over mijn rips.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 21:35 ]

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:02

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:53:
Ik gebruik nu ortfon nightclub E om platen te rippen maar ik ben er niet helemaal tevreden over.

Kan iemand hier mij een naald van rond de 20 of 30 euro aanraden om platen mee te rippen.

Thanks
Wat vind jij mooi klinken dan? Je zal zelf moeten luisteren. :)

Als ik jouw was zou ik voor die 30 euro zorgen dat ik aan een echte mooie hifi-speler kwam, een philips, thorens of dual. Als ze van een beetje liefhebber zijn geweest zijn ze goed afgesteld en zit er ook een goed element in.

[ Voor 23% gewijzigd door DJ Vincento op 08-04-2007 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
DJ Vincento schreef op zondag 08 april 2007 @ 22:06:
[...]

Een beetje kraak vind ik niet erg maar ik wil geen jumps en ik wil ook geen distortion.

Verwijderd

Topicstarter
DJ Vincento schreef op zondag 08 april 2007 @ 22:06:
[...]

Als ik jouw was zou ik voor die 30 euro zorgen dat ik aan een echte mooie hifi-speler kwam, een philips, thorens of dual. Als ze van een beetje liefhebber zijn geweest zijn ze goed afgesteld en zit er ook een goed element in.
Is dat direct drive?

Verwijderd

Ortofon heeft een speciale naald om van vinyl op te nemen, de Arkiv

http://ortofon.arkena.dk/disco/banners/arkiv.pdf

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Post eens een klein stukje (mp3 van een seconde of 15) van je rip, dan kunnen we misschien zien wat er mis is...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met die Nightclub E moet het gewicht op 3 gram ingesteld worden, antiskating idem. Mijn gok is dat de mindere geluidskwaliteit door je draaitafel komt; Soundlab is ongeveer het meest beroerde draaitafelmerk dat er op aarde bestaat...

Toen ik overstapte van de Gemini XL-500 naar de SL-1210MK5 van Technics was dat een wereld van verschil. Nu heb ik OEM-bakken staan, waarvan de geluidskwaliteit net zo goed is als die van Technics. Samengevat: er zijn behoorlijke verschillen tussen verschillende draaitafels. Als je alleen gaat rippen en er niet mee gaat draaien zou ik voor een hifi-tafel gaan en niet voor een DJ-bak.

Verwijderd

Topicstarter
TimMer schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:02:
Met die Nightclub E moet het gewicht op 3 gram ingesteld worden, antiskating idem. Mijn gok is dat de mindere geluidskwaliteit door je draaitafel komt; Soundlab is ongeveer het meest beroerde draaitafelmerk dat er op aarde bestaat...

Toen ik overstapte van de Gemini XL-500 naar de SL-1210MK5 van Technics was dat een wereld van verschil. Nu heb ik OEM-bakken staan, waarvan de geluidskwaliteit net zo goed is als die van Technics. Samengevat: er zijn behoorlijke verschillen tussen verschillende draaitafels. Als je alleen gaat rippen en er niet mee gaat draaien zou ik voor een hifi-tafel gaan en niet voor een DJ-bak.
Ik had em ook op 3 gram en anti skating 3 geprobeerd maar dan is het hetzelfde probleem. Ik denk dat het inderdaad door de draaitafel komt. Een vriend van mij heeft JB-Systems High Q-30D MKII die ga ik deze week ff proberen.

Ik ben trouwens wel van plan om er mee te gaan draaien. Ik ben nu ableton aan het uitproberen en wil daar mee gaan mixxen.

Maar ik ga ff die ene plaat rippen op 3 gram en wat zwaarder dan post ik het hier wel ff.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 16:16:
Ortofon heeft een speciale naald om van vinyl op te nemen, de Arkiv

http://ortofon.arkena.dk/disco/banners/arkiv.pdf
Interessant. Ik kan alleen geen enkele toko vinden die dat ding verkoopt..

Verwijderd

Topicstarter
TimMer schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:02:
Als je alleen gaat rippen en er niet mee gaat draaien zou ik voor een hifi-tafel gaan en niet voor een DJ-bak.
Maar zon hifi tafel is dat direct drive? Want ik wil wel stabiele speed zodat ik met die mp3's kan mixxen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Direct drive en 'stabiele speed' hebben weinig met elkaar te maken. De meest stabiele tafels in dat opzicht waar ik van weet zijn SL1200s en die zijn Quartz-aangestuurd (wat overigens ook weer nadelen heeft), en strict gezien niet direct-drive (da's dan weer een voordeel, scheelt rumble).

[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 09-04-2007 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:36:
Direct drive en 'stabiele speed' hebben weinig met elkaar te maken.
Ik weet wel dat belt drives geen stabiele snelheid hebben. En direct drives wel toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2007 17:39 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:38:
[...]

Ik weet wel dat belt drives geen stabiele snelheid hebben.
Kan prima. Ligt aan de motor. Maar de meeste HiFi tafels zijn belt-driven omdat je dan niet het probleem hebt dat rumble geluiden van de motor doorvibreren naar de naald en dus in het geluid terecht komen. Dat heb je met echte direct-drives wel. (Maar met SL1200s dus niet omdat die net een tikje anders werken en dat probleem daarbij omzeilen).

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:36:
Direct drive en 'stabiele speed' hebben weinig met elkaar te maken.
Gedeeltelijk. OEM-bakken bijvoorbeeld hebben een optische sensor aan boor die honderden keren per seconde de rotatie meten, waardoor ze zeer stabiel draaien. Een Soundlabs of JB Systems bak met een snaartje daarintegen zal niet bepaald stabiel geluid geven. Vooral te horen tijdens 'langgerekte' instrumentsessies, bijvoorbeeld strings in een tranceplaat; gaat vals klinken.
De meest stabiele tafels in dat opzicht waar ik van weet zijn SL1200s en die zijn Quartz-aangestuurd (wat overigens ook weer nadelen heeft)
Bullshit; Technics zijn alleen quartz-gestuurd op het moment dat ze op 0% pitch staan en dat hebben OEM-tafels dus ook.
en strict gezien niet direct-drive
Die moet je me eens uitleggen. :)

Mijn persoonlijke aanrader:

2x Akiyama DJ-4000 Acura incl. speling verwijderen

En dan rippen met dikke rubberen matten erop en draaien gewoon met slipmatten.

Zelf neem ik ook sets op met mijn set (3x SynQ XTRM-1 i.c.m. Ortofon Nightclub E op een Dateq XTC) en dat klinkt perfect. Neem zelfs op een professionele geluidskaart (E-mu 1212M) op, dus als er een probleem met de geluidskwaliteit zou zijn dan zou je dat direct merken. Maar de geluidskwaliteit is dusdanig dat je hem direct op CD kan zetten zonder dat iemand ooit merkt dat het van vinyl afkomt; goed dus.

[ Voor 25% gewijzigd door TimMer op 09-04-2007 18:01 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TimMer schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:54:
[...]

Bullshit; Technics zijn alleen quartz-gestuurd op het moment dat ze op 0% pitch staan en dat hebben OEM-tafels dus ook.
Uiteraard. Dat is ook het punt ervan he.
Die moet je me eens uitleggen. :)
Originele direct-drives (en goedkopere van dit moment) hebben gewoon een motor waar de spindle direct aan vast zit. Dus elke vibratie die die motor produceert hoor je terug in het geluid als rumble. De SL1200 deed dat iets anders (hoe precies ontgaat me even) waardoor dat probleem omzeild werd terwijl 't toch nog een direct-drive tafel was. Die simpele motor hebben belt-driven tafels ook natuurlijk, maar omdat daar nog een belt tussen zit heb je al meteen geen of veel minder last van rumble. Daarom zijn de meeste hifi tafels belt-driven.

Verwijderd

Topicstarter
TimMer schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:54:

En dan rippen met dikke rubberen matten erop en draaien gewoon met slipmatten.
Waarom rippen met rubberen matten? ik rip nu met slipmatten.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is de arm op 3 gram:

http://media.putfile.com/3-gram

Dit is de arm veel zwaarder dan 3 gram wat beter klinkt maar nog steeds kut:

http://media.putfile.com/veel-zwaarder-dan-3-gram

Deze plaat klinkt bij een vriend van mij gewoon goed, klein beetje gekraak. Dus het ligt zeker niet aan de plaat.

• LangTall
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 18:03:
[...]

Waarom rippen met rubberen matten? ik rip nu met slipmatten.
Omdat een slipmat datgene doet wat de naam al zegt, slip toelaten. Dat is het laatste wat je wilt als je een plaat ript naar WAV.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klinkt idd als een naald die niet goed trackt. Is 'ie mischien versleten? Zat er een reservenaald bij? (bij mijn concorde pro wel namelijk.)

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op maandag 09 april 2007 @ 19:33:
Dat klinkt idd als een naald die niet goed trackt. Is 'ie mischien versleten? Zat er een reservenaald bij? (bij mijn concorde pro wel namelijk.)
Ik heb deze naald nog maar een maand. (nightclub E) En nee er zat geen reserve naald bij.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hrm. Ik gebruik mijn Concorde Pro element + naald bij een gewicht van 2 gram en ik merk nooit dit soort problemen, en ik heb wat platen met stevige lage tonen. Kun je niet een ander element lenen van iemand om even te zien of 't aan het element ligt of aan je tafel?

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op dinsdag 10 april 2007 @ 00:56:
Hrm. Ik gebruik mijn Concorde Pro element + naald bij een gewicht van 2 gram en ik merk nooit dit soort problemen, en ik heb wat platen met stevige lage tonen. Kun je niet een ander element lenen van iemand om even te zien of 't aan het element ligt of aan je tafel?
Ik leen deze week ff een nieuwe tafel en koop een nieuwe nightclub naald.

• DJ Vincento
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:02

DJ Vincento

1422055

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 17:38:
[...]

Ik weet wel dat belt drives geen stabiele snelheid hebben. En direct drives wel toch?
Het zijn juist de beltdrives die een betere draaisnelheid behouden. Ten eerste heb je een relatief lichte motor, en die zijn makkelijker precies af te stellen. Ten tweede is het plateau waar de plaat op ligt vaak heel zwaar, waardoor het als een soort vliegwiel functioneerd. Daardoor worden de hele kleine afwijkinkjes heel goed gecompenseerd. Als je de snaar los haalt en geeft een slinger aan het plateau blijft hij nog een hele tijd door draaien.

( Er zijn ook mensen die het over drijven, en die kopen spelers met een plateau van 10tallen kilo's, en vaak wel 20 cm hoog)
Pagina: 1