Widescreen TFT's

Pagina: 1
Acties:

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
Gegroet Tweakers,

Ben al enige tijd het widescreen gebeuren aan het volgen en dus ook de respectievelijke topics die er op de tech forums staan.

Nu, de reden hiervoor is dat ik mijn oude 17" TFT van Hercules wil gaan vervangen door een widescreen alternatief. Mijn PC wordt vooral gebruikt om te chatten (cammen) en te gamen. Ik ben een fan van het eerste uur als het op World Of Warcraft aankomt. Dit betekent dat ik van 's ochtends vroeg tot 's nachts durf doorgaan. Ik weet dat World Of Warcraft widescreen native ondersteunt en mijn oog is dus gevallen op de XHD technologie van Nvidia.

Als ik de logica van het 20" of groter TFT Topic volg, zou een TN scherm meer dan genoeg voor me zijn. Maar je voelt het al wel zeker? Ik twijfel en kan niet meteen mijn vinger leggen op dat wat me zo doet twijfelen. Kijk, ik heb 3 schermen die me enorm aanspreken en moet hieruit een keuze maken. Enerzijds lees ik goede commentaren van de Samsung BW226, maar dit is een TN paneel. Anderzijds lees ik ook enorm goede reviews van de Dell Ultrasharp 2007WFP en ook van de NEC Multisync 20WGX² Pro. Deze laatste van NEC geniet momenteel mijn voorkeur, want dit is een S-IPS beeldscherm, waarvan ik dacht dat ik mooie kleuren kan verwachten, een goede kijkhoek en uit de reviews kon ik opmaken dat het in games een verbluffende, doch redelijk onverwachte prestatie neerzet, daar men dit soort schermen niet associeert met prestaties om games and films netjes weer te geven.

Dus, ik dacht...World Of Warcraft, breedbeeld, snelle beelden zonder ghosting en etc en bovendien met de kleurweergave van een S-IPS paneel...daarom krijg ik dat scherm niet uit mijn hoofd. De Dell is voor mij onbekend van schermtype en ja, weet het gewoon niet goed...de samsung is dan wel een TN panee, maar is wel 22" en dus groter. Zucht, wat ik echter wel weet is dat World Of Warcraft een zeer kleurreuk game is waar er behoorlijk wat contrasten zijn en het lijkt me dus zeer gevaarlijk om slechts af te gaan op die 22", want het is die kleurrijke wereld die mede tot de verslavingsfactor van het spel behoort.

Hebben jullie enige ideeën hierover en de kwaliteiten onderling, want ik besef maar al te goed dat online reviews niet altijd juist zijn.

En jullie weten ook dat ik enorm geïnteresseerd ben in XHD van Nvidia. Ik bezit momenteel slechts een GeForce 6800GT van XFX en besef dat dit plankje het niet gaat doen in Widescreen en XHD mode. Nu, volgens mij heeft het weinig zin voor mij om naar de 8800 reeks over te stappen, want heb gelezen dat deze enkel in combinatie met een Core 2 Duo tot hun recht komen, daar dat de gewone pentium 4's de beperkende factor zijn voor de prestaties van het systeem op graphics acceleratie. Ik dacht dus om me een 7950 GX2 aan te schaffen. Ben ik hierin verkeerd of kan ik met die 8800 dezelfde prestaties krijgen als die 7950 GX2?

Zo, dat was een hele boterham. Ben benieuwd naar de reacties.

Met dank,
Mumble.

Verwijderd

oke de 7950gx2? is dat een sli kaart die gebruikt maakt van 1pci-e slot? (dual core gpu)
Laat die dan maar zitten.
Ook met sli systeem kan je beter een zware proc hebben.
Verder is wow niet veel eisent met de videokaart maar meer proc afhankelijk.
Er was een test over zal die ever op zoeken voor je.

Verder kijk welke tft je neemt hoe hogere resolutie hoe sneller je de videokaart moet vervangen.
Soms is een normalen tft makkelijker dan een breedbeeld tft

nieuws: World of Warcraft CPU- en GPU-prestatievergelijking+
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2381&p=1
Verder kan je al een gebruikte 7900gt top al gebruikt vinden voor 140euro
Die van mij gaat ook weg en kan je vinden samen met de anderen diverse videokaarten op tweakers vraag en aanbod.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2007 19:31 ]

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Als je nog even geduld hebt met de videokaart kan je binnenkort een mooie Nvidia 8600 plank binnensleuren voor veel minder dan wat je voor een 7950GX2 zou betalen. Het is een beetje zonde in ieder geval om nu de duurste van de duurste dx9 kaarten te nemen, maar goed. Voor zover ik weet zal WoW niet al te veel extra aanslag plegen op je videokaart als je in een hogere resolutie gaat zitten, hangt er ook vanaf hoeveel geheugen je op je kaart hebt zitten.

Die Dell 2007WFP heeft trouwens ook een S-IPS paneel. Je bent dus niet gelimiteerd tot die NEC speciaal om die reden. Of je die 2" extra belangrijk vindt moet je natuurlijk zelf weten. Ik zou zeggen stap eens een electronicazaak binnen waar ze de schermen op native resoluties draaien, en kijk eens wat je fijner vindt qua pixelgrootte. Tijdens het gamen zal je het in de praktijk niet echt merken of je die extra +/- 5cm in diagonaal hebt. Laat je niet gek maken door de responsetijden en al die zooi, als je graag een mooi beeld wil en je bent bereid daar extra centjes voor neer te tellen, moet je dat vooral doen, wil je goedkoper uit zijn ga dan voor de 226BW.

hoi

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Ha, ik zit een beetje in het zelfde schuitje, al heb ik een vreemder uitgangspunt.

Ik wil mijn MacBook aan een nieuw te kopen monitor hangen om hem te kunnen gebruiken als workstation. Omdat de MacBook maar één uitgang heeft en twee schermen een uitzonderlijke meerwaarde heeft in mijn productiviteit blijf ik dus het MacBook scherm ook gebruiken.

Wat ik wil, is een scherm dat zo goed mogelijk lijkt op het scherm van de MacBook opdat tussen de twee schermen schakelen (slepen etc.) soepel verloopt;
  • Zo laag mogelijke Pixel Pitch
  • In hoogte verstelbaar
  • Glossy?
Ik wéét dat glossy nergens op slaat, maar omdat het scherm van de MacBook zo is, heb ik het liefst het scherm van de externe monitor hetzelfde. De laagste gangbare pixelpitch die ik kan vinden is simpelweg de 0,258 van een 20" op 1680x1050, helaas.

Iedereen loopt dus op 226BW van Samsung te geilen, maar op kantoor heb ik mijn collega twee van deze dingen zien opstellen maar deze is dus geen optie omdat zijn pixelpitch me te hoog is, en de monitor gaat zoemen wanneer je de helderheid omlaag zet. Echt bizar dat niemand hierover zeurt.

Is de SyncMaster 205BW de monitor voor mij? Of bestaan er toch nog redelijke glossy units... 8)7

Alvast bedankt

edit: Sorry van de zogenoemde topic kaping, het liefst had ik 'm in de 20"topic gezet, maar die is gesloten. En om nou voor zo'n vraagje een nieuwe topic te starten is ook zoiets..

[ Voor 7% gewijzigd door Rapatski op 09-04-2007 01:26 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Alhoewel je aan topickaping doet, geef ik toch maar even antwoord
Als je een zo laag mogelijke pixel pitch wilt is 20" met 1680x1050 wel een logische keus ja. De 205BW is een goed scherm én in hoogte verstelbaar, voldoet prima aan je eisen. Ik denk wel dat het voor jou een goede keus is. Glossy is imo alleen maar irritant vanwege weerspiegeling, maar als je echt glossy wilt zul je naar een heel ander segment monitoren moeten gaan denk ik.

/offtopic.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-07 10:28
Rapatski schreef op maandag 09 april 2007 @ 01:19:

Iedereen loopt dus op 226BW van Samsung te geilen, maar op kantoor heb ik mijn collega twee van deze dingen zien opstellen maar deze is dus geen optie omdat zijn pixelpitch me te hoog is, en de monitor gaat zoemen wanneer je de helderheid omlaag zet. Echt bizar dat niemand hierover zeurt.

Is de SyncMaster 205BW de monitor voor mij? Of bestaan er toch nog redelijke glossy units... 8)7
Misschien is de 206BW een optie? Glossy + 20' + 1680*1050. Verder weet ik niet waarom bij jou de monitor zoemt bij lage brightness, bij mij doet ie dat namelijk niet. Ikzelf zat ook te dubben tussen een groter 22' of een kleinere 20' met kleinere pitch. Ik heb de 22 inch genomen en ik heb er geen moment spijt van gehad. De grotere pitch is echt een non-issue vergeleken met het grotere beeld wat je ervoor terug krijgt. Vooral bij films en games is het gewoon prettiger.Op 20' wordt alles zo klein dat je het net niet lekker meer leest zonder boven op het scherm te gaan zitten. Ik kwam van een 19' crt en dan is 20' breedbeeld een achteruitgang wat grootte betreft (vooral hoogte = stuk minder).

@ Mumble:

Ik heb natuurlijk een beetje een bias (heb de dell en nec niet gezien), maar de kleuren van de samsung zijn zeker niet slecht. En mocht je niet genoeg contrast hebben, dan is er altijd nog dynamic contrast wat een gigantisch constrast geeft (wel een beetje onnatuurlijk, maar wel gigantisch mooie kleurtjes)

Verder is de samsung retesnel, en dat is zeer prettig bij games. Ik heb ter vergelijking een Dell 2405 gezien (S-PVA, 16ms), en dat is toch wel een wereld van verschil. Bij de samsung merk je niks van ghosting, bij de dell volop.Over je grafische kaart zou ik me niet zoveel zorgen maken, ik zou eerst het scherm kopen en dan kijken hoe alles loopt. Ik dacht zelf ook eerst dat me X800XT 1680*1050 niet zou trekken maar dat doet ie prima! Zelfs wat AA en Aniso erbij (Test Drive Unlimited, Stalker) kan prima. Als ik er dan toch een zou moeten aanraden dan zou ik kijken naar een 8800GTS 320 voor jouw budget. Of anders ff wachten op de nieuwe ATI serie.

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• Rapatski
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11-2023

Rapatski

Tikkeltje scherp

Ha Infinity,

Ik heb ook al zitten kijken naar de 206BW, aangezien dat het *nieuwe* model zou zijn, de opvolger van de 205? Er staan allemaal krankzinnige specs bij, zoals een dynamische contrast, wat volgens mij toch voornamelijk salestalk is, en een reactietijd van 2 ms. Wat ik geleerd heb van wat monitors in de winkel uitproberen is dat je Niet Naar Specs Moet Kijken. Alle fabrikanten liegen, ofwel, verdraaien de feiten of hanteren andere maatstaven.

Maar goed,
  • Ik heb begrepen dat beide monitoren geen last hebben van ghosting, dus reactietijd is geen issue.
  • Contrast ben ik wel benieuwd naar, aangezien 1:700 aan de onderkant van de schaal zit, en dat dynamische 1:3000 voor films etc. wel schijnt te werken; donkere scenes etc. Maar nogmaals, ik koop het scherm eigenlijk voornamelijk om prettig op te kunnen werken in programma's als Photoshop, Flash en webbrowsers. Kleurechtheid is niet belangrijk genoeg om een MVA/IPS paneel te overwegen, zolang het niet dramatisch slecht is.
  • Het design van de 206BW vind ik lelijker - of minder goed passen - bij het uiterlijk van mn witte MacBook. Daarnaast is in hoogte verstelbaarheid echt wel heel handig.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Mumble
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-12-2025
InfinityG35 schreef op maandag 09 april 2007 @ 11:31:
[...]

@ Mumble:

Ik heb natuurlijk een beetje een bias (heb de dell en nec niet gezien), maar de kleuren van de samsung zijn zeker niet slecht. En mocht je niet genoeg contrast hebben, dan is er altijd nog dynamic contrast wat een gigantisch constrast geeft (wel een beetje onnatuurlijk, maar wel gigantisch mooie kleurtjes)
Wel, ik weet niet hoe het juist zit met de technische kant van de zaak, maar ik heb net een Samsung 206BW aan het werk gezien met rolling demo's van enkele games, namelijk Supreme Commander, de nieuwe Command & Conquer, Medievel II - Total War en nog een paar andere titels. Het zaakje werd aangestuurd door een Intel Core 2 Qual Q6800 processor, 2GB Ram, Geforce 8800 GTX met 700 en een beetje geheugen.
Het resultaat was verbluffend in snelheid, maar je zegt dat de kleuren niet slecht zijn? Weet dat dat afhankelijk is van persoonlijke smaak, maar ik vond de helderheid van de kleuren eerder matig...net alsof je ergens een plastic voorwerp heb liggen waar al enige tijd wat stof overheen is gekomen waardoor het eerder allemaal wat matter toont. Heb met instellingen gespeeld en inderdaad, met dynamic contrast haal je er een stuk meer uit MAAR, hoe vreemd het echter ook is...alle randen worden hierdoor weer scherper en blokkerig waardoor de AA filtering en dergelijke plots minder resultaat boeken. Hebben dit getest met 2de scherm van Samsung en hier opnieuw dezelfde vaststelling. Ofwel is dit systeem afhankelijk ofwel gebeurt er iets in de bereking van het beeld waardoor men afwerking verliest. Iemand hier ervaring mee?

Mijn grote probleem is dat ik in Belgie woon en tot op heden vind ik nergens een winkel in het Antwerpse die ofwel de NEC, ofwel de Dell heeft staan om deze onderling te vergelijken, want ik begin op dat vlak meer en meer zeker te worden dat het tussen die 2 schermen zal gaan. De samsung is zeker niet slecht, althans de 206BW die ik heb mogen testen, maar op gebied van kleuren stond deze me eigenlijk niet echt aan. Alleen jammer dat ik daar terplaatse niet de beschikking had van de andere 2 modellen.

Gunther.
Pagina: 1