RocketRAID 1820A vs 680i vs Windows RAID5

Pagina: 1
Acties:

• jellepie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-01 19:45
Ik ben een nieuwe PC aan het samenstellen.

Ik heb al een PCI-X Highpoint RocketRAID 1820A (SATAI) van mijn huidige PC. Hieraan hangen nu 8 x 250gig schijven.

Ik zou een mobo met een nvidia 680i chipset willen, het enige mobo met deze chipset en een PCI-X slot is de Asus P5NT WS. Dit lijkt mij een degelijk mobo.

Nu vraag ik mij af of de RAID5 van de 680i chipset performanter of even performant is dan die van de 1820A of windows raid5. (allen zijn softwarematig)

680i -> denk ik max 6 disks in RAID5
1820a -> max 8 disks
windows -> max 32

Kan iemand mij raad geven ?

Ter info:
- ben niet bereid een nieuwe RAID controller te kopen, die zijn zeker en vast performanter maar ook extra $$$
- CPU wordt qx6700
- mem: 4GB 800mhz kingston
- bedoeling: allround workstation (virtualisering, office&internet, games)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:30
Als ik me goed herinner heeft de 1820A nog een chip aan boord die eea uitrekent om de cpu te ontlasten. Hij is dus niet geheel softwarematig, en in dat geval is het in alle gevallen te prefereren boven een 100% software oplossing, zoals in die NVidia zal zitten en in Windows.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Verwijderd

Moeilijk te zeggen; het hangt geheel van de implementatie af hoe goed het gaat presteren. Er zijn goede softwarematrige RAID5 oplossingen die zelfs Areca op de teentjes laat lopen, maar Windows RAID5 is brak en de meeste onboard RAID5 zijn ook behoorlijk brak. Zelf denk ik dat je meer haalt uit je RAID-kaart; maar ook dat kan tegenvallen.

Ik zou zeggen: zoek eens naar wat reviews, hoe jouw HighPoint controller het doet in RAID5. Dan kun je dat wel vergelijken met Windows RAID5 en nVidia onboard RAID.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:33
Btw, bedenk ff dat je PCI-X poort je PCI poort beinvloed. Als jij er dus nog een normale PCI kaart bij prikt dan schakelt die PCI-X poort ook terug eej...

• jellepie
ik zit even te kijken in de manual van dit mobo, maar ik vind niets hieromtrent terug, buiten dat er een jumper is waarmee je de speed van het PCI-X slot kan forceren op auto, 100mhz of 133mhz

Staat wel vreemd omschreven:

PCI-X Speed setting (6-pin PICX_SPEED)
This jumper allows you to set the PCI-X slot's maximum frequency capability.

1 ~2: the slots will have 133mhz capability whether you install one of two cards
3~4 the slots will have 100mhz capability whether you install on or two cards

Vreemd dat ze zeggen one or two aangezien er maar 1 PCI-X slot inzit.

---

"8 ongebruikte lanes minder en 8 van het derde PCI-e Graphics slot gebruikt voor het PCI-X Slot. Een PCI-E 16 poort zit een bridgechip aan welke de 16 lanes als 8 en 8 kan delen met het derde PCI-e Graphics slot"

nVidia nForce 650/680i SLI/Ultra

Lijkt mij dat er wat van het 3e PCI-e slot afgesnoept wordt ipv dat teruggeklokt wordt naar PCI. Hiermee kan ik leven ...

[ Voor 26% gewijzigd door jellepie op 08-04-2007 23:33 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:56
Performance zal ws. weinig uitmaken, stabiliteit wel. NVIDIA staat nou niet echt bekend om de stabiele drivers voor de RAID-controllers, Highpoint daarentegen levert hele degelijke controllers met prima drivers

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:54
Kijk hier voor de performance van de 680i i.v.m. andere Core2 mobo's met RAID5 ondersteuning:
http://www.tomshardware.c...stream_master/page11.html

• jellepie
Ok, tnx voor de replies allemaal !

Ik ga de 1820A nog even houden.

[ Voor 35% gewijzigd door jellepie op 09-04-2007 17:29 ]

Pagina: 1