Toon posts:

Verschil overbooking 1:1 en 1:25

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoe is de realiteit?

Wat voor verschil/winst zit er in een overbooking van 1 op 1 of 1 op 25 als je 500 m van de centrale woont? Zijn er statistieken te vinden?

Twijfel over een T20 bij Tiscali (Business 1:1 of Particulier 1:25)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:43
overbooking heeft niks met afstand tot de centrale te maken.
Weet je wel wat overbooking in houdt?

Verwijderd

Topicstarter
PROnline schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:26:
overbooking heeft niks met afstand tot de centrale te maken.
Weet je wel wat overbooking in houdt?
Ja delen van een lijn met anderen. Of het verschil in performance ook iets te maken heeft met de afstand weet ik niet precies. Het zou kunnen zijn dat delen op een kortere of langere afstand wel specifieke gevolgen heeft.

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:30:
[...]

Ja delen van een lijn met anderen. Of het verschil in performance ook iets te maken heeft met de afstand weet ik niet precies. Het zou kunnen zijn dat delen op een kortere of langere afstand wel specifieke gevolgen heeft.
Onzin.

Overbooking houd in principe in dat je in principe bij 1:25 je performance moet delen met 25 anderen, en bij 1:1 een dedicated lijn hebt, nogmaals, afstand heeft hier niets mee te maken.

Verder is het niet zinnig om een 1:1 lijn te kopen als je geen zakelijke gebruiker bent, in 9 op de 10 gevallen zal je met 1:25 net zo'n goede performance halen als met 1:1. En als je wel een zakelijke gebruiker bent is het veel verstandiger om naar een goede SLA mbt storingen te kijken als overbooking.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 15:24:
Hoe is de realiteit?

Wat voor verschil/winst zit er in een overbooking van 1 op 1 of 1 op 25 als je 500 m van de centrale woont? Zijn er statistieken te vinden?
Zie andere reacties oa. Overbooking is niet iets om je heel druk om te maken en heeft 0,0 met de afstand tot de centrale te maken. Elke ADSL lijn is 1:1 naar de centrale, maar vanaf daar ga je allemaal in 1 verbinding naar een knooppunt in het netwerk van de telco (dsl-netwerk leverancier).

Stel die verbinding zit 'vol' dan heb je met 1:1 recht op het maximale wat je lijn kan en met 1:25 zou je dus minimaal 1:25ste deel moeten krijgen. Echter zal in de praktijk zo'n verbinding niet tot nauwelijks vol zitten.
Twijfel over een T20 bij Tiscali (Business 1:1 of Particulier 1:25)
Let niet op overbooking, dat is niet heel interessant in de praktijk. En het is alleen van toepassing als er ergens iets overbelast is in netwerk wat tegenwoordig in veel netwerken niet tot nauwelijks voorkomt meer.

Kijk bijvoorbeeld of je VoIP wilt gebruiken wat Tiscali alleen aan het Consumenten product hangt. Of wil je een vast IP adres of meerdere IP adressen, dan moet je naar Tiscali Business toe bijvoorbeeld.

En als je storing hebt kan je natuurlijk met een consumenten verbinding niets eisen en staan er voor business aansluitingen andere afspraken. Vaak heb je sowieso een aparte support desk voor business bij ISP's wat al sneller toegang geeft bijvoorbeeld.

[ Voor 5% gewijzigd door bjck op 08-04-2007 15:47 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
bjck, daar kan ik wat mee.

Zakelijk kan ik makkelijk nemen (bedrijf), maar of het nut heeft met 2 servers en 3 clients... Servers fungeren hier als backup en mirror omdat de servers in een datacenter staan.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van een particuliere lijn met een overbooking van 25, en als ik alles zo'n beetje lees, heeft het weinig zin om de zakelijke lijn te nemen en neem ik die maar particulier.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2007 @ 16:32:
bjck, daar kan ik wat mee.

Zakelijk kan ik makkelijk nemen (bedrijf), maar of het nut heeft met 2 servers en 3 clients... Servers fungeren hier als backup en mirror omdat de servers in een datacenter staan.

Ik heb jaren gebruik gemaakt van een particuliere lijn met een overbooking van 25, en als ik alles zo'n beetje lees, heeft het weinig zin om de zakelijke lijn te nemen en neem ik die maar particulier.
Wat nog veel verstandiger klinkt (met de informatie die je geeft waarom je het nodig hebt) is om twee lijnen te nemen bij twee ISP's en op twee netwerken. Zo kan je makkelijk twee particuliere abonnementen nemen via twee verschillende DSL netwerken (Tiscali en KPN, BBned, Tele2, Orange bijv) of DSL en kabel naast elkaar. Twee keer particulier kost net zo veel of minder dan 1x zakelijk wellicht. Je wordt natuurlijk als particulier/consument behandeld met zo'n abonnement ondanks het 'zakelijk gebruik' altijd, als je je daar maar van bewust bent.

Een klant die een helpdesk belt en zegt: "Mijn bedrijf ligt plat en dat kost € XYZ per dag!" doet een helpdesker soms lachen natuurlijk en is compleet zinloze informatie ook.

Houdt wel rekening ook met wat toegestaan is qua servers of het 'aanbieden van diensten' op particuliere aansluitingen. Als je bijvoorbeeld een zakelijke webserver draait en diensten aanbiedt van jezelf of zelfs aan derde op die server of met die server kan het wel eens niet toegestaan zijn op een particuliere aansluiting.

Dus als je server alleen backups naar binnen haalt dagelijks van je server ergens in een datacenter kan ik mij niet voorstellen dat dit niet mag, is immers gewoon een download ergens vandaan. Maar als het een 'backup webserver' is bijvoorbeeld kan het anders liggen. Het is per ISP weer verschillend wat ze schrijven in de algemene voorwaarden (aka wederzijdse afspraken over de dienst).

We gaan erg offtopic eigenlijk.....

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 08-04-2007 16:59 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ja we gaan offtopic, maar de noodzaak welles/nietes om een 1:1 te nemen of niet, is nu wel duidelijk.
Ik ben niet afhankelijk van een 98%SLA uptime.

Servers zijn voor KA-omgeving met synchronisatie en backup van diverse code repositories. 's Nacht even alles synchroniseren en backupppen zodat de volgende dag iedereen kan werken met een lokale copy hier en bij onze medewerkers in Azie.

Ben trouwens wel van plan een tweede lijn erbij te nemen, maar volgend jaar in een ander pand. Momenteel voldoet een noodverbinding via 2 x hsdpa het wel in case.

Ontopic: wat is nu de meerwaarde van een 1:1 overbooking tegenwoordig als elke asdl verbinding kwalitatief voldoende is?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 17:59

JvS

Ik heb hem zelf ook

Garantie dat je ook daadwerkelijk die snelheid krijgt en geld als je die snelheid niet krijgt, wat je nodig hebt als je voor je inkomsten afhankelijk bent van die verbinding.

1:1 met een goeie SLA geeft dus zekerheid.

Voor consumenten overigens een totaal irrelevante specificatie.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 08-04-2007 19:22 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1