Dit doe ik omdat dit, vanuit een nuchter, atheistisch, wetenschappelijk oogpunt, de enige simpele verklaring is.
Laten we is zien, we nemen de deelverzamelingen van de mensheid die voldoen aan:
- nuchter
- atheistisch
- wetenschappelijk oogpunt
En voor die deelverzameling, die voldoet aan die voorwaarden is het de enige simpele verklaring.
Denk, dat niemand moeite daar mee heeft airbag.
Het is alleen, dat de rest van de mensheid, die niet in jouw deelverzameling valt, wel andere meningen erover kan hebben.
Je kunt allemaal wel kreten als nuchter, wetenschappelijk, enige, simpele etc gebruiken, maar je praat puur vanuit je eigen standpunt. En ja als je bij die deelverzameling hoort, dan kan het best zijn, dat jij dat de enigste verklaring vind. Niks mis mee.
Het toont alleen niks aan over andere zienswijzes.
Eerlijk gezegd, misschien moet je even alle punten, die je stelling "alle religie is ontstaan uit het gebruik van psychedelische planten" onderbouwen is even goed opschrijven.
En dan vooral alles wat betrekking heeft op ALLE.
Want, ik zie eerlijk gezegd geen punten, die dat gedeelte van je stelling onderbouwen in deze topic.
Ten tweede, ik heb het vermoeden, dat wat jij verstaat onder religie, erg uitgebreid is en voor veel mensen geen religie is.
Ten derde, als je al in je topic schrijft, dat de andere zienswijzes onzin etc zijn, dan hoef je een topic ook niet te starten, want dan is het eigenlijk gewoon een flame?
Talloze verklaringen' wil niet zeggen dat er sprake is van helderheid, consensus. Nergens lopen de meningen zo uiteen als over de oorsprong van Religie. Aannemen dat die meningen gezamelijk ongetwijfeld de werkelijke verhalen omspannen, is onzin.
Ten vierde is deze quote al beetje makkelijk, je gooit alles op 1 hoop en dan zeg je, dat het onzin is.
Tja, maar das dus 1 van de belangrijke punten, kaf van het koren scheiden. Gooi je het bij elkaar, zonder dingen te scheiden, dan kun je makkelijk zeggen, dat het niet goed is.
Sorry, maar vind topic beetje onduidelijk.
Ik geloof best, dat sommige mensen, die geestverrijkende middelen gebruiken, volgens hun definitie van religie: religieuze ervaringen hebben. Maar om dan maar gelijk te verklaren, dat ALLE religie, die oorsprong heeft, tja daar zie ik niks van in deze topic, wat dat standpunt onderbouwd.