Ik wil graag een tweede OS gaan draaien op mijn server. Want nu draait win95 erop. Nou wil ik op een tweede partitie win2k zetten of Linux. Kan dit zonder dat ik win95 zoals ie nu is kwijtraak? En dat ik dus bij het opstarten kan kiezen welk besturingssysteem ik wil booten? Met win2k weet ik dat dit kan. Maar werkt dit met Linux ook zo? Ik weet wel hoe linux werkt (vanuit m'n werk) maar ik heb het zelf nog nooit geinstalleerd.
Win2k zou ik niet doen op 'n server. Linux is uitstekend en kan inderdaad erg makkelijk een zogenaamde 'dual boot' optie maken. Pak om te beginnen bijvoorbeeld mandrake, die vind je partitie automatisch, zet de windows files ook beschikbaar in je systeem en je verliest niets.
veel plezier!
veel plezier!
Ja dit kan, no problem...
Gewoon bijvoorbeeld 3GB ongepartioneerd laten en vervolgen Linux installeren, welke ga je installeren?? Redhat 7.0 herkent dat allemaal zelf.. anders moet je opletten dat LILO boot geinstalleerd wordt. Dat is een (linux) boot manager die zich nestelt in je MBR. Die gaat werken, nog voor de rest.
Gewoon bijvoorbeeld 3GB ongepartioneerd laten en vervolgen Linux installeren, welke ga je installeren?? Redhat 7.0 herkent dat allemaal zelf.. anders moet je opletten dat LILO boot geinstalleerd wordt. Dat is een (linux) boot manager die zich nestelt in je MBR. Die gaat werken, nog voor de rest.
Dus dat komt automatisch wel goed bij de installatie volgens jullie? Laten we het hopen dan. En anders he ik toch nog altijd een backup image filetje staan.
Maar wat ik nog niet helemaal begrijp...
Moet die tweede partitie waar Linux of FreeBSD op komt te staan nu gerformatterd zijn in dos? Of wat?
Maar wat ik nog niet helemaal begrijp...
Moet die tweede partitie waar Linux of FreeBSD op komt te staan nu gerformatterd zijn in dos? Of wat?
Het makkelijkste is gewoon lege ruimte op je schijf overlaten (ongepartitioneerde ruimte) en dan tijdens de installatie van je OS de partities aanmaken.
partities van linux zijn geen dos of fat32 of zo.
In linux heet dat "ext2"
In linux heet dat "ext2"
www.kuiphuis.nl
Pagina: 1