Toon posts:

Thesis

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Sorry om te storen ;)

Ik heb me ingeschreven om wat ideeen op te doen in verband met mijn thesis.
Ik ben laatstejaarsstudent in de toegepaste informatica, optie networking.
We hebben onder andere CCNA afgewerkt..

Nu is de tijd gekomen om mij met mijn thesis bezig te houden (moet af zijn tegen december).
Het zou zoiezo over een network-related thesis moeten gaan.
Ik had al een paar (rare) ideeen zoals het gebruik maken van de nog vrije bits in een tcp packetje.
Ik zou ook iets gemakkelijker/theoretisch kunnen nemen zoals een vergelijking van routing algoritmes, of een zeer gedetailleerde vergelijkende studie over de verschillende manieren om op WAN te geraken (dit zie ik eign wel zitten), of eventueel "iets" met PAN's...

Wat vinden jullie ervan, of hebben jullie andere ideetjes ? ;)

Thx, xor

Verwijderd

Een onderdeel van networking dat ik altijd heb gemist tijdens mijn opleiding, en pas later mee in aanraking ben gekomen is network monitoring / management. Lijkt misschien op het eerste zicht minder "spannend", maar er komt redelijk wat bij kijken. En zoals ik al zei komt dit volgens mij zelfs helemaal niet aan bod binnen het CCNA traject, wat je meteen een kans geeft om hier zelf kennis en ervaring in op te doen.

Je kan het dan hebben over:
- management protocollen en technologieën als SNMP, Netflow/IP-FIX, IP-SLA
- verschillende types probes / analyzers / sniffers

Of als je gewoon wat fun wil hebben en praktische ervaring wil opdoen organiseer je simpelweg een degelijke LAN party ;)

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Wat is het niveau van je opleiding? HBO of universitair?
Een vergelijking van routing algoritmen of verschillende manieren om op een WAN te komen klinken mij op het eerste gezicht wat "kinderachtig" Hier zul je zelf niet heel veel eigen, vernieuwend / nieuw werk in kwijt kunnen.
Wat is precies de eis aan je afstudeer-thesis?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo all,
Bedankt voor de reacties.

Het gaat over een HBO niveau, en er zijn niet echt vereisten voor de thesis.

Ik geef toe dat WAN technieken en algoritmes wat simplistisch overkomen, maar het is natuurlijk niet gemakkelijk om op network gebied echt iets te "maken" of iets vernieuwend in te brengen.

Viper brengt een goed punt aan de man.. Wij hebben buiten CCNA natuurlijk wel meer gezien,gaande van active directory tot linux netwerkbeheer (firewalls enzo) enz , maar daar komt inderdaad niet zoveel voor.

Persoonlijk vind ik het zeer interessant (ik snif wel graag even om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat ).
Ik ga hier mij hier zeker wat in verdiepen, en hoop dat ik tot de conclusie kom dat het niet te droog / theoretisch is.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat hebben jullie als thesis ingediend ? :)

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Afstuderen is hier nog niet aan de orde. Studie Ontwijkend Gedrag is namelijk een van m'n sterke punten ;-).
Wat misschien wel interessant is, zoek eens op COIN (COllective INtelligence). Er zijn ook enkele toepassingen op het gebied van netwerk routing. Denk dat je bij scholar.google.com of citeseer.com wel enkele wetenschappelijke artikelen hierover kunt vinden. Dit lijkt mij een prima afstudeeronderwerp. Je kunt kijken of het eenvoudig is om het in een simulatie werkend te krijgen.

Dit artikel: http://arxiv.org/abs/cs/9905004 en meer van deze auteurs.

[ Voor 7% gewijzigd door ColdSTone|IA op 09-04-2007 19:27 ]