Toon posts:

[Tips gevraagd] : 20 weken te varen

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers.

Allereerst: Ik heb met dion_B (thanks) via de mail contact gehad waar ik dit topic het beste zou kunnen plaatsen, daar kwam als beste uit: het subforum "Stuffis Generalis", maar ja een aantal jaren lurken op tweakers wordt niet meegeteld (duh), en heb me pas vorige week aangemeld, dus daarna was het "overige hardware" dus bij deze.

Ik zit met het volgende:

Over een paar weken ga ik als staigaire 20 weken (non-stop) te varen op een tanker van 180 meter lang, deze vaart wereldwijd. Er is trouwens een grote kans dat ik in die 20 weken rondjes om Afrika ga varen :P .
Sinds ik in een eigen huurhuis (geen studentenkamer) woon, en een eigen internetverbinding heb ben ik best wel gewend geraakt aan een computer. Ik zou daarom ook niet graag zien dat ik zonder computer op stap zou moeten gaan. :|
Dit wordt mijn tweede stage, alleen was ik tijdens mijn eerste stage nog niet zo in-to computers als dat ik nu ben, daarom ook mijn dilemma ;), en ik ben benieuwd of hier nog mede-tweakers zijn die mij nog van tips en/of op invalshoeken kunnen wijzen waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

OK, wat heb ik?

Ik heb een Sony VAIO laptop met bouwjaar 1999, deze is danig veroudert, en voldoet eigenlijk niet meer aan mijn eisen, want: Een DSTN scherm met een gigantische ghosting, 1 (!) USB 1.1 aansluiting, geen modem, geen ethernet (wel via cardbus) en een cdrom lezer (dus ik kan niet branden). 192 mB RAM (is al ge-upgraded) en een HD van 6,4 gB. Ik weet wel dat ik mijn stage verslag/scriptie prima op deze laptop kan maken, maar film kijken wordt al een heel ander verhaal. En spelletje....nou ja, Duke 3D draait ie wel :S .

Dat is computer 1.

Dan heb ik nog een desktop computer.

Amd Athlon 3500+
MSI k8n neo 2 platinum
3 GB RAM (2x crucial 2 GB + 2x kingston Valueram) pc3200
6 harde schijven met 1,4 TiB opslag
Windows XP SP2
Club3D 6600GT
Coolermaster Realpower 550
2 DVD branders
floppy/memory card reader
Fannen (cpu + graka Zalman)
dit alles zit in een Thermaltake Armor

En nu zit ik er dus sterk aan te denken om deze in een uitgkleede versie mee te nemen, maar dan loop ik tegen een aantal praktische zaken aan. Ik zou natuurlijk een laptop kunnen kopen (nieuw), maar ik zit op dit moment niet echt goed financieel gezien, en ik moet ook een buffer houden, aangezien ik maar 250 euro vergoeding per maand krijg.

Te weten:

1: het vervoer (waarschijnlijk met het vliegtuig):
Ik weet niet wanneer ik ga, ik weet niet hoe ik ga, ik weet niet hoe het er aan boord uitziet (buro) en ik weet niet hoe ik terug kom. Dus het moet compact zijn. Ik ben ondertussen al een keer bij Alternate gweest om de Thermaltake Lanbox behuizing te bekijken, maar aangezien ik daar was en een barebone geprobeerd heb te passen in mijn meegenomen koffer, was dat een aardige aanslag op de totale inhoud van mijn koffer dat ik de Lanbox eigenlijk niet eens hoefde te bekijken :S .
Maar goed, ik zit er dus aan te denken om het moederbord + processor + koelers + de benodigde kabels + brander + voeding in mijn bagage te stoppen tussen kleren (schokopvang) in de originele mobo doos en dan de harde schijven + een 15" tft scherm in mijn handbagage te doen. Ik kan niet alles in mijn handbagage doen, aangezien ik ook wat "noodspul" mee moet nemen mocht mijn koffer zoek raken.

Heeft hier iemand ervaring mee? En zou ik dit op zijn pootjes terecht komen?? Bijvoorbeeld met een "bom-koffer ivm met al die draadjes", ik noem maar wat.

2: aan boord.

Nu stond in de mail van dion_B dat harde shijven het aan boord niet prettig zullen vinden, maar ik weet van mijn eerste stage dat we aardig wat normale computers aan boord hadden, waarvan enkele al aardig bejaard aan het worden waren. Dus ik trek daar de conclusie uit dat de impact van het varen op de harde schijven wel mee gaat vallen. Nou ja, als we zinken niet natuurlijk, maar dan heb ik wel andere zaken om me druk over te maken ;) .

Tweede zaak aan boord is het zeevast zetten van het spul, voor de monitor heb ik ondertusen al een werkbaar plan, en voor de pc zelf denk ik dat ik die maar in de mobo doos laat zitten zonder behuizing, en dan die doos in de boekenkast (die zit boven het bureau, zeevast met "plankjes ervoor"). dus dan zou het spul 20 weken lang in die doos staan draaien, dit lijkt me ook niet onmogelijk. Ik neem 4 harde schijven mee, die wil ik dan in zo'n coolermaster stacker 3x 5,25" naar 4x 3,5" behuizing/insert plaatsen.

Maar een frisse kijk op de zaak zou ook fijn zijn :P .

en als 3e:

Wat moet ik meenemen voor "recovery" spul?

En dan doel ik op: sysinternals, acronis, XP cd's, drivers, een ghost op een dvd, een knoppix-cd en dan nog wat HDD tools om te kijken hoe het spul draait. want: Ik heb twintig weken lang geen internet, ik kan alleen per dag wat mailtjes versturen zonder attachment en maximaal 20 kB. Dus mocht er wat aan de hand zijn, dan moet ik mijzelf aardig kunnen redden. Daarom ook deze opzet van welke tools ik mee zou moeten nemen.

Nou ja, ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb omschreven wat mijn "probleem" is, ik hoop , zoals eerder ook al getypt, dat hier mede-tweakers zijn die misschien in dit geval ook nog wat ideetjes voor me hebben. En dat er misschien iemand is die hier al mee te maken heeft gehad.

Ik zou dat erg waarderen ;-) *O* *O*

PS: Ik zit me net te bedenken: Ik zit met een bagagelimiet van 40 kilo, ik weet uit ervaring dat ik daar zomaar op zit, kan dus niet alles van mijn pc maar meenemen, daarom moet ik ook selectief zijn. Ik moet ook nog: werkkleren, knappe kleren, zomer kleren, winterkleren, toiletspul, extra paar schoenen, 2.1 speakersetje en schoolspul mee, om zo maar iets te noemen :*)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:27
Als je de zaak klein wilt houden zou ik iets zoeken in de hoek van mini-ITX moederbordjes met een Core 2 Duo Merom erop. Snel, zuinig, klein en uiteraard duur ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Inderdaad kijk naar mini-pc's zoals de miniof zelfs nano itx, bepaalde embedded systemen kunenn ook goed voldoen, en die zijn niet zo duur.

Ook zou je kunnen kijken naar de HP e-pc's dat zijn echt hele kleine kastjes, je hebt ze gewoon als p4's, zijn ook vrij zuinig, formaat laptop, alleen ~3x zo dik, zit een vak in voor een slimline (laptop) cd-rom/dvd, zit gewoon mem/hdd/proc in, dus das goed te doen.
Dat met een tfttje erbij is opzich wel goed te doen, maar nog lang niet een laptop zegmaar.

Ik zou dan eik ook aanraden een laptop te halen, heeft ook als voordeel, dat mocht de boordspanning uitvallen dat je niks kwijt bent, laphdd's kunnen beter tegen schokken, en het verbruik is lager, en zijn natuurlijk stukken kleiner.
Als je een beetje zoekt kan je voor ~300-400 euro een leuke 2e hands laptop op de kop tikken (eind p3/begin p4) met een dvd speler, 14-15" scherm en een hdd van een gig of 40, waar je ook vrij redelijk op kan gamen.
Ik zou dan kijken naar laptops als de ibm thinkpads, toshiba toughbook of de mac powerbook (al heb je die nog niet betaalbaar met een intel processor). Dit zijn erg degelijke en duurzame laptops.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verder is een plaat MDF met daarin de schroefgaten ook meer dan zat op je mobo op te monteren (zo zit het mobo ook in m'n knuffelkubus). Plaatje van 32*32cm en 9mm dik als al stevig genoeg en weegt vrij weinig. Dat kan dus wel onderop de bodem van je koffer mee lijkt me.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eensch met SA007: Een (tweedehands) laptop is wat je zoekt. Lichter, kleiner en betrouwbaarder op een schip.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:38
tweedehandse IBM Thinkpad laptop halen. Geen geweldige videokaart maar verder helemaal top die dingen! Haast niet kapot te krijgen :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou dit plan ook laten varen (hahaha woordspeling... :')). Lijkt me al een heel gedoe om een complete PC in onderdelen uberhaupt via een vliegreis op zo'n schip te krijgen en dan nog, als er maar 1 onderdeeltje de reis niet overleeft dan heb je alsnog niks aan de hele PC. Ook zou ik nog even uitzoeken wat voor policy daar op dat schip geldt qua elektrische apparatuur. Kan me voorstellen dat er regels zijn voor het stroomverbruik van zelf meegebrachte apparaten en de brandveiligheid daarvan..... (vooral als je hem zelf in elkaar zet).

Een tweedehands laptopje is echt de beste oplossing. Als geld het probleem is is het misschien wel een plan om je complete PC te verkopen (je gebruikt hem toch een halfjaar niet, dus veroudert alleen maar) en daarvan een degelijke (tweedehands of nieuwe) laptop te kopen. Als je terug bent verpats je die laptop weer (blijft toch wel waardevast) en koop je weer een nieuwe(/tweedehands gelijkwaardige) pc. Misschien wel handig om te zorgen dat je wi-fi hebt en bluetooth gprs via je mobieltje. Je weet maar nooit of je onderweg nog een signaal opvangt om te kunnen internetten ;) (in havens ofzo).

[ Voor 22% gewijzigd door Palomar op 08-04-2007 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reacties.
Ik was even een paar dagen niet in de gelegheid te antwoorden, maar bij deze:

@ Cubefanatic: Idd, da's te duur, dan kan ik net zo goed een laptop kopen ;)

@ Frankiepankie: Zo'n IBM heb ik naar gekeken, is niet echt mijn smaak, maar misschien loop ik tegen iets leuks aan

@ Palomar, Terw_Dan, SA007, dr snuggles:
Het is wat jullei gezamelijk zeggen wat mij toch weer aan het twijfelen brengt of het nu wel zo'n goed idee is....
Een tweedehands laptop vind ik niet zo'n heel erg goed idee, ook in verband met de lange tijd die ik zou zitten zonder, mocht er wat gebeuren. En tweedehands blijft tweedehands denk ik dan. Ik heb de Pricewatch eens even doorgespit, en daar ben ik tegen een MSI M-670 aangelopen. 650 euro bij Salland. Dat is een laptop die mij wel erg aanspreekt. Grafisch moet hij UT2004 aankunnen, en verder zijn de specs ook wel OK denk ik dan. In de PC-Active kwam hij in februari als beste uit de test van goedkope laptops ;-).

Ik ben meer een Sony-fanboy, maar als de tijd kort is, en het budget gelimiteerd is dit misschien wel een goede oplossing ;)

Past niet helemaal in dit topic, maar heeft er wel mee te maken: Weet iemand misschien ook hoe en of het mogelijk is om door middel van een speaker+microfoon je modem in een telefooncel te laten inbellen? Zeg maar als ik op de kade sta in Ivoorkust, geen internet heb (wifi) maar wel een telefooncel, zou het dan mogelijk zijn om daar in te bellen? Er zijn van die telefoonkaarten in omloop (ken ik vooral van the USA) die je voor 10 dollar koopt, en dan via een nummer vet cheap naar nederland kunt bellen (meende iets van 6 uur voor 10 dollar). Dan is er misschien nog een blog upload mogelijkheid voor mij :P

En nog even @ Palomar: Dat energie verbruik hoef ik me aan boord van het schip echt niet druk over te maken, daar worden per seconde aaardig wat kilowatts verstookt

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
willem900, je moet je niet vergissen hoor, als je degelijkheid wil kan je echt veel beter een 2e hands thinkpad/toughbook/etc kopen dan een nieuwe acer/msi//fujitsu siemens/ander goedkoop merk.

Die goedkope merken hebben voor veel last van versleten schanieren (laptops die niet meer opengaan of continue dichtvallen) kapotte invertors, oververhittingsproblemen, etc, soms zelfs als ze net nieuw uit de doos zijn.
Ik was laatst op een aandrijftechniek beurs (allemaal bedrijven die met industiele spullen er staan) en 1 ding viel me keer op keer op, je ziet geeneen acer/fujitsu siemens/etc, maar wel stapels oude(re) thinkpads en dergelijke, en als je dan vraagt waarom is het antwoord meestal "omdat die het gewoon doen".

Ik heb zelf een jaar rondgelopen met een nieuwe fujitsu siemens, me ma heeft een rijd een compaq gehad, verschillende kennissen hebben acer/dell/etc, en ik moet eerlijk zeggen, ik ben altijd weer blij als ik achter mijn eigen laptop zit... Kan er alle kanten mee op (fysiek dan), het boeit niet waar of hoe je het ding oppakt, kan je gerust meeslepen aan het scherm, terwijl je bij een acer het scherm in je handen zou hebben terwijl de rest nog netjes op tafel staat.
1 ding vind ik alleen jammer aan die thinkpad, en dat is dat ik 'm niet eerder gekocht heb :P

Verwijderd

Alles lekker los meenemen mobo op triplex plankjee ofzo.
Als er wat niet lekker werkt ken je overal wel van da spul vandaan haalen.
Als je laptop flipt ben je uitgespeeld.
Veel hd's heb je niet nodig daar hebben ze DVD writer voor uitgevonden :P
Wat ik zou doen is 2 meeneemen ofzo met zooi die je wil.
En allebij opstartbaar maaken, en je winXP cd eme natuurlijk :P
FF bij een boumarkt een Alu koffertje haalen die ze gebruiken voor gereedschap enzo.
Past alles in, en als je handig ben hoefd het er niet eens meer uit ook :P
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/4000_4999/4600/4600/4608/460828_BB_00_FB.EPS.jpg
Acoustic modem moet je hebben of een adpapter zijn er nog wel denk.
http://www.konexx.com/koupler.htm

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2007 02:43 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Gewoon tweedehands ibm laptopje kopen(heb thinkpad x23: pentium 3 866 mhz, 12 inch, 384 ram, 60 GB hd, wifi...). Die zijn zeer stevig. Ook die oude laptop zou ik meenemen als reserve.

http://specs.tweak.to/16567

Pagina: 1