Upgrade huidig systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Yess het is weer eens tijd: systeemupgraden :9

Nu ik al een tijdje een laptop heb die een stuk sneller is als mijn pc, beginnen de irritaties zo nu en dan flink te komen als ik achter mijn desktop zit. Daarnaast heb ik zo nu en dan last van BSOD's, wat wss aan brak RAM ligt. Tijd voor verversen...

*O* Het huidige systeem:

- Coolermaster Mystique
- Tagan 480watt
=> Abit NF7-S2
=> AMD Athlon XP2600+
=> 2x 512MB PC3200 Corsair Value RAM
=> XFX 6800LE

- 2x Maxtor Maxline III 250GB 16MB Sata
- NEC 3570
- Canyon Wifi kaartje
- Sweex Firewire kaartje

*O* Wat gaat er in, en waarom:

=> Asus P5B-E -- €115,00
Mooi moederbord van een betrouwbaar merk, voldoet aan:
- Socket 775 ;)
- Quadcore geschikt: als eventuele upgrade later.
- 4 Ram sloten: 2 sloten vrij voor latere upgrade naar 4gb
- 1x PCI-E x16 slot: SLI lijkt me niet echt interessant: deze pc wordt niet compleet game gericht, en de gekozen videokaart kan later nog vervangen worden door een mooi DX10 model. 2 x16 sloten lijkt me daarom overbodig.
- 6x SATA met RAID ondersteuning: RAID5 lijkt me interessant als ik als uitbreiding nog een 3e HDD bijkoop.
- OB Firewire support: Nodig om mn camcorder aan te sluiten, momenteel gebruik ik nog een extra PCI kaartje daarvoor.

Een relatief goedkoop moederbord, met alle essentiele functies.
Alternatief hiervoor is misschien de P5B-E Plus, maar via de Asus website valt niet echt te ontdekken wat het verschil is (behalve de PBC kleur?). Verder heeft de Deluxe uitvoering ook OB wifi, maar is een stuk duurder en op deze manier werkt het ook prima.

=> C2D E6600 Box -- €275,00
Stuk sneller dan zn e6400 broertje, en met een hogere multiplier wat later eventueel handig is bij overclocken. AMD heeft in deze prijsklasse niet echt een waardige tegenstander, en daarnaast houd ik de mogelijkheid open om eind dit jaar (als de prijzen droppen) een quadcore te kopen ter vervanging van deze. Ik heb dit ook gelezen, maar ik wil maximaal eind vorlgende maand mijn systeem gebouwd hebben (aankomende LAN >:)) en ik denk niet dat voor die tijd de nieuwe prijzen al zijn doorgevoerd in de NL retail handel?

=> Kingston 2x 1GB pc5300 -- €100,00
Niets boeiends hierover eigenlijk: 2x 1gb zodat het in dual channel draait, leuk om mee te beginnen en later eventueel uit te breiden naar 4gb. 667 dus clocksynchroon aan CPU?

=> Asus EN7900GS -- €130,00
Wat is het verschil met bovenstaande en deze uitvoering :? Anyhow, ik ben geen diehard gamer, maar zo nu en dan een spelletje BF2 is natuurlijk niet verkeerd. Leuke kaart, later eventueel te vervangen voor een DX10 kaart maar voorlopig nog prima prestaties voor dat geld. Mss nog een variant van een ander merk met een stillere koeler?

------------------
€ 620,00
------------------

*O* Wat ga ik ermee doen:

Praktisch alles, maar het moet voornamelijk gericht zijn op videobewerking en in mindere mate games. Verder natuurlijk de standaard internet, office, msn/skype, blah dingen. OS zal Vista Ultimate zijn. Overclocken wss niet, mss over een paar jaar. Verder houd ik van stilte, maar de boxed cooler schijnt al erg goed te zijn.

-O- En nu...

Hebben jullie nog tips, aanmerkingen, opmerkingen, klachten of levensverhalen: klik op reply en begin met tikken. Echte twijfels heb ik niet, maar misschien zie ik een mooi alternatief voor een bepaald onderdeel over het hoofd? Ander mobo, beter ram (pc5300 is toch prima voor een non-overclockte e6600?, goedkopere vidoekaart met betere prestaties :+ ?

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Mooi TS..

Als geheugen zou ik minstens pc6400 nemen want ik maak duidelijk uit je TS dat je later misschien wil gaan overclocken. Zelf ben ik ook niet zo'n fan van Kingston qua overclocken. Ik zou gaan voor Corsair XMS geheugen met een heatspreader erover met uitkijk op het overclocken. :9~

Edit: Videokaart lijkt me prima, als je later van plan bent om een upgrade naar een DX10 kaart te doen. Ikzelf draai een 7900GT en BF2 gaat daar super mee (net als alle andere spellen overigens O-) )

[ Voor 25% gewijzigd door pauldegroot op 08-04-2007 20:38 ]

• Neok_
  • Niet online
pauldegroot schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:36:
Mooi TS..

Als geheugen zou ik minstens pc6400 nemen want ik maak duidelijk uit je TS dat je later misschien wil gaan overclocken. Zelf ben ik ook niet zo'n fan van Kingston qua overclocken. Ik zou gaan voor Corsair XMS geheugen met een heatspreader erover met uitkijk op het overclocken. :9~

Edit: Videokaart lijkt me prima, als je later van plan bent om een upgrade naar een DX10 kaart te doen. Ikzelf draai een 7900GT en BF2 gaat daar super mee (net als alle andere spellen overigens O-) )
Ah mss niet duidelijk genoeg, ALS ik al ga overclocken dan zal dat een klein beetje zijn en over een paar jaar. Ondergeschikt dus, en slechts een detail om rekening mee te houden :)

Verwijderd

Voor overklokbaarheid andere koeler (bijv. Scythe Infinity want deze past) er in monteren die in jouw kast past.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2017 11:30 ]

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Ok, dan is het geen probleem om pc5300 te nemen. Ik zal toch wel voor een ander merk kiezen.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:40:
Mobo is een zeer goede keus, processor ook.

Misschien PC6400 overwegen en je E6600 overclocken naar 400 fsb.

Als ik jou was zou ik er een low-end DX10 videokaart in zetten die deze maand nog uit komt.

Ik zou er ook een andere koeler op zetten zoals de Scythe Infinity (bij overclocken) maar ik weet niet zeker of deze in je kast past.
Op zich wel met *geanonimiseerd* eens, maar wat versta jij onder low-end? Een 8600GT lijkt me een mooie kaart voor dit systeem, maar die is zeker niet low-end :) .

En een Scythe Infinity lijkt me overbodig voor een kleine overklok terwijl hij toch aardig duur is.

Ik neem aan dat die 620 euro ook meteen je budget is?

Leuke TS trouwens :9 .

[ Voor 4% gewijzigd door hello_moto op 08-04-2007 20:45 ]

Verwijderd

Ik denk zeker wel dat de prijzen rond 22 april ook daadwerkelijk verlaagd zijn. Bij de prijsverlagingen in het afgelopen +- jaar is dat ook het geval geweest. Kijk maar in de pricewatch, de Core 2's zakken (weliswaar heel langzaam) wat in prijs, en de 4300 (tray weliswaar) gaat al voor minder dan € 125 weg.
*O*
De 8600GT is een erg mooie kaart. Vergelijkbaar met de huidige mid/high-end kaarten, maar in het perspectief van de nieuwe generatie hooguit mainstream.
*O*
En ook niet-pc2-6400 geheugen is over te clocken. Alles hangt af van de chipjes die erop zitten. Kijk maar naar Syngrow, die met PC2-5300 geheugen z'n E6600 op 5,3 GHz heeft gedraaid, met mem op iets van 589 MHz ofzo.
Maarja, aan de andere kant kost PC2-6400 ook bijna niets meer dan PC2-5300/4200. En zeker met de Quads in het vooruitzicht zou je wellicht wat extra bandbreedte kunnen gebruiken...
*O*
;)

Verwijderd

Beide versies worden standaard (thans van de bruine VM DO variant afgezien) echt met zwarte PCB geleverd.

[ Voor 166% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2017 11:32 ]

• Neok_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:40:
Mobo is een zeer goede keus, processor ook.

Misschien PC6400 overwegen en je E6600 overclocken naar 400 fsb.
Heb je last van performance verlies als je bij een nonoverclockte E6600 PC6400 gebruikt, gezien je dan niet meer clocksynchroon geheugen hebt?
[b][message=27818419,noline]hello_moto schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:43]
Ik neem aan dat die 620 euro ook meteen je budget is?
Heb neit echt een budget in gedachte, behalve dan dat ik niet echt over de top wil gaan of veel geld wil uitgeven. Met deze set kan ik weer een tijdje er tegenaan, past goed bij mijn behoeften, en is ook leuk uit te breiden.
Leuke TS trouwens :9 .
Je moet tegenwoordig toch iets doen om de aandacht te trekken in CS&L met die wildgroei van slechte TS' :P
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 20:52:
Ik denk zeker wel dat de prijzen rond 22 april ook daadwerkelijk verlaagd zijn. Bij de prijsverlagingen in het afgelopen +- jaar is dat ook het geval geweest. Kijk maar in de pricewatch, de Core 2's zakken (weliswaar heel langzaam) wat in prijs, en de 4300 (tray weliswaar) gaat al voor minder dan € 125 weg.
Mooi, dan wacht ik gewoon nog op het einde van deze maand.
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 21:28:
[...]

Ja sorry, mid-end dan maar ;)

[...]

Het enige verschil tussen P5B-E en P5B-E PLUS is dat de PLUS uitvoering met speciale condensatoren komt. Deze zullen minder snel kapot gaan, wat eerder schijnt te gebeuren als je overclockt.
Ah op die manier, zie nu trouwens op de website van Asus dat er ook iets wordt gezegt over die condensatoren bij de E PLUS. Niet echt boeiend dus, maar als het maar 2 euro scheelt bij een shop waar ik toch al bestel dan zal dat m worden.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 13:18
MSi heeft een passief gekoelde 7900GS met 256 MB. Wel een stukje duurder, maar zeker stiller...

• Neok_
  • Niet online
LuukNouwen schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:18:
MSi heeft een passief gekoelde 7900GS met 256 MB. Wel een stukje duurder, maar zeker stiller...
Is die koeler dan misschien ook het verscheel tussen de Asuskaarten op de pricewatch?
Asus GeForce 7900 GS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GS/... € 131,-
Asus GeForce 7900 GS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GS... € 152,75
In ieder geval een interessante optie om te overwegen, bedankt :)

Verwijderd

Sparkle heeft ook een passief gekoelde 7900GS. Gaat bij Dollarshops volgens mij voor E 117 weg

• Neok_
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2007 @ 12:07:
Sparkle heeft ook een passief gekoelde 7900GS. Gaat bij Dollarshops volgens mij voor E 117 weg
Link naar die shop want ik kan niets vinden :?

• Neok_
  • Niet online
Bedankt, ik kon heel die dollarshops.eu niet vinden.
Anyhow ziet er zeer goed, 30 euro lagere prijs EN passieve koeling :9
Ik ga nog even goed kijken naar een eventuele andere kaart, opzich is er nog ruimte in het budget en als met een DX10 kaart gelijk een jaar langer door kan gaan is dat natuurlijk mooi meegenomen.

• Neok_
  • Niet online
Op iBood.com is er momenteel een leuke aanbieding: 1GB Transcend pc5300 geheugen voor 39,95. Is dit spul wat, of is het een grote miskoop?

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/site/pics/products/other/trans07Large.jpg
Transcend 1GB DDR2-667 PC2-5400 240 pins
€ 89,95
€ 39,95

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ik weet niet hoe het nu is met "goedkoop" geheugen maar oudere ddr2 kunnen zeer gemakkelijk overklokken. Ik heb nog trancend pc4200 overklokt naar 700mhz met een kleine voltage verhoging en strakkere timings. Hoe deze zullen klokken geen id, verder prima mem imo.

boxed koeler is niet stil.

Die dollarshop aanbieding is wel vet btw.

Nukezone FTW

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
De TS geeft aan dat hij niet extreem hoeft over te klokken, dus ik denk maximaal rond de 3GHz, daar is PC5300 snel genoeg voor en hoeft dus niet overgeklokt te worden.
Pagina: 1